Ben vandaag even naar de dealer geweest om mijn laatste bougie te vervangen (die kreeg ik zelf nml. niet los). Ging allemaal prima, nieuwe erin, motor loopt goed, vervolgens wil ik wegrijden, krijg ik 'm niet in welke versnelling dan ook. Alsof de koppeling niet wilde ontkoppelen.
Ik weer onder de motorkap kijken, lijkt allemaal goed, daarna beetje met koppelingspedaal spelen (ook wat omhoog gehaald om te kijken) en wat verder (zo ver mogelijk) ingedrukt dan normaal, en verdraaid, het lukte weer. Daarna naar huis gereden zonder problemen, maar wel best eng dus.
Bestaat er een verband tussen de koppeling en de meest linker bougie?
Alleen de bougiekabel + 1 vacuumslangetje zijn even losgeweest, heeft de koppeling zich even vacuum gezogen, als dat uberhaupt kan?
Koppeling ontkoppelt niet na vervangen bougie
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Nee.een bougie heeft niets met de koppeling te maken evenals het vacuumslangetje,de koppeling is een mechanish,s bediend geheel..
Of er is een oude bougie ingevallen,in het koppelinghuis,maar dat lijkt me stug.
Of er is een oude bougie ingevallen,in het koppelinghuis,maar dat lijkt me stug.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 08.06.2010 - 13:18
Nou ja, je merkt dat de koppeling ouder wordt, maar zoiets als vandaag heb ik nog nooit meegemaakt. In eerste instantie kon ik gewoon niet rijden en was ik bang dat er iets kapot was, maar kon niet begrijpen hoe opeens (na het vervangen van een bougie) zoiets de kop opsteekt.
Of is het gewoon voor een oude koppeling dat hij soms plotseling na even stilstaan niet meer ontkoppelt?
Ik bedoel, ik snap het als mijn koppeling vandaag of morgen de geest zou geven indien er daadwerkelijk iets afbreekt ofzo, gezien de ouderdom, maar dat was vandaag niet het geval.
Of is het gewoon voor een oude koppeling dat hij soms plotseling na even stilstaan niet meer ontkoppelt?
Ik bedoel, ik snap het als mijn koppeling vandaag of morgen de geest zou geven indien er daadwerkelijk iets afbreekt ofzo, gezien de ouderdom, maar dat was vandaag niet het geval.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Hou er dus maar vast rekening mee dat je er binnenkort iets aan moet gaan doen.
Het kan in de kabel zitten of in de koppelingvork of druklager,drukgroep, de beste oplossing is om de bak te demonteren en de complete koppeling te vervangen..
Het kan in de kabel zitten of in de koppelingvork of druklager,drukgroep, de beste oplossing is om de bak te demonteren en de complete koppeling te vervangen..
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Dat vrees ik dus ook. Het is gewoon puur toeval geweest dat het zich voordeed na het wisselen van de bougie. Daar kan het 100% niet mee te maken hebben.Ramon&Ramon schreef:Hou er dus maar vast rekening mee dat je er binnenkort iets aan moet gaan doen.
Het kan in de kabel zitten of in de koppelingvork of druklager,drukgroep, de beste oplossing is om de bak te demonteren en de complete koppeling te vervangen..
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Lekt je motor olie? Anders kan er ook olie op de platen zitten, zoja dan gelijk de keerring vervangen.
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 08.06.2010 - 13:18
Motor lekt geen olie.
Verder slecht nieuws helaas. Ik heb dit weekend weer last gehad dus kennelijk was het niet eenmalig. Na over de 100km achter elkaar gereden te hebben op de snelweg, even bij benzinestation een stop gemaakt. Motor uit voor 5-10 minuten.
Daarna weer starten, en hetzelfde probleem! Dus niet in welke versnelling dan ook kunnen krijgen. Vervolgens motor uit, en dan krijg je 'm wel in z'n 1. Toen iets opmerkelijks, bij starten in 1 met koppeling ingedrukt, schoot de auto niet vooruit. Dus koppeling ontkoppelt wel?
Die rit was schakelen heel zwaar, en ongemakkelijk. Aan het eind van het weekend bij terugrijden geen enkel probleem gehad, ook schakelen verliep weer zoals voorheen
!?????
Iemand die dit snapt?
Verder slecht nieuws helaas. Ik heb dit weekend weer last gehad dus kennelijk was het niet eenmalig. Na over de 100km achter elkaar gereden te hebben op de snelweg, even bij benzinestation een stop gemaakt. Motor uit voor 5-10 minuten.
Daarna weer starten, en hetzelfde probleem! Dus niet in welke versnelling dan ook kunnen krijgen. Vervolgens motor uit, en dan krijg je 'm wel in z'n 1. Toen iets opmerkelijks, bij starten in 1 met koppeling ingedrukt, schoot de auto niet vooruit. Dus koppeling ontkoppelt wel?
Die rit was schakelen heel zwaar, en ongemakkelijk. Aan het eind van het weekend bij terugrijden geen enkel probleem gehad, ook schakelen verliep weer zoals voorheen
!?????
Iemand die dit snapt?
MY94 Volvo 440 2.0i GLT (TE KOOP)
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
HMM... lijkt haast op te weinig smering.
Smeer de schakelstang van schakelpook tot versnellingsbak (onder de auto) eens goed door, zodat je dat kan uitsluiten. Geloof mij, dat doet wonderen in de overbrenging en wordt vaak, zoniet altijd vergeten met groot onderhoud.
Ik denk dat de koppelingsplaten gewoon OKE zijn als ik je verhaal lees.
Wat bedoel je met zwaar schakelen, gewoon van de vrij in de 1 duwen, en van 2 naar 3 duwen. Krijg je de pook wel in een andere versnelling als je stilstaat, bv in de 2 of 3 of 4 of 5?
Smeer de schakelstang van schakelpook tot versnellingsbak (onder de auto) eens goed door, zodat je dat kan uitsluiten. Geloof mij, dat doet wonderen in de overbrenging en wordt vaak, zoniet altijd vergeten met groot onderhoud.
Ik denk dat de koppelingsplaten gewoon OKE zijn als ik je verhaal lees.
Wat bedoel je met zwaar schakelen, gewoon van de vrij in de 1 duwen, en van 2 naar 3 duwen. Krijg je de pook wel in een andere versnelling als je stilstaat, bv in de 2 of 3 of 4 of 5?
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 08.06.2010 - 13:18
Te weinig smering dacht ik ook aan. Maar ik heb niet zo lang geleden de bakolie ververst alsmede de schakelstangbusjes vervangen waarbij ik de nieuwe busjes goed in het vet heb gezet...
Dat zware schakelen hield in dat het niet met gemak in versnellingen viel. Je moest bijna forceren en door iets "heen drukken". Ook de achteruit ging slecht (met geluid), terwijl die gisteren weer zonder problemen werkte.
Dat zware schakelen hield in dat het niet met gemak in versnellingen viel. Je moest bijna forceren en door iets "heen drukken". Ook de achteruit ging slecht (met geluid), terwijl die gisteren weer zonder problemen werkte.
MY94 Volvo 440 2.0i GLT (TE KOOP)
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Tsja, dan rest me de cruciale vraag, heb je standaard bakolie of de echte bakolie voor volvo bakken gebruikt, want DAT is wel nodig.
Ik merk na iedere verversing dat het schakelen veel beter gaat.....
Ik merk na iedere verversing dat het schakelen veel beter gaat.....
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Dit slechte schakelen kan veroozaakt worden doordat de achterste motorsteunrubber inelkaar stort door verlies van de hydraulische olie. Heel nauwkeurig (laten) bekijken want het is niet altijd makkelijk te constateren. Als je niet rijdt kan de steun er goed uitzien, maar tijdens het rijden komt er veel kracht op te staan en daardoor plat gedrukt worden waardoor de bak scheef komt te hangen. Ik hoop voor je dat dat de oorzaak is want als het aan de bak zelf ligt wordt het een dure reparatie.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 08.06.2010 - 13:18
Hmm, ja ik heb die motorsteun zelf bekeken, en naar mijn idee zag hij er nog goed uit. Kan ik die steun beter laten bekijken door een pro, of zijn er punten die je af kunt lopen bij het bekijken van de steun om dit te bepalen?
Als het aan de bak zelf ligt, wat zou het dan kunnen zijn?
Als het aan de bak zelf ligt, wat zou het dan kunnen zijn?
MY94 Volvo 440 2.0i GLT (TE KOOP)
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
lees je PM box nog even goed:)
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 08.06.2010 - 13:18
Net weer een rit achter de rug, ben toch bang dat het de koppeling is.
In versnelling ging niet met draaiende (koude) motor. Motor uit en in versnelling ging wel, maar toen kon ik in eerste instantie niet starten (motor sloeg niet aan, omdat er waarschijnlijk niet ontkoppelt werd en hij in z'n 1 stond). Na enige minuten warm draaien stationair, motor weer uit en opnieuw geprobeerd. Toen lukte het wel. Even rond gereden in z'n 1, en na enige tijd kon ik dan ook in z'n 2 geraken.
Kennelijk hangt het af van de temperatuur van de motor. Met koude motor ontkoppelt hij niet (goed). Met warme motor wel.
Wat betekent dit? Blijven de koppelingsplaten aan elkaar plakken (zit daar normaal olie o.i.d. tussen?)
In versnelling ging niet met draaiende (koude) motor. Motor uit en in versnelling ging wel, maar toen kon ik in eerste instantie niet starten (motor sloeg niet aan, omdat er waarschijnlijk niet ontkoppelt werd en hij in z'n 1 stond). Na enige minuten warm draaien stationair, motor weer uit en opnieuw geprobeerd. Toen lukte het wel. Even rond gereden in z'n 1, en na enige tijd kon ik dan ook in z'n 2 geraken.
Kennelijk hangt het af van de temperatuur van de motor. Met koude motor ontkoppelt hij niet (goed). Met warme motor wel.
Wat betekent dit? Blijven de koppelingsplaten aan elkaar plakken (zit daar normaal olie o.i.d. tussen?)
-
- Starter
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 01.11.2010 - 17:55
Dit is niet eens een slechte diagnose. Wanneer de motor aanstaat en je onder de motorkap kijkt, speel een beetje met de gaskabel, als de motor flink heen en weer gaat dan zou het toch echt je steunrubber kunnen zijn.Iroll schreef:Dit slechte schakelen kan veroozaakt worden doordat de achterste motorsteunrubber inelkaar stort door verlies van de hydraulische olie. Heel nauwkeurig (laten) bekijken want het is niet altijd makkelijk te constateren. Als je niet rijdt kan de steun er goed uitzien, maar tijdens het rijden komt er veel kracht op te staan en daardoor plat gedrukt worden waardoor de bak scheef komt te hangen. Ik hoop voor je dat dat de oorzaak is want als het aan de bak zelf ligt wordt het een dure reparatie.
gr