Ik heb sinds een jaar een probleem(pje) met mijn auto. Met enige regelmaat gaat het motormanagementlampje branden. De melding van de computer in de garage geeft (de laatste keren dat ik meekeek) de melding van Valse lucht.
Nu is er al het een en ander vervangen (lambda sonde, sensor in de turboslang, luchtmassameter), maar het probleem blijft terugkomen.
Het vreemde is, zodra de computer gereset is, kan ik weer enige tijd rijden. De problemen zijn er alleen, als het lampje brandt (afslaan, slechter starten). Naar de garage > reset uitvoeren = alles OK.
We, ik en de garage, worden er gek van. Iemand een idee?
Motormanagement lampje
-
- 1st Gear member
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 27.08.2010 - 13:42
ik had een half jaar terug hetzelfde probleem, maar misschien iets drastischer. Slecht starten, vreselijk bokkig, geen power, lampje motormanagement enz. ANWB naar laten kijken: 'dat kon wel eens het gasklephuis wezen....' Hier het forum bestudeerd. Bekend euvel en niet goedkoop. Ik naar mn (algemene) garage. Kwartiertje zoeken, bingo: er lag ergens een luchtslang los. Gewoon de klem eraf getrild. Dus verkeerd mengsel enz. Voor 2 tientjes klaar.
Dus misschien heb je mazzel!
Dus misschien heb je mazzel!
-
- 1st Gear member
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 18.10.2007 - 16:02
Hij komt inderdaad met de 130A melding.iksee90 schreef:Inwendig vervuilde motor?? Te hoge carterdruk??
DTC 130A??
Maar als ik de reactie van MattijsW lees, kan het van alles en overal zijn...
2023 V60 2021, B5
2016 V70 2012, 2,5T Summum
2007 V70 2004, 2,5T Black Sapphire Edition
2016 V70 2012, 2,5T Summum
2007 V70 2004, 2,5T Black Sapphire Edition
- iksee90
- 3rd Gear member
- Berichten: 262
- Lid geworden op: 26.12.2009 - 20:23
- Locatie: Noord Holland
130a is een foutcode met veel verschillende oorzaken die te maken hebben met valse lucht. Maar vaak is de oorzaak een vervuilde carterventilatie en motor.
Ik hoop voor je dat het een kleinigheid is, maar ervaring leert.....
Ik hoop voor je dat het een kleinigheid is, maar ervaring leert.....
- Akkoord
- 2nd Gear member
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 01.02.2010 - 21:22
- Locatie: Rundhausen , flach am Kaisersbach , 288 km NO van Gent
Valse lucht is eenvoudig op te sporen door op verdachte plekken (stationair draaiend) een klein beetje rem-reiniger te spuiten ; reageert de motor dan heb je beet.
Zelf had ik last van bokkig rijgedrag , zonder lampje motormanagement overigens , en bleken 4 van de 5 O-ringen rondom de benzine-injectoren kapot te zijn (joost mag weten waarom , ze hebben niks te houden ; Volvo product-eigenschap waarschijnlijk.....)
Voor €25,00 onderdelen en een uurtje leuk knutselen was het gemaakt.
Zelf had ik last van bokkig rijgedrag , zonder lampje motormanagement overigens , en bleken 4 van de 5 O-ringen rondom de benzine-injectoren kapot te zijn (joost mag weten waarom , ze hebben niks te houden ; Volvo product-eigenschap waarschijnlijk.....)
Voor €25,00 onderdelen en een uurtje leuk knutselen was het gemaakt.
V70 2.4 140pk 2001 LPI ; ben nog op zoek naar een set 17 inch Canopus velgen...PM me!
Piep- en Kraak-plastic-line.
Magneti-Marelli-gasklephuis-line.
Aircocompressor-inschakelschok-line.
Sponsoring van de lokale Volvo-dealer reken ik niet tot mijn kerntaken.
Piep- en Kraak-plastic-line.
Magneti-Marelli-gasklephuis-line.
Aircocompressor-inschakelschok-line.
Sponsoring van de lokale Volvo-dealer reken ik niet tot mijn kerntaken.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 18.10.2007 - 16:02
Vandaag brandde het lampje weer en nu 's naar een andere garage gereden.
Daar kwam de volgende melding uit: P2188 en P2178 (ODBII).
Nu heb ik alleen de Duitse versie van de melding:
Kraftstoffbemessungssystem System zu fett ab Leerlaufdrehzahl
Het is in ieder geval iets met brandstof en stationair lopen...
Bij de garage wisten ze het ook niet direct en ik word hierover teruggebeld.
Iemand alvast een idee?
Daar kwam de volgende melding uit: P2188 en P2178 (ODBII).
Nu heb ik alleen de Duitse versie van de melding:
Kraftstoffbemessungssystem System zu fett ab Leerlaufdrehzahl
Het is in ieder geval iets met brandstof en stationair lopen...
Bij de garage wisten ze het ook niet direct en ik word hierover teruggebeld.
Iemand alvast een idee?
2023 V60 2021, B5
2016 V70 2012, 2,5T Summum
2007 V70 2004, 2,5T Black Sapphire Edition
2016 V70 2012, 2,5T Summum
2007 V70 2004, 2,5T Black Sapphire Edition
- Black 2.4T awd
- 3rd Gear member
- Berichten: 261
- Lid geworden op: 16.08.2007 - 22:18
- Locatie: Twente
Letterlijk vertaald: Brandstofbelasting systeem van het systeem te rijk bij stationair toerental. Ik denk dat het mengsel te rijk is, teveel brandstof en te weinig lucht. Maar er zullen vast wel techneuten zijn die je meer kunnen vertellen.EnjoyV70 schreef:Vandaag brandde het lampje weer en nu 's naar een andere garage gereden.
Daar kwam de volgende melding uit: P2188 en P2178 (ODBII).
Nu heb ik alleen de Duitse versie van de melding:
Kraftstoffbemessungssystem System zu fett ab Leerlaufdrehzahl
Het is in ieder geval iets met brandstof en stationair lopen...
Bij de garage wisten ze het ook niet direct en ik word hierover teruggebeld.
Iemand alvast een idee?
2.4T awd 235pk /380nm -xenon -blokjes grill- achterspoiler-zomer 18 inch R-velg Blackchrom Vredstein Vorti 235/40-18 -winter 17inch amalthea Michelin Alpin 225/40-17
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Het meest erge bij deze storing is het feit dat de inlaatkleppen niet goed meer sluiten,dat heb ik een aantal keren meegemaakt.
Daardoor krijg je een verkeerde verbranding met als gevolg een storing.
Dat was toen ook even zoeken en onderdelen vervangen,maar na even speuren kwamen we erachter dat de kleppen niet goed afsloten.
Na de kop gerepareerd te hebben,was de storing weg..
Daardoor krijg je een verkeerde verbranding met als gevolg een storing.
Dat was toen ook even zoeken en onderdelen vervangen,maar na even speuren kwamen we erachter dat de kleppen niet goed afsloten.
Na de kop gerepareerd te hebben,was de storing weg..