Motorstoring V40 phase II diesel 115pk van 2002

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
CvdH
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 02.11.2010 - 21:11

Graag ontvang ik je advies bij een vervelende storing aan mijn Volvo V40 phase II diesel 115pk van september 2002.

Sinds een half jaar is het brandstofverbruik van mijn auto flink toegenomen. Waar ik voorheen gemiddeld 1:17,5 reed is dit nu 1:15 als gevolg van een storing in de elektronica?

Mijn auto is sterk gaan roeten, zowel tijdens stationair, het wegrijden als het doortrekken in de hoge toeren. Met mijn airco aan neemt dit roeten fors toe. Ook schokt / stotert de motor als ik doortrek van zijn 3e naar de 4e versnelling en van 4e naar 5e versnelling en heeft de motor duidelijk een tekort aan vermogen. Bij het wegrijden vanuit stilstand met airco aan, moet ik eerst de motor flink toeren laten draaien voordat ik de koppeling laat opkomen. Doe ik dit niet dan slaat de motor af. Het lijkt dan dat de motor op 3 of 3 ½ cylinder loopt. Ook merkte ik afgelopen zomer met de caravan achter de auto dat ik de auto niet meer in zijn vijfde versnelling kan rijden waar dit voorheen wel kon. De motor heeft dus duidelijk minder vermogen als gevolg van de storing.

Ik heb de auto in 2005 bij een Volvo-dealer gekocht met 75.000 km op de teller. Inmiddels heeft de auto 220.000km gereden. De auto is alle jaren onderhouden door een Volvo-specialist (geen dealer) maar deze komt niet uit de storing. Inmiddels zijn wel de 4 injectoren vervangen door nieuwe Bosch-injectoren en is ook de luchthoeveelheidsmeter vervangen. De EGR- en gasklep zijn gereinigd en alle slangen gecontroleerd op scheuren en lekkages. Ook de zuigerklepspelingen zijn gecontroleerd en opnieuw afgesteld. Inmiddels is de auto door mijn garage naar drie verschillende Volvo-dealers gebracht en bij geen van de dealers is deze storing bekend. Tijdens het uitlezen (VST/VCT) door de Volvo-dealer worden de volgende ECM-storingscodes en storingen aangetroffen met de melding 'aanwezig met een onbekende status':

• 1802 Inlaatsensor voor inlaatluchttemperatuur –signaal te hoog
• 1806 Luchtmassameter - signaal te laag
• 180C Standsensor uitlaatgasrecirculatie -signaal te laag
• 1814 Uitlaatgas uitlaatgasrecirculatie - signaal te laag
• 181A AC-druksensor - onjuist signaal
• 1826 Gloeibougierelais, status - onjuistsignaal
• 182E Injector 1 - onjuist signaal
• 182F Injector 2 - onjuist signaal
• 1830 Injector 3 - onjuist signaal
• 1831 Injector 4 - onjuist signaal

Na reset en rijden worden dezelfde de storingen opnieuw uitgelezen.
Wel is vastgesteld waarom de motor meer gaat roeten nadat de airco is ingeschakeld. Namelijk, door de inschakeling van de airco vindt er meer stroomafname plaats en wordt er extra brandstof naar de motor toegevoerd om deze meer toeren te laten maken. De motor gaat echter niet meer toeren maken waardoor de extra toegevoerde onverbrande brandstof voor een toename van het roeten zorgt.

De motor is door Renault gebouwd en schijnt ook in de Laguna’s te zijn ingebouwd. Mogelijk dat iemand met specifieke Renault-kennis mij ook raad kan geven.

Wie kan mij adviseren hoe ik deze storing kan laten verhelpen.

Groet, Chris
Bart Giesen
5th Gear member
Berichten: 1868
Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26

Heb dit probleem ook. Van een gemiddeld verbruik van 1 op 20 (met gemak) naar een verbruik van gemiddeld 1 op 15. Dit gepaard met flinke uitstoot van roet bij 'hogere' toeren óf acceleratie vanuit een laag toerental. Het is soms zo erg dat mensen met met groot licht knipperen achter me (en nee, al me lampen fucntioneren en ik rijdt niet benoemswaardig afwijkend). Ik zie dan ook een deken van roet in de koplampen van de wagens die achter me rijden. Bij het stationair draaien heb ik alleen zichtbaar uitstoot van roet, wanneer ik de wagen start.

Ik heb de auto altijd bij Volvo in onderhoud. Ik trek nooit aanhangers o.i.d. Rijdt primair snelweg kilometers. Ik heb de luchtmassa meter vervangen en de EGR-klep. Daarnaast zijn er wat turboslangen vervangen. Maar nog steeds hetzelfde probleem.

Heb jij ook dat wanneer je bijvoorbeeld van de derde naar de vierde versnelling schakelt en de koppeling op laat komen, je duidelijk voelt alsof hij vermogen mist? Je moet meteen vol op het gas om de gang erin te houden.

Daarnaast heb ik ook, dat wanneer ik accelereer (en dus de turbo laaddruk opbouwd) en abrubt gas loslaat, ik DUIDELIJK een afblaasgeluid hoor onder kap. Niemand hier heeft mij nog kunnen vertellen hoe Volvo (turbos) overweg gaan met overdruk? Gebruiken ze een recirculerend systeem? Of verdwijnt het terug in het luchtfilterhuis?

Tenslotte is me ook opgevallen dat de motor meer resonatie doorgeeft naar binnen dan voorheen. Op een Renault-forum kun je dit ook posten, al lopen hier ook wel pientere dieselkenners :)
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Laat eerst de klepspeling is controleren,bij die km stand staan ze meestal te strak,met als gevolg deze storingen..
schaefer
3rd Gear member
Berichten: 282
Lid geworden op: 17.02.2008 - 19:47

Dat is al gebeurt Ramon, althans dat staat in de casuistiek
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Distributieriem onlangs vervangen?
Die storingen treden ook vaak op na een riemwissel,waarbij de afstelling niet klopt,een fout gemaakt dus door de betreffende monteur.
Je moet dit allemaal eerst controleren voor dat je van alles gaat vervangen.
CvdH
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 02.11.2010 - 21:11

Bart Giesen,

Bart, bedankt voor je reactie. Ik had gisteravond, voordat ik mijn bericht op het forum plaatste, al even zitten kijken op het forum en begreep dat jij een vergelijkbare klacht hebt. Ook mijn auto maakt soms een sissend geluid. Jij noemt dit afblaasgeluid.Mijn indruk is dat dit geluid is ontstaan nadat de luchthoeveelheidsmeter is vervangen, maar ik kan mij vergissen. Ik zal eens opletten bij welke situaties dit geluid zich manifesteert. Inderdaad komt mijn auto ook vermogen tekort wanneer ik schakel van 3 naar 4 of van 4 naar 5.
Ook heb ik een paar keer gehad, maar dit is al lang geleden en mogelijk stond toen mijn airco aan, dat de motor afsloeg wanneer ik snel terugschakelde en de auto sterk op de motor liet afremmen.

Groet, Chris.
CvdH
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 02.11.2010 - 21:11

Ramon&Ramon,

Ramon, ook jij bedankt voor je meedenken. Ik heb zojuist nog even mijn rekeningen van de garage nagelopen maar de getande riem is erg lang geleden vervangen. Ver voordat de storing zich openbaarde. Zal waarschijnlijk bij de eerstvolgende beurt van 240.000km aan de beurt zijn. Dit kan het dus niet zijn.

Groet, Chris
Bart Giesen
5th Gear member
Berichten: 1868
Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26

Het geluid doet zich voor wanneer je (terwijl de turbo op zijn piek zit aan leveren van laaddruk) overschakeld naar een andere versnelling. Het klinkt echt als een afblaasgeluid, alsof de overtollige lucht verdwijnt in de atmosfeer.

Voornamelijk van 2 naar 3 en van 3 naar 4. Als ik b.v. 50 in de 4 rijdt, accelereer naar de 55 / 60 en dan ineens gas los laat hoor is afblazen. En inderdaad... Wanneer ik onder het rijden ontkoppel, overschakel naar b.v. de 4de versnelling, koppeling laat opkomen en gas geef, lijkt het net of er even snel een aanhangwagen achter de auto is geknoopt. Hij mist dan gewoon echt vermogen, en moet het gaspedaal diep naar beneden om wat gang te krijgen.

Ramon;

-Jij bedoeld dat er een kans is dat de nokkenas poeli een tandje verkeerd ligt?
-Strakke kleppen, resulteert dat in een 'niet mooie' loop, of in een raar verbruik?
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Te strakke kleppen resulteerd in slecht starten,slecht lopen,het motor management raakt van slag omdat je een slechte cilindervulling en verbranding hebt.
Een verkeerd afgestelde distributie geeft dezelfde klachten.
Bart Giesen
5th Gear member
Berichten: 1868
Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26

Is het controleren van die kleppen veel werk / iets wat je zelf kunt (zonder speciale Volvo-tools)? Of is dat iets waarvoor ik de A12 een stukje richting UTR moet gaan volgen ;-)
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Tja,dat zou eventueel kunnen,je weet de weg.....
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”