Ik heb sinds kort (onder garantie) een Volvo S60 2.4 (140pk en maar 44K op de teller (ex lease)). Een mooie auto en rijdt goed. Echter 2 zaken vielen mij op;
a. Tikken bij het opschakelen;
b. ratel druklager/versn. bak?
Hiermee ben ik teruggegaan naar de verkoper (merkneutraal) en die heeft de auto door een Volvo dealer alten beoordelen. Deze dealer kwam tot de conclusie: tikken is bekend evenals de ratel (versnbak euvel).
Mijn verkoper deede hierop dus niets aan mijn auto. Ik heb een second opion geregeld. Bij een garage ver uit de buurt en de uitslag van deze second opion was hetzelfde. Da's leuk voor mijn verkoper maar niet zo zeer voor mij. Ondanks dat ik mijn S60 nog laat keuren (garantie afloop keuring ANWB) vind ik tevens dat dergelijke geluiden niet thuis horen in een dergelijke auto ergo ik stoor me hieraan. Als ik dat had gewild dan had ik mijn Saab (zwart schaap) wel blijven rijden.
Kortom (het is een lang verhaal, I know) wat zijn jullie ervaringen met ratels, tikken en diagnoses van dealers :?:
Hartelijk dank
PS
Alleen het opschrijven werkt al therapeutisch
tikken en ratelen aandrijving MY 2005
- cabra246
- 2nd Gear member
Buiklijn,
Ja ik heb een 2nd opinion gehad. Dit bevestigde de eerste diagnose:
Vervelend geluid maar geen probleem. Ik dacht zelf (ratel) aan het druklager maar het blijkt een marginale speling op de tandwielen in versn bak te zijn. Veel werk om uiteindelijk niet iets bijzonders op te lossen. De tik (al veel op dit forum vermeld) kan verholpen worden met loc-tite. Dit haalt de tik weg maar levert weer problemen op als de steekas ooit echt vervangen moet worden. Dit werd door beide volvo dealers (onafhankelijk van elkaar) aan mij mede gedeeld.
Wat ik jammer vind is dat de auto (topwagen overigens) die geluiden maakt. Binen hoor ik overigens helemaal niets.
Bedankt voor je reply misschien kan jij of de andere er iets mee.
Ja ik heb een 2nd opinion gehad. Dit bevestigde de eerste diagnose:
Vervelend geluid maar geen probleem. Ik dacht zelf (ratel) aan het druklager maar het blijkt een marginale speling op de tandwielen in versn bak te zijn. Veel werk om uiteindelijk niet iets bijzonders op te lossen. De tik (al veel op dit forum vermeld) kan verholpen worden met loc-tite. Dit haalt de tik weg maar levert weer problemen op als de steekas ooit echt vervangen moet worden. Dit werd door beide volvo dealers (onafhankelijk van elkaar) aan mij mede gedeeld.
Wat ik jammer vind is dat de auto (topwagen overigens) die geluiden maakt. Binen hoor ik overigens helemaal niets.
Bedankt voor je reply misschien kan jij of de andere er iets mee.

Volvo S60 Sport Edition 2005
2,4/ 140 PK
2,4/ 140 PK
- cabra246
- 2nd Gear member
Het moet de vakantie zijn of ik heb een saai topic (kan want er staan meer "tikken"op dit forum). Kortom ben net terug van vakantie tik/ratel blijven gewoon zoals het was, maar de S60 heeft prima gereden en geschakeld. Ik heb nog garantie wat raden jullie mij aan?
2,4/ 140 PK
2,4/ 140 PK
Onzin, een beste tik met een (forse) hamer en de steekas is weer los.cabra246 schreef:De tik (al veel op dit forum vermeld) kan verholpen worden met loc-tite. Dit haalt de tik weg maar levert weer problemen op als de steekas ooit echt vervangen moet worden.
- redikim
- 2nd Gear member
Tikkende steekassen komt inderdaad wel vaker voor maar wij vervangen de aandrijfasbouten door andere.( 30714142 ) Deze staan in een Technisch Journaal vermeld als oplossing bij enkele auto's en sindsdien gebruiken wij ze op alle S60/V70 en S80 vanaf modeljaar 2001. De tik is weg en de klant klaagt niet meer.
Misschien een optie??
Misschien een optie??
Volvo V60 2.0T, POLESTAR ENGINEERED, , 6Speed Manual, Momentum, Business Pack Pro, Driver Support Line, Flamingo Red.
S70-2.4i-140pk-20v Mrt-2000 met Perfo/Aluminium inleg, Heldere koplampen en aftermarked Xenon, RICA TUNED 170PK
Nissan Primera 2.0
Nissan Almera 1.4
Mazda 323 Sedan 1.6 LPG
Mazda 323 1.3 Red Ltd Edition LPG
Mazda 323 GLX 1.7Diesel
Renault 11 TD Diesel
Fiat 127 1050
DAF 11OO Marathon Coupé
Life is better lived together
S70-2.4i-140pk-20v Mrt-2000 met Perfo/Aluminium inleg, Heldere koplampen en aftermarked Xenon, RICA TUNED 170PK
Nissan Primera 2.0
Nissan Almera 1.4
Mazda 323 Sedan 1.6 LPG
Mazda 323 GLX 1.7Diesel
Renault 11 TD Diesel
Fiat 127 1050
DAF 11OO Marathon Coupé
- Frumpy
- 5th Gear member
Zijn dat nog steeds die bouten met dat conische rubber of zijn er inmiddels nieuwere?redikim schreef:Tikkende steekassen komt inderdaad wel vaker voor maar wij vervangen de aandrijfasbouten door andere.( 30714142 ) Deze staan in een Technisch Journaal vermeld als oplossing bij enkele auto's en sindsdien gebruiken wij ze op alle S60/V70 en S80 vanaf modeljaar 2001.
Elders op het forum had ik namelijk gelezen dat die met dat rubber niet meer geleverd worden.
Oh ja, klopt het dat deze slechts 1 keer gebruikt kunnen worden? Dus wanneer de steekassen weer los geweest zijn ook weer nieuwe bouten met rubber monteren? Helaas zijn die rubbers niet los leverbaar.

S80 2,5T AUT5 2004
- redikim
- 2nd Gear member
Het zijn inderdaad die bouten met een rubber, maar ze zijn nog steeds leverbaar. Ik krijg ze wekelijks via de voorraadorder binnen, en inderdaad voor 1 malig gebruik.
Volvo V60 2.0T, POLESTAR ENGINEERED, , 6Speed Manual, Momentum, Business Pack Pro, Driver Support Line, Flamingo Red.
Nissan Primera 2.0
Nissan Almera 1.4
Mazda 323 Sedan 1.6 LPG
Mazda 323 GLX 1.7Diesel
Renault 11 TD Diesel
Fiat 127 1050
DAF 11OO Marathon Coupé
Nissan Primera 2.0
Nissan Almera 1.4
Mazda 323 Sedan 1.6 LPG
Mazda 323 GLX 1.7Diesel
Renault 11 TD Diesel
Fiat 127 1050
DAF 11OO Marathon Coupé
- cabra246
- 2nd Gear member
Ik heb op 09 nov een afspraak met de dealer van mijn Volvo S60, ik heb hem geinformeerd over de spec.bouten (dank aan Redikim). Ze hebben de bouten besteld en hopen de tik te verhelpen. Valt ook nog net binnen de garantie. Nogmaals dank
Wat zouden we zijn zonder Forums als dit :BIG: :BIG: :BIG: :BIG: :BIG: :BIG:
Wat zouden we zijn zonder Forums als dit :BIG: :BIG: :BIG: :BIG: :BIG: :BIG:
2,4/ 140 PK
2,4/ 140 PK
- P.Mallegrom
- 2nd Gear member
Even een vraagje van mijn kant:
Die tik/ratel, voelde je die ook terug in je koppelingspedaal?
Ik heb nl net een S60 gekocht en daarbij voelde ik een soort tik in het koppelingspedaal die bij hogere toeren sneller werd.
Die tik/ratel, voelde je die ook terug in je koppelingspedaal?
Ik heb nl net een S60 gekocht en daarbij voelde ik een soort tik in het koppelingspedaal die bij hogere toeren sneller werd.
I can not argue with you unless you've paid (Monty Python)
- V70 T5 assen
- 5th Gear member
Ook ik heb dat vervelende geluid als de auto in zijn vrij staat , als ik de koppeling intrap is het over.
Dacht eerst ook aan de drukgroeplager maar bij navraag blijkt het uit de bak te komen..
Ik stoor me er nu niet meer aan maar fraai is het niet voor een klasse auto.
Dacht eerst ook aan de drukgroeplager maar bij navraag blijkt het uit de bak te komen..
V70 T5 comfortline winterline 250 pk 2001 -achterspoiler , blokjesgrill , powerflex ,sunblinds , zomer 17" pegasus , winter 16" metis
Ducati 944 ST2 1998
Ducati 944 ST2 1998
-
- 7th Gear member
V70 T5 assen schreef:Ook ik heb dat vervelende geluid als de auto in zijn vrij staat , als ik de koppeling intrap is het over.
Dat geluid wordt meestal veroorzaakt door het vliegwiel,heeft dus verder niets met aandrijfassen te maken..
- V70 T5 assen
- 5th Gear member
Weet ik maar TS had het over 2 geluiden
V70 T5 comfortline winterline 250 pk 2001 -achterspoiler , blokjesgrill , powerflex ,sunblinds , zomer 17" pegasus , winter 16" metis
Ducati 944 ST2 1998
Ducati 944 ST2 1998
- cabra246
- 2nd Gear member
Ik heb destijds vanuit 2 dealers een antwoord gehad over de ratel (niet de tik, dat is een kwestie van andere bouten tbv steekassen). De ratel (nogmaals 2 onafhankelijke dealers) is een " produkteigenschap" van de versnellingsbak. Het zit hem in de micro speling tussen tandwielen wat nauwelijks te verhelpen is. Kwaad kan het niet (wederom 2 independent dealers) werd mij verzekerd. Ik let er niet meer op en heb inmiddels 13K km erop zitten tussen constatering en nu en ik merk geen verslechtering of verbetering. Schakelt als de beste (zal ook wel liggen aan de speedball?), dus waarom door blijven wroeten.
Op de vraag terug te komen van P.Mallegrom: nee ik voel de tik niet in het koppelingspedaal, dat lijkt me meer een mechanische oorzaak, waarbij ik denk aan ophanging pedaal).
Tot zover mijn relaas, bedankt wederom voor de inbreng.
Op de vraag terug te komen van P.Mallegrom: nee ik voel de tik niet in het koppelingspedaal, dat lijkt me meer een mechanische oorzaak, waarbij ik denk aan ophanging pedaal).
Tot zover mijn relaas, bedankt wederom voor de inbreng.