advies v50

Dit is de rubriek voor de 30, 40 en 50 series vanaf bouwjaar 2004.
Plaats reactie
ht
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 06.11.2010 - 17:31

Hallo,

Ik rijd nu rond in een toyota corolla verso uit 2004.
Ik vind de volvo v50 uit 2005 een hele mooie auto.
Helaas hoor ik ook veel negatieve berichten, zoals niet starten. afslaan, hoog verbruik, foute software enz. Zelfs mijn garage houder geeft aan dat ik voorzichtig moet zijn met de aanschaf van een v50.
Ik zou graag de ervaringsdeskundige die op dit forum aanwezig zijn willen vragen hun mening te geven. En of ze bereid zijn een volgende keer weer voor de volvo v50 te kiezen, als ze datgene weten wat ze nu zelf hebben ervaren.

Groet,

Jos
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

Ik rij zelf sinds 3 jaar een V50 modeljaar 2005 (gebouwd eind 2004)
Geen idee of de vorige eigenaar er problemen mee gehad heeft, maar ik alvast niet.
1 keer heeft de auto me laten staan toen de EGR klep door vervuiling helemaal bleef openstaan, hierdoor "stikte" de motor direct na het starten in z'n eigen uitlaat. Opgelost door de EGR te reinigen, en definitief voorkomen door EGR dicht te zetten.
Verder heb ik wel het probleem dat als de auto nog koud staat deze soms zeer moeilijk in z'n 1 of achteruit gaat.

Verder is de V50 echt een aanrader.

edit: gemiddelde verbruik is volgens de boordcomputer 5,8 liter / 100 km. Reële verbruik ligt wel wat hoger, maar niet extreem, en ik rij licht sportief :)
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
lancer
6th Gear member
Berichten: 3140
Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06

Indien de auto goed onderhouden is, is hij niet beter of slechter dan een willekeurig ander merk.
anthem2
2nd Gear member
Berichten: 144
Lid geworden op: 20.01.2010 - 02:19

Men pa heeft een 2 liter diesel en is er zeer tevreden over en heeft er nog geen problemen mee gehad.de vorige eigenaar ook niets mee meegemaakt en er staat nu 140.000km op de teller dus mijn gedacht een zeer betrouwbare wagen.
Gebruikersavatar
codriver
3rd Gear member
Berichten: 399
Lid geworden op: 23.04.2007 - 22:42
Locatie: @home

Ik heb inmiddels mijn derde, 2x 2.0D en nu D3, fijne auto.
Volvo S60 2.4 AT Edition 1
Gebruikersavatar
ewing
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 04.04.2008 - 17:34

Hallo Jos, goed dat je hier je licht opsteekt om te beoordelen of je een tweedehands V50 zou 'moeten' aanschaffen.

Het is juist dat de eerste modelserie enige kinderziektes had (zoals de EGR klep), maar die zijn in de loop van de tijd allemaal wel verholpen. Ik rijd sinds 2008 in een 2.0D die ik gekocht heb met een kilometerstand van 175dkm. Ik ben nu ruim 2 jaar verder en er staat inmiddels 255dkm op de teller. Tot nu toe heeft de V50 mij slechts één keer in de steek gelaten met een lekkende brandstofretourleiding. Voor de rest ben en blijf ik vol lof over deze heerlijke reisauto met fantastische looks. Ik hoop met deze V50 nog ongeveer 100dkm te maken alvorens hem weer in te ruilen...en zoals ik het nu zie komt er dan weer een V50 (maar dan een D5).

Het onderhoud zal misschien wel iets duurder zijn dan je van een Corolla gewend bent. Een reguliere onderhoudsbeurt bij de dealer kost circa 400 a 450 euro.

Qua verbruik is de V50 niet overdreven 'dorstig'. Op 16" zomerbanden haalde ik een gemiddeld verbruik van 1 op 19 (zuinige rijstijl) en op 16" winterbanden (zuinige rijstijl) nog steeds een respectabele 1 op 18. Let wel, mijn V50 is gechipped, hetgeen veelal een lager verbruik oplevert, tenminste als je je rechtervoet in bedwang kunt houden ;-)

Hieronder een topic met een paar pics van mijn V50, mocht je nog niet overtuigd zijn ;-) http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight=

Heel veel suc6 gewenst met het maken van de keuze!
Volvo V50 2.0D Momentum - 09 / 2004 - tuned by Fasttech (165pk / 405Nm) - 17 inch Sagitta velgen - K & N inlegfilter - Intrax verlagingsveren (-30mm) - xenon 4300K
Mazda MX-5 1.8 NA - 1994 - 130 pk - British racing green
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20763
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Met Volvo is het net als met andere merken. Je kan een verkeerde treffen. Over het algemeen zitten er tussen de modellen van de eerste bouwjaren (2004/2005) meer probleemgevallen.
Na 2006 zijn deze veelal verholpen.

Dus mijn advies: Zekerheid heb je nooit, maar wil je de minste kans op problemen incalculeren? Ga dan voor een exemplaar vanaf 2006. Hoewel de meeste problemen bij de voorgaande bouwjaren inmiddels ook zijn opgelost.!

Verder sluit ik mij aan bji alle voorgaande sprekers.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Pritchard
5th Gear member
Berichten: 1287
Lid geworden op: 31.03.2006 - 13:09
Locatie: Gent

Ik had eerst een V50 uit 2005, daar heb ik inderdaad heel veel probs mee gehad, zoals EGR... Ik heb de wagen voor zijn gebreken ingeruild in 2007 voor een nieuwe V50. Beide waren 2.0d. Ik heb met de huidige V50 bijna 120.000 km gereden en dit zonder noemenswaardige problemen. Begin 2011 wordt de wagen wel ingeruild voor een V70.

Al bij al een zeer goede wagen en zelfs al is hij enkele jaren oud, hij blijft prachtig om te zien... zeker met 17inch sloffen eronder... Ook het verbruik valt me niet tegen, ik kon ongeveer 850km uit een tank persen (lukt me wel niet met de winterbanden).
V70 MY11, R-design, D3, Black Sapphire metallic
V50 2.0d MY07, kinetic, barents blue pearl en 17"; zaurak
V50 2.0d MY05, kinetic, Titanium grey en 16"; cygnus
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27335
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Mijn verbruik ligt zo rond de 1 op 14 met mijn 2.0D, maar moet daarbij vermelden dat daar meerdere keren per week een kort ritje tussen zit met veel stilstaan en optrekken.

Ik ga denk ik wel een beetje roet in het eten gooien na de mensen hierboven.
Heb zelf een V50 uit 2004 en die was tot dit jaar eigenlijk probleemloos, maar dit jaar zijn er hooguit 3 maanden geweest dat hij eens geen problemen had. Teller staat nu bijna op 248.252 uit mijn hoofd.
Op het moment van schrijven staat de auto zelfs nog in het buitenland te wachten op transport naar Nederland.

Los van de problemen is het een heerlijke reiswagen die er prima uit ziet.
Opbergruimte binnenin vind ik wel vrij beperkt, in de deurvakken kan je nauwelijks iets kwijt en ook het dashboardkastje had van mij iets groter mogen zijn.
De 2.0D vind ik qua vermogen prima bij het gewicht van de V50 passen, hij is niet overdreven snel, maar komt ook niets tekort.
Ben wel blij met de kofferruimte, heb er van de winter zelfs nog een complete rolkooi van een Peugeot 205 in gekregen (jawel, de kooi stond in elkaar) en dat ging precies.

Waar gaat de voorkeur naar uit, naar een benzine of een diesel? Dit kan ik namelijk niet terugvinden.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Pritchard
5th Gear member
Berichten: 1287
Lid geworden op: 31.03.2006 - 13:09
Locatie: Gent

De bergruimte is inderdaad een beetje beperkt, daardoor ook mijn keuze om een V70 aan te schaffen. De kofferruimte van een V70 is echt wel veel groter... maar dat weten jullie natuurlijk wel.
V70 MY11, R-design, D3, Black Sapphire metallic
V50 2.0d MY07, kinetic, barents blue pearl en 17"; zaurak
V50 2.0d MY05, kinetic, Titanium grey en 16"; cygnus
ht
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 06.11.2010 - 17:31

Allemaal bedankt voor jullie reactie,
Ik neem al deze reacties mee bij de aanschaf van deze auto.
Dat hij er komt is vrijwel zeker.
Maar mischien dat ik nog een jaartje moet wachten tot de 2006 ook betaalbaar is voor mij.
Ik ben trouwens op zoek naar een 1.8 benzine met maximaal 70000 km op de teller.

gr Ht
Gebruikersavatar
V50_1.8
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 27.02.2010 - 15:23

ht schreef:Ik ben trouwens op zoek naar een 1.8 benzine met maximaal 70000 km op de teller.
In dat geval nog een 'extra duwtje in de rug': ik ben tot nu toe (met ruim 140.000 op de teller) erg tevreden over mijn 1.8. Ik rij zo'n 1 op 12 maar dat is voor 70% stadsverkeer dus zeker niet slecht.

Succes!
Volvo V50 1.8 Kinetic MY 2005 Barents Blue, Castalia, High Performance Audio
ht
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 06.11.2010 - 17:31

Hallo,

Zoals ik in de vorige mail schrijf dat ik eventueel nog wil wachten dat ik een v50 van 2006 kan aanschaffen.
Is dit een realistische gedachten. Of kan ik net zo goed ene van 2005 aanschaffen.
Wat zijn dan de wezelijke verschillen van die van 2005 ten opzichte van die van 2006.
gr Jos
fng
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 28.10.2010 - 10:31

Ik heb een paar weken terug een v50 uit 2005 gekocht. Ook ik zocht naar bekende problemen. De bekendste die ik tegenkwam zijn problemen met de airco. Daarnaast kwam zoals hierboven al meerdere malen genoemd de EGR-klep soms ter sprake.
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Die V50 uit 2005 die nu rijden hebben zo'n probleem met de EGR of stuurslot allang gehad. Ik zou dan eerder voor een 2007 model gaan met grotere spiegels en AUX ingang (ipod) of zelfs voor een 2008 model. Daar zijn alle verbeteringen in doorgevoerd.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Plaats reactie

Terug naar “De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004”