aanschaf s80t6 waar moet ik opletten

Plaats reactie
yoenes
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 08.11.2010 - 20:08

Beste forum leden,

Bij deze mijn eerste post hier op het forum.

Na meerdere v70's gereden te hebben van 2.4d tot t5r wil ik nu een s80 t6 aanschaffen.
De auto die ik op het oog heb komt uit 2001 en heeft ongeveer 210.000km gereden.De auto is helemaal full opties met standkachel.
Nu is mijn vraag of er nog specifieke problemen zijn met de s80 t-6.
Van een mede volvorijder hoorde ik dat de automatenbak nog wel eens kapot kan gaan daarom rijd hij een s80 met 200pk en handbak.
Hoe zit het met de het gasklephuis?of is dit specifiek een probleem van de s60?
graag hoor ik jullie reaktie
Gebruikersavatar
iksee90
3rd Gear member
Berichten: 262
Lid geworden op: 26.12.2009 - 20:23
Locatie: Noord Holland

Carterventilatie vervuiling
Schakelgedrag versn.bak
ETM (gasklephuis)
Overmatig geluid turbo's
Remmen en banden

Maar misschien is het raadzaam om de auto bij een dealer te laten keuren. Dit kost volgens mij ca. 90 euro.
yoenes
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 08.11.2010 - 20:08

hee iksee,

ja dat had ik gelezen van die keuring bij de dealer.
Want zoals ik hier op het forum lees zijn er toch wel wat specifieke problemen met de t6.
Bedankt voor je antwoord
Gebruikersavatar
Morgenstond
5th Gear member
Berichten: 1867
Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
Locatie: Den Haag

Je moet je ook goed bedenken dat je een T6 niet rijdt omdat je een goedkope wagen wilt. Het zijn gewoon dure wagens. In alles, verbruik, onderhoud, wegenbelasting. Je hebt daarvoor natuurlijk wel een dikke wagen met ontzettend veel pk's; 272 pk dacht ik.

Een aankoopkeuring door een dealer is nooit weg! Iksee90 heeft verder de punten wel genoemd. Let ook op de werking van de airco, is ook een dure grap omdat het dashboard eruit moet als hij kaduuk is.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
yoenes
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 08.11.2010 - 20:08

Bedankt morgenstond,
Wat betreft de kosten dat weet ik wel aangezien ik ook een v70 t5r heb gereden.
Maar het is wel vervelend als je net een volvo gekocht hebt en je kan er binnen dagen cq weken al duizende euro's tegenaan gooien.
kwa airco zal ik dat ook zeker meenemen bij eventuele aanschaf.
Gebruikersavatar
cees klumper
4th Gear member
Berichten: 536
Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
Locatie: San Diego, California

Wat kosten betreft, dit kan wel meevallen - we hebben nu in 5 jaar 180.000 km met de C70 cabrio T5 gereden en qua reparatiekosten (regeleenheid automaat, achterveer, stuurbekrachtigingspomp en wat kleine dingen) in die tijd er ongeveer EUR 2.400 aan uitgegeven - dus minder dan EUR 500 per jaar / ca 1,3 cent per km. Benzine alleen kost al 10 x zoveel. De normale slijtagedelen (banden, remmen, accu) en normale onderhoudsbeurten zullen wel wat duurder zijn dan een echt goedkope auto. Wat een dure auto echt duur maakt is de afschrijving - daarom koop ik altijd een gebruikte auto van ca 5 jaar oud en weinig kms.
De S80 T6 die we sinds mei hebben heeft ons nu ongeveer 14 duizend km verder gebracht, nog zonder 1 cent aan onderhouds- of reparatiekosten.
In Frankrijk:
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
Gebruikersavatar
Marc O.
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
Locatie: Tilburg

yoenes schreef:Wat betreft de kosten dat weet ik wel aangezien ik ook een v70 t5r heb gereden.
Een V70 T-5R bestaat niet, hooguit een T5 of een R ;)

Serieus: Let erg goed op het schakelgedrag van de automaat. Ga een flink stuk rijden met de auto die je op het oog hebt en let voornamelijk op het schakelen wanneer de hele boel warm is. Als je een lichte "dribbeling" voelt bij het schakelen, koop hem dan niet! En probeer een paar keer voluit te accelereren. Als er een jankend geluid hoorbaar is bij het overschakelen: Laten staan.

We hebben onze T6 nu een jaar en er in die tijd 40.000km mee gereden. Relatief weinig problemen mee gehad, alleen wat kleine dingen.

Aan het lijstje van dingen op om te letten kan worden toegevoegd:
- Keerringen aandrijfassen
- Rubbers wielophanging
- Veerpoten/schokbrekers voorzijde

Koop bvk een auto die is onderhouden door een dealer of Volvo specialist.
...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)


V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
Gebruikersavatar
Rob Bakker
5th Gear member
Berichten: 2189
Lid geworden op: 28.11.2006 - 10:14

Garantie is altijd een pre voor mij.

Heeft mij toch het nodige gescheeld na aanschaf.

Ik heb 'last' gehad van de ETM, de bougies zijn vervangen, een lekkende bougiedop en de kachelradiator was lek.... Er zit nog steeds een kleine hik in de motor, maar dat wordt de LLM vervangen, moet ik nog steeds doen, maar kost me op dit moment net effe teveel.

De kachelradiator was geloof ik in de regionen van 700 euro om te vervangen. Ik had me wel al ingesteld op 1000 dus dat viel opzich mee.... kan de rekening nog wel even nakijken.

De bougies behoorde tot de onderhoudsbeurt voor 180.000 km geloof ik. Knalde alleen een bougiedop na de reparatie en is op een nette manier opgelost.

Staat nog genoeg op het wensenlijstje bij mij, oa. de slangen van de turbo's vervangen en parkeersensoren maar eerst moet de babykamer compleet zijn ;)
Gebruikersavatar
Morgenstond
5th Gear member
Berichten: 1867
Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
Locatie: Den Haag

Marc O. schreef:Als je een lichte "dribbeling" voelt bij het schakelen, koop hem dan niet!
Kun je dat nader uitleggen? Bedoel je schokkerig ofzo?
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
yoenes
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 08.11.2010 - 20:08

thanks voor de antwoorden,idd was die v70 een t5
Gebruikersavatar
Marc O.
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
Locatie: Tilburg

Morgenstond schreef:
Marc O. schreef:Als je een lichte "dribbeling" voelt bij het schakelen, koop hem dan niet!
Kun je dat nader uitleggen? Bedoel je schokkerig ofzo?
Een licht schokje is vrij normaal denk ik. Wat ik bedoel voelt als een lichte siddering in de automaat, alsof de versnelling niet direct aangrijpt.
...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)


V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
yoenes
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 08.11.2010 - 20:08

De eigenaar vertelde via de mail dat het gasklephuis eind 2008 vervangen is.
Van een maat hoorde ik dat een orginele een wittesticker heeft en als ie vervangen is zit er een gele sticker op.
De automatenbak is vervangen voor een andere en heeft gelijk een nieuw kleppenhuis gekregen twv 1450 euro.
Dus het lijkt mij dat er weinig op aan te merken is.
Distributie is vervangen bij 191.000km en hij staat nu op 217.000
Gebruikersavatar
Marc O.
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
Locatie: Tilburg

Een originele ETM heeft inderdaad een witte sticker, maar die zul je op auto's van die leeftijd weinig meer zien (alhoewel, mijn V70 van '99 met bijna 400.000 op de teller had nog wel de originele ETM).

Is de geartronic vervangen door een nieuwe, een gereviseerde of een ongereviseerde tweedehands bak? Dat laatste heeft duidelijk niet de voorkeur denk ik.
...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)


V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
Gebruikersavatar
T-6000
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 17.11.2010 - 20:55

De zaken waar ik het afgelopen jaar tegenaan gelopen ben:

- schakelproblemen automaat (laten spoelen, problemen zo goed als verholpen)
- schokdempers voorzijde en veerschotels
- alarmsirene
- wisselende toeren (gasklephuis laten reinigen, problemen verholpen)
- olielekkage (afdekkapje oliefilter)
- bobine

Een geweldige auto, maar uiteraard niet de goedkoopste. Alles is duur, maar het comfort en de prestaties zijn overweldigend. Wolf in schaapskleren.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Als je een probleem S80 T6 treft ,loop je er dus helemaal op leeg...
Is een fijne auto zolang hij heel blijft.:)
syswichers

Wat heb ik onlangs gefixed:

- Telefoonmodule (oude was defect)
- Beide aandrijfassen (beide hadden teveel speling op de binnenste homokineet)
- Fuseekogels beide zijden (ivm speling)
- Rechter koplampglas (gat door steenslag)
- Laaddruk sensor (Emissies Service vereist Storingscodes: P0236 en P0237)
- Sportschijven en blokken voor (ivm kromtrekken oude schijven)

Nu nog 2 nieuwe voorbandjes + nieuwe ruitenwissers en ik ben weer helemaal het heertje...hoop ik
Gebruikersavatar
Morgenstond
5th Gear member
Berichten: 1867
Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
Locatie: Den Haag

Heb je die auto al gekocht?
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
Gebruikersavatar
Brutus850
2nd Gear member
Berichten: 84
Lid geworden op: 29.12.2009 - 09:48
Locatie: Utrecht

Het is handig als je zelf kan sleutelen aan zo'n auto. Tenminste dat is mijn idee erover, anders was ik al enkele duizenden euro's kwijt geweest. Nu heb ik voor relatief weinig geld de auto storingsvrij gekregen door zelf defecte onderdelen te vervangen en gebruikte onderdelen te gebruiken.
Plaats reactie

Terug naar “S80”