motor probleem

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
liebherr-machinist
1st Gear member

Hoe moeten ze dan staan, want als ik jou goed begrijp moet de ene inkeping onder het midde en de andere inkeping boven het midden.
Ramon&Ramon
7th Gear member

inderdaad.
Ramon&Ramon
7th Gear member

je zet de krukas op het merkteken aan de distributiekant,dat teken zit voor het tandwiel op de flens waar de krukaspoelie op zit.

Vervolgens zet je de inlaatnokkenas met de gleuf in lijn boven de cilinderkop en de uitlaatnokkenas met de gleuf in lijn onder de cilinderkop.
Probeer deze te blokkeren alvorens je de tandwielen monteerd.
Monteer het inlaat tandwiel met de centrale bout en draai deze handvast.
Monteer ook het uitlaat tandwiel en moneer deze met het merkteken naar boven met de drie boutjes en zet deze ook handvast,monteer de distributieriem en spanrol,zet deze op de juiste manier op spanning en draai daarna de nokkenas tandwielen vast.
Het probleem is nu,hoe zet je het inlaatnokkenas tandwiel dusdanig vast dat deze niet losloopt,deze zit met een centrale bout die wel is loslopen,dus blokkeren van de nokkenas is een eerste vereiste.
Succes.
liebherr-machinist
1st Gear member

oke Bedankt,
fijn die informatie die niet klopt nu weet ik waar de fout zit ga zaterdag gelijk alles goed zetten.
groeten alex
liebherr-machinist
1st Gear member

Hij doet het weer en loopt als een zonnetje, iedereen bedankt
Ramon&Ramon
7th Gear member

Wat was er fout gegaan dan?ook leuk om te weten!
liebherr-machinist
1st Gear member

precies wat jij schreef, ik had de nokkenassen volgens mijn info zo gezet dat beide inkeppingen horizontaal onder het midden staan.
dit heb ik verandert in jouw info toen gestart, toen liep hij heel vreemd. nog even nagekeken en de bougie kabels goed gedaan(had deze gemert dmv nummers 1,2,3,4 moet je ze wel op die volgorde terug zetten :-x )
daarna weer de sleutel omgedraaid en hij loopt weer als een zonnetje.
nu alles weer goed vast zetten (motor steun enz op moment beschermkappen terug) en een test rit maken.
nog maals bedankt voor de info.
liebherr-machinist
1st Gear member

Hallo daar ben ik weer,
Heb nu het volgende probleem gisteren reed ik van leiden naar zoetermeer en ergens in zoetermeer hoorde ik een rare ratel in de motor eerst heel licht, gelijk omgekeerd om naar huis te gaan maar geluid werd langzaam aan harder dus auto gestopt. Een half uur gewacht olie gepeild en tot mijn verbazing geen olie op peilstok (misschien nog te warm.
Naar huis laten slepen en vanmorgen weer olie gepeild toen was peil wel goed motor gestart weer die ratel alsof er iets los ligt, toen ik de olie dop er af haalde met lopende motor vond ik wel dat er wat overdruk is in het kleppen deksel nu is mijn vraag als de carterventielatie niet goed werkt kan het dan zijn dat de olie niet door het blok rond loopt of spuit hij het er dan alleen maar uit??(kan namelijk nergens olielekage vinden en hij rookt ook niet zo erg uit de uitlaat dat hij olie verbrandt.)

Toen ik gister nadat ik gestopt was de oliedop eraf haalde kwam er wel veel rook uit het kleppendeksel

Wat betreft het geluid zit ik te denken aan of de olie die niet overal komt of dat er een boutje is losgeraakt bij de drijfstangen zo klint het geluid namelijk.

Voor de rest liep de auto heerlijk.

Oh toen het geluid zich voordeed ging vlak voordat ik stopte het moterstorings lampje branden en daarna knipperen ????? iemand een idee??
Ramon&Ramon
7th Gear member

Komt het geluid niet uit het nokkenastandwiel?
Losgelopen misschien?
liebherr-machinist
1st Gear member

daar gaat ik gelijk even naar kijken laat het ver tien minuten weten
liebherr-machinist
1st Gear member

Kan dat een ratelend geluid geven want hij zit inderdaad niet echt stevig vast.
Dat wil zeggen heb de buitenste wel op momenty gezet maar de binnenste (als je het begrijpt) niet :-x

Ik heb trouwens het idee dat ik heel veel van jouw kan leren kwa sleutelen toevallig monteur van beroep??
Ramon&Ramon
7th Gear member

Dan moet je dat eerst even oplossen voordat hij weer in de prak loopt...
Ramon&Ramon
7th Gear member

liebherr-machinist schreef:Kan dat een ratelend geluid geven want hij zit inderdaad niet echt stevig vast.
Dat wil zeggen heb de buitenste wel op momenty gezet maar de binnenste (als je het begrijpt) niet :-x

Ik heb trouwens het idee dat ik heel veel van jouw kan leren kwa sleutelen toevallig monteur van beroep??

Ik heb er een paar jaar sleutelervaring op zitten ,dat klopt,45 jaar ongeveer>
Waarvan 26 bij volvo enz enz..
liebherr-machinist
1st Gear member

gaat ik volgende week ook gelijk doen moet alleen even op de zaak de moment sleutel ophalen. die ligt tegenwoordig achter slot en grendel.
Maar kan dat een ratelend geluid geven???
Gast

Die "buitenste" is in feite toch gewoon een (afsluit) dop, daar binnen zit de belangrijkste bout.
Ik hoop voor je dat het goed is gegaan. Lijkt het hier een beetje op? Foto is van een B5244SG.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
liebherr-machinist
1st Gear member

yep dat is hem, hoop inderdaad dat ik niet weer veel schade heb maad we zullen zien
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”