Winterbanden (weer? Ja, weer....)

Zomerbanden, winterbanden, bandenboeren bandenplakken? Kortom alles over het contact met de weg.
svdveen
1st Gear member

Ik zit erg te twijfelen over de aanschaf van winterbanden.
Heb veel over de voor en tegens gelezen.

Nu heb ik gehoord dat bij een automaat het misschien wel weer meer nodig is om winterbanden te monteren dan bij een handgeschakelde auto. Dit omdat er minder controle is over de schakelmomenten en het risico op de 'kickdown' aanwezig is waardoor je plots bij het optrekken naar hogere toeren gaat.
Delen jullie deze mening? Even ongeacht of je nu wel of geen nut ziet van winterbanden....

Dan een tweede vraag, ik ben op zoek naar bronnen (objectieve dan... onderzoeken bijvoorbeeld) die aantonen dat wat er allemaal gezegd wordt waar is. Waar kun je vinden dat winterbanden in sommige situaties slechter presteren dan normale banden, waar kun je vergelijkingen vinden van de remweg onder diverse omstandigheden? Dat soort dingen.

Alvast bedankt!
Sander.
sbv
6th Gear member

Een wiel is een wiel, nog nooit gezien dat je een wiel bij een automaat anders dient te monteren dan bij een handbak.

De zin en/of onzin van winterbanden is altijd een leuke discussie. Ik voel me er prettiger bij met veel regen en eventueel sneeuw of sneeuwprut op de weg.
Afgelopen winter kwam ik met winterbanden tenminste gewoon bij mijn werk het terrein op terwijl menig persoon met zomerbanden niet weg kwam.

Denk dat het een beetje aan jezelf ligt wat je wilt. Het is niet echt duurder, daar je zomeerbanden niet slijten als je op winterbanden rijdt.

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

Autoblog heeft een filmpje over winterbanden:

Aan het einde zie je het verschil tussen zomer en winterbanden.
945i
8th Gear member

Hij wil graag objectieve filmpjes zien, dus geen waar de "journalist" in een Cayenne met Vredestein op de zijkant komt aanrijden. ;)
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
sanco
5th Gear member

Citeer vanuit de site van de consumentenbond (als dit mag tenminste), en in de meest recente gids is weer een nieuwe test te vinden.... misschien ook bij de bieb in te zien?
Zonder in details te willen gaan was ook hier de boodschap duidelijk: goedkoop / van aziatische oorsprong, is duurkoop / onveilig !

"Gaat u op wintersportvakantie met de auto dan zijn winterbanden een ‘must’. In Nederland zijn winterbanden niet echt noodzakelijk als u de auto kunt laten staan bij sneeuw.

Hoe u winterbanden herkent
Een winterband is te herkennen aan een grover, meer open profiel dan een zomerband. Op de zijkant zat vroeger een M+S ('mud and snow') markering. De Consumentenbond ziet er liever het in de USA al gebruikelijke sneeuwvloksymbool, omdat dit beter gereguleerd is. Daarnaast worden er op sommige low budget zomerbanden al een M+S-markering waargenomen. Een rechter in Duitsland heeft onlangs bepaald dat deze M+S-markering geen garantie is voor adequate wintereigenschappen. De EU is op dit moment nog bezig een winterbandsymbool te ontwikkelen.

Waarom winterbanden?
Winterbanden hebben veel meer grip in winterse omstandigheden. Niet alleen op sneeuw en ijs, maar u heeft er al wat aan bij lagere temperaturen en op droge wegen. Dus is het voor de eigen en andermans veiligheid een goede zaak om deze zachtere bandensoort te monteren in winterse omstandigheden.

Een simpele remproef bij 50 km/uur laat zien wat het effect van winterbanden is:
Op een droge weg is de remweg voor een gemiddelde auto zo'n 12 meter; op een natte weg 14 tot 15 meter;
Op een besneeuwde weg is de remweg voor een auto met winterbanden 30 meter; dezelfde auto op zomerbanden heeft 60 (!) meter nodig.
"
Een alternatief voor de winterband is de vierseizoenenband die het hele jaar onder de auto kan. Met deze banden heb je eerder sneeuwkettingen nodig dan met winterbanden. Bovendien blijft het een compromis; de vierseizoenenband blinkt nergens in uit.
Het hele jaar door met winterbanden rijden is niet aan te raden. De remweg van deze banden neemt aanzienlijk toe bij hogere temperaturen.

Winterbanden soms verplicht of aan te raden
Er is nog steeds veel onduidelijkheid over de verplichting van winterbanden in wintersportlanden. Puur formeel gezien bestaat die verplichting niet, maar veel landen, waaronder Duitsland, Oostenrijk, Finland, Zweden, Noorwegen, Frankrijk, Zwitserland en Italië, schrijven wel voor dat voertuigen 'aan de weersomstandigheden moeten zijn aangepast'. Wanneer er sneeuw op de wegen ligt, moeten er winterbanden gemonteerd zijn. Zonder winterbanden riskeert de automobilist dan een boete van maximaal €40, maar het wordt erger als je (buiten je schuld) betrokken raakt bij een verkeersongeval. Dan kan het rijden onder winterse omstandigheden zonder winterbanden leiden tot medeaansprakelijkheid en 'grove nalatigheid', waarbij de verzekeraar betaling kan weigeren. Meer over verkeersregels in Oostenrijk leest u op de website van de Oostenrijkse automobielclub ÖAMTC.

De kosten van winterbanden
Op het eerste gezicht lijken winterbanden een hele investering. En waar laat je ze in de zomer? Maar het aanschaffen van winterbanden blijkt weinig extra te kosten. U gebruikt immers nu twee sets banden parallel in plaats van achterelkaar. En sommige leveranciers slaan de niet gebruikte set graag op en verwisselen wanneer nodig. Wel moet u beschikken over twee sets velgen, wat als u lichtmetalen velgen gebruikt, behoorlijk in de papieren loopt als u er 's winters ook netjes wilt bij rijden. Ten slotte: het steeds wisselen van wielen doet ook weer een beroep op uitlijnen en balanceren
.
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Elveka
2nd Gear member

Goede winterbanden (handiger : winterwielen) zijn een verstandige investering waar je nooit spijt van krijgt !
Kijk eens op http://www.anwb.nl/auto/tests/onderdele ... ntest.html ... daar kun je veel leren ! Als je goed Duits kent kun je ook terecht op http://www.adac.de/infotestrat/adac-im- ... ageId=8427
Succes,
Luc

V60CC B5 MY2023 Plus Bright Platinum Grey + Winter-, Light Pack. Verbruik volgens Spritmonitor : Afbeelding
ex V70 D3 GT MY13 Twilight Bronze Momentum + Winter-, Family-, Motion Pack. Verbruik volgens Spritmonitor : Afbeelding
ex V50 1,6D MY08 Flint Grey Momentum Mobility pack RTI
ex V40 1,9TD MY03 Silver Grey Luxury RTI HU1205
ex V40 1,9D MY98 Silver Grey
robbie2
2nd Gear member

U gebruikt immers nu twee sets banden parallel in plaats van achterelkaar.
Een kleine aanpassing :
Je gebruikt ze wel parallel, maar niet gelijktijdig ! Maw. of je rijdt of op winterbanden of op zomerbanden. Rij je op winterbanden, slijten de zomerbanden niet en rij je op zomerbanden....... Simpel, maar je doet dus langer met je zomerbanden.

Klopt, grosso modo kost een set winterbanden natuurlijk wel meer als alleen een set zomerbanden, alleen met een set winterbanden is het wel een stuk veiliger rijden tijdens winterse omstandigheden en OOK in nederland.

Niets is verplicht, maar de Duitse regel is wel effectief.
V40 cc 2.0 T4 AWD, 190 pk, Silver Metallic 2017, Geartronic
V40 2.0 D2, 120 pk, Zwart metallic 2017, Geartronic
V50 1.6 D2, 115 pk Sport zwart metallic RTI 2010
V40 2.0 136 pk Nordic zwart metallic 2004
V40 1.8 zwart metallic 1998[/i]
robbie2
2nd Gear member

Nog effe een leuk filmpje

Toch maar winterbanden ....
V40 cc 2.0 T4 AWD, 190 pk, Silver Metallic 2017, Geartronic
V40 2.0 D2, 120 pk, Zwart metallic 2017, Geartronic
V50 1.6 D2, 115 pk Sport zwart metallic RTI 2010
V40 2.0 136 pk Nordic zwart metallic 2004
V40 1.8 zwart metallic 1998[/i]
KAPPY
1st Gear member

Sander,

Had tot vorig jaar nog nooit op winterbanden gereden, maar omdat dit vroege voorjaar de vakantie naar de Noordkaap ging, toch maar een set gekocht, incl stalen velgen.
Moet hierbij aantekenen dat ik toen een Toyota Aygo had.
De afgelopen winter erg veel plezier van gehad.
Heb ze via marktplaats zelfs met winst verkocht, en van de week gaat er weer een set onder de V50.
Elveka
2nd Gear member

Als je slechts één stel velgen hebt moeten de banden 2 maal per jaar omgelegd worden. Inclusief balanceren kost dat ook geld ! Een stel gewone stalen velgen zijn in 2 seizoenen terugverdiend. Als je 2 stellen velgen hebt kun je ze gratis zélf verwisselen. Kost mij telkens minder dan een half uurtje handigheid.
Luc

V60CC B5 MY2023 Plus Bright Platinum Grey + Winter-, Light Pack. Verbruik volgens Spritmonitor : Afbeelding
ex V70 D3 GT MY13 Twilight Bronze Momentum + Winter-, Family-, Motion Pack. Verbruik volgens Spritmonitor : Afbeelding
ex V50 1,6D MY08 Flint Grey Momentum Mobility pack RTI
ex V40 1,9TD MY03 Silver Grey Luxury RTI HU1205
ex V40 1,9D MY98 Silver Grey
Trucker
6th Gear member
Contacteer:

945i schreef:Hij wil graag objectieve filmpjes zien, dus geen waar de "journalist" in een Cayenne met Vredestein op de zijkant komt aanrijden. ;)
Objestief........... kijk dan maar eens op deze site
http://www.prodriveautomotive.nl/pdt_au ... video2.php
Gr Trucker

Volvo V40 D2 R-Design

Volvo C30 2.0 Momentum R-Design
Volvo V70,
Volvo V40,
Volvo 340 GL,
Golf diesel,
Dutsun sunny 120Y,
Mazda 818,
Mazda 1300
945i
8th Gear member

Nou... lekker objectief, het begint de eerste seconde al ; "laat 4 Volvo winterbanden monteren". :D oja, waar was de sneeuw :shock:
arnoud
8th Gear member

Ik denk dat ik zelf redelijk objectief ben: ik vond winterbanden eigenlijk altijd maar onzin, want ik vond dat ik ook op zomerbanden nog best veel grip had.

Tot ik twee jaar geleden op mijn leaseauto verplicht winterbanden kreeg. Bij 'normaal' winterweer valt het verschil niet zo erg op, maar als het een beetje extremer wordt (sneeuwval, ijzel) is het verschil echt indrukwekkend.

Natuurlijk zullen er verschillen zijn in remweg, maar ik heb vooral het enorme verschil in grip tijdens het rijden gemerkt.
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
945i
8th Gear member

Zeker, met sneeuw en ijzel is het stukken beter dan met gewone banden.
arnoud
8th Gear member

Precies, en daarom zou ik zeggen: Winterbanden zijn niet alleen nuttig als je op wintersport in de Alpen gaat, maar ook in Nederland zijn er diverse momenten per jaar dat je er ERG blij mee kunt zijn.
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
945i
8th Gear member

Klopt, maar ik ga nu niet weer mijn hele preek afsteken waarom je ze niet van okt. t/m maart nodig hebt.
Maar laat het bij de wens dat iedereen voorzichtig is in deze periode, met of zonder winterbanden.. ;)
arnoud
8th Gear member

haha, nee, doe dat maar niet. Want dan kunnen we ook wel weer de opmerkingen als "in oktober kan het ook sneeuwen" enzo van stal gaan halen, daar schieten we niet zo veel mee op :D

Ach, als ik 'm total loss rij mag ik een nieuwe uitzoeken (ehm, als ik het overleef...)... dilemma, wel goed mikken die airbag :lol:
945i
8th Gear member

Haha, ja, en we willen ook weer niet de opmerkingen terug dat het we nov/dec. ook 13 graden en een zonnetje kunnen hebben. Dus dat doen we maar niet. :lol: :razz:
svdveen
1st Gear member

Bedankt zover voor alle reacties.
Natuurlijk zijn de omstandigheden in ons klimaatje niet constant ideaal voor bepaalde type banden. Het is afwegen in hoeverre de directe investering zich houdt tegen de weken dat de winterband feitelijk z'n waarde heeft en in hoeverre je denkt dat je je rijgedrag kunt aanpassen aan de omstandigheden.
Vanzelfsprekend zijn verdere reacties welkom. Ik merk dat ik op mijn vraag alleen nog maar voorstanders heb gekregen, terwijl ik het idee had dat in de overige topics over winterbanden de tegenstanders ook talrijk waren. maar ja, die hadden dan volgens mij ook meer gevoelsmatige bezwaren en geen objectieve bron.
Nou ja, hoe dan ook, bedankt.
Sander.
945i
8th Gear member

Nou ja, die gevoelsmatige bezwaren zijn wel gebaseerd op de praktijk hoor..

Ga maar eens een noodstop maken op een dag zoals vandaag (droog, zonnetje), met wintersloffen en dan met zomersloffen, dan weet je wat ik bedoel.
Ik weet dat zo'n test niet iedereen "even" kan doen, maar ik heb die wel gedaan.
De lobby voor winterbanden is groot en het is moeilijk om daar weerstand tegen te bieden, het is een flinke omzetbooster voor iedereen die wat verdient in de bandenhandel.
Dus de belangen zijn groot, het effectieve voordeel is echter in de praktijk beperkter als dat men dat wil doen laten geloven.
(als je in Nederland woont natuurlijk)
Plaats reactie

Terug naar “Banden en velgen”