Volvo liefhebbers,
Hoewel het wat mij betreft nog best meevalt, heeft mijn Volvo 440 (2.0 GLT uit 1994) met meer dan 2 ton op teller wel last van een (licht) slippende koppeling. Waarschijnlijk in die 16 jaar nog nooit vervangen.
Kan iemand een indicatie geven wat het vervangen hiervan (koppeling + drukgroepen ..?) zal gaan kosten? Dan wel bij dealer dan wel bij kennis met verstand van Volvo's ?
Alvast bedankt!
Koppeling vervangen
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Bij de dealer laten vervangen is een kostbare grap, zo rond de €800 schat ik in. Koppelingset+druklager voor de 2.0i kan je op het web voor rond de €150 vinden, bij de dealer moet je er minstens €100 bij optellen. Dus scoor zelf een koppelingset (van Sachs of LUK) en laat die er door de kennis met verstand van Volvo's inzetten. Iemand met ervaring heeft er ong. een dagdeel werk aan.
- Schilder
- 3rd Gear member
- Berichten: 404
- Lid geworden op: 14.09.2008 - 01:38
- Locatie: Omg. Arnhem
Kan de versnellingsbak er van onder uit?.Iroll schreef:Bij de dealer laten vervangen is een kostbare grap, zo rond de €800 schat ik in. Koppelingset+druklager voor de 2.0i kan je op het web voor rond de €150 vinden, bij de dealer moet je er minstens €100 bij optellen. Dus scoor zelf een koppelingset (van Sachs of LUK) en laat die er door de kennis met verstand van Volvo's inzetten. Iemand met ervaring heeft er ong. een dagdeel werk aan.
Schilder
Liever niet dan wel sleutelen
Opel Kadett B
Volkswagen Kever 6 volt 1969
Opel Kadett D 1980
Mitsubishi Galant 1980
Opel Kadett E 1986 1,6 special
Volkswagen transporter 1980
Fiat Regata weekend
Ford Escort bestel 1989 1.6
Mazda 323F
Renault 460 B18U 1993
Opel Kadett B
Volkswagen Kever 6 volt 1969
Opel Kadett D 1980
Mitsubishi Galant 1980
Opel Kadett E 1986 1,6 special
Volkswagen transporter 1980
Fiat Regata weekend
Ford Escort bestel 1989 1.6
Mazda 323F
Renault 460 B18U 1993
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
de versnellingsbak moet je losmaken en even naar links laten liggen op het subframe. Hiervoor moet je wel de steekassen losmaken. Olie kan er dan uitlopen dus even aftappen.
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
- Schilder
- 3rd Gear member
- Berichten: 404
- Lid geworden op: 14.09.2008 - 01:38
- Locatie: Omg. Arnhem
Hoi Wim,wpee schreef:de versnellingsbak moet je losmaken en even naar links laten liggen op het subframe. Hiervoor moet je wel de steekassen losmaken. Olie kan er dan uitlopen dus even aftappen.
Met dat steekassen + olie aftappen voordat je een versnellingsbak de-monteerd begreep ik wel, maar kan er dus gewoon onderuit.
En de eigenlijke vraag is dat m`n versnelling weleens weigert in de achteruit, ipv van achteruit gaat ie toch vooruit, en van de eerste versnelling naar de tweede wil ie ook weleens moeilijk doen, dan moet je echt doordrukken naar de tweede versnelling ( niet soepel ) ligt zoiets aan de koppeling, of zit de fout in bak zelf.
Excuses voor off-topic
Schilder
Liever niet dan wel sleutelen
Opel Kadett B
Volkswagen Kever 6 volt 1969
Opel Kadett D 1980
Mitsubishi Galant 1980
Opel Kadett E 1986 1,6 special
Volkswagen transporter 1980
Fiat Regata weekend
Ford Escort bestel 1989 1.6
Mazda 323F
Renault 460 B18U 1993
Opel Kadett B
Volkswagen Kever 6 volt 1969
Opel Kadett D 1980
Mitsubishi Galant 1980
Opel Kadett E 1986 1,6 special
Volkswagen transporter 1980
Fiat Regata weekend
Ford Escort bestel 1989 1.6
Mazda 323F
Renault 460 B18U 1993
- Doeke Dobma
- 5th Gear member
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
- Locatie: Leeuwarden
Schilder, heb je de schakelbussen al eens vervangen? Hier komt in de loop van de tijd speling op, waardoor je niet meer soepel in de vernellingen kunt schakelen. De benodigde bussen (elders op het forum duidelijk beschreven) kosten samen een kleine 25 euro bij de dealer. Klusje is makkelijk zelf te doen.
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Behalve de schakelbussen kan dit ook veroorzaakt worden door een kapotte achterste motorsteun. Daardoor gaat de versn.bak scheefhangen en gaat het schakelen beroerd. Denk niet dat het aan de bak zelf ligt. Als de schakelbussen op zijn dan voelt de pook in zijn vrij erg los aan, je kan hem alle kanten op bewegen.En de eigenlijke vraag is dat m`n versnelling weleens weigert in de achteruit, ipv van achteruit gaat ie toch vooruit, en van de eerste versnelling naar de tweede wil ie ook weleens moeilijk doen, dan moet je echt doordrukken naar de tweede versnelling ( niet soepel ) ligt zoiets aan de koppeling, of zit de fout in bak zelf.
- Schilder
- 3rd Gear member
- Berichten: 404
- Lid geworden op: 14.09.2008 - 01:38
- Locatie: Omg. Arnhem
Doeke, Iroll,Iroll schreef: Behalve de schakelbussen kan dit ook veroorzaakt worden door een kapotte achterste motorsteun. Daardoor gaat de versn.bak scheefhangen en gaat het schakelen beroerd. Denk niet dat het aan de bak zelf ligt. Als de schakelbussen op zijn dan voelt de pook in zijn vrij erg los aan, je kan hem alle kanten op bewegen.
De auto is net gekeurd op 2 juli en ga der vanuit dat de keurmeester het wel opmerkt als er een motorsteun gebroken is.
Wel is er speling v/d pook aanwezig in de vrij-stand, maar of dat veel is moet ik nog even proberen of dat daadwerkelijk alle kanten op kan bewegen.
Schilder
Liever niet dan wel sleutelen
Opel Kadett B
Volkswagen Kever 6 volt 1969
Opel Kadett D 1980
Mitsubishi Galant 1980
Opel Kadett E 1986 1,6 special
Volkswagen transporter 1980
Fiat Regata weekend
Ford Escort bestel 1989 1.6
Mazda 323F
Renault 460 B18U 1993
Opel Kadett B
Volkswagen Kever 6 volt 1969
Opel Kadett D 1980
Mitsubishi Galant 1980
Opel Kadett E 1986 1,6 special
Volkswagen transporter 1980
Fiat Regata weekend
Ford Escort bestel 1989 1.6
Mazda 323F
Renault 460 B18U 1993
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
het is toch niet heel raar dat een koppeling op is na 2 ton... zeker in een 400 niet !
- Schilder
- 3rd Gear member
- Berichten: 404
- Lid geworden op: 14.09.2008 - 01:38
- Locatie: Omg. Arnhem
De pook is ruim van links naar rechts, maar naar voren of achter is maar een centimeter gezien de bovenkant pook.
Schilder
Schilder
Liever niet dan wel sleutelen
Opel Kadett B
Volkswagen Kever 6 volt 1969
Opel Kadett D 1980
Mitsubishi Galant 1980
Opel Kadett E 1986 1,6 special
Volkswagen transporter 1980
Fiat Regata weekend
Ford Escort bestel 1989 1.6
Mazda 323F
Renault 460 B18U 1993
Opel Kadett B
Volkswagen Kever 6 volt 1969
Opel Kadett D 1980
Mitsubishi Galant 1980
Opel Kadett E 1986 1,6 special
Volkswagen transporter 1980
Fiat Regata weekend
Ford Escort bestel 1989 1.6
Mazda 323F
Renault 460 B18U 1993
- EvertBram
- 2nd Gear member
- Berichten: 162
- Lid geworden op: 13.03.2010 - 19:18
- Locatie: Twente
Mijn koppeling is nog nooit vervangen na 2,5ton. Hij doet 't nog prima en staat op de juiste afstelling tussen de koppelingsvorken (30 +- 1mm). Soms heb ik wel 't gevoel bij zeer snel schakelen tussen bepaalde toerentallen dat er een enkele sec. slip is. Daar maak ik me echter geen zorgen over.
Wel maak ik me zorgen over wanneer de koppeling ongeveer vervangen moet worden. De kosten daarvan kan ik een andere goede auto voor kopen...
Heb trouwens laatst zelf alle schakelbussen + v.bak olie vervangen.
Wel maak ik me zorgen over wanneer de koppeling ongeveer vervangen moet worden. De kosten daarvan kan ik een andere goede auto voor kopen...
Heb trouwens laatst zelf alle schakelbussen + v.bak olie vervangen.
440 1.8i DL Fleet `95
480 TwoTone Turbo '92
480 TwoTone Turbo '92
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Daar kan je niet vanuit gaan, altijd controleren. Er wordt zoveel over het hoofd gezien bij een apk, goedkeuring geeft geen absolute geen zekerheid. Bij storingen heb ik geleerd nooit ergens vanuit te gaan, maar voor zekerheid te gaan.Doeke, Iroll,
De auto is net gekeurd op 2 juli en ga der vanuit dat de keurmeester het wel opmerkt als er een motorsteun gebroken is.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Op Marktplaats staan er verschillende aanbieders van kop.sets. Bel ze even voor een prijsopgaaf en let op of het incl.druklager is. Op Ebay worden er al sets aangeboden vanaf nog geen €100. Helaas staat er geen merk bij. Beste is om voor een LUK of een Sachs kop.set te gaan, dat is goede kwaliteit. Moet je zelf een bedrijfje opzoeken die hem voor je wil inbouwen dat zal zo ong. €350 kosten schat ik.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Een vriendenprijs zal het niet zijn,maar wel een stuk goedkoper dan de dealer.sven- schreef:Zijn die lui ook in staat het voor een vriendenprijsje te monteren?
Reken maar ongeveer op 500 euro incl onderdelen en arbeidsloon en dat is een zeer nette prijs,het is namelijk wel even werk bij een 440..
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Is 500 euro bij Auto Kooy,
heb net overlegd met ze..
heb net overlegd met ze..