Hai,
Volgende maand ga ik voor de zoveelste keer naar Londen. In tegenstelling tot voorgaande keren zal ik nu 's avonds tussen folkstone en Londen rijden. Heeft iemand ervaring met het gebruik van de dimlichten? Kun je deze omzetten naar de Engelse stand of moet ik stickers op de koplampen plakken. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Groet,
Michael
verlichting in groot brittanie
- Fulaks
- 6th Gear member
Ik kom vaak in Groot-Brittanië en heb nog nooit iets aan m'n lichten gedaan. Nooit last mee gehad, ook geen flitsende tegenliggers (ik rij ginds weinig 's avonds, en zit steeds in redelijk afgelegen streken).
In de handleiding van de auto staat wel hoe je je lichten moet omzetten. Ik heb xenon, weet niet hoe het met halogeen gaat; je kan dus wel degelijk ergens een palletje omzetten, maar daarvoor moet je de lichtblokken even uitnemen. Wel opletten als je die twee tentharingen eruit trekt, hou het lichtblok goed vast of het kukelt eruit ! Ik spreek hier van een net-niet-ervaring :oops:
Met m'n vorige V70 had ik halogeen, en een stelwieltje op het dashboard voor de hoogteregeling. In GB kan je dan de lichten wat lager regelen om je tegenliggers niet te verblinden (bij xenon gaat dit automatisch, kan je zelf niet ingrijpen).
In de handleiding van de auto staat wel hoe je je lichten moet omzetten. Ik heb xenon, weet niet hoe het met halogeen gaat; je kan dus wel degelijk ergens een palletje omzetten, maar daarvoor moet je de lichtblokken even uitnemen. Wel opletten als je die twee tentharingen eruit trekt, hou het lichtblok goed vast of het kukelt eruit ! Ik spreek hier van een net-niet-ervaring :oops:
Met m'n vorige V70 had ik halogeen, en een stelwieltje op het dashboard voor de hoogteregeling. In GB kan je dan de lichten wat lager regelen om je tegenliggers niet te verblinden (bij xenon gaat dit automatisch, kan je zelf niet ingrijpen).
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
-
- 1st Gear member
Michael,
Omdat ik in Engeland woon, moet ik vaak het omgekeerde doen als ik weer naar NL ga. Op 'het continent' is het verplicht om je lampen om te zetten als je een rechts stuur hebt, maar in Engeland is het verbazingwekkend genoeg niet verplicht om je lampen om te zetten als je een linksgestuurde wagen hebt.
Ik heb halogeen in de V70 en plak ze af met de templates die in de handleiding staan wat nogal een gefreubel is. Met m'n vorige auto (xenon) was het simpelweg 2 schakelaartjes omzetten.
Omdat ik in Engeland woon, moet ik vaak het omgekeerde doen als ik weer naar NL ga. Op 'het continent' is het verplicht om je lampen om te zetten als je een rechts stuur hebt, maar in Engeland is het verbazingwekkend genoeg niet verplicht om je lampen om te zetten als je een linksgestuurde wagen hebt.
Ik heb halogeen in de V70 en plak ze af met de templates die in de handleiding staan wat nogal een gefreubel is. Met m'n vorige auto (xenon) was het simpelweg 2 schakelaartjes omzetten.
- Fulaks
- 6th Gear member
Net terug van een weekje Engeland. Door het winteruur begon het eigenlijk al te schemeren vanaf 15:30u, erg vroeg. En donker om 16:30, maar dan ook echt pikzwart donker als je op het platteland zit zoals wij (Wiltshire). De wegen zijn soms smal en bochtig, heuvelend en je moet ook links rijden.
Ondanks vorig bericht nu toch wel dagelijks in 't donker gereden, en het is toch uitkijken. Ik zou de lichten toch omzetten, om de lichtbundel beter af te stemmen op het links rijden.
De meedraaiende xenon's zijn schitterend op die bochtige donkere weggetjes.
Ondanks vorig bericht nu toch wel dagelijks in 't donker gereden, en het is toch uitkijken. Ik zou de lichten toch omzetten, om de lichtbundel beter af te stemmen op het links rijden.
De meedraaiende xenon's zijn schitterend op die bochtige donkere weggetjes.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
-
- 1st Gear member
Iedereen hartelijk dank voor de antwoorden, helaas geen Xenon dus ik zal ook aan het beter knip- en plakwerk gaan voor de zekerheid.
Groet,
Michael
Groet,
Michael
Volvo S80 LE
Volvo V70 LE ice white
Renault Laguna (iedereen maakt fouten....)
Volvo V50
Volvo V70 LE ice white
Renault Laguna (iedereen maakt fouten....)
Volvo V50
- Oceanracer
- Geartronic member
Zie hier voor nog wat (vergelijkbare) info.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race