Mijn Volvo v40 ('97) heeft sinds kort last van stotteren bij een koude motor. Als de motor warm is loopt ie prima.
Ik hoorde al maand een ploppend geluid dat m.i. zou duiden op een gaatje in de uitlaat. De garage vertelde toen dat 't leek op versleten spruitstuk pakking en dat het nog zeker niet gerepareerd hoefde te worden. Tot vanochtend dus. Staat nu bij de garage maar ben heel benieuwd wat het zou kunnen zijn.
Stotteren bij koude motor
- Buurtje
- 3rd Gear member
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 06.08.2010 - 15:31
Mijn volvo v40 ('02) 1.9D doet ook moeilijk bij het starten/de eerste km's.
Hij start moeilijk en het lijkt alsof ie bij het wegrijden al zijn power kwijt is in de eerste en de tweede versnelling. Dit is echt beangstigend (vooral als je invoegt en snelheid nodig hebt).
Na 1 km rijden heb je nergens meer last van.
Hij maakt verder geen ploppende geluiden, maar de motor trilt wel nogal.
Iemand een idee?
Hij start moeilijk en het lijkt alsof ie bij het wegrijden al zijn power kwijt is in de eerste en de tweede versnelling. Dit is echt beangstigend (vooral als je invoegt en snelheid nodig hebt).
Na 1 km rijden heb je nergens meer last van.
Hij maakt verder geen ploppende geluiden, maar de motor trilt wel nogal.
Iemand een idee?
Volvo V70, 2.4D5, 2003
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000
- tjaarts
- 2nd Gear member
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 17.10.2006 - 10:43
- Locatie: Breda
Garage heeft inmiddels bougies vervangen, die waren én vet én niet vervangen bij kleine beurt. Ook een klein gaatje in uitlaat gedicht.
Toch gisteren weer last gehad van inhoudende motor.
En inderdaad enkel bij extra gas geven houd de motor nog steeds soms in.
Mijn mogelijke zelf bedachte oorzaken:
- Spruitstuk pakking lekt
- Blokkade in lucht toevoer
- Blokkade in brandstof toevoer (oude brandstof pomp)
- Blokkade in uitvoer (heb enkel katalysator vervangen zonder einddemper nieuw te nemen)
Graag jullie reactie en dan vooral uitsluitsel van mijn theorieen.
Toch gisteren weer last gehad van inhoudende motor.
En inderdaad enkel bij extra gas geven houd de motor nog steeds soms in.
Mijn mogelijke zelf bedachte oorzaken:
- Spruitstuk pakking lekt
- Blokkade in lucht toevoer
- Blokkade in brandstof toevoer (oude brandstof pomp)
- Blokkade in uitvoer (heb enkel katalysator vervangen zonder einddemper nieuw te nemen)
Graag jullie reactie en dan vooral uitsluitsel van mijn theorieen.
Volvo V40 1.8, 1997
Volvo V40 2.0, 2002
Volvo V40 2.0, 2002
- tjaarts
- 2nd Gear member
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 17.10.2006 - 10:43
- Locatie: Breda
Net even gezocht bij Phase 1 benzine motoren en komen drie zaken vaak voorbij:
- Brandstof filter
- Bobine
- Bougie kabels
Brandstof filter zit volgens mij in de tank en is dus lastig te vervangen.
Bobine is dubbel uitgevoerd en samen ongeveer 150e.
Bougie kabels ga ik wel vervangen, die zijn bij mij nu 14 jaar oud.
Als dat niet lukt ga ik bobines laten vervangen.
- Brandstof filter
- Bobine
- Bougie kabels
Brandstof filter zit volgens mij in de tank en is dus lastig te vervangen.
Bobine is dubbel uitgevoerd en samen ongeveer 150e.
Bougie kabels ga ik wel vervangen, die zijn bij mij nu 14 jaar oud.
Als dat niet lukt ga ik bobines laten vervangen.
Volvo V40 1.8, 1997
Volvo V40 2.0, 2002
Volvo V40 2.0, 2002
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Brandstoffilter zit onder de auto.
Je kunt hem beter eerst is uit laten lezen alvorens van alles te laten vervangen.
Je kunt hem beter eerst is uit laten lezen alvorens van alles te laten vervangen.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Buurtje schreef:Mijn volvo v40 ('02) 1.9D doet ook moeilijk bij het starten/de eerste km's.
Hij start moeilijk en het lijkt alsof ie bij het wegrijden al zijn power kwijt is in de eerste en de tweede versnelling. Dit is echt beangstigend (vooral als je invoegt en snelheid nodig hebt).
Na 1 km rijden heb je nergens meer last van.
Hij maakt verder geen ploppende geluiden, maar de motor trilt wel nogal.
Iemand een idee?
Meestal de klepspling te strak ,dat is een veel voorkomend probleem bij deze diesel motoren,wordt bij een beurt geen aandacht aan besteed,wat eigenlijk wel zou moeten..
- tjaarts
- 2nd Gear member
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 17.10.2006 - 10:43
- Locatie: Breda
Uitlezen lukt niet bij dergelijke fout.
Als engine lampje gaat branden schrijft hij pas iets weg.
Gisteren bougiekabels vervangen en lijkt nu opgelost.
Daarvoor waren trouwens bougies vervangen van 1 punts ontsteking naar 3 punts. Dat was vereist voor dit type auto zo heb ik me laten vertellen. Weet iemand wat inderdaad de standaard is voor V40?
Als engine lampje gaat branden schrijft hij pas iets weg.
Gisteren bougiekabels vervangen en lijkt nu opgelost.
Daarvoor waren trouwens bougies vervangen van 1 punts ontsteking naar 3 punts. Dat was vereist voor dit type auto zo heb ik me laten vertellen. Weet iemand wat inderdaad de standaard is voor V40?
Volvo V40 1.8, 1997
Volvo V40 2.0, 2002
Volvo V40 2.0, 2002
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Uitlezen kan altijd natuurlijk,je kunt de lambda-waarden uitlezen,luchtmassa meter- waarden,enz enz,wat je maar wilt.tjaarts schreef:Uitlezen lukt niet bij dergelijke fout.
Als engine lampje gaat branden schrijft hij pas iets weg.
Gisteren bougiekabels vervangen en lijkt nu opgelost.
Daarvoor waren trouwens bougies vervangen van 1 punts ontsteking naar 3 punts. Dat was vereist voor dit type auto zo heb ik me laten vertellen. Weet iemand wat inderdaad de standaard is voor V40?
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1868
- Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26
Moet inderdaad 3-punt in.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 19:43
- Locatie: Laarbeek
Ik heb ook een mogelijke oorzaak.
Even een vraagje: Heb je airco ?
Als dat zo is , kan de motor een stotterend effect geven als de airco inkomt.
De motor moet extra inspanning leveren.
Als je de airco dan uitzet, zul je merken dat het stotteren over is.
Heb je geen airco, zie dan de bovenstaande berichten.
Vr.Volvo groet,
John
Even een vraagje: Heb je airco ?
Als dat zo is , kan de motor een stotterend effect geven als de airco inkomt.
De motor moet extra inspanning leveren.
Als je de airco dan uitzet, zul je merken dat het stotteren over is.
Heb je geen airco, zie dan de bovenstaande berichten.
Vr.Volvo groet,
John
Als het goed is....................moet je het goed laten.
- Buurtje
- 3rd Gear member
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 06.08.2010 - 15:31
Mijn auto staat as we speak ook bij de garage voor het stotteren bij een koude motor. Mijn eigen garage was het niet gelukt de motor uit te lezen, de turbo bouwt gewoon druk op, de EGR-klep was niet vervuild (en nu schoongemaakt). Kortom, ze kwamen er niet uit.
Hij staat daarom nu bij de garage waar ik em gekocht heb, zodat ze het onder garantie mogen repareren. Ben benieuwd.
@ziepej: Was het maar zo'n feest dat het de airco was. Die staat iig gewoon uit bij mij. Maar thnx anyway voor het meedenken
Hij staat daarom nu bij de garage waar ik em gekocht heb, zodat ze het onder garantie mogen repareren. Ben benieuwd.
@ziepej: Was het maar zo'n feest dat het de airco was. Die staat iig gewoon uit bij mij. Maar thnx anyway voor het meedenken
Volvo V70, 2.4D5, 2003
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000
- tjaarts
- 2nd Gear member
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 17.10.2006 - 10:43
- Locatie: Breda
Airco is bij mij ook probleem niet.
Zelfs stotteren waar je over spreekt is bij mij niet het geval.
Motor kiest bij mij netjes een iets hoger toerental.
Overigens heb ik een 1.8 benzine en dus geen turbo.
Neem aan dat je "landbouwversie" van de V40 bedoelt.
Haha.
Zelfs stotteren waar je over spreekt is bij mij niet het geval.
Motor kiest bij mij netjes een iets hoger toerental.
Overigens heb ik een 1.8 benzine en dus geen turbo.
Neem aan dat je "landbouwversie" van de V40 bedoelt.
Haha.
Volvo V40 1.8, 1997
Volvo V40 2.0, 2002
Volvo V40 2.0, 2002
- Buurtje
- 3rd Gear member
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 06.08.2010 - 15:31
'landbouwversie'? Haha
Er zit dan nog net geen aftakas op, maar verder is mijn dieseltje inderdaad een werkpaard
Er zit dan nog net geen aftakas op, maar verder is mijn dieseltje inderdaad een werkpaard

Volvo V70, 2.4D5, 2003
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000
- Buurtje
- 3rd Gear member
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 06.08.2010 - 15:31
Beetje moeilijk verhaal (voor mij als leek), maar er waren nogal wat storingen in het motor management die ze gereset hebben. Daardoor loopt ie nu zonder te stotteren/inhouden bij koude start.
Daarnaast is er een klep vuil, waardoor hij niet lekker loopt. Er wordt nu een toevoeging aan de brandstof gedaan, waardoor die gereinigd wordt.
Morgen mag ik em ophalen gelukkig. Hopelijk zijn dan de problemen uit de wereld.
Daarnaast is er een klep vuil, waardoor hij niet lekker loopt. Er wordt nu een toevoeging aan de brandstof gedaan, waardoor die gereinigd wordt.
Morgen mag ik em ophalen gelukkig. Hopelijk zijn dan de problemen uit de wereld.
Volvo V70, 2.4D5, 2003
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000
- Buurtje
- 3rd Gear member
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 06.08.2010 - 15:31
Nog even een update:
Alle acties tot nu toe hebben niet echt geholpen. Hij loopt bij het starten nog steeds onregelmatig en hij stinkt. Daar is nog bijgekomen dat het Service lampjes gaat branden bij het starten en pas tijdens de rit uitgaat (soms eerder, soms wat later).
Hij staat vandaag nogmaals bij de garage waar ik em gekocht heb en ze gaan de/een nokkenas vervangen. Nou ben ik een behoorlijke leek, maar heb twee gedachten hierbij:
- Als er idd iets met de nokken is, dan kan dat ervoor zorgen dat ie niet lekker loopt
- Aangezien de nokkenas altijd zijn werk doet zodra de motor loopt, verwacht ik dat hij dan ook te allen tijde voor problemen zorgt. En dat laatste klopt nou eenmaal niet met mijn waarnemingen.
Nou ben ik ervan overtuigd dat een nieuwe nokkenas (valt onder de garantie) mijn motor er niet slechter van maakt, maar kan iemand iets zeggen over of het vervangen ervan mijn problemen op kan lossen?
BvD
Alle acties tot nu toe hebben niet echt geholpen. Hij loopt bij het starten nog steeds onregelmatig en hij stinkt. Daar is nog bijgekomen dat het Service lampjes gaat branden bij het starten en pas tijdens de rit uitgaat (soms eerder, soms wat later).
Hij staat vandaag nogmaals bij de garage waar ik em gekocht heb en ze gaan de/een nokkenas vervangen. Nou ben ik een behoorlijke leek, maar heb twee gedachten hierbij:
- Als er idd iets met de nokken is, dan kan dat ervoor zorgen dat ie niet lekker loopt
- Aangezien de nokkenas altijd zijn werk doet zodra de motor loopt, verwacht ik dat hij dan ook te allen tijde voor problemen zorgt. En dat laatste klopt nou eenmaal niet met mijn waarnemingen.
Nou ben ik ervan overtuigd dat een nieuwe nokkenas (valt onder de garantie) mijn motor er niet slechter van maakt, maar kan iemand iets zeggen over of het vervangen ervan mijn problemen op kan lossen?
BvD
Volvo V70, 2.4D5, 2003
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000
- Buurtje
- 3rd Gear member
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 06.08.2010 - 15:31
Even weer een update:
Werd net gebeld door de garage. De nokkenas was vervangen, maar de motor leek nu nog slechter te lopen. Was daarna een expert bijgehaald en ze hebben met een cameraatje in de motor gekeken. Het vermoeden is dat er iets in de derde cilinder zit (is er dan iets ingevallen of afgebroken oid?). Ze gaan morgen de kop eraf halen om bij de cilinders te kijken.
Toen ik vroeg wanneer het klaar zou zijn, werd mij verteld dat het wel eens langer kon gaan duren, omdat er mogelijk iets goed fout was, waardoor er een nieuwe motor in zou moeten.
Vind het een doemscenario, maar ben heel blij dat alles onder garantie valt.
Werd net gebeld door de garage. De nokkenas was vervangen, maar de motor leek nu nog slechter te lopen. Was daarna een expert bijgehaald en ze hebben met een cameraatje in de motor gekeken. Het vermoeden is dat er iets in de derde cilinder zit (is er dan iets ingevallen of afgebroken oid?). Ze gaan morgen de kop eraf halen om bij de cilinders te kijken.
Toen ik vroeg wanneer het klaar zou zijn, werd mij verteld dat het wel eens langer kon gaan duren, omdat er mogelijk iets goed fout was, waardoor er een nieuwe motor in zou moeten.
Vind het een doemscenario, maar ben heel blij dat alles onder garantie valt.
Volvo V70, 2.4D5, 2003
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Ze gaan dus eerst de nokkenas vervangen en daarna weer is verder kijken wat er mis kan zijn,is het niet beter eerst een goeie diagnose te stellen alvorens van alles te gaan vervangen?Buurtje schreef:Even weer een update:
Werd net gebeld door de garage. De nokkenas was vervangen, maar de motor leek nu nog slechter te lopen. Was daarna een expert bijgehaald en ze hebben met een cameraatje in de motor gekeken. Het vermoeden is dat er iets in de derde cilinder zit (is er dan iets ingevallen of afgebroken oid?). Ze gaan morgen de kop eraf halen om bij de cilinders te kijken.
Toen ik vroeg wanneer het klaar zou zijn, werd mij verteld dat het wel eens langer kon gaan duren, omdat er mogelijk iets goed fout was, waardoor er een nieuwe motor in zou moeten.
Vind het een doemscenario, maar ben heel blij dat alles onder garantie valt.
Compressie meten,cilinderlektest eventueel enz enz?
Is het een dealer of universeel?
Veel sterkte gewenst..