Bedankt voor jullie snelle reacties.
@Wim de Jong: Interessant om te lezen wat er verbuikt wordt. Ik rij met name 80 km wegen naar de garage, dus bijladen deed hij m.i. wel.
@Oceanracer: Ik weet niet hoe oud de accu is, ik kan nergens een jaartal vinden. Bij 8 jaar mag hij inderdaad wel aan zijn eind zijn.
Wat ik echter gek vind is dat de accutester aangeeft dat de accu goed is. Weet iemand wat zo'n ding meet?
Vanmorgen was de accu trouwens echt dood, wat overigens een hoop bijzondere effecten geeft buiten het niet willen starten. Remsysteem zou niet goed zijn, anti-skid melding (startonderbreking?), binnenverlichting knippert, een xenon lamp knippert, wat een kermis.
Ik weet dat een accu minder vermogen geeft als het kouder is maar extreem was het nu nog niet, een graad of 5 geloof ik.
Afgelopen vrijdag 290 km gereden en 's avonds nog even weg geweest. Gistermiddag (zondag) de auto uitgezogen en gekeken of hij een melding gaf over de accuspanning, dat was niet het geval. Anders was er na stilstaan van zaterdag middag tot maandagochtend wel vaak een melding wat in aantal uren (beide ca 40) ongeveer overeenkomt.
Wat is niet begrijp is waarom ik geen noemenswaardig stroomverbruik meet (zeker 8 x geprobeerd) als de auto op slot gaat en op het alarm.
Heb ik niet lang gnoeg gewacht?
Zijn er dingen die soms wel, soms niet een lekstroom veroorzaken?
Groet
Martijn
accu loopt `s nachts leeg
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Ze hebben op dit moment de accu's in de aanbieding bij de dealer. Zet er eerst maar eens een nieuwe in, praten we dan wel weer verder. 

Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Is niet waar. Peentje heeft helemaal gelijk! Nieuwe accu's zijn wel gebruiks klaar, maar meestal zijn ze maar voor 80% geladen. Door de accu aan de lader te zetten voor gebruik wordt de accu 100% geladen en zal hij pas zijn volle capaciteit halen. Doe je dat niet heb je voor de rest van de duur een slechtere accu. Hij zal ook eerder stuk gaan.Ramon&Ramon schreef:Een nieuwe accu is tegenwoordig gelijk gebruiksklaar en niet zoals jij het aangeeft!peentje schreef:Let wel op, nieuwe accu's worden door de dynamo niet goed opgeladen. het is verstandig deze accu's eerst eens goed door te laden met een acculader. Lekstroom speelt in dit geval geen rol.
Heb dit in mijn eigen wagenpark, al tenminste drie maal meegemaakt dat een nieuwe accu niet voldoende opslagcapaciteit heeft. Dit is ALLEEN op te lossen door een acculader. De dynamo levert niet voldoende vermogen om dit te doen. Na het opladen waren alle problemen verdwenen.
Nee, het maakt niet uit waar de accu's vandaan komen, dealer, handelaar, bandenboer, ik heb ze allemaal gehad.
Voorgeladen accu's zijn net inktcartridges, nauwelijks capaciteit tot je ze een keer gevuld hebt.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4457
- Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07
Haal je accu eens los als je vrijdag thuis komt en sluit hem weer aan als je maandag weer weg gaat. De ontlading kan dan nooit door een verbruiker veroorzaakt worden. Je weet dan meteen of het probleem in de accu zelf zit of elders.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
edraket schreef:Is niet waar. Peentje heeft helemaal gelijk! Nieuwe accu's zijn wel gebruiks klaar, maar meestal zijn ze maar voor 80% geladen. Door de accu aan de lader te zetten voor gebruik wordt de accu 100% geladen en zal hij pas zijn volle capaciteit halen. Doe je dat niet heb je voor de rest van de duur een slechtere accu. Hij zal ook eerder stuk gaan.Ramon&Ramon schreef:Een nieuwe accu is tegenwoordig gelijk gebruiksklaar en niet zoals jij het aangeeft!peentje schreef:Let wel op, nieuwe accu's worden door de dynamo niet goed opgeladen. het is verstandig deze accu's eerst eens goed door te laden met een acculader. Lekstroom speelt in dit geval geen rol.
Heb dit in mijn eigen wagenpark, al tenminste drie maal meegemaakt dat een nieuwe accu niet voldoende opslagcapaciteit heeft. Dit is ALLEEN op te lossen door een acculader. De dynamo levert niet voldoende vermogen om dit te doen. Na het opladen waren alle problemen verdwenen.
Nee, het maakt niet uit waar de accu's vandaan komen, dealer, handelaar, bandenboer, ik heb ze allemaal gehad.
Voorgeladen accu's zijn net inktcartridges, nauwelijks capaciteit tot je ze een keer gevuld hebt.
Volvo accu,s zijn gelijk gebruiksklaar hoor,er in zetten en gaan,die is na een paar kilometer vol dus.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Er is niet een dealer of garagebedrijf die eerst een accu laadt alvorens hem te monteren.
Mits het een prulmerk is natuurlijk..
Mits het een prulmerk is natuurlijk..
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
@Sumes:
Heb je wel eens je laadstroom gemeten van je dynamo met een draaiende motor rond de 1500 rpm, bijv met een amptang? Dan weet je ook of de dynamo goed is, en de accu lekker oplaadt. Als de koolborstels nagenoeg versleten zijn, en je koperen sleepringen ook al niet lekker meer zijn, kan de dynamo nooit en te nimmer zijn maximale stroom leveren. Let wel, je bijlaadlampje op je dash blijft gewoon uit, dus het lijkt allemaal in orde, maar is het niet. In dit geval zal een accutester heel goed aangeven dat de accu goed is.
Echter.....hij wordt niet voldoende opgeladen.
De tester meet twee zaken: de klemspanning bij motor uit.
Daarna motor starten, en weer meten de klemspanning (mate van herstel). Hieruit kan de tester bepalen of je een goede accu hebt, of niet.
Maar uitslag is niet heilig, hoor...
Vroeger had je grotere....meet open klemspanning, en klemspanning met een behoorlijke belastingstroom, bijv 150A, (was een betere methode) maar tegenwoordig met die kleine handheld dingetjes....kan dat simpeler.
Heb je wel eens je laadstroom gemeten van je dynamo met een draaiende motor rond de 1500 rpm, bijv met een amptang? Dan weet je ook of de dynamo goed is, en de accu lekker oplaadt. Als de koolborstels nagenoeg versleten zijn, en je koperen sleepringen ook al niet lekker meer zijn, kan de dynamo nooit en te nimmer zijn maximale stroom leveren. Let wel, je bijlaadlampje op je dash blijft gewoon uit, dus het lijkt allemaal in orde, maar is het niet. In dit geval zal een accutester heel goed aangeven dat de accu goed is.
Echter.....hij wordt niet voldoende opgeladen.
De tester meet twee zaken: de klemspanning bij motor uit.
Daarna motor starten, en weer meten de klemspanning (mate van herstel). Hieruit kan de tester bepalen of je een goede accu hebt, of niet.
Maar uitslag is niet heilig, hoor...
Vroeger had je grotere....meet open klemspanning, en klemspanning met een behoorlijke belastingstroom, bijv 150A, (was een betere methode) maar tegenwoordig met die kleine handheld dingetjes....kan dat simpeler.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
De Vadis uitleesapparatuur is nauwkeuriger dan een klemtang,die techniek is uit de oude doos.
Wat er bij de Volvo dynamo,s vaak gebeurd is dat een van de diodes stuk gaat waardoor via een lekspanning de accu leegloopt.
Een 80% gevulde accu is in notime weer op volle capiciteit na een aantal kilometers gereden te hebben.
Wat er bij de Volvo dynamo,s vaak gebeurd is dat een van de diodes stuk gaat waardoor via een lekspanning de accu leegloopt.
Een 80% gevulde accu is in notime weer op volle capiciteit na een aantal kilometers gereden te hebben.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 25.07.2010 - 17:20
- Locatie: Ermelo
Vol is betrekkelijk, zoals anderen aangeven is het belangrijk om ze eerst of kort na aanschaf eens goed door te laden met een echte acculader.
Doe maar eens een test in de werkplaats, dan merk je dat een acculader best nog wel even werk heeft een kant en klare accu echt vol te krijgen.
Heb deze tip ook van een wegenwachter ontvangen nadat ik na een stevige rit mijn auto niet meer kon starten. (minder dan 5 minuten na het stoppen, motor warm en accu leeg, bleek te liggen aan mijn nieuwe accu)
Doe maar eens een test in de werkplaats, dan merk je dat een acculader best nog wel even werk heeft een kant en klare accu echt vol te krijgen.
Heb deze tip ook van een wegenwachter ontvangen nadat ik na een stevige rit mijn auto niet meer kon starten. (minder dan 5 minuten na het stoppen, motor warm en accu leeg, bleek te liggen aan mijn nieuwe accu)
Volvo V70, D5, geartronic, bouwjaar 2004
- VolvoRob
- 5th Gear member
- Berichten: 1417
- Lid geworden op: 15.08.2006 - 11:18
- Locatie: Omgeving Utrecht
Wees blij! Mijn Jack Russell loopt 's-nachts weg! 

S80 D3 Momentum met Professional line - 2012
Chevrolet Suburban - 1985
Harley Davidson Electraglide Ultra Classic 2001
RadExpress 255 - 1955
Chevrolet Suburban - 1985
Harley Davidson Electraglide Ultra Classic 2001
RadExpress 255 - 1955
- Hans_D
- 1st Gear member
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 06.01.2007 - 20:21
Mijn V702.5 D heeft een laadstroom van 14 Volt.
Eergisteren nog nagemeten, nadat hij glansrijk door de apk kwam.
Auto is weggezet na de keuring. Papieren in ontvangst genomen en bij het starten: tikketikketikketik. Gloeiendegloeiende!
Even aan de starter en lopen maar weer.
Het gaat tijden goed maar dan plots wil ie niet starten.
Nieuwe accu helpt dit ook niet te voorkomen en heb geen lekspanning.
Moet ik dit zoeken in de antennering ?
Eergisteren nog nagemeten, nadat hij glansrijk door de apk kwam.
Auto is weggezet na de keuring. Papieren in ontvangst genomen en bij het starten: tikketikketikketik. Gloeiendegloeiende!
Even aan de starter en lopen maar weer.
Het gaat tijden goed maar dan plots wil ie niet starten.
Nieuwe accu helpt dit ook niet te voorkomen en heb geen lekspanning.
Moet ik dit zoeken in de antennering ?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 191
- Lid geworden op: 31.01.2006 - 16:52
Een nieuwe accu is idd, maar voor 50-60% vol. Let op, dit is idd gebruiksklaar. Dit betekend niet dat de accu vol is. Een dynamo is veel krachtiger dan een goede lader, maar dit is eigenlijk niet wat je in het begin wilt. Rustig laden totdat hij vol is. En dan druppelen voor een periode.
Idd goed om dit een 2-tal keer per jaar te doen.
Een nieuwe accu wordt bij verkoop gevuld. En dit geeft een chemische reactie waardoor de accu een begin capaciteit krijgt.
Overigens kan een dynamo niet met 14v laadstroom laden. Dit is een laadspanning! Dit zijn totaal verschillende termen!
Idd goed om dit een 2-tal keer per jaar te doen.
Een nieuwe accu wordt bij verkoop gevuld. En dit geeft een chemische reactie waardoor de accu een begin capaciteit krijgt.
Overigens kan een dynamo niet met 14v laadstroom laden. Dit is een laadspanning! Dit zijn totaal verschillende termen!
- Hans_D
- 1st Gear member
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 06.01.2007 - 20:21
Yep, u heeft gelijk het is laadspanning.
De uitgevoerde accutesten van beide accus (100 Ah) zijn inmiddels optimaal te noemen, dus vormen zij niet het probleem.
De dynamo is ook goed. Wat is het dan? Toch de antennering?
Groet,
Hans
De uitgevoerde accutesten van beide accus (100 Ah) zijn inmiddels optimaal te noemen, dus vormen zij niet het probleem.
De dynamo is ook goed. Wat is het dan? Toch de antennering?
Groet,
Hans
- Laguna-S60
- 7th Gear member
- Berichten: 5798
- Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
- Locatie: Zuid West Friesland
- Contacteer:
Hans wat voor radio heb je?!
Wij hebben precies het zelfde gehad, ene keer ging het dagen goed en daarna gewoon weer 3 dagen met een lege accu.
nieuwe (leen) radio gemonteerd en probleem over, en volgens de volvo dealer hebben heel veel volvo radio's dit probleem, wat het probleem was weet ik niet meer maar de dealer stuurt de radio's ergens naar toen... wij hadden een HU1205 maar kan ook gebeuren met een HU803 of HU850
Wij hebben precies het zelfde gehad, ene keer ging het dagen goed en daarna gewoon weer 3 dagen met een lege accu.
nieuwe (leen) radio gemonteerd en probleem over, en volgens de volvo dealer hebben heel veel volvo radio's dit probleem, wat het probleem was weet ik niet meer maar de dealer stuurt de radio's ergens naar toen... wij hadden een HU1205 maar kan ook gebeuren met een HU803 of HU850
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
- Laguna-S60
- 7th Gear member
- Berichten: 5798
- Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
- Locatie: Zuid West Friesland
- Contacteer:
Was bij ons dus ook een HU1205!
Dus ik denk dat je het probleem gevonden hebt
Dus ik denk dat je het probleem gevonden hebt

Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue