APK perikelen

Alles over de 440 / 460
Kootje
3rd Gear member

Mijn 440 turbo was weer toe aan zijn jaarlijkse APK. Vorige week laten keuren en afgekeurdop de volgende punten;

-handrem komt niet aan zijn vertraging
-koplamp afstellen
-CO te hoog bij 4gastest (3,93%)

De eerste twee zijn maar kleinigheden en inmiddels opgelost, maar de CO is blijkt een groter probleem. Vandaag heb ik 'm bij een andere garage weer laten keuren nadat ik eerst de lambdasonde heb vervangen, maar de CO bleef te hoog. De meting was wel kort nadat de lambdasonde vervangen was (motor wel goed warmgereden), misschien dat het hierin zit of heeft de katalysator het begeven?

De oude lambdasonde bleef rond de 0,2V steken en was dus als het goed is kapot (maar geen waarschuwingslampje op het dashboard).

Ik heb na de keuring de luchtmassameter doorgemeten (naar aanleiding van dit artikel; gemeten op het eerste en laatste pinnetje van de lmm gaf deze onder de 200ohm, terwijl het minimum 382ohm zou moeten zijn? Tevens de accu er twee uur af gehad om de ECU te resetten. Las via Google ook een berichtje van iemand mety een vergelijkbaar probleem; na nieuwe lambdasonde CO nog te hoog, maar na een tijdje rijden ineens keurig!

Iemand tips of suggesties? Heb ik een nieuwe kat nodig of ligt het ergens anders aan?
Iroll
6th Gear member

Ik heb na de keuring de luchtmassameter doorgemeten (naar aanleiding van dit artikel; gemeten op het eerste en laatste pinnetje van de lmm gaf deze onder de 200ohm, terwijl het minimum 382ohm zou moeten zijn?
Je moet de weerstand meten tussen pin 2&6 van de LMM volgens het manual. De grondwaarde moet dan idd 382ohm zijn. Je kan het co gehalte op de LMM aanpassen door de potentiometer terug te schroeven. Daarvoor moet je het rubber stopje eruit halen aan de buitenkant, daarachter zit de afstelschroef. Tegen de klok in CO daalt met de klok mee stijgt het. De weerstand daarna nogmaals controleren, kijken waar je op uit komt.Verder zou het te hoge CO kunnen liggen aan een vervuid gasklephuis. Maak die schoon met een oplosmiddel een lap en wattenstaafjes.
Welk merk lambda heb je trouwens gemonteerd? Als je geen originele Bosch hebt gemonteerd kan die problemen geven. Eventueel ook iets om rekening mee te houden.
Kootje
3rd Gear member

Dank je voor de tips. Heb ik op de verkeerde pinnen gemeten (1&6 volgens 480-europe forum). Het gasklephuis heb ik pas nog nagekeken en is niet vervuild. er zat wel een gasklephuis van een 2-liter op, maar sinds een week of twee zit de originele er weer op.
De nieuwe lambdasensor is een originele Bosch 0258 003 060.

Zal vanavond de LMM afstellen (op pin 2&6 :D) en voor de zekerheid het gasklephuis goed schoonmaken.
Iroll
6th Gear member

Als je een ander gaskleph. hebt gemonteerd zou het ook aan de afstelling van de gaskleppositiesensor kunnen liggen.
Uit mijn hoofd moet je die voorzichtig verdraaien totdat je een klikje hoort, dan vastzetten.
945i
8th Gear member

Misschien een overbodige vraag, maar zit er niet een heel klein gaatje in de uitlaat ergens?
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Kootje
3rd Gear member

Ik heb geen vermoeden dat er een gaatje in de uitlaat zit. Bij de keuring is het ook niet opgevallen in ieder geval.

Ik heb de LMM nog eens nagemeten op pin 2&6; hier kwam hetzelfde uit als op pin 1&6. Staat nu op 495ohm. In het topic op het 480-europe forum kwam dit naar voren als een ideale afstelling tussen verbruik en prestaties. Afstelling kan natuurlijk wel verschillen per auto..

Toen het 2-liter gasklephuis er op zat was de sensor (van het originele gasklephuis) wel goed afgesteld; klikte aan zodra er gas gegeven werdt. Ik had wel last van een soort dood moment bij gasgeven; vooral bij filerijden ging het gasgeven schokkerig. Daarom het originele gasklephuis weer gemonteerd.

Ik heb vandaag een fles injectorreiniger in de tank gegooid, misschien dat 't helpt. Verder rijdt de auto nu geweldig naar mijn idee. De auto is nu (met Richmod) veel feller; eerder viel het wow-effect van de richmod me eigenlijk wat tegen, maar nu is de motor echt fel :D

Vrijdag heb ik weer tijd om langs de garage te gaan om de CO weer te laten meten. Misschien dat ze er nu wel door komt...
945i
8th Gear member

En anders trek je gewoon een bougiekabel eraf, scheelt toch een kwart. ;)
Er staat nergens dat hij mooi moet lopen :razz:

(geintje, niet doen hoor)
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Melvin
2nd Gear member

In diezelfde handleiding op het europese 480 forum staat ook de procedure om de LMM juist af te stellen. Het komt erop neer dat: 382Ohm is standaard en het begin van het afstellen. Een lagere weerstand leidt tot een armer mengsel. Een hogere weerstand leidt tot een rijker mengsel (en dus ook hogere CO-uitstoot).

Je zou de CO test eens kunnen laten doen met de LMM op de standaard waarde van 382Ohm. Of eerst de afstel procedure doorlopen.
sleutelaar
3rd Gear member

eigenlijk zou je de LMM willen afstellen met de co meter (live) in de uitlaatpijp.

Maarre wat is een richmod? dit zegt mij iig niets omdat ik een 2.0 rijder ben.
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
Iroll
6th Gear member

Maarre wat is een richmod?
Gechipte ECU ontwikkeld en gemaakt door Richard Pruen een forumlid van het 480europeforum. Brengt ong. 170pk op ipv 120pk. Het 1700 turbo blok is van oorsprong door Porsche op 170 pk getuned voor Volvo maar Volvo vond dat teveel van het goede en tunede het blok terug naar 120pk.
Richard heeft ook nog de superrichmod variant gemaakt, dat is met een vettere turbo, grotere injectoren, hogere benzinedruk en nog wat van dat soort aanpassingen. Die zat ergens rond de 250pk dacht ik. Om het helemaal maf te maken heeft hij ook nog een 480 gemaakt met turbo en compressor. Die ging over de 300pk, niet voor lang helaas!
Kootje
3rd Gear member

De richmod is in ieder geval goed voor een brede glimlach als je het gas intrapt :mrgreen: En verraste blikken bij het stoplicht als die bejaardenauto wegsprint :lol:

Ik heb de LMM teruggeschroeft naar 382ohm. Merk wel dat íe bij 495ohm wel wat feller was. Ik heb geprobeerd de LMM in te stellen met behulp van een ledje zoals aangegeven op het 480-europe forum, maar dat kreeg ik niet voor elkaar.

Ik was vandeweek te laat thuis om naar de garage te gaan, maar hopelijk kan ik dinsdag langs. Ik laat dan de 4-gastest en kan misschien ter plekke de LMM afstellen. Hoe kun je zien hoe die ideaal is?
Iroll
6th Gear member

Ik was vandeweek te laat thuis om naar de garage te gaan, maar hopelijk kan ik dinsdag langs. Ik laat dan de 4-gastest en kan misschien ter plekke de LMM afstellen. Hoe kun je zien hoe die ideaal is?
De monteur van de garage weet exact hoeveel het CO gehalte mag bedragen, mijn 2.0i had bij de laatste apk 0,17% CO en CO2 was 15,68% volgens de uitdraai van de 4 gasmeting.
Kootje
3rd Gear member

CO mag 0,5% zijn als ik het goed heb. Maar kun je aan de hand van de 4 gastest ook de LMM ideaal afstellen of moet dat toch met de multimeter of ledmethode?
Kootje
3rd Gear member

Gisteren eindelijk tijd gehad om langs de garage te rijden! Vol goede hoop, maar helaas... nog steeds is de CO rond de 3 tot 4%. Toch de katalysator kapot dan?

Ik kwam via marktplaats bij serviceplaats.nl terecht die adverteren met een sportkatalysator/ rvs edelmetalen katalysator voor de prijs van een keramische. Merk is TPCats/ TP katalysator.
Iemand ervaring met dit merk? Zou volgens de site goede (duitse) kwaliteit moeten zijn, maar de info op de site zelf lijkt slecht vertaald :?

Plaatje van de kat;
Afbeelding

(Even gekeken op de site van TPcats; blijkt engels en het plaatje op die site wijkt toch wat af??)

Als ik toch een andere kat nodig heb zou een sportkat wel leuk zijn :razz:
Iroll
6th Gear member

Lijkt me sterk dat het aan de kat ligt, die zet CO en HC om in oa CO2 dus haalt geen CO2 uit uitlaatgassen maar produceert juist zelf CO2. Zijn de NOx, CO, O2 en HC gehaltes wel goed? Als dat zo is ligt het niet aan je kat, als die het begeeft gebeurt dat meestal doordat het binnenste uitelkaar valt en daardoor gaat dicht zitten, 1e verschijnselen zijn dan een rammelend geluid. Heb je nog geprobeert om met de LMM de CO2 terug te regelen? Bekabeling van de lambda niet beschadigd? Meet die eens door voor de zekerheid, je weet maar nooit.
sven-
3rd Gear member

Uhm Iroll, het gaat hier om het CO-gehalte, niet het CO2-gehalte... :wink:
Kootje
3rd Gear member

Inderdaad :wink: De CO waarde is te hoog; is telkens rond de 3 tot 4% waar deze max. 0,5% mag zijn. Overige waardes heb ik niks over gehoord, dus ik neem aan dat deze goed zijn.

Ik heb nog wel een uitdraai van de eerste meting;

CO 3.93%
CO2 13.0%
HC 102 ppm
O2 0.13%

De auto rijdt verder prima! Heb de LMM ingesteld op 382ohm. Heb verder een maand of twee geleden de richmod, NGK BPR8ES bougies en CDA airfilter geinstalleerd en net voor de keuring een klep vervangen (soort van dumpvalve) die direct achter de stappenmotor zit; deze deed zijn werk niet meer.
Nu dus ook de lambdasonde vervangen voor een nieuw exemplaar, dus van beschadiging van de kabel zal geen sprake zijn.
De LMM heb ik zo'n onderhalf jaar geleden vervangen (tweedehands) en eigenlijk nooit ingesteld, maar de auto reed prima. Verbruik is wel aan de hoge kant: voorheen rond de 8l/100km en nu 10,5l/100km, maar misschien komt dit door de richmod en mijn rijstijl :lol: (al rijdt mijn vrouw er het meeste mee voor woon-werk en haalt zij het gemiddelde verbruik weer omlaag).
Ik las ook verhalen over een lekke inlaatspruitstukpakking, maar heb met WD40 gesprayd en merkte niks. Vacuumlekken ben ik ook nog niet tegengekomen, dus iets anders dan de kat kan ik niet verzinnen.
wpee
5th Gear member

Als je inlaat lek is (alleen buitenlucht naar inlaat) dan loopt hij te arm en is je CO dus erg laag. Als je uitlaat-naar-inlaat pakking door is dan loopt hij met gerecirculeerd gasmengsel, te weinig zuurstof en krijg je op die cilinder in ieder geval hoge CO, maar die kans is wel heel klein gezien de constructie van de pakking.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Melvin
2nd Gear member

Heb je bij het vervangen van de LMM een vervangende met hetzelfde onderdeel nummer gebruikt? Er zijn naar mijn weten twee types LMM's met verschillende nummers, die niet zo uitwisselbaar zijn.

Daarnaast is je CO dusdanig hoog dat een katalysator dit niet weg krijgt. Wat een katalysator doet is CO laten reageren met O2 tot CO2. Voor twee delen CO is één deel O2 nodig. Kijk naar de meetresultaten en zie dat dit niet haalbaar is.
Kootje
3rd Gear member

Melvin schreef:Heb je bij het vervangen van de LMM een vervangende met hetzelfde onderdeel nummer gebruikt? Er zijn naar mijn weten twee types LMM's met verschillende nummers, die niet zo uitwisselbaar zijn.
Daar heb ik op gelet :D Ik heb 'm vervangen voor het juiste type en het loste toendertijd m'n probleem op.
Melvin schreef:Daarnaast is je CO dusdanig hoog dat een katalysator dit niet weg krijgt. Wat een katalysator doet is CO laten reageren met O2 tot CO2. Voor twee delen CO is één deel O2 nodig. Kijk naar de meetresultaten en zie dat dit niet haalbaar is.
En wat betekend dit? Te weinig O2? Hoorde al dat de kat tot 1% CO verwijderd en dat mijn waarde zo hoog is dat de kat dat ook niet aan kan...

Ga eens proberen wat er gebeurd als ik m'n oude LMM er weer op zet.
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”