Koelvloeistof lekkage na "zware" motorbelasting

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
VolvoRob
5th Gear member
Berichten: 1417
Lid geworden op: 15.08.2006 - 11:18
Locatie: Omgeving Utrecht

''Met de vlam in de pijp''
*deuntje van Henk Wijngaard neuriet*
S80 D3 Momentum met Professional line - 2012
Chevrolet Suburban - 1985
Harley Davidson Electraglide Ultra Classic 2001
RadExpress 255 - 1955
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10714
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

V70/2.4D/2003 schreef:Goh....da's nou toevallig, de mijne ook. Hoe zou dat kunnen? :P
Tja dat vroag ik mie noe ook af.. Hoe dat noe kan.... Ik heb toch diverse foekerpotten gehad, gewone en turbo's, maar ze riekten nooit zo als deze.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”

Vanaf eind Aug.: C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed

MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > SOLD!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
RVL
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 31.03.2009 - 15:14
Locatie: Prinsenbeek

Bo, heb je de dop van het systeem nu al vervangen? Ander idee : Kan het de warmtewisselaar tussen het blok en het oliefilter zijn.

Het opsporen is ook lastig omdat als het ding niet zo erg maar wel consequent lekt, de koelvloeistof gewoon in de hete motorolie verdampt en via de carterontluchting wordt afgevoerd.
Ries van Lomwel
945 LPT estate MY1998 olive green metallic
945 LPT estate MY1998 silver metallic
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Als je zoveel water kwijt raakt lijkt het me sterk dat dat allemaal verdampt. En er zijn geen zaken te meten in de olie en koelvloeistof zoals Bo aangeeft.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
PvdV70D5
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 16.11.2008 - 22:47
Locatie: Hoofddorp

Beste Bo,

Een tijdje geleden had ik hetzelfde probleem. De lekkage werd alleen steeds erger. In het begin na zware belasting en later na bijna elke belasting. (Periode van 7-8 maanden) Als je terugkijkt in de artikelen (pag 2) zie je mijn relaas. Met name het zelfvullende effect van het reservoir was vergelijkbaar met jouw probleem.
Lang verhaal kort. Ik heb een inmiddels een ruilblok. Probleem was waarschijnlijk toch een scheurtje in de cilinder o.i.d.

Groet
Pieter
Gebruikersavatar
Akkoord
2nd Gear member
Berichten: 113
Lid geworden op: 01.02.2010 - 21:22
Locatie: Rundhausen , flach am Kaisersbach , 288 km NO van Gent

Er zijn toch ook van die setjes die CO meten in de koelvloeistof?
Edit; een diesel produceert in principe geen of heel weinig CO maar wel veel CO2; Deze setjes heten dus CO2 testers.
Deze geven aan of er CO2 , dus verbrandingsgassen in het koelsysteem zitten , zo ja , dan is je koppakking/cilinderkop/cilindervoering lek (in volgorde van waarschijnlijkheid).
V70 2.4 140pk 2001 LPI ; ben nog op zoek naar een set 17 inch Canopus velgen...PM me!

Piep- en Kraak-plastic-line.
Magneti-Marelli-gasklephuis-line.
Aircocompressor-inschakelschok-line.

Sponsoring van de lokale Volvo-dealer reken ik niet tot mijn kerntaken.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”