
APK perikelen
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Je mag mijn catalysator wel eff lenen hoor om uit te proberen. Kan je hem meteen daarmee keuren. Ik weet 100% zeker dat die goed is. In juni nog mee door de keuring gekomen. Rij zonder cat dus ligt los in de skuur. Ik weet zo effe niet tot welk bouwjaar het is.. Maar ik kan tegenwoordig mijn auto keuren zonder cat. Dan heb je geen 4 gasmeting en meet je alleen stationair het Co en die mag dan heeeel hoog zijn
zo uit mn hoofd 3.5%

- Kootje
- 3rd Gear member
- Berichten: 406
- Lid geworden op: 18.10.2006 - 22:55
Dacht dat tot '93 of '94 de 4 gasmeting niet verplicht was, tenzij er op je kentekenbewijs een vermelding staat van de kat; dan is het wel verplicht.
Kat lenen is ook een optie, maar dacht dat als ik toch een nieuwe kat nodig heb een sportkat een mooie optie is :razz: . Heeft de richmod ook wel baat bij denk ik. Onder mijn auto is een kat verplicht, dus dan is een sportkat met minder weerstand weer beter dan een keramische.
Kat lenen is ook een optie, maar dacht dat als ik toch een nieuwe kat nodig heb een sportkat een mooie optie is :razz: . Heeft de richmod ook wel baat bij denk ik. Onder mijn auto is een kat verplicht, dus dan is een sportkat met minder weerstand weer beter dan een keramische.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 114
- Lid geworden op: 14.03.2006 - 18:44
- Locatie: Zutphen
Te weinig O2 ja en niet zozeer voor de katalysator. Er is dus niet genoeg lucht om alle brandstof te verbranden, CO is het product van onvolledige verbranding.Kootje schreef:
En wat betekend dit? Te weinig O2? Hoorde al dat de kat tot 1% CO verwijderd en dat mijn waarde zo hoog is dat de kat dat ook niet aan kan...
Ga eens proberen wat er gebeurd als ik m'n oude LMM er weer op zet.
Te weinig lucht moet je eigenlijk andersom zien. Er is teveel brandstof ingespoten in de lucht die de motor in gaat. Daarvan moet de oorzaak achterhaald worden. Proberen de CO uit het uitlaatgas te halen door middel van een andere katalysator is symptoom bestrijding en verhelpt het eigenlijke probleem niet.
Een zeer rijk mengsel dat leidt tot onvolledige verbranding (CO productie) leidt ook tot een hoger verbruik. Met een Richmod moet met normaal rijden zeker hetzelfde verbruik te halen zijn als met een originele ECU. En het is zonde als je niet alle energie haalt uit de brandstof die je tankt (onvolledige verbranding betekent ook dat niet alle energie is vrijgekomen).
De oorzaak is dus dat de ECU om de een of andere reden teveel brandstof inspuit. Komt het signaal van de lambdasonde wel goed door bij de ECU? Ergens een slechte massa zorgt er voor dat de ECU foutieve signalen krijgt, zoals van de lambdasonde. Massapunten van de ECU zitten aan het hijsoog van het motorblok. Schoonmaken hiervan kan nooit kwaad. En even controleren of de kabelogen nog wel helemaal goed aan de kabels zitten. Deze willen nog weleens doorslijten/oxideren.
- kip88
- 3rd Gear member
- Berichten: 325
- Lid geworden op: 31.03.2009 - 17:52
- Locatie: Zwijndrecht
Heb je de orginele ecu nog? Lijkt me niet dat er in een originele richmod wat fout kan zitten, maar je weet maar nooit. Hoofdverdachte lijkt mij de lmm, zeker gezien je de lambdasonde al getest hebt. Heb eventueel nog wel n lmm voor je te leen.
Volvo 440 Turbo 1992 170.000
Volvo 740 GLE Turbodiesel 1985 380.000
Volvo 740 GLE Turbodiesel 1985 380.000
- Kootje
- 3rd Gear member
- Berichten: 406
- Lid geworden op: 18.10.2006 - 22:55
Ik vermoed ook dat t aan de LMM ligt. Heb deze al eens vervangen toen ik de auto kocht, vanwege problemen, maar misschien dat die LMM ook niet helemaal in orde is. Zal dit weekend de oude er weer eens opzetten; kijken of dat verschil maakt.
@kip88: Ik weet niet of je hetzelfde type hebt? Er is namelijk verschil en een LMM van een oud model werkt niet (heb ik ooit al eens getest :razz:).
Ik zal ook de massapunten eens nakijken, maar ik hou alles wel bij, dus dat zou nog in orde moeten zijn.
Zou het ook niet ergens aan de combinatie Richmod - NGK BPR8ES (graadje kouere bougies) - Carbon Dynamic Airbox kunnen liggen? Of iets in de ontsteking?
Ik kan evt. ook de originele ECU nog proberen (moet ik dan ook de originele bougies weer installeren?).
@kip88: Ik weet niet of je hetzelfde type hebt? Er is namelijk verschil en een LMM van een oud model werkt niet (heb ik ooit al eens getest :razz:).
Ik zal ook de massapunten eens nakijken, maar ik hou alles wel bij, dus dat zou nog in orde moeten zijn.
Zou het ook niet ergens aan de combinatie Richmod - NGK BPR8ES (graadje kouere bougies) - Carbon Dynamic Airbox kunnen liggen? Of iets in de ontsteking?
Ik kan evt. ook de originele ECU nog proberen (moet ik dan ook de originele bougies weer installeren?).
- kip88
- 3rd Gear member
- Berichten: 325
- Lid geworden op: 31.03.2009 - 17:52
- Locatie: Zwijndrecht
Heb er hier inclusief mijn eigen auto 3 in totaal. Heb ook nog een 95er 480 Gt turbo staan, die lmm moet i.i.g. goed werken.
Lijkt met niet dat het in de ontsteking of Airbox zit. Ontsteking kan alleen in de ecu gewijzigd worden. Die airbox geeft alleen wat meer lucht, maar dat regelt de lmm weer bij. Dus weer die lmm als verdachte :-x
Zou inderdaad even je oude ecu proberen. Bougie's kun je gewoon laten zitten. Hoe zien die er trouwens uit(verkleuring)?
Lijkt met niet dat het in de ontsteking of Airbox zit. Ontsteking kan alleen in de ecu gewijzigd worden. Die airbox geeft alleen wat meer lucht, maar dat regelt de lmm weer bij. Dus weer die lmm als verdachte :-x
Zou inderdaad even je oude ecu proberen. Bougie's kun je gewoon laten zitten. Hoe zien die er trouwens uit(verkleuring)?
Volvo 440 Turbo 1992 170.000
Volvo 740 GLE Turbodiesel 1985 380.000
Volvo 740 GLE Turbodiesel 1985 380.000
- Kootje
- 3rd Gear member
- Berichten: 406
- Lid geworden op: 18.10.2006 - 22:55
Vandaag weer eens een poging gedaan bij de garage, met een geleende luchtmassameter van kip88 (waarvoor grote dank :thumbleft: ), maar de CO was nog steeds niet in orde.
Na het monteren van de andere luchtmassameter de motor warm gereden en de lmm afgesteld op 382 ohm. ECU gereset door de accu een half uurtje los te koppelen en daarna de motor weer warm gereden en bij de garage gelijk laten meten.
CO was goed als de motor stationair liep, maar bij gasgeven schoot deze omhoog naar zo'n 3% (als ik het goed zag). Monteur houdt het nog steeds op kat vervangen??Het lijkt iig niet aan de lmm te liggen?
Ga dit weekend alles eens goed nakijken en originele ECU, bougies en luchtfilter weer monteren (lekker werkje aangezien ik deze geheel heb verwijderd inclusief bevestigingen en de CDA airbox met luchtslang netjes heb ingebouwd).
Heb nog een fotootje met m'n mobiel gemaakt van een NGK bougie die er nu inzit:

De bougies zitten er pas een maandje of twee in en er zit weinig tot geen verkleuring op. Alleen aan de basis lijkt íe oranje? Zal er dit weekend nog een duidelijke foto van proberen te maken.
Na het monteren van de andere luchtmassameter de motor warm gereden en de lmm afgesteld op 382 ohm. ECU gereset door de accu een half uurtje los te koppelen en daarna de motor weer warm gereden en bij de garage gelijk laten meten.
CO was goed als de motor stationair liep, maar bij gasgeven schoot deze omhoog naar zo'n 3% (als ik het goed zag). Monteur houdt het nog steeds op kat vervangen??Het lijkt iig niet aan de lmm te liggen?
Ga dit weekend alles eens goed nakijken en originele ECU, bougies en luchtfilter weer monteren (lekker werkje aangezien ik deze geheel heb verwijderd inclusief bevestigingen en de CDA airbox met luchtslang netjes heb ingebouwd).
Heb nog een fotootje met m'n mobiel gemaakt van een NGK bougie die er nu inzit:

De bougies zitten er pas een maandje of twee in en er zit weinig tot geen verkleuring op. Alleen aan de basis lijkt íe oranje? Zal er dit weekend nog een duidelijke foto van proberen te maken.
- kip88
- 3rd Gear member
- Berichten: 325
- Lid geworden op: 31.03.2009 - 17:52
- Locatie: Zwijndrecht
De verkleuring ziet er volgens mij niet helemaal goed uit. Dat lichgrijze/witte aan de bougie is goed, alleen het oranje aan de basis niet. Dat duidt volgens mij op een te rijk mengsel(teveel brandstof). Weet niet of iemand anders hier dit kan bevestigen? Zou gewoon de originele ecu en bougies weer monteren, lijkt me sterk dat het in het luchtfilter zit.
Volvo 440 Turbo 1992 170.000
Volvo 740 GLE Turbodiesel 1985 380.000
Volvo 740 GLE Turbodiesel 1985 380.000
- Schilder
- 3rd Gear member
- Berichten: 404
- Lid geworden op: 14.09.2008 - 01:38
- Locatie: Omg. Arnhem
De conische afsluitring uitlaatspruitstuk-naar /uitlaat richting cat wil weleens lekken, en krijg je een foutieve co waarde, dit is niet te zien met het blote oog zonder los te draaien, eenmaal open gedraait en de ring is git-zwart en misschien gebroken vervang em dan maar, dan kom je door die keuring..heb het zelf meegemaakt kosten ca €6.-
Schilder
Schilder
Liever niet dan wel sleutelen
Opel Kadett B
Volkswagen Kever 6 volt 1969
Opel Kadett D 1980
Mitsubishi Galant 1980
Opel Kadett E 1986 1,6 special
Volkswagen transporter 1980
Fiat Regata weekend
Ford Escort bestel 1989 1.6
Mazda 323F
Renault 460 B18U 1993
Opel Kadett B
Volkswagen Kever 6 volt 1969
Opel Kadett D 1980
Mitsubishi Galant 1980
Opel Kadett E 1986 1,6 special
Volkswagen transporter 1980
Fiat Regata weekend
Ford Escort bestel 1989 1.6
Mazda 323F
Renault 460 B18U 1993
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 114
- Lid geworden op: 14.03.2006 - 18:44
- Locatie: Zutphen
Stationair wordt voor het mengsel de lambdasonde niet gebruikt. Enkel het signaal van de luchtmassameter bepaalt de hoeveelheid ingaande lucht. Als de CO goed is, detecteert de ECU via de luchtmassameter dus de juiste hoeveelheid als de motor stationair draait.
Als je het toerental verhoogt, bij warme motor, zal het mengsel worden aangepast aan de hand van het lambda signaal. Ik denk dus dat je het daar moet zoeken. Als de ECU een te laag voltage van de lambdasonde krijgt, blijft deze het mengsel rijker maken (tot op een zekere hoogte), omdat ie 'denkt' dat het mengsel te arm is.
Als je het toerental verhoogt, bij warme motor, zal het mengsel worden aangepast aan de hand van het lambda signaal. Ik denk dus dat je het daar moet zoeken. Als de ECU een te laag voltage van de lambdasonde krijgt, blijft deze het mengsel rijker maken (tot op een zekere hoogte), omdat ie 'denkt' dat het mengsel te arm is.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Misschien heb ik er overheen gelezen,maar het belangrijkste vergeten jullie denk ik en dat is de klepspeling.
Als ze te strak staan of enkele daarvan krijg je het CO gehalte nooit goed natuurlijk..
Als ze te strak staan of enkele daarvan krijg je het CO gehalte nooit goed natuurlijk..
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Dat is eigenlijk ook het eerste waar je naar moet kijken evenals een lekke inlaatspruitstukpakking..
- Kootje
- 3rd Gear member
- Berichten: 406
- Lid geworden op: 18.10.2006 - 22:55
Dank voor de tips! Een vriend adviseerde me ook al om een compressietest te doen, dus dat zal ik eerst eens gaan doen. Een lekke inlaatspruitstukpakking heb ik niet kunnen ontdekken, maar de staat van de kleppen weet ik niet, dus daar zou best iets mis kunnen zijn.
- Kootje
- 3rd Gear member
- Berichten: 406
- Lid geworden op: 18.10.2006 - 22:55
Gisteren heeft de vriend met kennis weer eens naar mijn auto gekeken. Bij het testen van de inlaatspruitstukpakking toch een lekkage opgemerkt; dit doet zich alleen voor als de motor nog koud is. Zodra de motor opwarmt zet de boel toch wat uit en wordt het lek waarschijnlijk gedicht, maar er is dus een lekkage. Zou dit dan de oorzaak van de te hoge CO zijn?
Ook bleek bij het verwisselen van de bougies (NGK BPR8ES ivm richmod; nu weer vervangen voor de originele) dat de elektrode van de NGK's korter is dan die van de originele bougies. Heb een fotootje gemaakt om het verschil te laten zien;

Links de originele Volvo bougie en rechts de NGK
Maakt het verschil dat de NGK korter is en zijn de NGK's wel geschikt voor mijn auto? Op het engelse 480-forum worden de NGK's aangeraden bij een richmod, omdat de originele bougies te heet zouden worden.
Ik heb nog geen tijd gehad om bij de garage langs te gaan voor een compressietest of gastest, maar zou deze week eindelijk moeten gebeuren!
Ook bleek bij het verwisselen van de bougies (NGK BPR8ES ivm richmod; nu weer vervangen voor de originele) dat de elektrode van de NGK's korter is dan die van de originele bougies. Heb een fotootje gemaakt om het verschil te laten zien;

Links de originele Volvo bougie en rechts de NGK
Maakt het verschil dat de NGK korter is en zijn de NGK's wel geschikt voor mijn auto? Op het engelse 480-forum worden de NGK's aangeraden bij een richmod, omdat de originele bougies te heet zouden worden.
Ik heb nog geen tijd gehad om bij de garage langs te gaan voor een compressietest of gastest, maar zou deze week eindelijk moeten gebeuren!
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Een lekke pakking trekt te veel lucht aan (valse lucht) dus je krijgt een arm mengsel = lage CO (tenminste als je lek van de buitenlucht rivhting inlaat zit). Maar hij zal met nieuwe pakking wel beter lopen 
Bougie moet goede type zijn (zie de skydrive), richmod heb ik geen verstand van maar de blokken zijn er wel gevoelig voor. Ervaring van anderen moet je dan op vertrouwen.
Probeer eerst eens in originele setting zou ik denken.

Bougie moet goede type zijn (zie de skydrive), richmod heb ik geen verstand van maar de blokken zijn er wel gevoelig voor. Ervaring van anderen moet je dan op vertrouwen.
Probeer eerst eens in originele setting zou ik denken.
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.