Sinds een goeie week rijd ik nu in een Volvo S60 2.4 170 PK Edition uit 2001 (221.000 km). Deze wagen bevalt mij heel erg goed en is een genot om in te rijden. Echter, ik constateer het volgende wat ik even tegen jullie aan wil houden.
Na een snelwegrit met een snelheid tussen de 120 en de 150 km/u gaat het voor de eerste maal ontkoppelen (iet)wat zwaarder. Zodra ik bijvoorbeeld op de uitvoegstrook terugschakel, gaat het voor de eerste maal ontkoppelen zwaar(der). Niet direct loodzwaar, integendeel, maar zwaarder. Ik moet meer kracht uitoefenen. Bij het voor de tweede maal ontkoppelen gaat het allemaal weer een stuk lichter.
Is hier nu wat aan de hand?
Ontkoppelen na snelwegrit zwaar(der)
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21361
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Is dit ineens aan de hand of is het er langzaamaan ingeslopen?
En als de koppeling ontkoppelt met olie, zou je die dan moeten vervangen?
En als de koppeling ontkoppelt met olie, zou je die dan moeten vervangen?
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- RicoK
- 3rd Gear member
- Berichten: 467
- Lid geworden op: 21.10.2010 - 14:29
- Locatie: Lelystad
-SLIK-
De drukgroep......?!
Ik heb nog bijna 6 maanden garantie. Het is het dus wel even waard om hiervan melding te gaan maken bij de dealer.....??
De drukgroep......?!
Ik heb nog bijna 6 maanden garantie. Het is het dus wel even waard om hiervan melding te gaan maken bij de dealer.....??
Volvo S60 2.4 170 PK Edition 02-2001 - Ash Gold Metallic - HU-603 - GROM-audio - 16"; Mimas zomer en 16"; Mimas winter
- janpie
- 5th Gear member
- Berichten: 1309
- Lid geworden op: 28.01.2007 - 18:12
- Locatie: Grunn (1307km ten ZW.van Stockholm)
Als je nog garantie hebt zou ik er zeker een melding van maken en even op papier zeten.
dit heb ik in de vakantie meegemaakt
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=711080
dit heb ik in de vakantie meegemaakt
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=711080
V70 2.5T 209 pk 2007 175000
V70 2.4 140 pk 2001 310000 exit
V70 classic '97 2.5T AWD 290000 exit
jan
V70 2.4 140 pk 2001 310000 exit
V70 classic '97 2.5T AWD 290000 exit
jan
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Ik denk niet alleen melden, maar ook vragen of ze het op willen lossen. Er is immers een probleem dat opgelost dient te worden onder garantie.
Succes iig!
Succes iig!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- RicoK
- 3rd Gear member
- Berichten: 467
- Lid geworden op: 21.10.2010 - 14:29
- Locatie: Lelystad
Dank voor de reacties. Volgende week heb ik gelegenheid, denk ik en zal ik eens langs de Volvo dealer gaan.
Volvo S60 2.4 170 PK Edition 02-2001 - Ash Gold Metallic - HU-603 - GROM-audio - 16"; Mimas zomer en 16"; Mimas winter
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Ik denk als de koppeling goed vrijkomt en niet slipt, de bak goed schakelt enz,dat je weinig kans maakt op vervanging!
Was het een Bovag garage?
De eerste keer iets zwaarder trappen komt vaker voor,is weinig aan de hand in de meeste gevallen.
Was het een Bovag garage?
De eerste keer iets zwaarder trappen komt vaker voor,is weinig aan de hand in de meeste gevallen.
- janpie
- 5th Gear member
- Berichten: 1309
- Lid geworden op: 28.01.2007 - 18:12
- Locatie: Grunn (1307km ten ZW.van Stockholm)
Zou dan even naar de versnellingsbakolie kijken.
heb die van mij ook laten vervangen omdat ik het niet vertrouwde wat ze er in Kroatie in hebben gemieterd.
En dat was maar goed ook volgens de monteur..
het was net stroop.
Cardanolie riep die nog..
dikke troep dus (althans voor de bak).
Mijn wantrouwen kwam overgens door dat mijn auto koud was die moeilijk
in zijn eerste en in de achteruit versnelling wilde
heb die van mij ook laten vervangen omdat ik het niet vertrouwde wat ze er in Kroatie in hebben gemieterd.
En dat was maar goed ook volgens de monteur..
het was net stroop.
Cardanolie riep die nog..
dikke troep dus (althans voor de bak).
Mijn wantrouwen kwam overgens door dat mijn auto koud was die moeilijk
in zijn eerste en in de achteruit versnelling wilde
V70 2.5T 209 pk 2007 175000
V70 2.4 140 pk 2001 310000 exit
V70 classic '97 2.5T AWD 290000 exit
jan
V70 2.4 140 pk 2001 310000 exit
V70 classic '97 2.5T AWD 290000 exit
jan
- janpie
- 5th Gear member
- Berichten: 1309
- Lid geworden op: 28.01.2007 - 18:12
- Locatie: Grunn (1307km ten ZW.van Stockholm)
Ramon&Ramon, Zou het ook kunnen liggen aan "wat ze zeggen"
De gever en de nemer Die werken namelijk met oliedruk
Toplagen en de hele mikmak
De gever en de nemer Die werken namelijk met oliedruk
Toplagen en de hele mikmak
V70 2.5T 209 pk 2007 175000
V70 2.4 140 pk 2001 310000 exit
V70 classic '97 2.5T AWD 290000 exit
jan
V70 2.4 140 pk 2001 310000 exit
V70 classic '97 2.5T AWD 290000 exit
jan
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Ik weet hoe het werkt:)
Het zou kunnen zijn dat de drukgroep wat zwaarder trapt dan normaal,maar opzich is dat niet erg..
Het zou kunnen zijn dat de drukgroep wat zwaarder trapt dan normaal,maar opzich is dat niet erg..
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
heb het ook niet over extreem zwaar,je zult eerst is een goeie diagnose moeten laten doen bij een echt goeie dealer!
- RicoK
- 3rd Gear member
- Berichten: 467
- Lid geworden op: 21.10.2010 - 14:29
- Locatie: Lelystad
Het is de Volvo dealer in Lelystad. Ik heb bij de aankoop 6 maanden volledige garantie gekregen.Ramon&Ramon schreef:Ik denk als de koppeling goed vrijkomt en niet slipt, de bak goed schakelt enz,dat je weinig kans maakt op vervanging!
Was het een Bovag garage?
De eerste keer iets zwaarder trappen komt vaker voor,is weinig aan de hand in de meeste gevallen.
Het 'merkwaardige' is dan ook dat de koppeling feitelijk goed zijn werk doet. Licht en soepel. Het is alleen de eerste keer na een wat langere en snel(lere) (snelweg)rit, bijvoorbeeld bij het einde van uitvoegstrook dat het koppelingspedaal zwaar(der) zijn werk doet. Bij de tweede keer intrappen is het euvel al een heel stuk minder. Bij de derde keer is er niets van te merken.
Als de drukgroep of wat dan ook, zo heel erg technisch ben ik ook weer niet, vandaar een auto met garantie (.....), defect is of defect raakt, dan zou het euvel zich toch constant voor moeten doen? En niet alleen na een snelwegrit?
Volvo S60 2.4 170 PK Edition 02-2001 - Ash Gold Metallic - HU-603 - GROM-audio - 16"; Mimas zomer en 16"; Mimas winter
- janpie
- 5th Gear member
- Berichten: 1309
- Lid geworden op: 28.01.2007 - 18:12
- Locatie: Grunn (1307km ten ZW.van Stockholm)
Klopt!
Ik weet ook niet zo wat er bij jou dan speelt..
Als ik er zo over nadenk is het de olie vermoedelijk
Ik weet ook niet zo wat er bij jou dan speelt..
Als ik er zo over nadenk is het de olie vermoedelijk
V70 2.5T 209 pk 2007 175000
V70 2.4 140 pk 2001 310000 exit
V70 classic '97 2.5T AWD 290000 exit
jan
V70 2.4 140 pk 2001 310000 exit
V70 classic '97 2.5T AWD 290000 exit
jan
- Bart
- 8th Gear member
- Berichten: 12895
- Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
- Locatie: Nijmegen
Heeft onze S70 ook, maak me er geen zorgen over, is precies zoals hierboven uitgelegd door de TS: alleen bij de eerste keer ontkoppelen na een langere snelwegrit. Auto is in juni nog helemaal nagekeken door de specialist in Elst.
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
- Johan s60
- 6th Gear member
- Berichten: 2812
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36
Doet ie van mijn in lichte mate ook, en ik heb het hele spul al eens vernieuwd.
Ik denk doordat de koppeling een poosje niet is ontkoppelt, de drukgroep even wat zwaarder gaat, waarschijnlijk is de mechanische wrijving dan wat hoger geworden.
Denk ook dat je hiermee weinig kans maak, tenzij het natuurlijk veel te zwaar gaat
Ik denk doordat de koppeling een poosje niet is ontkoppelt, de drukgroep even wat zwaarder gaat, waarschijnlijk is de mechanische wrijving dan wat hoger geworden.
Denk ook dat je hiermee weinig kans maak, tenzij het natuurlijk veel te zwaar gaat
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
- sanco
- 5th Gear member
- Berichten: 1931
- Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
- Locatie: NO NL
Dit fenomeen heb ik vanaf het begin ervaren met mijn voormalige V50. Vakantierit door Duitsland, 150km A31 non-stop met hogere snelheid en dan moeten ontkoppelen vroeg ook altijd om wat extra pedaalkracht.
Inmiddels 6 jaren verder en nog steeds geen echt probleem.
Dat wil niet zeggen dat dit ook bij jou het geval is natuurlijk (mechaniek is waarschijnlijk totaal anders) en ik zou het voor de zekerheid gewoon even overleggen met je dealer, maar wil anderzijds toch wat van je onrust wegnemen: het komt voor en kan dus niet per definiet kwaad.
Inmiddels 6 jaren verder en nog steeds geen echt probleem.
Dat wil niet zeggen dat dit ook bij jou het geval is natuurlijk (mechaniek is waarschijnlijk totaal anders) en ik zou het voor de zekerheid gewoon even overleggen met je dealer, maar wil anderzijds toch wat van je onrust wegnemen: het komt voor en kan dus niet per definiet kwaad.
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla