Katalysator zelf vervangen?

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
Liewe
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 27.09.2010 - 21:14

Hallo,

Ik heb een Volvo V40 2.0 1996 op de kop getikt waarbij bij het optrekken een lekke uitlaat achtig geluid te horen is. Volgens de vorige eigenaar is dit de katalysator. Volgens hem is in de loop van de afgelopen 2 jaar het geluid geleidelijk meer geworden en kan het verder geen kwaad. Gisteren is de auto door de vorige eigenaar nog door de APK gehaald, blijkbaar was het daar ook geen probleem. Ik heb onder de auto gekeken/geluisterd terwijl ik met mijn hand gas gaf, het geluid lijkt inderdaad uit de richting van de katalysator te komen en de trillingen die ik zie lijken overeen te komen met het geluid wat ik hoor.

Mijn eerste vraag is, is het aannemelijk dat dit inderdaad de katalysator is?

Ik weet dat het bij de dealer iets van 700 euro kost om. Een merkloze zie ik op internet al voor 120 euro staan. Ik moet deze auto met een budget onderhouden en ik ben redelijk handig. Ik ken iemand met een brug en heb het gevoel dat het vervangen van een katalysator niet zo moeilijk moet zijn. Een paar bouten en een lambda losschroeven en weer terug schroeven.

Mijn tweede vraag is, bekijk ik dit te makkelijk of is het goed zelf te doen?

Ik heb katalysatoren bij verschillende aanbieders gevonden:
http://www.uitlaatdiscounter.nl/product ... &YEAR=1996&

http://www.topcats.nl/

http://www.winparts.nl/Onderdelen/Uitla ... 07-2004.06

http://ssl.delti.com/cgi-bin/rkat.pl?ds ... ils=VO8008 and KIT55&FZGNR=1546

Mijn derde vraag; zitten hier adressen/katalysatoren tussen die ik absoluut moet vermijden of juist worden aangeraden? Zijn zulke goedkope merkloze katalysatoren van acceptabele kwaliteit?

Alvast bedankt,

Liewe Kwakman
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Liewe,
Welkom op het Volvo forum. Ik zou zelf die kat er onderuit laten... Als hij met lege kat door de apk komt voldoet hij schijnbaar aan de eisen qua uitstoot. gewoon een pijp ertussen. Een lege kat geeft een wat "hol" geluid, niet het mooiste. check wel even de andere demper(s) op resten van de inhoud van de kat.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Liewe
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 27.09.2010 - 21:14

Bedankt voor je reactie.

Ik vind het toch wat eng om het systeem aan te passen, wat ik doe als ik de katalysator helemaal weg laat. Ook weet ik niet zeker of de garage die de APK uitdeelde geen 'vriendje' was van de verkoper. 120 euro is nog wel te overzien en dan weet ik ook dat het als het goed is precies past allemaal (hoop ik dan).

Iemand ervaring met (katalysatoren van) één van de genoemde aanbieders?
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

De katalysator is ws binnenin aan het uiteenvallen, dikke kans dat je binnenkort stilstaat omdat hij verstopt gaat zitten. dat is het rammelende geluid dat je hoort. De ellende met de kat en lambda is dat ze enorm vastgerot kunnen zitten. Kan een hele heisa zijn om ze los te krijgen.
Met een lege kat of vervangen door een stuk pijp val je door de mand bij de apk. Vanaf bouwjaar '93 is een viergasmeting verplicht en dan zien ze gelijk dat er geen kat onder zit. Voor '93 meten ze alleen de COx, en met die gassen doet een kat eigenlijk heel weinig. De lambda regelt de C0x af. Dan kom je dus wel door de apk met een loze kat.
Ik heb helaas geen info voor je over die aangeboden kat op het web. Vergeet trouwens niet dat je oude kat geld waard is door het platina dat erin zit. Kan je gauw €30 a €40 opleveren.
Liewe
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 27.09.2010 - 21:14

Dat de oude katalysator geld waard is had ik al gehoord, ik wist alleen niet waarom. Hoe kan ik zo'n oude katalysator verzilveren?
Liewe
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 27.09.2010 - 21:14

Ik hoor trouwens niet echt een rammelend geluid, de omschijving van 945i, een naar hol geluid, komt meer in de buurt, bij hard optrekken bij hoge toeren tegen het janken aan.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Zou vreemd zijn als hij met een lege kat door de apk komt. Zoals ik al eerder schreef moet hij dan door de mand vallen. Maar ja, ik heb meer vreemde apk verhalen meegemaakt en gehoord dus onmogelijk is het zeker niet.
Dat de oude katalysator geld waard is had ik al gehoord, ik wist alleen niet waarom. Hoe kan ik zo'n oude katalysator verzilveren?
Probeer de sloop of een oud ijzer handelaar. Ik heb er een jaar of 5 jaar geleden €32,50 voor gekregen op de sloop, maar dan moet het uiteraard geen lege kat zijn!
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Sommige auto's komen prima door de apk met een lege kat ;)
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Liewe
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 27.09.2010 - 21:14

Af en toe heeft de motor een klein dipje, vooral bij stationair draaien. Ik dacht dat dit misschien ook de Katalysator was, maar een lege Katalysator lijkt me bij nader inzien niet de meest voor de hand liggende kandidaat. Na wat rondgesnuffelt te hebben denk ik dat ik begin met de bougies vervangen, als dat niet helpt de bougie kabels en als dat niet helpt de bobines. Een lege katalysator beinvloed het rij- en motorgedrag niet lijkt me. Het maakt een hoop herrie, daar wil ik wel een keer vanaf, maar het heeft geen haast.

Iedereen hier mee eens?
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Een lege katalysator beinvloed het rij- en motorgedrag niet lijkt me.
Je motor krijgt er wat meer vermogen door omdat hij zijn uitlaatgassen sneller kwijt kan, de flow wordt er beter door. Dat is de reden waarom mensen hun kat leegkloppen of vervangen door een stuk pijp. Als hij ermee door de apk komt kan je er eventueel een aftermarket silencer onder laten zetten om het geluid mooier te krijgen. Dat moet je laten doen door een specialist die er echt verstand van heeft.
Het is altijd verstandig om de bougies, kabels verdeelkap en rotor te vervangen als je niet weet wanneer dat voor het laatst gedaan is. Eerst zorgen dat het reguliere onderhoud tip top is voordat je het dipje ergens anders in gaat zoeken.

ps;
Je kan topics over je V40 overigens beter posten in het S40-V40 board.
Gebruikersavatar
iksee90
3rd Gear member
Berichten: 262
Lid geworden op: 26.12.2009 - 20:23
Locatie: Noord Holland

[quote="Liewe"]Af en toe heeft de motor een klein dipje, vooral bij stationair draaien. Ik dacht dat dit misschien ook de Katalysator was, maar een lege Katalysator lijkt me bij nader inzien niet de meest voor de hand liggende kandidaat. Na wat rondgesnuffelt te hebben denk ik dat ik begin met de bougies vervangen, als dat niet helpt de bougie kabels en als dat niet helpt de bobines. Een lege katalysator beinvloed het rij- en motorgedrag niet lijkt me. Het maakt een hoop herrie, daar wil ik wel een keer vanaf, maar het heeft geen haast.

Iedereen hier mee eens?[/quote]

Ik lees in het begin dat je een beperkt budget hebt. Nu ga je onderdelen vervangen, totdat je klacht weg is. Ik denk dat een bezoek aan een "kundige" goedkoper is.
Gebruikersavatar
Renkel
5th Gear member
Berichten: 1324
Lid geworden op: 03.04.2006 - 18:22
Locatie: Dr88.
Contacteer:

@Iroll: verdeelkap en rotor zul je niet vinden onder de motorkap, het elektronisch motormanagementsysteem regelt de inspuiting en ontsteking, ook de vervroeging bij hogere snelheden, de fasering van inspuittijd wordt verschoven, bobines worden rechtstreeks aangestuurd door computer.

De katalysator verwijderen heeft volgens mij wél invloed op het motorgedrag omdat de achterliggende lambdasonde vervolgens andere waarden gaat meten en bijvoorbeeld een rijker of armer brandstofluchtmengsel laat samenstellen. het is namelijk een gesloten feedbacksysteem (meet/regelsysteem).
S40 2.0 ltr. '98, Luxury line
Nissan Sunny 1.4LX
Gebruikersavatar
iksee90
3rd Gear member
Berichten: 262
Lid geworden op: 26.12.2009 - 20:23
Locatie: Noord Holland

[quote="Renkel De katalysator verwijderen heeft volgens mij wél invloed op het motorgedrag omdat de achterliggende lambdasonde vervolgens andere waarden gaat meten en bijvoorbeeld een rijker of armer brandstofluchtmengsel laat samenstellen. het is namelijk een gesloten feedbacksysteem (meet/regelsysteem).[/quote]

V40 uit 1996 heeft maar 1 lambdasensor. Die zit voor de kat. Dus kat verwijderen wordt niet door de sensor geconstateerd.
Gebruikersavatar
Renkel
5th Gear member
Berichten: 1324
Lid geworden op: 03.04.2006 - 18:22
Locatie: Dr88.
Contacteer:

Ok, duidelijk, tegenwoordig meestal 2, voor en achter katalysator.
S40 2.0 ltr. '98, Luxury line
Nissan Sunny 1.4LX
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

@Iroll: verdeelkap en rotor zul je niet vinden onder de motorkap, het elektronisch motormanagementsysteem regelt de inspuiting en ontsteking, ook de vervroeging bij hogere snelheden, de fasering van inspuittijd wordt verschoven, bobines worden rechtstreeks aangestuurd door computer.
Het gaat hier om een V40, die hebben wel degelijk een verdeelkap met rotor onder de kap en maar 1 bobine. En de lambda zit idd voor de kat.
Gebruikersavatar
Renkel
5th Gear member
Berichten: 1324
Lid geworden op: 03.04.2006 - 18:22
Locatie: Dr88.
Contacteer:

Als we het hebben over de V40 2liter benzine uit 1996 heb ik hier de gegevens, bij mijn x40 heb ik trouwens 1 week geleden 2 bobines vervangen, ik laat me graag overtuigen als er een x40 uit 1996 is met rotor en verdeelkap en 1 bobine.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
S40 2.0 ltr. '98, Luxury line
Nissan Sunny 1.4LX
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Iroll schreef:
@Iroll: verdeelkap en rotor zul je niet vinden onder de motorkap, het elektronisch motormanagementsysteem regelt de inspuiting en ontsteking, ook de vervroeging bij hogere snelheden, de fasering van inspuittijd wordt verschoven, bobines worden rechtstreeks aangestuurd door computer.
Het gaat hier om een V40, die hebben wel degelijk een verdeelkap met rotor onder de kap en maar 1 bobine. En de lambda zit idd voor de kat.

Je bent in de war met iets anders Iroll
De oude types hebben twee grote bobines en de latere modellen twee bobines in de bougiegaten.(DIS bobines zijn dat)
Een verdeelkap en rotor heeft een V40 niet op geen enkel type benzinemotor..
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Ontsteking wordt geregeld door de regeleenheid en de krukas sensor en nokkenas sensor,dus geen rotor en verdeelkap..
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Ontsteking wordt geregeld door de regeleenheid en de krukas sensor en nokkenas sensor,dus geen rotor en verdeelkap..
Ok, I stand corrected!
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”