Canarische 145'er goes Dutch

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Grijze144
2nd Gear member
Berichten: 237
Lid geworden op: 01.10.2008 - 09:59

Dat schiet niet op. Kan je na het informatieformulier niet gewoon de registratie in NL starten? De uitkomst is in dit geval toch "bpm en belastingvrij".

Kweenie hoe de Canarier het geregeld heeft, maar het gedoe met buitenlandse kentekens en verzekeringen heeft mij er tot nu toe van weerhouden om een buitenlandse auto hierheen te rijden.
Gebruikersavatar
De Canarier 145 dl
2nd Gear member
Berichten: 92
Lid geworden op: 07.12.2009 - 18:11
Locatie: Assen

Jeetje, jullie maken het nog spannend zo zeg!

Ik zal alles even verduidelijken!

Toen ik de auto kocht was ik inwoner van Spanje en stond ook daar geregistreerd. De auto staat dus ook op mijn naam.
Nu sta ik weer in Nederland geregistreerd.

Verder heb ik bij VDC Nederland een groene kaart aangeschaft. Deze verschaffen hun voor 2 weken. Aangezien ik al bijna een week op de boot zit, heb ik gevraagd of ik 2*2 weken kon verzekeren. Dit was geen probleem.

Misschien denk ik te makkelijk maar, naar mijn idee mag ik gewoon met mijn auto NL binnenrijden en deze vervolgens op NL kenteken zetten.

Of ben ik nou mis? :cry: :shock:
Volvo 145 dl Uit 1971 (Import Fuerteventura (Canarische eilanden))
Grijze144
2nd Gear member
Berichten: 237
Lid geworden op: 01.10.2008 - 09:59

Nee dat mag precies niet. Je mag als NL mens niet in NL met een buitenlands kenteken rondrijden. Overal ter wereld, maar niet in NL. Vanwege de BPM en de wegenbelasting, twee zaken waar NL nogal fel op is.

Gewoon gokken dat je niet aangehouden wordt, en als je aangehouden wordt volhouden dat je de regels niet precies begrepen had. Je krijgt dan een 'informatieformulier', met volgens mij een aantal opties. Het land weer uit, vrijstelling vragen, of registreren. Dat laatste in jouw geval, want dat kost niks. Zodra je NL binnenbent, geen meter te veel rijden, auto parkeren op eigen terrein en een afspraak bij de RDW maken.

Er zijn bosjes mensen die zo op eigen houtje oldtimers importeren. Pakkans is vrij klein.
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Precies, ik zou het ook gewoon doen. (heb het zelf al zo vaak gedaan...)

En mocht je lastige vragen krijgen, No comprendo! ;)
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
De Canarier 145 dl
2nd Gear member
Berichten: 92
Lid geworden op: 07.12.2009 - 18:11
Locatie: Assen

Pfieuw!

Zit me hier toch een potje heftig te zweten op de bank!

Nou ik heb een plan getrokken! Ik ga via Frankrijk,Belgie,Luxenburg en dan in Duitsland aan de Nederlandse grens (A31) langs...En dan ergens bij Groningen de grens over (Zo'n mooie smokkelroute) aangezien ik in Assen moet zijn. Verlaag ik de kans om in NL aangehouden te worden!

Wat jullie?
Volvo 145 dl Uit 1971 (Import Fuerteventura (Canarische eilanden))
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Strak plan.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
gsx750r
6th Gear member
Berichten: 2549
Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
Locatie: Bij Christina
Contacteer:

Grijze144 schreef:..Overal ter wereld, maar niet in NL. Vanwege de BPM en de wegenbelasting, twee zaken waar NL nogal fel op is.
Nou ..... overal ter wereld ?

Misschien wel buiten de EU maar binnen de EU ligt het toch net even iets anders !
Elk land heeft zijn eigen bepalingen die allemaal zijn afgeleid van EU-regelgeving.

O.a. het volgende document:

DE FISCALE BEHANDELING VAN DE INTRACOMMUNAUTAIRE OVERBRENGING EN HET GRENSOVERSCHRIJDENDE GEBRUIK VAN PERSONENVOERTUIGEN
***
DOCUMENT TER INFORMATIE OVER DE RECHTEN EN PLICHTEN VAN DE EUROPESE BURGER (TAXUD/255/02) 09.09.2002

gaat daar heel uitgebreid op in.

Misschien zijn ze in Nederland wel heel fanatiek m.b.t. de handhaving maar neem van me aan dat ze hier in Portugal net een tikkeltje erger zijn, óók iets met BPM en zo ! :evil:

Maar ik zou het ook gewoon doen hoor, in Nederland rondrijden met buitenlands kenteken, echter onder slechts één voorwaarde ................. dat degene die me advies/raad gegeven heeft zwart op wit verklaart voor de eventuele consequenties op te draaien ! :twisted: :twisted:

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Ach jij bent laatst ook dwars door NL gereden, heb jij ergens je papieren moeten laten zien?
Hij is wel verzekerd, de kans dat je door de douane aangehouden wordt, is nihil.. Maar een garantie geef ik niet.. ;)
Het leven is met soms een een spannend moment veel leuker dan alles altijd maar dichtgetimmerd.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
De Canarier 145 dl
2nd Gear member
Berichten: 92
Lid geworden op: 07.12.2009 - 18:11
Locatie: Assen

Zo is het ook maar net!

REGELS ZIJN ER OM TE OVERTREDEN!

:lol: :lol: :lol:
Volvo 145 dl Uit 1971 (Import Fuerteventura (Canarische eilanden))
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20840
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Rob heeft gelijk. Dat staat buiten kijf.

Er is echter één voordeel voor deze mooie wagen.
Hij hoeft geen BPM en MRB meer te betalen. Daarom is het niet zo'n groot probleem om met deze auto de eerste dagen op Canarisch kenteken te rijden. (zorg er wel voor dat je zo snel mogelijk een RDW keuring regelt om het nederlandse kenteken in ontvangst te nemen.)

Was het een "nieuwe" auto. Dan was alles wat Rob zegt zeker opportuun.

Dus veel succes. Het lijkt mij een machtig avontuur.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Ja natuurlijk! hij is MRB en BPM vrij. #-o
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
gsx750r
6th Gear member
Berichten: 2549
Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
Locatie: Bij Christina
Contacteer:

945i schreef:Ach jij bent laatst ook dwars door NL gereden, heb jij ergens je papieren moeten laten zien?
Hij is wel verzekerd, de kans dat je door de douane aangehouden wordt, is nihil.. Maar een garantie geef ik niet.. ;)
Het leven is met soms een een spannend moment veel leuker dan alles altijd maar dichtgetimmerd.
Ok, nog eentje dan.

Laat ik beginnen met De Canarier 145 DL een goede en vooral plezierige reis toe te wensen want dat was ik in het heetst van de strijd helemaal vergeten :P

Maar het verschil met mij is dat ik met elke buitenlands gekentekende auto in Nederland mag rijden omdat ik geen ingezetene meer ben van Nederland !

En aangehouden ? Ja zeker, in 2008 én 2009 door een zgn. 'vliegende brigade' van de douane in het grensgebied met Duitsland.(Achterhoek/Twente)

Reden van de controle ? "Ja meneer wij reden achter u en u reed hier rond over al deze binnenwegen op een wijze zoals alleen iemand dat kan die er erg goed bekend is" :roll: Ja dat kan aardig kloppen, ik heb er jarenlang gewoond maar het was wel heel erg verdacht natuurlijk !
De eerste keer dachten ze trouwens óók nog dat die P op mijn kentekenplaat stond voor Polen :twisted:

En dat jullie het maar weten ................ Rob alias gsx750r leeft natuurlijk altijd volgens de letter der wet .................. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
Gebruikersavatar
De Canarier 145 dl
2nd Gear member
Berichten: 92
Lid geworden op: 07.12.2009 - 18:11
Locatie: Assen

Update: Op moment zitten we in Bilbao! Zijn van Portimao naar Lissabon gereden. Vervolgens naar Madrid. Morgen maken we gang naar Parijs. Gisteren een spannend moment hier in Bilbao. Hoorde hooge metaalknappend geluid rechtsvoor. Parkeergarage in (ook hier slecht weer) en rechtsvoor wiel, lager en remschijven gedemonteerd. Achterste lager bleek behoorlijk droog. Hebben vet gekregen van lokale garage en alles lijkt (klinkt) nu goed! Remschijf was ook redelijk af. 1 is nog goed. Hopen 1 dec. NL binnen te rijden! iHasta Luego! (tot later)
Volvo 145 dl Uit 1971 (Import Fuerteventura (Canarische eilanden))
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Iets met Bon Voyage!
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
biadman
4th Gear member
Berichten: 862
Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
Locatie: hilversum

idd, goede reis!!
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310

het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
Gebruikersavatar
robinupc
2nd Gear member
Berichten: 207
Lid geworden op: 11.10.2010 - 10:09
Locatie: Aan de Duitse kant van Arnhem

Goede reis!
Gegroet!

Robin

Volvo 740 GLT ('91)
Volvo 940 Polar 2,3 i.c. ('95)
Volvo V70 2.5D ('00)
Volvo S60 D5 ('03)
Volvo V50 2,0 D ('06)
Volvo V70 D5 Momentum, GT5, 17inch, voll. leder, etc. etc. ('05)
Volvo XC70 D5 (185 pk) Summum, 19 inch, voll. leer, elektr. schuif/kanteldak etc.etc. ('08)
Volvo V60 D3 (163 pk) 5 cilinder R-design ('11)
Volvo XC60 D5 (215 pk) Ocean Race, full options ('12) + Volvo C70 2.4T cabrio ('03)
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Welkom in Parijs!
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
De Canarier 145 dl
2nd Gear member
Berichten: 92
Lid geworden op: 07.12.2009 - 18:11
Locatie: Assen

Allen,

Het is gelukt!

Gisteren kregen we een "warm" onthaal (NOT) in NL. Aangezien ze op de canarische eilanden geen gebruik maaken van de kachel is bij mijn 145 de slang, die normaal de via het schutbord de kachel in gaat: afgedopt. Maar omdat ik niet zeker wist of dit de daadwerkelijke reden was (lees: lekkage) hebben we niet het risico genomen deze aan te sluiten. Ofwel; het was een lekkere frisse rit!

Al met al een zeer goede reis gehad!

Assen-Brussel (Belgie)
Brussel-Puerto Del Rosario (Fuerteventura)
Puerto del Rosarie-Corralejo (Fuerteventura)
Corralejo-Morrojable (Fuerteventura)
Morrojable-Playa Blanca (Gran Canaria)
Playa Blanca - Portimao (Portugal)
Portimao-Lissabon (Portugal)
Lissabon - Madrid (Spanje)
Madrid - Bilbao (Spanje)
Bilbao - Parijs (Frankrijk)
Parijs - Assen (Nederland)

Totaal: 3330 km.

Nu staat hij in de garage en gaat hij volledig gerestaureerd worden!!

Nederland is een mooie 145 dl rijker!

Iedereen bedankt voor de leuke reacties!!

Binnenkort zal ik een paar leuke foto's posten!
Volvo 145 dl Uit 1971 (Import Fuerteventura (Canarische eilanden))
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10774
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Dat zal tijd worden met die pics..... :P
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een soort van "Empty Nest Volvo"
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

De Canarier 145 dl schreef:Allen,

Het is gelukt!

Gisteren kregen we een "warm" onthaal (NOT) in NL. Aangezien ze op de canarische eilanden geen gebruik maaken van de kachel is bij mijn 145 de slang, die normaal de via het schutbord de kachel in gaat: afgedopt. Maar omdat ik niet zeker wist of dit de daadwerkelijke reden was (lees: lekkage) hebben we niet het risico genomen deze aan te sluiten. Ofwel; het was een lekkere frisse rit!
Eigenlijk levensgevaarlijk, ik had dit nl ook met mijn Opel Admiral in 2005. Lekkere strenge winter en midden in de nacht moeten vertrekken met de auto zonder kachel. Door je adem en de vochtigheid bevriezen de ramen met alle gevolgen van dien.

Maargoed je bent veilig aan gekomen.
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”