bougie's, bougiekabels, rotor en verdeelkap

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
Plaats reactie
jochemvolvo
2nd Gear member
Berichten: 58
Lid geworden op: 14.08.2010 - 13:40
Locatie: Woonplaats Arnhem

Hallo allen!

Daar ben ik weer eens met een vraag. hopelijk word het niet vervelend.

In de afgelopen tijd heb ik de motorolie, oliefilter, remblokken voor en luchtfilter vervangen van mn in de zomer gekochte auto, de standaard opknap punten van een tweedehandsje dus.

Nu wilde ik de bougie's, bougiekabels, de rotor en de verdeelkap eens vervangen, dit leek me ook wel goed. de bougies en de kabels snap ik al wel, maar de rotor en de verdeelkap ben ik niet zo heel bekend mee moet ik zeggen. De verdeelkap is het ding waarvan alle bougiekabels naar de bougie's lopen, maar waar zit dan de rotor?
Ook vroeg ik mij af wat het ongeveer kost om dit alles bij elkaar te vervangen?
Misschien dat het een en ander duidelijk te maken is met een fotootje? ik had al wat rond gezocht op t forum maar werd nog niet helemaal duidelijk, vandaar de vraag hier.

Zijn er mensen met ervaring hierin?
Volvo V40 2.0 1997

Volvo 440 1.8iDL 1996 (B18U)
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

De rotor zit onder de verdeelkap.
Vervangen denk ik 25-30 euro.
Kijk wel goed wat de volgorde is van de bougiekabels, anders loopt hij na de vervanging niet meer als ze niet terug komen op de juiste aansluiting.

De verdeelkap zit aan de besteuurderszijde tegen de nokkenas aan geschroeft, meestal zwarte kap, kan niet missen.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Sorry dat ik het zo zeg,maar als je al niet weet waar je aan begint,kun je het beter laten doen denk ik.
jochemvolvo
2nd Gear member
Berichten: 58
Lid geworden op: 14.08.2010 - 13:40
Locatie: Woonplaats Arnhem

Wpee, bedankt voor de info, hier kan ik verder mee!

Ramon&Ramon, nu ik weet wat wat is, lijkt me dat ik dr wel mee aan de gang kan, als al het nieuwe op dezelfde manier word aangesloten kan dr weinig misgaan toch?

bougies voorzichig aandraaien, iets vaster dan handvast, draad niet kapot draaien en de zelfde bougie aan t zelfde punt op de verdeelkap aansluiten, moet lukken;)

Bedankt voor de info weer!
Volvo V40 2.0 1997

Volvo 440 1.8iDL 1996 (B18U)
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1142
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Opheusden

Mocht je de onderdelen nog niet besteld hebben, ik hou van sommige dingen een lijstje bij welke winkel ze het goedkoopste aanbied:

Elektrisch systeem:
Bougies NGK BPR7ES 3,59 euro per stuk.
http://www.autoonderdelenwebshop.nl/nl/ ... &grp_id=12

Verdeelkap 15,14 euro
carpartsdirect.nl en dan even de zoekfunctie gebruiken. De link heeft er geen zin in.

Bougiekabelset 34,95
carpartsdirect.nl en dan even de zoekfunctie gebruiken. De link heeft er geen zin in.

Rotor 6,68
http://www.volvo-parts.nl/index.php?mai ... ts_id=2441

Totaal: 65,00 euro.

Succes met vervangen! Mocht je de moeite willen nemen tijdens het vervangen: maak dan zelf ook een paar foto'tjes voor mensen die later dezelfde vragen hebben :wink:
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
jochemvolvo
2nd Gear member
Berichten: 58
Lid geworden op: 14.08.2010 - 13:40
Locatie: Woonplaats Arnhem

Shockwave, Dit is ook erg handig, bedankt! ik had nog geen onderdelen besteld dus dit is een mooie optie.

Heb jij dit riedeltje al eerder vervangen? ging t allemaal makkelijk? heb je misschien nog handige tips?

alleen de linkjes van de verdeelkap, kabelset werken niet?
Volvo V40 2.0 1997

Volvo 440 1.8iDL 1996 (B18U)
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1142
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Opheusden

Hm, dat is gek. Maar ik heb de linkjes even aangepast. Je ziet als het goed is links op het scherm nu het type auto staan (de mijne dus). Controleer voor de zekerheid even of deze onderdelen ook voor jouw motortype (B18U??) gelden. Maar dat is een kwestie van even 440 invoeren i.p.v. 460.

Ik heb het nog niet eerder vervangen, maar toevallig startte jij dit topic op het moment dat ik er ook net aan wilde beginnen. Vandaar dat ik die linkjes al paraat had :-)

Hoop ze maandag even te bestellen, en dan ga ik dat woensdag ofzo even doen.
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Gebruikersavatar
redrooster
3rd Gear member
Berichten: 301
Lid geworden op: 23.06.2009 - 02:13
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Ramon&Ramon schreef:Sorry dat ik het zo zeg,maar als je al niet weet waar je aan begint,kun je het beter laten doen denk ik.
Heel verkeerd om dit te zeggen. Iedereen mag er ooit mee beginnen om dingen zelf te doen. Zeker dit soort eenvoudige zaken. In een auto van een paar honderd euro kan je je geen buil aan vallen. Gisteren ook weer wat zitten rommelen en dan ben je weer blij dat je dingen vindt en opknapt.

In 1993 begonnen met zelf doen. Het enige houvast dat ik had was dat ik van mijzelf wist dat ik handig was. Nu kom ik geregeld bij de garage met de opmerking "hier is je slechtste klant weer". Ze verdienen het minst aan mij.

Ik vervang vrij snel mijn verdelerkap. Ik schrijf het ergens op hoe de kabels zitten, kan het nooit mis gaan.
Afbeelding
De 460 GL carb van Frans
Gebruikersavatar
chrisje
3rd Gear member
Berichten: 417
Lid geworden op: 12.05.2008 - 12:35
Locatie: Tilburg

Misschien is dit wel een handige tip:

Steek de kabels 1 voor 1 over, kan het ook nooit fout gaan
Gebruikersavatar
Doeke Dobma
5th Gear member
Berichten: 1289
Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
Locatie: Leeuwarden

Als je de bougiekabels bij de dealer haalt, hebben ze allemaal verschillende lengtes. Echter wél precies de benodigde lengte, waardoor je het ook niet verkeerd kunt doen. En de kwaliteit is gegarandeerd goed. Ontstekingsdelen haal ik liever bij de dealer, het prijsverschil is niet onoverkomelijk. Zeker als je het zelf doet, wat je veel arbeidsloon uitspaart.
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
Gebruikersavatar
redrooster
3rd Gear member
Berichten: 301
Lid geworden op: 23.06.2009 - 02:13
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Ik heb twee dagen geleden ook weer wat zitten klooien met mijn carburateur type.
Bij 5 of tien minuten stil staan stotterde (inhouden) de wagen een paar km iets en ik "voelde" dat er iets niet goed was. Was bijna niets maar toch...

De bijna nieuw bougiekabels zijn wel de juiste lengte maar niet de juiste Volvo kabels.
De rubber halzen bij nieuwe verdelerkap waren vrij lang en iets korter gesneden zodat ze goed vast klikten.
De rubberen slang vanuit het luchtfilterhuis zat wat losjes bij de driesprong waar de 3 slangen bij elkaar komen, of te wel hij bungelde er wat bij. Hier een goed verbindingsstukje aan gemaakt zodat hij goed vast zit. Stekkertjes bij bobine nog even los en vast gehad voor een goed contact.
En hij loopt weer als nieuw!
Afbeelding
De 460 GL carb van Frans
Melvin
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 14.03.2006 - 18:44
Locatie: Zutphen

Iets anders dat ook erg belangrijk is, is om de ruimte rondom de bougies goed schoon te maken voordat je de bougies eruit draait. Ik blaas het schoon met perslucht, om te voorkomen dat zand en andere zooi in de motor terecht komt bij het losdraaien van de bougie.
jochemvolvo
2nd Gear member
Berichten: 58
Lid geworden op: 14.08.2010 - 13:40
Locatie: Woonplaats Arnhem

Allemaal heel erg bedankt voor de tips en tricks!!!
Kan ze allemaal goed gebruiken.

De linkjes die Shockwave postte zijn ab-so-luut de moeite waard als je niet heel erg veel geld hebt;).......(zoals ik:P), heb van de week de dealer gebeld en gevraagd wat 't allemaal kost bij hun, en dan ben je rond de 120-130 eu kwijt.....dus Schockwave, bedankt!!!!

aankomende week ga ik 't riedeltje bestellen en als t een keer droog is ga ik de boel vervangen.

Nog een vraagje, moeten de bougiekabels makkelijk van de bougie's af te krijgen zijn? ik probeerde dat van de week even om te kijken of mn bougiesleutel op de bougie's ging passen, maar ik kreeg de kabels er niet simpel vanaf, is hier ook een truckje voor nodig of gewoon meer kracht zetten??
Volvo V40 2.0 1997

Volvo 440 1.8iDL 1996 (B18U)
sven-
3rd Gear member
Berichten: 311
Lid geworden op: 08.06.2010 - 13:18

Kabels gewoon er van af trekken. Die zitten meestal niet erg vast. Gewoon wat harder trekken in jouw geval. Maar, zoals altijd, met beleid!
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1142
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Opheusden

dus Schockwave, bedankt!!!!
Geen dank ;-) Ik heb het vandaag allemaal vervangen en voor de onderdelen was ik 65,00 kwijt. Ik moest nog wel wat gereedschap kopen (bougiesleutel en torx) dus kwam er nog 11,00 bij. Maar goed, als je aan je auto wilt steutelen moet je dat gereedschap toch een keer hebben :-)

Check mijn how to even die ik vanmiddag gemaakt heb, misschien heb je er nog wat aan.
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”