Als ik na ongeveer 10 minuten boodschappen mijn auto weer pak krijgt hij, lijkt wel, de eerste km een paar keer geen benzine. Even een schokje of inhouden.
Als ik mijn tank vrij leeg heb loopt het blok niet zo formidabel meer. Iemand anders zal het misschien niet merken maar ik merk het wel. Hij loopt niet lekker soepel meer.
Ik denk dat het de benzinepomp moet zijn in deze situatie.
Even meedenken. Benzinepomp?
- redrooster
- 3rd Gear member
- Contacteer:
De 460 GL carb van Frans
-
- 7th Gear member
Welk type motor heb je,er zijn veel verschillende types,dus altijd even de juiste gegevens erbij doen.
- redrooster
- 3rd Gear member
- Contacteer:
460 GL carb, de 1700 zoveel.
De 460 GL carb van Frans
-
- 5th Gear member
Je pomp zit denk ik tegen de nokkenas aan (net als bij mij).
Ik had een defecte benzinepomp, ik krijg het probleem als de auto veel brandstof nodig had, dus bij 120kmph, niet bij weinig gas.
Wat je kan hebben is een verstopping in je carb -> 1 oplossing is carb reinigen.
Pomp vervangen hoeft denk ik niet bij de sittuatie die jij beschrijft, weinig brandstof verbruikt moet de pomp bij kunnen houden, ik zou zeggen test snelweg met flink gas erop.
Ik had een defecte benzinepomp, ik krijg het probleem als de auto veel brandstof nodig had, dus bij 120kmph, niet bij weinig gas.
Wat je kan hebben is een verstopping in je carb -> 1 oplossing is carb reinigen.
Pomp vervangen hoeft denk ik niet bij de sittuatie die jij beschrijft, weinig brandstof verbruikt moet de pomp bij kunnen houden, ik zou zeggen test snelweg met flink gas erop.
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
- kip88
- 3rd Gear member
De Volvo 400 carburatie motoren hebben zoals wpee zegt een mechanische brandstofpomp. Wat je zou kunnen controleren of gelijk vervangen is het brandstoffilter. Als deze erg vervuilt is zorgt dat vaak voor stationairproblemen en/of inhouden onder vollast.
Volvo 440 Turbo 1992 170.000
Volvo 740 GLE Turbodiesel 1985 380.000
Volvo 740 GLE Turbodiesel 1985 380.000
-
- 5th Gear member
Brandstoffilter heeft de volvo carb niet. Hooguit IN de carb waar de slang erop geschroeft zit. Deze zit achter een bout, dus niet in de slangaansluiting.
Even slang losmaken van de carb en iemand anders laten "doorstarten". Potje eronder houden en kijken of de benzine blijft stromen.
Ik heb een slangfilter gemonteerd net voor de carb. dat werkt al 10 jaar naar tevredenheid (periodiek verwisselen uiteraard)
Even slang losmaken van de carb en iemand anders laten "doorstarten". Potje eronder houden en kijken of de benzine blijft stromen.
Ik heb een slangfilter gemonteerd net voor de carb. dat werkt al 10 jaar naar tevredenheid (periodiek verwisselen uiteraard)
Wim
- redrooster
- 3rd Gear member
- Contacteer:
Dat heb ik ook gedaan. Deze zit er al op vanaf juni vorig jaar. (Door topics van jouw)wpee schreef:
Toen der tijd heb ik het échte stotter probleem opgelost en nooit meer last gehad.
Op de snelweg gaat hij als een speer.
Dus bij bijna lege tank denk ik "er moet meer in zitten" en wanneer ik rond te 10 15 minuten heb stil gestaan een paar hikken. Ik denk dan dat hij extra moet werken, benzine van laag uit de tank trekken en bij stilstand zakt het benzine pijl in carb.
Gisteren tankte ik de dure Texaco, waar je iets meer KM mee rijdt, en blokje lijkt weer te gaan als naaimachine.
Als de carb vuil is dan moet dat ook op andere momenten de merken zijn.
De 460 GL carb van Frans
-
- 5th Gear member
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt. Als je 10-15 minuten stilstaat -> met motor aan of uit.
Motor aan: dan warmt uitlaat flink op dus inlaat ook, carb wordt warmer dan normaal en kan vapour lock verschijnselen krijgen, Zorgt voor hikken, heb ik ook in bv een file of zo, maar dat trekt nar 3 minuten alweer weg want je krijgt vanzelf weer koeling door de verse lucht die je aantrekt.
Motor uit: Ja, dan zal hij ook wel at slechter starten denk ik, heb ik ook, soort vapourlock achtig verschijnsel. Loopt jou koelventilator ook na. Dat moet wel, hoort bij het ombouwsetje van verse Phase 1.0. Eigenlijk hebben we met de ombouw een Phase 1.1 update gehad. echter compleet weg krijg je de startproblemen niet.
Een hikje heb ik ook wel eens, meestal als ik met 3 of 4 personen in de vierde versnelling vanaf 70kmph moet optrekken. Ik DENK dat het in de ontsteking zit, op het omslagpunt van de ontsteking vervroeging, maar goed, dat heeft hij al 21 jaar en het blijft zoals het was. Daar maak ik me geen zorgen over.
Als hij op de snelweg goed door blijft trekken dan is net niet de opbrengt van de brandstofpomp, geloof ik niet. Gaat hij op de snelweg goed met volle en lege tank op de snelweg, of maakt het geen verschil?
En ja, het lijkt bij mij af en toe dat hij met een warme motor ietsje "minder" is. Ik denk dat het de karakteristiek van de motor is, Je zou het kunnen oplossen door de sproeiers in de carb te optimaliseren, ik denk dat ze redelijk "arm" zijn voor een warme motor, daarom "slap gedrag" van de motor, wel iets zuiniger. Vandaar ook het napingelen als je hem uitzet, de bougies zijn erg warm. Bij mij slaan nieuwe bougies al na 1 maand roze uit.
Motor aan: dan warmt uitlaat flink op dus inlaat ook, carb wordt warmer dan normaal en kan vapour lock verschijnselen krijgen, Zorgt voor hikken, heb ik ook in bv een file of zo, maar dat trekt nar 3 minuten alweer weg want je krijgt vanzelf weer koeling door de verse lucht die je aantrekt.
Motor uit: Ja, dan zal hij ook wel at slechter starten denk ik, heb ik ook, soort vapourlock achtig verschijnsel. Loopt jou koelventilator ook na. Dat moet wel, hoort bij het ombouwsetje van verse Phase 1.0. Eigenlijk hebben we met de ombouw een Phase 1.1 update gehad. echter compleet weg krijg je de startproblemen niet.
Een hikje heb ik ook wel eens, meestal als ik met 3 of 4 personen in de vierde versnelling vanaf 70kmph moet optrekken. Ik DENK dat het in de ontsteking zit, op het omslagpunt van de ontsteking vervroeging, maar goed, dat heeft hij al 21 jaar en het blijft zoals het was. Daar maak ik me geen zorgen over.
Als hij op de snelweg goed door blijft trekken dan is net niet de opbrengt van de brandstofpomp, geloof ik niet. Gaat hij op de snelweg goed met volle en lege tank op de snelweg, of maakt het geen verschil?
En ja, het lijkt bij mij af en toe dat hij met een warme motor ietsje "minder" is. Ik denk dat het de karakteristiek van de motor is, Je zou het kunnen oplossen door de sproeiers in de carb te optimaliseren, ik denk dat ze redelijk "arm" zijn voor een warme motor, daarom "slap gedrag" van de motor, wel iets zuiniger. Vandaar ook het napingelen als je hem uitzet, de bougies zijn erg warm. Bij mij slaan nieuwe bougies al na 1 maand roze uit.
Wim
- redrooster
- 3rd Gear member
- Contacteer:
Oke. Bij motor uit dus. Start niet in één keer, moet altijd het gas even vasthouden. Kan ik mee leven als dit zo is.wpee schreef:Ik snap niet helemaal wat je bedoelt. Als je 10-15 minuten stilstaat -> met motor aan of uit.
Blijft prima doortrekken.wpee schreef:Als hij op de snelweg goed door blijft trekken dan is net niet de opbrengst van de brandstofpomp, geloof ik niet. Gaat hij op de snelweg goed met volle en lege tank op de snelweg, of maakt het geen verschil?
Hiermee ga ik wat doen. Hij pingelt soms ook iets na. Is er makkelijk bij de sproeiers te komen? En aan sproeiers te komen? Revisiesetje?wpee schreef:En ja, het lijkt bij mij af en toe dat hij met een warme motor ietsje "minder" is. Ik denk dat het de karakteristiek van de motor is, Je zou het kunnen oplossen door de sproeiers in de carb te optimaliseren, ik denk dat ze redelijk "arm" zijn voor een warme motor, daarom "slap gedrag" van de motor, wel iets zuiniger. Vandaar ook het napingelen als je hem uitzet, de bougies zijn erg warm. Bij mij slaan nieuwe bougies al na 1 maand roze uit.
Wat mij opvalt is dat we nooit over kleppen stellen praten.
De 460 GL carb van Frans
-
- 7th Gear member
Bij een carburateurversie is vaak de voet van de carburateur krom en de pakking sluit dan niet goed meer af.
Het blokje onder de carburateur vervangen en de voet vlakken is de oplossing.
Het blokje onder de carburateur vervangen en de voet vlakken is de oplossing.
-
- 7th Gear member
Klepspeling is ook belangrijk natuurlijk.
-
- 5th Gear member
Je moet op de skydrive even de carb handleiding downloaden. de B18KP(D) motor heb je. Daar staan explosie tekeningen in.
Je kunt er gemakkelijk bij......als je alles uit elkaar haalt.
Maar wil je dan gaan finetunen begrijp ik, bijzonder interessant, met name WAAR je grotere sproeiers wilt gaan vinden. Zorg wel dat je even duidelijk merkt uit welk gat dat je het sproeiertje draait (zit helemaal onderin) en welke bijbehorende luchtschroef erbij zat. Je hebt er 2 nodig, voor de erste en 2e trap. Misschien kun je een sproeier voor de 2e trap in de 1e zetten?
Je kunt er gemakkelijk bij......als je alles uit elkaar haalt.
Maar wil je dan gaan finetunen begrijp ik, bijzonder interessant, met name WAAR je grotere sproeiers wilt gaan vinden. Zorg wel dat je even duidelijk merkt uit welk gat dat je het sproeiertje draait (zit helemaal onderin) en welke bijbehorende luchtschroef erbij zat. Je hebt er 2 nodig, voor de erste en 2e trap. Misschien kun je een sproeier voor de 2e trap in de 1e zetten?
Wim
- redrooster
- 3rd Gear member
- Contacteer:
Ik ben al wat wezen neuzen en kijken. Deze zomer had ik de boel ook al open maar was wat vluchtig. Niet veel meer dan gasklephuis schoonmmaken en slangen nakijken.
Vandaag kon ik de carb nog wat vaster draaien en het slangetje naar stappenmotor was lek. Luchtfilterhuis iets beter vast gezet.
De slang die vanuit het stappenmotortje las naar beneden bungelt is normaal dacht ik. Ik kan het mij herinneren van de 1700 in de 300 serie.
Vandaag kon ik de carb nog wat vaster draaien en het slangetje naar stappenmotor was lek. Luchtfilterhuis iets beter vast gezet.
De slang die vanuit het stappenmotortje las naar beneden bungelt is normaal dacht ik. Ik kan het mij herinneren van de 1700 in de 300 serie.
De 460 GL carb van Frans
-
- 5th Gear member
carb heeft naar mijn weten geen stappenmotorje... anders mis IK onderdelen
Wim
- redrooster
- 3rd Gear member
- Contacteer:
Vanuit carburateur loopt slangetje naar rond busje aan het schutbord bestuurders kant en zit weer verbonden aan bobine. Hangt een slangetje aan naar beneden in luchtledige. Andere naam stationair regelklep.
Ik kan het verkeerd hebben.
Ik kan het verkeerd hebben.
De 460 GL carb van Frans
-
- 7th Gear member
Een stappenmotor heeft deze carburateur niet,deze heeft een handchoke en is volledig mechanisch,s,
De slang die in het luchtledig hangt is de vlotterkamerbeluchting,of er zit een later gemonteerde voorziening op om het pingelen tegen te gaan.
Ik heb het antwoord op je probleem al eerder aangegeven,of je hebt er overheen gelezen,de carburateurvoet is dusdanig krom dat deze valse lucht zuigt,demonteer de carburateur en kijk met een vlakke schuifmaat of de voet krom is en de pakking beschadigd is.
Zo,n pakkingset is vrij duur,dus hou daar vast rekening mee.
Er zit ook geen stationaire regelklep op,dat kun je handmatig stellen met een schroefje evenals het CO gehalte.
Ik heb eventueel nog wel zo,n carburateur liggen gratis dus..
Rij anders maar keer langs om is te kijken naar je probleem.
De slang die in het luchtledig hangt is de vlotterkamerbeluchting,of er zit een later gemonteerde voorziening op om het pingelen tegen te gaan.
Ik heb het antwoord op je probleem al eerder aangegeven,of je hebt er overheen gelezen,de carburateurvoet is dusdanig krom dat deze valse lucht zuigt,demonteer de carburateur en kijk met een vlakke schuifmaat of de voet krom is en de pakking beschadigd is.
Zo,n pakkingset is vrij duur,dus hou daar vast rekening mee.
Er zit ook geen stationaire regelklep op,dat kun je handmatig stellen met een schroefje evenals het CO gehalte.
Ik heb eventueel nog wel zo,n carburateur liggen gratis dus..
Rij anders maar keer langs om is te kijken naar je probleem.
- redrooster
- 3rd Gear member
- Contacteer:
Beste Ramon
Ik heb je raad gelezen. Omdat ik 15 jaar de 300 serie heb gereden (Ongeveer 10 wagens waarvan enkele de 1700 met carburateur versie) ken ik het verhaal van de kromme voet. De 300 serie heeft een dunnere voet. Dit krom trekken kwam naar mijn mening vooral voor als mensen met caravan gingen rijden naar Frankrijk of veel toeren maakte en zo de carburateur flink heet werd. Ik maak bijna nooit veel toeren en motor wordt nooit echt heet. Het kan zijn dat je gelijk hebt maar ook heb ik geleerd om er eerst even omheen te kijken voordat de boel helemaal uit elkaar gaat. Ik heb nu de carburateur vaster gedraaid, luchtfilterhuis vaster gemaakt en dus de slang beter gemaakt. Het euvel is in principe minimaal. Nu al, met vollere tank en goede benzine rijdt hij prima. Vanavond scheur ik nog even naar huis met een stuk a12. Maar ga er van uit dat de auto prima rijdt zoals hij al van af zomer 2009 doet.
Ik wil zeker een keer langs komen om wat ervaringen te delen en iemand anders zijn neus in mijn wagen te hebben. Er zijn niet veel luitjes met carburateur versie.
Ik heb je raad gelezen. Omdat ik 15 jaar de 300 serie heb gereden (Ongeveer 10 wagens waarvan enkele de 1700 met carburateur versie) ken ik het verhaal van de kromme voet. De 300 serie heeft een dunnere voet. Dit krom trekken kwam naar mijn mening vooral voor als mensen met caravan gingen rijden naar Frankrijk of veel toeren maakte en zo de carburateur flink heet werd. Ik maak bijna nooit veel toeren en motor wordt nooit echt heet. Het kan zijn dat je gelijk hebt maar ook heb ik geleerd om er eerst even omheen te kijken voordat de boel helemaal uit elkaar gaat. Ik heb nu de carburateur vaster gedraaid, luchtfilterhuis vaster gemaakt en dus de slang beter gemaakt. Het euvel is in principe minimaal. Nu al, met vollere tank en goede benzine rijdt hij prima. Vanavond scheur ik nog even naar huis met een stuk a12. Maar ga er van uit dat de auto prima rijdt zoals hij al van af zomer 2009 doet.
Ik wil zeker een keer langs komen om wat ervaringen te delen en iemand anders zijn neus in mijn wagen te hebben. Er zijn niet veel luitjes met carburateur versie.
De 460 GL carb van Frans
-
- 8th Gear member
Om eerlijk te zijn Frans, ik ben een keer met je meegereden (met het overschrijven van de blauwe 360, je weet het nog wel.), toen viel mij al op dat je veel te laag in toeren zat en iets te snel de hoogste versnelling zoekt.
Zou de motor iets meer vrijheid geven, vindt ie fijn!
Zou de motor iets meer vrijheid geven, vindt ie fijn!

Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
- redrooster
- 3rd Gear member
- Contacteer:
De sedan?
De 460 GL carb van Frans