Reinigen EGR klep

Dit is de rubriek voor de 30, 40 en 50 series vanaf bouwjaar 2004.
kawaman
5th Gear member

Nee, geen problemen, wat betreft de EGR, Condensor was lek en die is vervangen(airco maakt het weer heerlijk koel)
Ik had voor de beurt wel het afdop plaatje er tussen uit gehaald en de stekker weer aangesloten.
Na de beurt bleek dat de auto enorm rookte op het moment dat je even flink het gas intrapte, dus terug naar de dealer.
Om de condensor te vervangen moesten de bumper en de intercooler verwijderd worden, en de slang van de intercooler was niet geheel luchtdicht gemonteerd waardoor en verkeerd "mengsel" ontstond.
Kort daarna kreeg ik de melding "Service vereist", kon ik weer terug naar de dealer.
Ondertussen begonnen er twijfels te ontstaan over de gedane werkzaamheden tijdens de beurt, en daarop het luchtfilter maar eens gecheckt. Wat bleek: niet vervangen en zo zwart als roet.
Ik boos de dealer gebeld en om uitleg gevraagd, blijkt dat hij er volgens het onderhoudsschema nog niet aan toe was!
Op mijn vraag of het filter dan niet even gecontroleerd werd, werd negatief geantwoord, volgens het Volvo onderhoudsschema hoefde dit niet te gebeuren.
Op mijn opmerking dat de gebruiksomstandigheden per auto toch enorm kunnen verschillen en daardoor eerder aan bv.een nieuw filter toezijn, kreeg ik als antwoord : dat Volvo dit grondig had uitgezocht.
Toch maar een ander filter geplaatst zo vlak voor de vakantie en ik ben blij dat ik het heb gedaan want de auto rijd merkbaar beter.
Zal wel een foto van oude filter maken, hou je tegoed!
Erik

S60 T5 R-design
Frederik Welvaert
5th Gear member

ik dacht dat de 2.0D bij elke beurt een nieuw luchtfilter moet krijgen... Zou even het onderhoudsboekje moeten bekijken om zeker te zijn. Alleszins krijgt de mijne bij elk onderhoud een vers filter :)
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
s--mulder
2nd Gear member

Ook ik wil graag mijn EGR klep schoonmaken. Het buisje heb ik al een keer schoongemaakt evenals de turbo sensor, dit verhielp echter niet het probleem van inhouden tussen de 1800 en 2600 toeren.

Is er ergens een duidelijke instructie te vinden hoe de EGR klep los gemaakt moet worden. Zijn er ook nog slangen die ik af moet knijpen?
Stefan

MY13 XC60 D5 ADW - R-Design - R-Design Plus Line - Winter Line - 18 inch Cratus
MY11 Ford S-Max 2.0 Ecoboost Titanium - Midnight Sky
MY10 V70 T6 AWD - Summum - Security Line - Driver Support Line - Mobility Line - Active Driving Line - 18 inch Ixion
MY12 V70 D3 - Limited Editon - Luxury Line - Family Line - Driver Support Line - 18 inch Ixion
MY07 V70 D5 - Edition II Sport - Black Saphire
MY05 V50 2.0D - Summum - Black Saphire
technojean
1st Gear member

Ik ben zelf net terug thuis van de garage om het probleem van inhouden op te lossen. Na 3 keer bij de dealer te gaan waarbij de EGR vervangen is en hij er nog wat zaken aan gedaan heeft (software update, kuisen van inlaat en sensoren, ...) was het niet opgelost. Nu bij een kennis van me geweest die een onafhankelijke garage heeft en die heeft de EGR uitgezet en nog eens de sensors en de luchtinlaat volledig gekuist maar het probleem van inhouden blijft. Toen hij bij volvo navroeg of dit een gekend probleem was konden ze dit enkel bevestigen en zou het opgelost moeten zijn door de egr dicht te zetten.
Jammer genoeg is het nog steeds niet in orde, heeft iemand soms nog ideeën?
Delta
4th Gear member

Technojean, zou je je probleem nog eens precies willen omschrijven?
Vorige auto: V50 2.0d summum automaat exit met 470.000 en nu V50 D3 geartronic
technojean
1st Gear member

Het probleem van mij is dat de wagen zeer licht inhoud bij gas geven ( bij ongeveer 3/4 tot volgas). Het is het meest merkbaar tussen de 1600 en 3000 rpm in 3de en 4de versnelling. Ook als ik de airco uitzet dan blijft die licht inhouden.
Delta
4th Gear member

Zou je probleem misschien in je turbo kunnen zitten, ik heb zelf wel eens problemen gehad met het vacuum van de turbo.
Als je even zoekt zal je dit wel ergens vinden op het forum, had iets te maken met een slangetje wat van de vacuumklep naar je turbo loopt.
Vorige auto: V50 2.0d summum automaat exit met 470.000 en nu V50 D3 geartronic
technojean
1st Gear member

Zelf kom ik niet graag aan mijn motor maar ik zal het eens vermelden aan de garage. Ik heb reeds dit forum afgezocht en ind het vacuum zorgt ook voor zo'n problemen.
MauritsvdT
5th Gear member
Contacteer:

Kawaman,

Hierbij mijn foto's van het lucht- en interieurfilter.'
Volgens de historie is mijn interieurfilter vervangen op 21-09-2009, ik vind deze al behoorlijk vuil om eerlijk te zijn, geen idee of dat normaal is.
Het luchtfilter (als dat op de faktuur 'filterelement' heet) kom ik pas tegen op 04-02-2008 bij km stand 59.727.
Dus dat is bijna 70.000km en 2½ jaar geleden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Update: MY06 V50 2.0D Momentum: Black Sapphire, 17"; Sculptor, Off Black leather, Xenon, led verlichting in/exterieur, HPS, navigatie, rondom getint, XC-grill, R-design remklauwen, mistlamp/koplampunits zwart, v o l v o kont, chip, K&N and still more to come ....
kawaman
5th Gear member

Ja sorry, de foto's, zal ze gelijk ff maken;
Daar zijn ze dan, het luchtfilter ziet er nagenoeg hetzelfde uit.
Ik vind dit gewoon belachelijk dat ze je weer 20.000 km met zo'n filter op pad sturen.
Interieur filter zou wel vervangen zijn, maar die heb ik zelf niet gezien.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Erik

S60 T5 R-design
teigetje240
2nd Gear member
Contacteer:

Mijn EGR klep heeft het na 130Tkm opgegeven. volgende week wordt ie vervangen.
ik kreeg AntiSkid Service boodschappen etc....

Apropos die luchtfilter. Die van mij ziet er ook zo uit. ik meld dit al sinds 80Tkm bij ieder onderhoud. Luchtfilters zouden volgens de dealer maar tegen de 200Tkm vervangen worden.

Wat je kan doen om dit te vermijden is de carterontluchting loskoppelen.
Helaas heb ik een leasing, dus blijf ik overal netjes af.
MauritsvdT
5th Gear member
Contacteer:

Luchtfilter is bij mij nu vervangen door een filter van K&N, om de 20.000 schoonmaken en weer terugplaatsen (5 min. werk), ik controleer het nu wat vaker om te kijken hoe lang het duurt alvorens hij weer vervuilt begint te worden.
Update: MY06 V50 2.0D Momentum: Black Sapphire, 17"; Sculptor, Off Black leather, Xenon, led verlichting in/exterieur, HPS, navigatie, rondom getint, XC-grill, R-design remklauwen, mistlamp/koplampunits zwart, v o l v o kont, chip, K&N and still more to come ....
teigetje240
2nd Gear member
Contacteer:

Hello samen,

Bij mij is de EGR net vervangen met daarbij de roetfilter.

Bij modellen zonder roetfilter mag je zonder EGR rondrijden. Bij modellen met mag je onder geen beding de EGR afkoppelen. Er treedt een interne computermelding op (geen melding op het scherm dat wij kunnen zien) waardoor de roetfilter zichzelf niet meer zal reinigen.
Daarnaast werd me zeer sterk afgeraden de excellium, Vpower etc versies te gebruiken. Reden: bij Volvo zit er blijkbaar een bijtank achter de hoofdtank met een goedje voor de injecteurs en roetfilter. Dit goedje reageert zeer sterk op de additieven in de diesel en zorgt ervoor dat de filters sneller verstoppen en de EGR sneller dichtraakt, wat dan weer negatief speelt voor de roetfilter.
Als je toch op die types diesel rijdt, raadt onze dealer ons aan alle 10Tkm een 'reiniger' bij een volle tank te voegen.
MauritsvdT
5th Gear member
Contacteer:

Dat is voor mij een nieuw bericht.
@ Kawaman: heb jij een roetfilter, ik kan het me even niet herinneren?

Ik ben er nog steeds niet aan begonnen, maar ik wacht eerst even de berichten op het verhaal van Teigetje af nu.
kawaman
5th Gear member

Nee ik heb geen roetfilter (gelukkig?)
Wat me ineens te binnen schiet, is dat ik voor de beurt het afdopplaatje er tussen uit had gehaald en de EGR-stekker terug geplaatst had.(om geen problemen met de APK en eventueele foutmeldingen te krijgen) Nadat de beurt gedaan was, heb ik het plaatje terug geplaatst maar vergeten om de stekker los te halen.
Ik kreeg geen vreemd genoeg geen foutmeldigen, mijn voorzichtige conclusie is dan ook dat de dealer, de EGR misschien softwarematig heeft uitgezet, want voor de beurt moest de stekker er wel af om geen foutmeldingen op het display te krijgen.(stekker is er nu trouwens wel weer af, voor de zekerheid)

dus wat Teigetje240 meldt, kan wel degelijk waar zijn
Erik

S60 T5 R-design
Plaats reactie

Terug naar “De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004”