Al geruime tijd (ca. 5 maanden) heb ik last van het feit dat mijn Volvo af en toe koelvloeistof kwijt raakt. De oorzaak kan tot op heden niet worden gevonden door de garage.
Het fenomeen doet zich voort nadat de motor langere tijd achter elkaar "zwaar" belast is geweest; bijvoorbeeld na een uur op de snelweg rijden boven de 140km per uur. Als het laatste stuk dan bijvoorbeeld 70km wordt gereden dan gaat al na een paar km de indicatie aan dat het koelvloeistof niveau te laag is. Wordt de dop dan geopend om de koelvloeistof weer bij te vullen dan vult het reservoir zich direct weer met minimaal tot aan de helft van het gewenste niveau.
Als je de koelvloeistof weer aanvult kun je weer wekenlang probleemloos rijden totdat je de motor weer een keer zwaar belast. Dit fenomeen doet zich in elk geval zeer consequent voor; namelijk telkens als de motor "zwaar" wordt belast. Los van het feit of er nu een dag of weken tussen zit.
De motor is al een paar keer afgeperst geweest om te onderzoeken of het systeem koelsysteem ergens lekt, er is gecontroleerd of de koppakking lekt, er vervuiling in motorolie te vinden is, ....... Er is een nieuw expansievat geplaatst, een nieuwe waterpomp maar dit alles tot op heden zonder resultaat. Voor de record: er is geen afwijking of schommeling te vinden in de motor temperatuur, het brandstofverbruik is normaal en de prestaties van de motor zelf zijn ook in orde.
Het lijkt er dus op alsof er druk wordt opgebouwd in het expansievat die zo hoog wordt dat het de koelvloeistof ergens wegdrukt in de motor/het koelsysteem. De vraag is alleen waar die ruimte dan zit. Ik kan me voorstellen dat de koelslangen wat worden opgerekt waardoor de inhoud van het koelsysteem toeneemt. Dit zou m.i. geen reden moeten zijn voor verlies van de koelvloeistof en daarnaast lijkt me een halve liter op een liter systeem met een inhoud van een liter of 5 ook nogal behoorlijk. Zeker als die volumetoename alleen toe te rekenen is aan het oprekken van de koelleidingen.
Ik kan me ook voorstellen dat het systeem enigszins druk wordt bedreven, maar ik zou verwachten dat er ergens een ontluchtingsventiel aanwezig is. In dat geval zou het zo kunnen zijn dat het ventiel niet tijdig open gaat. Als deze druk namelijk verder oploopt als de druk waarmee normaal gesproken het systeem wordt afgeperst dan kan ik me voorstellen dat dit niet te vinden is in de garage. Zit er ergens zo'n overdrukventiel in het systeem en zo ja bij welke druk moet dit open gaan?
Een andere mogelijkheid zou kunnen zij dat er gas wordt aangezogen door het koelsysteem, dan wel dat dit er in wordt geperst door de motor. Waarbij dit zich alleen voordoet als (een deel van) het motorblok boven een bepaalde temperatuur komt en het om een heel klein gaatje gaat. De vraag is alleen hoe kom je daar achter
Iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn en wat een mogelijke oplossing is?
Koelvloeistof lekkage na "zware" motorbelasting
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Wat voor blok gaat het om?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
De enige optie om een goeie diagnose te doen is een cilinderlektest te laten uitvoeren.
Dat de garage daar zelf niet opkomt begrijp ik niet helemaal,maar ok.
Er zit geen olie in de koelvloeistof of andersom?
Bij een cilinderlektest komt er een eventuele lekke koppakking uit,
wat ook het meest voor de hand liggend is.
Dat de garage daar zelf niet opkomt begrijp ik niet helemaal,maar ok.
Er zit geen olie in de koelvloeistof of andersom?
Bij een cilinderlektest komt er een eventuele lekke koppakking uit,
wat ook het meest voor de hand liggend is.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Hij geeft toch aan dat de motor al een paar keer is afgeperts. En waarom zou een cilinder lektest uitkomst bieden? Die geeft toch alleen maar aan of er compressie verlies of lekke klep is en niet zozeer of er een lekke koppakking is? Of bedoel je zo'n setje die het koelwater analyseert?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Nee,dat bedoel ik dus niet,een cilinderlektest geeft niet alleen aan of er een lekke cilinder of klep in zit,maar ook een waterlekkage wordt er mee opgespoord,als je druk zet in de cilinders,en je hebt een slechte koppakking dan verschijnen er belletjes in je koelsysteem.
Dit ook bij een eventuele gescheurde cilinderkop.
Of een gescheurde cilinderwand.
Dit ook bij een eventuele gescheurde cilinderkop.
Of een gescheurde cilinderwand.
- wim998nl
- 2nd Gear member
- Berichten: 57
- Lid geworden op: 24.11.2008 - 21:02
- Locatie: Purmerend
Overdrukklep zit in de dop, voor je dure reparaties aangaat kan je ook nog en kwalitatieve "pil" in het systeem doen en kijken of het beter is.
Desnoods eerst een halve hoeveelheid.
Desnoods eerst een halve hoeveelheid.
v70 ---november 2002 automaat 310000km
mvg Wim Butter
mvg Wim Butter
- Rob Bakker
- 5th Gear member
- Berichten: 2189
- Lid geworden op: 28.11.2006 - 10:14
Mischien een vreemde vraag, maar kan het niet de kachelradiator zijn?
Ik had ook last van een spontane daling van koelvoeistof, en geen lekkage te vinden. Zelfs een druktest gedaan ed. maar niets terug te vinden.
Uiteindelijk bij het wisselen van mijn mattenset van de zomer kwam ik er achter dat de vloerbedekking nat was en de radiator dus lek.
Ik had ook last van een spontane daling van koelvoeistof, en geen lekkage te vinden. Zelfs een druktest gedaan ed. maar niets terug te vinden.
Uiteindelijk bij het wisselen van mijn mattenset van de zomer kwam ik er achter dat de vloerbedekking nat was en de radiator dus lek.
S60 2.4 AUT 

S80 T6 Geartronic (verkocht 190k km)
V40 1.9 D 102 pk, dynamic exclusive, MY2001, op 237.700 km herboren als pool...
V40 Europa Comfort line okt. 1999 (MY2000) 1.8 op LPI (Vialle / G3) (no more....)


S80 T6 Geartronic (verkocht 190k km)
V40 1.9 D 102 pk, dynamic exclusive, MY2001, op 237.700 km herboren als pool...
V40 Europa Comfort line okt. 1999 (MY2000) 1.8 op LPI (Vialle / G3) (no more....)
- V70 T5 assen
- 5th Gear member
- Berichten: 1329
- Lid geworden op: 06.08.2008 - 21:15
- Locatie: Drenthe
Er zijn toch ook van die setjes die CO meten in de koelvloeistof?
Bij geen CO zou de pakking goed moeten zijn , en met motor afpersen bedoel je waarschijnlijk een druk test op het koelcircuit dat is in jouw verhaal ook goed dus ook geen lekke kachelradiateur .
Ik ben nu ook wel benieuwd.
Bij geen CO zou de pakking goed moeten zijn , en met motor afpersen bedoel je waarschijnlijk een druk test op het koelcircuit dat is in jouw verhaal ook goed dus ook geen lekke kachelradiateur .
Ik ben nu ook wel benieuwd.
V70 T5 comfortline winterline 250 pk 2001 -achterspoiler , blokjesgrill , powerflex ,sunblinds , zomer 17" pegasus , winter 16" metis
Ducati 944 ST2 1998
Ducati 944 ST2 1998
-
- Starter
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 20.08.2010 - 08:05
- Er is ook een CO meting gedaan in de koelvloeistof, maar daar is ook niets gevonden.
- Of er een cylinderlektest is gedaan weet ik niet, maar dat zal ik even navragen. Er zit in elk geval geen olie in de koelvloeistof of vice versa.
- Onder en tussen de matten gekeken, maar ook daar geen sporen van lekkage.
Die overdrukklep lijkt me nog niet zo'n raar idee, maar waar vind ik dat ding? Zit deze in de dop van het koevloeistof reservoir? dat lijkt me zo'n beetje het hoogste punt en bij welke druk moet die dan openen? Is er een of ander handigheidje om dat te testen of moet ik er gewoon een nieuwe opzetten?
- Of er een cylinderlektest is gedaan weet ik niet, maar dat zal ik even navragen. Er zit in elk geval geen olie in de koelvloeistof of vice versa.
- Onder en tussen de matten gekeken, maar ook daar geen sporen van lekkage.
Die overdrukklep lijkt me nog niet zo'n raar idee, maar waar vind ik dat ding? Zit deze in de dop van het koevloeistof reservoir? dat lijkt me zo'n beetje het hoogste punt en bij welke druk moet die dan openen? Is er een of ander handigheidje om dat te testen of moet ik er gewoon een nieuwe opzetten?
-
- Starter
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 20.08.2010 - 08:05
Aan de uitlaatgassen is niets vreemds te ontdekken.
Echter wellicht nog even voor de duidelijkheid het koelvloeistof verlies treed altijd op nadat de motor voor langere tijd zwaar belast is geweest en daarna of langzamer gaat rijden ofwel wordt geparkeerd. De duur dat de motor langer is belast doet niet ter zaken.
Dat doet mij toch echt vermoeden dat er ergens iets blijft hangen als de motor minder belast wordt.
Echter wellicht nog even voor de duidelijkheid het koelvloeistof verlies treed altijd op nadat de motor voor langere tijd zwaar belast is geweest en daarna of langzamer gaat rijden ofwel wordt geparkeerd. De duur dat de motor langer is belast doet niet ter zaken.
Dat doet mij toch echt vermoeden dat er ergens iets blijft hangen als de motor minder belast wordt.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 19.07.2008 - 16:01
Het lijkt inderdaad op een niet goed functioneerde overdrukklep van het reservoir. Als je lange tijd 120 rijd en dan langzamer gaat rijden krijgt je radiateur minder koeling waardoor er temperatuur verhoging in het koelsysteem plaats vind en daarmee ook druk verhoging dan zou kunnen dat er wat weg lekt via de klep op het reservoir, misschien kan het ook vervuiling van de radiateur zijn waardoor die zijn warmte niet kwijt kan. Ja het blijft een theoretische benadering maar wie weet. Ik ben wel benieuwd wat het probleem is.
Is het koelvloeistof tankje niet nat als je na de melding het gelijk controleert
Is het koelvloeistof tankje niet nat als je na de melding het gelijk controleert
V70 2.5T Bi-fuel 2012
V70 T5 2005 Summum
V70 Black sapphire 140 pk, 2003
V70 T5 2005 Summum
V70 Black sapphire 140 pk, 2003
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10715
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Bij koude start ruikt mijn V70 uut de piepe naar een "vrachtwagen diesel luchtje"..... Maar alleen bij de koude start, dus s'ochtends.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Vanaf eind Aug.: C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed
MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > SOLD!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Vanaf eind Aug.: C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed
MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > SOLD!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10715
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
@ Alex,
Ha ha ha geweldig.
Ha ha ha geweldig.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Vanaf eind Aug.: C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed
MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > SOLD!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Vanaf eind Aug.: C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed
MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > SOLD!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Goh....da's nou toevallig, de mijne ook. Hoe zou dat kunnen? 

V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant