Hallo allen!
Daar ben ik weer eens met een vraag. hopelijk word het niet vervelend.
In de afgelopen tijd heb ik de motorolie, oliefilter, remblokken voor en luchtfilter vervangen van mn in de zomer gekochte auto, de standaard opknap punten van een tweedehandsje dus.
Nu wilde ik de bougie's, bougiekabels, de rotor en de verdeelkap eens vervangen, dit leek me ook wel goed. de bougies en de kabels snap ik al wel, maar de rotor en de verdeelkap ben ik niet zo heel bekend mee moet ik zeggen. De verdeelkap is het ding waarvan alle bougiekabels naar de bougie's lopen, maar waar zit dan de rotor?
Ook vroeg ik mij af wat het ongeveer kost om dit alles bij elkaar te vervangen?
Misschien dat het een en ander duidelijk te maken is met een fotootje? ik had al wat rond gezocht op t forum maar werd nog niet helemaal duidelijk, vandaar de vraag hier.
Zijn er mensen met ervaring hierin?
bougie's, bougiekabels, rotor en verdeelkap
-
- 2nd Gear member
Volvo V40 2.0 1997
Volvo 440 1.8iDL 1996 (B18U)
-
- 5th Gear member
De rotor zit onder de verdeelkap.
Vervangen denk ik 25-30 euro.
Kijk wel goed wat de volgorde is van de bougiekabels, anders loopt hij na de vervanging niet meer als ze niet terug komen op de juiste aansluiting.
De verdeelkap zit aan de besteuurderszijde tegen de nokkenas aan geschroeft, meestal zwarte kap, kan niet missen.
Vervangen denk ik 25-30 euro.
Kijk wel goed wat de volgorde is van de bougiekabels, anders loopt hij na de vervanging niet meer als ze niet terug komen op de juiste aansluiting.
De verdeelkap zit aan de besteuurderszijde tegen de nokkenas aan geschroeft, meestal zwarte kap, kan niet missen.
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
-
- 7th Gear member
Sorry dat ik het zo zeg,maar als je al niet weet waar je aan begint,kun je het beter laten doen denk ik.
-
- 2nd Gear member
Wpee, bedankt voor de info, hier kan ik verder mee!
Ramon&Ramon, nu ik weet wat wat is, lijkt me dat ik dr wel mee aan de gang kan, als al het nieuwe op dezelfde manier word aangesloten kan dr weinig misgaan toch?
bougies voorzichig aandraaien, iets vaster dan handvast, draad niet kapot draaien en de zelfde bougie aan t zelfde punt op de verdeelkap aansluiten, moet lukken;)
Bedankt voor de info weer!
Ramon&Ramon, nu ik weet wat wat is, lijkt me dat ik dr wel mee aan de gang kan, als al het nieuwe op dezelfde manier word aangesloten kan dr weinig misgaan toch?
bougies voorzichig aandraaien, iets vaster dan handvast, draad niet kapot draaien en de zelfde bougie aan t zelfde punt op de verdeelkap aansluiten, moet lukken;)
Bedankt voor de info weer!
Volvo V40 2.0 1997
-
- 5th Gear member
Mocht je de onderdelen nog niet besteld hebben, ik hou van sommige dingen een lijstje bij welke winkel ze het goedkoopste aanbied:
Elektrisch systeem:
Bougies NGK BPR7ES 3,59 euro per stuk.
http://www.autoonderdelenwebshop.nl/nl/ ... &grp_id=12
Verdeelkap 15,14 euro
carpartsdirect.nl en dan even de zoekfunctie gebruiken. De link heeft er geen zin in.
Bougiekabelset 34,95
carpartsdirect.nl en dan even de zoekfunctie gebruiken. De link heeft er geen zin in.
Rotor 6,68
http://www.volvo-parts.nl/index.php?mai ... ts_id=2441
Totaal: 65,00 euro.
Succes met vervangen! Mocht je de moeite willen nemen tijdens het vervangen: maak dan zelf ook een paar foto'tjes voor mensen die later dezelfde vragen hebben
Elektrisch systeem:
Bougies NGK BPR7ES 3,59 euro per stuk.
http://www.autoonderdelenwebshop.nl/nl/ ... &grp_id=12
Verdeelkap 15,14 euro
Bougiekabelset 34,95
Rotor 6,68
http://www.volvo-parts.nl/index.php?mai ... ts_id=2441
Totaal: 65,00 euro.
Succes met vervangen! Mocht je de moeite willen nemen tijdens het vervangen: maak dan zelf ook een paar foto'tjes voor mensen die later dezelfde vragen hebben
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
-
- 2nd Gear member
Shockwave, Dit is ook erg handig, bedankt! ik had nog geen onderdelen besteld dus dit is een mooie optie.
Heb jij dit riedeltje al eerder vervangen? ging t allemaal makkelijk? heb je misschien nog handige tips?
alleen de linkjes van de verdeelkap, kabelset werken niet?
Heb jij dit riedeltje al eerder vervangen? ging t allemaal makkelijk? heb je misschien nog handige tips?
alleen de linkjes van de verdeelkap, kabelset werken niet?
Volvo V40 2.0 1997
-
- 5th Gear member
Hm, dat is gek. Maar ik heb de linkjes even aangepast. Je ziet als het goed is links op het scherm nu het type auto staan (de mijne dus). Controleer voor de zekerheid even of deze onderdelen ook voor jouw motortype (B18U??) gelden. Maar dat is een kwestie van even 440 invoeren i.p.v. 460.
Ik heb het nog niet eerder vervangen, maar toevallig startte jij dit topic op het moment dat ik er ook net aan wilde beginnen. Vandaar dat ik die linkjes al paraat had
Hoop ze maandag even te bestellen, en dan ga ik dat woensdag ofzo even doen.
Ik heb het nog niet eerder vervangen, maar toevallig startte jij dit topic op het moment dat ik er ook net aan wilde beginnen. Vandaar dat ik die linkjes al paraat had

Hoop ze maandag even te bestellen, en dan ga ik dat woensdag ofzo even doen.
Volvo 440 DL 1.8i CVT
- redrooster
- 3rd Gear member
- Contacteer:
Heel verkeerd om dit te zeggen. Iedereen mag er ooit mee beginnen om dingen zelf te doen. Zeker dit soort eenvoudige zaken. In een auto van een paar honderd euro kan je je geen buil aan vallen. Gisteren ook weer wat zitten rommelen en dan ben je weer blij dat je dingen vindt en opknapt.Ramon&Ramon schreef:Sorry dat ik het zo zeg,maar als je al niet weet waar je aan begint,kun je het beter laten doen denk ik.
In 1993 begonnen met zelf doen. Het enige houvast dat ik had was dat ik van mijzelf wist dat ik handig was. Nu kom ik geregeld bij de garage met de opmerking "hier is je slechtste klant weer". Ze verdienen het minst aan mij.
Ik vervang vrij snel mijn verdelerkap. Ik schrijf het ergens op hoe de kabels zitten, kan het nooit mis gaan.
De 460 GL carb van Frans
- Doeke Dobma
- 5th Gear member
Als je de bougiekabels bij de dealer haalt, hebben ze allemaal verschillende lengtes. Echter wél precies de benodigde lengte, waardoor je het ook niet verkeerd kunt doen. En de kwaliteit is gegarandeerd goed. Ontstekingsdelen haal ik liever bij de dealer, het prijsverschil is niet onoverkomelijk. Zeker als je het zelf doet, wat je veel arbeidsloon uitspaart.
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
- redrooster
- 3rd Gear member
- Contacteer:
Ik heb twee dagen geleden ook weer wat zitten klooien met mijn carburateur type.
Bij 5 of tien minuten stil staan stotterde (inhouden) de wagen een paar km iets en ik "voelde" dat er iets niet goed was. Was bijna niets maar toch...
De bijna nieuw bougiekabels zijn wel de juiste lengte maar niet de juiste Volvo kabels.
De rubber halzen bij nieuwe verdelerkap waren vrij lang en iets korter gesneden zodat ze goed vast klikten.
De rubberen slang vanuit het luchtfilterhuis zat wat losjes bij de driesprong waar de 3 slangen bij elkaar komen, of te wel hij bungelde er wat bij. Hier een goed verbindingsstukje aan gemaakt zodat hij goed vast zit. Stekkertjes bij bobine nog even los en vast gehad voor een goed contact.
En hij loopt weer als nieuw!
Bij 5 of tien minuten stil staan stotterde (inhouden) de wagen een paar km iets en ik "voelde" dat er iets niet goed was. Was bijna niets maar toch...
De bijna nieuw bougiekabels zijn wel de juiste lengte maar niet de juiste Volvo kabels.
De rubber halzen bij nieuwe verdelerkap waren vrij lang en iets korter gesneden zodat ze goed vast klikten.
De rubberen slang vanuit het luchtfilterhuis zat wat losjes bij de driesprong waar de 3 slangen bij elkaar komen, of te wel hij bungelde er wat bij. Hier een goed verbindingsstukje aan gemaakt zodat hij goed vast zit. Stekkertjes bij bobine nog even los en vast gehad voor een goed contact.
En hij loopt weer als nieuw!
De 460 GL carb van Frans
-
- 2nd Gear member
Iets anders dat ook erg belangrijk is, is om de ruimte rondom de bougies goed schoon te maken voordat je de bougies eruit draait. Ik blaas het schoon met perslucht, om te voorkomen dat zand en andere zooi in de motor terecht komt bij het losdraaien van de bougie.
-
- 2nd Gear member
Allemaal heel erg bedankt voor de tips en tricks!!!
Kan ze allemaal goed gebruiken.
De linkjes die Shockwave postte zijn ab-so-luut de moeite waard als je niet heel erg veel geld hebt;).......(zoals ik:P), heb van de week de dealer gebeld en gevraagd wat 't allemaal kost bij hun, en dan ben je rond de 120-130 eu kwijt.....dus Schockwave, bedankt!!!!
aankomende week ga ik 't riedeltje bestellen en als t een keer droog is ga ik de boel vervangen.
Nog een vraagje, moeten de bougiekabels makkelijk van de bougie's af te krijgen zijn? ik probeerde dat van de week even om te kijken of mn bougiesleutel op de bougie's ging passen, maar ik kreeg de kabels er niet simpel vanaf, is hier ook een truckje voor nodig of gewoon meer kracht zetten??
Kan ze allemaal goed gebruiken.
De linkjes die Shockwave postte zijn ab-so-luut de moeite waard als je niet heel erg veel geld hebt;).......(zoals ik:P), heb van de week de dealer gebeld en gevraagd wat 't allemaal kost bij hun, en dan ben je rond de 120-130 eu kwijt.....dus Schockwave, bedankt!!!!
aankomende week ga ik 't riedeltje bestellen en als t een keer droog is ga ik de boel vervangen.
Nog een vraagje, moeten de bougiekabels makkelijk van de bougie's af te krijgen zijn? ik probeerde dat van de week even om te kijken of mn bougiesleutel op de bougie's ging passen, maar ik kreeg de kabels er niet simpel vanaf, is hier ook een truckje voor nodig of gewoon meer kracht zetten??
Volvo V40 2.0 1997
-
- 5th Gear member
Geen dankdus Schockwave, bedankt!!!!

Check mijn how to even die ik vanmiddag gemaakt heb, misschien heb je er nog wat aan.
Volvo 440 DL 1.8i CVT