brandstof is er verschil???

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21176
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Om voor eens en altijd antwoord te krijgen op de prangende vraag.

http://www.autoblog.nl/archive/2010/11/ ... post-38954
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1142
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Opheusden

Goede tip!
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
emanje
2nd Gear member
Berichten: 159
Lid geworden op: 09.08.2009 - 09:02

Ik ga beslist kijken. Sluit PSV vervolgens mooi op aan!
Groet, Enrico
V70 D M11 Magic Blue TUNEX 230PK
V70 D M09 Electric Silver FASTTECH 220pk
Gebruikersavatar
Silver_R
6th Gear member
Berichten: 3804
Lid geworden op: 06.08.2010 - 19:23

Er wordt in ieder geval wel een Volvo gebruikt. Een 850 om precies te zien.
Of is het toeval?
Wat ik miste was het verhaal over vermogens winst.
Gebruikersavatar
Morgenstond
5th Gear member
Berichten: 1867
Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
Locatie: Den Haag

Silver_R schreef:Er wordt in ieder geval wel een Volvo gebruikt. Een 850 om precies te zien.
Of is het toeval?
Wat ik miste was het verhaal over vermogens winst.
Een van die gasten rijdt ook in een 940 estate. :)
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
Gebruikersavatar
Peter-V50
4th Gear member
Berichten: 860
Lid geworden op: 10.06.2009 - 15:09
Locatie: Twente

Ik heb de uitzending gemist. :-(

Wat was het oordeel?
Volvo XC40 P8 MY21
Volvo V50 2.0 Edition I MY09

“If you're not smiling, you're doing it wrong.” Dick Strawbridge
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Geen echte conclusie, een nerveus Shell mannetje die probeerde V-power te verheerlijken en een man die motoren reviseert die geen verschil zag tussen kleppen in een motor van klanten die "zeiden" een premium brandstof te tanken, en kleppen van een motor die volgens klanten op "normale" benzine te lopen.
Zwakke uitzending al met al.

Als je nou gewoon een traject gaat rijden om het verschil in verbruik te meten, maar dat was schijnbaar niet mogelijk.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10609
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Er is al eerder over gesproken. Qua verbruik maakt het geen reet uit wat je tankt. Premium of gewone brandstof, de D5 verbruikt van beide even (te)veel.

Wat ik niet heb begrepen is of de premium brandstof nu minder vervuilend is. De additieven die toegevoegd worden bij een premium brandstof zijn 1 ltr op 10.000ltr.
Mijn persoonlijke conclusie;
Ik geloof absoluut niet (meer) in de meerwaarde van een premium brandstof.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
Silver_R
6th Gear member
Berichten: 3804
Lid geworden op: 06.08.2010 - 19:23

945i schreef: Als je nou gewoon een traject gaat rijden om het verschil in verbruik te meten, maar dat was schijnbaar niet mogelijk.
Zoals ze bij Autobild/Autoweek doen.
2 auto's, 1 op normale benzine en 1 op premium. Dan na bv 10000km uitelkaar halen en zien of er verschil is.
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Ach ja, het zal bij de ene auto wel een verschil maken en bij de andere niet.
Ik rij in ieder geval substantieel verder op 80 liter Aral 102 dan op Tango 95 ron benzine.(ca. 150km alleen maar autobahn)
Als die brandstof dan naast dat hij prettigere loopeigenschappen vertoond ook nog de motor schoonhoud, vind ik het prima.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
Peter-V50
4th Gear member
Berichten: 860
Lid geworden op: 10.06.2009 - 15:09
Locatie: Twente

In dit filmpje wordt een degelijke test gedaan.

Conclusie: bij een "opgevoerd" motorblok win je een paar pk, maar de doorsnee auto laat geen verschil zien.
Volvo XC40 P8 MY21
Volvo V50 2.0 Edition I MY09

“If you're not smiling, you're doing it wrong.” Dick Strawbridge
emanje
2nd Gear member
Berichten: 159
Lid geworden op: 09.08.2009 - 09:02

Ik heb het gezien en vond de inhoud van het programma teleurstellend.
V70 D M11 Magic Blue TUNEX 230PK
V70 D M09 Electric Silver FASTTECH 220pk
sven-
3rd Gear member
Berichten: 311
Lid geworden op: 08.06.2010 - 13:18

Jammer dat niet de doorslaggevende demo bij Shell is uitgezonden. Het nadeel van vervuilde kleppen werd geshowd, en is ook iedereen duidelijk, maar niet geshowd is dat wanneer men 2 dezelfde vervuilde kleppen doopt in benzine, eentje in "normale" benzine (zonder reinigende additieven), en eentje in V-Power, dat dan de "normale" benzine helder blijft, en V-Power zwart wordt doordat het de aanslag verwijdert van de kleppen. (zie hier:

Beetje domme lui daar bij dat revisiebedrijf en ook geen sluitende conclusie over geen verschil tussen Premium tankende klanten en geen-Premium tankende klanten.

Voor het beste resultaat tankt je altijd V-power, pas dan gaat het echt werken.

Voor alle duidelijkheid, het verschil is niet werelds, dat zeg ik niet. Maar er is verschil, V-Power is schonere benzine. Of jij het het geld waard vindt, moet je zelf weten, maar nogmaals, het verschil is er. Zelfde geldt voor duurdere motorolie, duurdere koelvloeistof etc. Moet je ook zelf weten of jij daar geld aan wilt uitgeven.

Overigens, ook jammer, het hele hogere oktaagetal idee is ook niet behandeld.

V-Power is zijn tijd vooruit. Ik voorspel dat over 10-20 jaar er strengere eisen worden gesteld aan benzine dan nu, V-Power voldoet nu al aan strengere eisen.

Wat mij betreft zwakke uitzending, veel conclusies in de mond leggende etc.
emanje
2nd Gear member
Berichten: 159
Lid geworden op: 09.08.2009 - 09:02

Ik zeg placebo effect... Als mensen willen of denken dat het werkt is dat prima voor die mensen.
V70 D M11 Magic Blue TUNEX 230PK
V70 D M09 Electric Silver FASTTECH 220pk
sven-
3rd Gear member
Berichten: 311
Lid geworden op: 08.06.2010 - 13:18

@ Emanje: dus V-Power is hetzelfde als "normale" benzine?

Ik bedoel, daar gaat het natuurlijk wel om. Het is niet hetzelfde. De een zweert bij Castrol olie, de ander bij Kroon olie, is dat dan ook "placebo effect" ?
MY94 Volvo 440 2.0i GLT (TE KOOP)
emanje
2nd Gear member
Berichten: 159
Lid geworden op: 09.08.2009 - 09:02

dus V-Power is hetzelfde als "normale" benzine?
Op 0,01% na.
V70 D M11 Magic Blue TUNEX 230PK
V70 D M09 Electric Silver FASTTECH 220pk
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Ik geef een aantal posts hierboven mijn praktijk ervaring..... Zeg jij dat ik gek ben?
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
emanje
2nd Gear member
Berichten: 159
Lid geworden op: 09.08.2009 - 09:02

Placebo effect is normaal verschijnsel. Hoef je niet gek voor te zijn hoor.l
Als je er in gelooft dan werkt het.
V70 D M11 Magic Blue TUNEX 230PK
V70 D M09 Electric Silver FASTTECH 220pk
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Ik merk dat mijn 2.0i 480 een stukkie levendiger is met V power in de tank als met ron 95. Motortje draait mooier en reageert wat sneller op het gaspedaal. Op 95 rijdend moest hij altijd heel even "nadenken" voordat de motor oppikte. Dat zal denk ik komen omdat V power een hoger octaan gehalte heeft van 97. Het is me ook opgevallen dat gasklephuis en stationair regelklep schoon blijven. Dat was niet het geval toen ik nog 95 reed, elk jaar moest ik die schoonmaken om stationair problemen te voorkomen. Dat valt toch echt niet te verklaren met placebo effect.
Qua vermogenswinst kan je nog beter BP ultima tanken, maar dat is bij mij in de buurt niet leverbaar. Dat heeft het meeste effect op flink getunede motoren zoals Subaru WRX, Golf GTI ed. Bij bijv. een 1.3 heeft het zeer weinig tot geen effect qua vermogenswinst.
Gebruikersavatar
Silver_R
6th Gear member
Berichten: 3804
Lid geworden op: 06.08.2010 - 19:23

emanje schreef:Placebo effect is normaal verschijnsel. Hoef je niet gek voor te zijn hoor.l
Als je er in gelooft dan werkt het.
Als je de feiten naast elkaar legt en ziet je dat er verschil is, dan is er geen placebo effect.
Een placebo effect treedt alleen op als je denkt dat het werkt, niet als je weet dat het werkt.
Als 945i verder kan rijden op een tank met premium, dan is dat dus geen placebo effect. Dit is een waarneming.

Bv: Je hebt hoofdpijn en je neemt een wit pilletje en de dokter zegt dat het een paramolletje is, dan gaat meestal toch je hoofdpijn weg. Dit omdat je weet dat een paramolletje goed tegen de hoofdpijn is.

Ergo: placebo effect
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”