Sinds aanschaf in april dit jaar van mijn V70R uit 2003 stotterd hij soms en komt niet volledig aan zijn vermogen (zie ook mijn andere topic).
Dit stotteren is soms dagen weg, om daarna weer terug te komen.
Codes uitlezen bij de dealer geeft geen meldingen.
En nu werken sinds ruim een week mijn voor- en achterruitsproeier niet meer.
Na puzzelen in het electrisch schema, blijken de 2 relais die de pompjes aansturen te worden geschakelt door de CEM-module.
Na speuren via de zoek-functie op CEM, lees ik dat de CEM ook het motormanagement aanstuurt. Mogelijk dat hier het ongrijpbare probleem van het stotteren ligt.
Morgenmiddag maar weer eens een bezoekje bij de dealer.
Iemand een idee wat het vervangen van de CEM gaat kosten ?
En ben ik mijn chip-tuning kwijt, als de CEM vervangen word ?
Groet van Wim.
CEM kaduuk ?
- iksee90
- 3rd Gear member
- Berichten: 262
- Lid geworden op: 26.12.2009 - 20:23
- Locatie: Noord Holland
Ik geloof nooit dat de storing van het inhouden in de CEM zit. Ik denk eerder aan een brandstofdrukregelaar. De tunning zit in de ECM, dus na vervanging van de CEM zit de tunning er nog in.
Maar inhouden bij een gechipte R kan ook door de gechipte SW komen.
Maar inhouden bij een gechipte R kan ook door de gechipte SW komen.
- V70 T5 assen
- 5th Gear member
- Berichten: 1329
- Lid geworden op: 06.08.2008 - 21:15
- Locatie: Drenthe
Eens eerder dit probleem meegemaakt met een R, 5 nieuwe bougie,s en probleem over
V70 T5 comfortline winterline 250 pk 2001 -achterspoiler , blokjesgrill , powerflex ,sunblinds , zomer 17" pegasus , winter 16" metis
Ducati 944 ST2 1998
Ducati 944 ST2 1998
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 261
- Lid geworden op: 29.07.2007 - 20:10
Bedankt voor het meedenken.iksee90 schreef:Ik geloof nooit dat de storing van het inhouden in de CEM zit. Ik denk eerder aan een brandstofdrukregelaar. De tunning zit in de ECM, dus na vervanging van de CEM zit de tunning er nog in.
Maar inhouden bij een gechipte R kan ook door de gechipte SW komen.
Zowel de brandstofdruk als de turbodruk zijn gemeten bij vollast (op een vermogensbank) en waren in orde.
Het inhouden deed de auto overigens al voor het chiptunen.
Volgende week vrijdag gaat de auto naar de dealer, hopelijk dat ze dan wat vinden (eerdere pogingen om de auto uit te lezen gaven geen storingsmeldingen).
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 261
- Lid geworden op: 29.07.2007 - 20:10
Ja, helaas heeft dat bij mij niet geholpen.V70 T5 assen schreef:Eens eerder dit probleem meegemaakt met een R, 5 nieuwe bougie,s en probleem over
Heb zowel NGK als originele bougies gemonteerd maar het stotteren bleef.
Hopelijk vind de dealer volgende week vrijdag wat, want ik word er behoorlijk ziek van.
Iemand een idee wat het vervangen van een CEM moet kosten ???
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Geen idee wat het kost, sorry.. Maar ik zou bij het vervangen ervan wel met de dealer afspreken dat de CEM weer terug genomen wordt als de problemen niet weg gaan.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 261
- Lid geworden op: 29.07.2007 - 20:10
Ter lering een uitleg wat er mis was.
Bleek gelukkig niets met de CEM te maken.
Beide ruitesproeiers deden het niet meer, doordat de pomp stuk was.
Kennelijk zit er maar 1 pomp die beide sproeiers (voor en achter) bedient.
En bij het uitlezen van de auto was er nu gelukkig wel een storingscode: de brandstofdruksonde gaf storingen aan.
Deze is vervangen en het stotteren lijkt helemaal verdwenen, heb inmiddels al 2 dagen stotterdestotterloos gereden.
Bleek gelukkig niets met de CEM te maken.
Beide ruitesproeiers deden het niet meer, doordat de pomp stuk was.
Kennelijk zit er maar 1 pomp die beide sproeiers (voor en achter) bedient.
En bij het uitlezen van de auto was er nu gelukkig wel een storingscode: de brandstofdruksonde gaf storingen aan.
Deze is vervangen en het stotteren lijkt helemaal verdwenen, heb inmiddels al 2 dagen stotterdestotterloos gereden.