Ik ben de gelukkige bezitter van een Volvo 240GL 2.3 (carburateur) uit 1984.
In het instructieboekje staat dat er ron 98 getankt moet worden. Nu is dat steeds minder/niet verkrijgbaar. Is het schadelijk om euroloodvrij 95 te tanken?
Alvast bedankt
Octaangehalte
-
- 8th Gear member
Nou ja, je net op de grens denk ik.
Ergens half '80 er jaren moesten alle motoren geschikt zijn voor loodvrije benzine in Europa.
De Amerikanen waren daar nog vroeger mee.. Daarom denk ik dat jouw auto (omdat hij ook in de USA geleverd werd), de hardere klepzittingen heeft die het mogelijk maken om op loodvrij 95 te rijden.
Als ik het mis heb komt er vast wel iemand die het helemaal zeker weet..
Ergens half '80 er jaren moesten alle motoren geschikt zijn voor loodvrije benzine in Europa.
De Amerikanen waren daar nog vroeger mee.. Daarom denk ik dat jouw auto (omdat hij ook in de USA geleverd werd), de hardere klepzittingen heeft die het mogelijk maken om op loodvrij 95 te rijden.
Als ik het mis heb komt er vast wel iemand die het helemaal zeker weet..
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
-
- 4th Gear member
Veronderstel dat het de B23A motor betreft,met 112pk.
Was indertijd zeeeer gevoelig voor het zogenaamde pingelen.
Wij hadden hier indertijd 3 240's met die motor,waarbij een ,die last had van pingelen.
Zou zeker voor 98 ron gaan.
Grtn Eddy
Was indertijd zeeeer gevoelig voor het zogenaamde pingelen.
Wij hadden hier indertijd 3 240's met die motor,waarbij een ,die last had van pingelen.
Zou zeker voor 98 ron gaan.
Grtn Eddy
- Iroll
- 6th Gear member
Voor zo'n specifieke 240 vraag kan je die beter in het klassieker 240 forum stellen.
Als er een pingelsensor in de kop zit dan geeft 95 geen probleem, alleen vermogensverlies. Maar zit er geen pingelsensor in de kop dan kan het wel degelijk gevaar voor pingelen opleveren. Aangezien je een carb versie hebt zal er ws geen pingelsensor gemonteerd zijn. En loodvrij heeft hier helemaal niets mee te maken. Alle benzines aan de pomp zijn tegenwoordig loodvrij.
Als er een pingelsensor in de kop zit dan geeft 95 geen probleem, alleen vermogensverlies. Maar zit er geen pingelsensor in de kop dan kan het wel degelijk gevaar voor pingelen opleveren. Aangezien je een carb versie hebt zal er ws geen pingelsensor gemonteerd zijn. En loodvrij heeft hier helemaal niets mee te maken. Alle benzines aan de pomp zijn tegenwoordig loodvrij.
-
- 3rd Gear member
Shell V-Power (in NL) is RON97, dat op de pomp wordt afgerond/aangegeven als RON95.
Voor andere merken zoals BP Ultimate en Total Excellium zou ik het niet zeker weten. Maar ze hebben sowieso een hoger oktaangetal dan euro 95, dus kun je ze beter wel kiezen afgaande op de verhalen hierboven.
Voor andere merken zoals BP Ultimate en Total Excellium zou ik het niet zeker weten. Maar ze hebben sowieso een hoger oktaangetal dan euro 95, dus kun je ze beter wel kiezen afgaande op de verhalen hierboven.
- Iroll
- 6th Gear member
Ja, klopt. Duitsers leggen veel meer km's op de snelweg af en ze rijden harder. Dan heb je het meeste profijt van de hogere klopvastheid. Wij Nederlanders staan voornamelijk stil in de file, dus vinden ze bij Shell dat het wel wat minder kan:)Omdat ze daar harder (mogen) rijden op de autosnelweg
-
- 2nd Gear member
Total Excellium is sinds vorig jaar niet meer 98 maar ook 'gewoon' 95.Iroll schreef:Die zijn 98 . Shell Vpower is in Duitsland trouwens 100 terwijl het hier idd 97 is.Voor andere merken zoals BP Ultimate en Total Excellium zou ik het niet zeker weten.