kan iemand mij vertellen hoe ik de lampjes vervang van het dahboard (middelste gedeelte daar waar de 3 knoppen zitten voor de ventilatie)bij een v40 bj 1996 .
alvast bedank
marco. :?:
dashboard verlichting
- Welles
- 5th Gear member
Mag ik (als nieuwe gebruiker) zo onbeleefd zijn dit topic omhoog te schoppen?? Altijd beter dan een nieuw topic starten toch? Nu blijkt tenminste dat ik gezocht heb...
Is dit een klusje voor de dealer? Of is het zelf te doen? Ben sinds 3 weken na lang zoeken in het bezit van een mooie zilvergrijze '97 S40 1.8, echter de verlichting achter de draaiknoppen voor de kachel, warmte, aanjager én stand werkt niet... Erg lastig te vinden in het donker, zeker als je nog niet zo gewend bent aan de plekken van de knoppen...
Alvast bedankt voor een antwoord.
Trouwens: is dit het soort vraag waarop je in bijvoorbeeld de Vraagbaak van deze modellen, of het Autotechnisch Handboek de antwoorden vindt?? Ik denk er namelijk aan deze aan te schaffen...
Is dit een klusje voor de dealer? Of is het zelf te doen? Ben sinds 3 weken na lang zoeken in het bezit van een mooie zilvergrijze '97 S40 1.8, echter de verlichting achter de draaiknoppen voor de kachel, warmte, aanjager én stand werkt niet... Erg lastig te vinden in het donker, zeker als je nog niet zo gewend bent aan de plekken van de knoppen...
Alvast bedankt voor een antwoord.
Trouwens: is dit het soort vraag waarop je in bijvoorbeeld de Vraagbaak van deze modellen, of het Autotechnisch Handboek de antwoorden vindt?? Ik denk er namelijk aan deze aan te schaffen...
- Volmar
- 3rd Gear member
Zijn volgens mij dezelfde lampjes.
Er zitten er 3 in die je vanaf de achterkant loshaalt
Kwart slag draaien en ze zitten los.
Maar ik denk dat je alleen de achtergrondverlichting bedoeld?
Want de andere verlichting zijn ledjes en die zijn niet zomaar
uit te wisselen.
Als je je spiegel/achterruit verwarming activeert, gaat er een
lampje in de knop branden. Net als bij de airco.
Dat zijn ledjes die op een printje zijn gesoldeerd.
Als die het ook niet doen, heb je een heel ander probleem.
Er zitten er 3 in die je vanaf de achterkant loshaalt
Kwart slag draaien en ze zitten los.
Maar ik denk dat je alleen de achtergrondverlichting bedoeld?
Want de andere verlichting zijn ledjes en die zijn niet zomaar
uit te wisselen.
Als je je spiegel/achterruit verwarming activeert, gaat er een
lampje in de knop branden. Net als bij de airco.
Dat zijn ledjes die op een printje zijn gesoldeerd.
Als die het ook niet doen, heb je een heel ander probleem.
It's only kinky the first time
- Welles
- 5th Gear member
Ok, het verwijderen van het paneeltje ging prima, lampjes uit het printplaatje gedraaid en morgen even naar de elektronica winkel voor nieuwe lampjes. (Radio Centrum in Utrecht). Er zitten trouwens maar 2 lampjes, in tegenstelling tot eerdere posts, maar die 2 verdelen het licht inderdaad over de 3 draaiknoppen, én de 3 drukknoppen eronder.
Zouden LED-jes een even bruikbare lichtopbrengst hebben als de gloeilampjes die er in zaten??
En zijn de blauwe sokjes (of "condoompjes") dan nog wel nodig??
Zouden LED-jes een even bruikbare lichtopbrengst hebben als de gloeilampjes die er in zaten??
En zijn de blauwe sokjes (of "condoompjes") dan nog wel nodig??
- Welles
- 5th Gear member
Ik heb helaas geen ledjes kunnen proberen, want die hadden ze niet. Ik was al lang blij dat ik uiteindelijk de goede lampjes vond - bij Brezan op de autoboulevard in Utrecht. Voor € 3,20 was ik klaar (wat zou de dealer rekenen voor de lampjes en het vervangen ervan??)
Ik kan in ieder geval de ventilatorknoppen weer vinden in t donker!
Voor geïnteresseerden kan ik wel foto's van het gedemonteerde paneeltje en de lampjes online zetten.
Bedankt voor jullie hulp!
Ik kan in ieder geval de ventilatorknoppen weer vinden in t donker!
Voor geïnteresseerden kan ik wel foto's van het gedemonteerde paneeltje en de lampjes online zetten.
Bedankt voor jullie hulp!
- joost
- 7th Gear member
Als het gaat om die kleine lampjes met zo´n blauw condoompje eromheen dan kosste mij dat 6,68 excl. BTW en dan mocht ik ze er zelf inprutsen.
Mischien staat er op jouw factuur van de Brezan een artikelnummer? Ik heb namelijk de Brezan hier vlak bij mij in de buurt en ik zag dat ik alweer aan een lampje of twee toe ben...
Joost.
Mischien staat er op jouw factuur van de Brezan een artikelnummer? Ik heb namelijk de Brezan hier vlak bij mij in de buurt en ik zag dat ik alweer aan een lampje of twee toe ben...
Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
- joost
- 7th Gear member
De Brezan bij mij in het dorp draait altijd rekeningen uit, die hoef je toch niet te vragen. Ik begrijp dat jij het onzin vindt maar het hád kunnen zijn dat ook jij een factuur(tje) had gekregen. Het ging mij alleen maar om het artikel/bestelnummer niet om het BTW bedrag.
- Welles
- 5th Gear member
Nee, een artikelnummer heb ik niet. Bij Brezan hier in Utrecht ging ie gewoon in wat bakjes zoeken tot ie er twee had. Ik had uiteraard een kapotte meegenomen als voorbeeld.
hier zie je wat foto's. Op de vierde zie je het kapotte lampje, de nieuwe zijn zwart i.p.v. bruin en hebben een iets korter lampje erop zitten.
hier zie je wat foto's. Op de vierde zie je het kapotte lampje, de nieuwe zijn zwart i.p.v. bruin en hebben een iets korter lampje erop zitten.
- joost
- 7th Gear member
Rommelaars in bakjes zijn vaak de beste!Bij Brezan hier in Utrecht ging ie gewoon in wat bakjes zoeken tot ie er twee had.
Heb even naar die plaatjes gekeken. Dat zijn trouwens weer andere lampjes dan die ik reeds vervangen had. Ongetwijfeld zullen ook voor deze lampjes bij de dealer de hoofdprijs vragen.
- Turbo4
- 2nd Gear member
ik ben ook al bezig geweest om de lampjes achter mijn tellers te vervangen door blauwe leds ! Heb ze wel gevonden maar niemand weet of ze ook in volvo tellers passen. Ik zou er een of twee kunnen bestellen en kijken of het past.[URL=http://www.imageshack.us][img]http ... .jpg[/img][/url]
Tofast4you
- Turbo4
- 2nd Gear member
Geen idee, ik heb die gasten al eens een mailtje gestuurd ,maar geen reply gekregen! Gewoon bestellen en proberen is de enige optie denk ik.
De kosten vallen best mee, en als het werkt moet het een super effect geven!
De kosten vallen best mee, en als het werkt moet het een super effect geven!
Tofast4you
- menjo
- 7th Gear member
LEDs zijn wel enigzins te dimmen, maar het verband tussen toegevoerd vermogen en uitgestraald licht is niet zoals bij een normaal lampje, dus erg mooi zal het niet worden icm de rest van je dashboard. Tenzij je natuurlijk alles vervangt door LEDjes.
Onder de minimum stroom gaat een LEDje ook gewoon uit.
Onder de minimum stroom gaat een LEDje ook gewoon uit.