HELP, mijn remlichten doen het niet!

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kip88
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 31.03.2009 - 17:52
Locatie: Zwijndrecht

Zit sinds gisteren met het probleem dat mijn remlichten het niet doen. Gisteren ging opeens het licht controlelampje branden op mijn dashboard, na controle bleek dat mijn beide remlichten het opeens niet meer doen. Heb uiteraard de lampjes gecontroleerd. Ook de schakelaar op het remperdaal en de zekeringen zijn heel. Ik meet gewoon geen stroom bij het lampje. Heeft er iemand een idee waar het in kan zitten, voordat ik mijn halve auto uit elkaar moet halen. Alvast bedankt voor de moeite!
Volvo 440 Turbo 1992 170.000
Volvo 740 GLE Turbodiesel 1985 380.000
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Hoe weet je of de schakelaar nog heel is? Heb je gemeten of er spanning op staat? Dat er geen spanning op de remlichten staat klopt, dat komt pas daar als de schakelaar niet meer ingedrukt is (rempedaal ingetrapt dus) Verbind de 2 draden van de remschakelaar door, dan moeten de lampen gaan branden en is de schakelaar stuk. Anders de massa draden van de lampen controleren. Kan door bijv. roesten dat de massa is weggevallen.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21379
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Massa geloof ik niet. Dan zouden toch alle achterlichten het niet of slecht doen. Secuur meten is weten.
Gewoon beginnen bij de zekering van je remlichten en dan iedere keer spanning meten ten opzichte van de massa van de auto. Zo kun je ontdekken waar de onderbreking zit.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
kip88
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 31.03.2009 - 17:52
Locatie: Zwijndrecht

Massa is goed, de andere verlichting werkt ook allemaal. Heb de schakelaar doorgemeten en ook de draden doorgebonden voor het gemak. Denk dat er inderdaad niets anders opzit dan stap voor stap alles door te meten.
Edit: Ik kom er net achter dat mijn mistlicht achter ook niet werkt. Voor de rest werkt wel alles.
Volvo 440 Turbo 1992 170.000
Volvo 740 GLE Turbodiesel 1985 380.000
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Misschien het kastje achterin wat het controle lampje aanstuurt defect of bedrading ervan los..
Gebruikersavatar
kip88
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 31.03.2009 - 17:52
Locatie: Zwijndrecht

Dat kastje is ook nog heel, heb het nog doorgemeten en zelf uitgewisseld met mijn sloopauto. Geeft nog steeds hetzelfde probleem. Ga maandag eerst een nieuwe accu halen, die is niet best meer. Daarna ga ik alle kabels nalopen en doormeten.
Volvo 440 Turbo 1992 170.000
Volvo 740 GLE Turbodiesel 1985 380.000
Gebruikersavatar
redrooster
3rd Gear member
Berichten: 301
Lid geworden op: 23.06.2009 - 02:13
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Durf het haast niet te zeggen, zekering?
Afbeelding
De 460 GL carb van Frans
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

1 staat er spanning voor de zekering?
2 staat er spannig na de zekering?
3 staat er spanning voor de schakelaar?
4 staat er spannign na de schakelaar?
5 staat er spanning voor het controle kastje?
6 staat er spannign achter het controle kastje?
etc
systematisch te werk gaan.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Stekkerverbinding onder de achterbanl los of een slechte verbinding?
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Achterbankzitting dus.:)
Gebruikersavatar
kip88
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 31.03.2009 - 17:52
Locatie: Zwijndrecht

Heb het probleem gevonden. Was gewoon de zekering :oops: Dacht dat deze heel was, maar had gewoon niet goed gekeken. Ik mat ook stroom bij de rempedaalschakelaar, een -, maar dat moet natuurlijk + wezen.
Zal wel ergens sluiting gemaakt hebben. Het gebeurde ook in een enorme stortbui. Ik denk zelf dat het in de de trekhaakaansluiting zit, deze is gewoon doorgelust vanaf de achterlichten en niet apart gezekerd.
Iederen bedankt voor het meedenken. Nu alleen nog een controle kastje scoren op de sloop voor een derde remlicht.
Volvo 440 Turbo 1992 170.000
Volvo 740 GLE Turbodiesel 1985 380.000
Gebruikersavatar
leip11
5th Gear member
Berichten: 1308
Lid geworden op: 29.01.2008 - 16:24
Locatie: hoogvliet
Contacteer:

mooi dat je het gevonden heb. als je een kastje hebt voor het derde remlicht moet je hier je trekhaak op aansluiten.

wat heb je precies gemeten daar stroom of spanning. en je kan negatief meten. maar dan heb je waarschijnlijk je meet pennen omgedraai.
TIMO
waterpolo a way of life
440 1.8i DL E2 1994-2010 RIP 250.000km(1999-2010)
440 1.6i luxury-line 1995 143.000km (2010- )
v40 Papa's auto maar mag ook in rijde:P
Ford focus 1.6 EcoBoost (lease auto)
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

kip88 schreef:Heb het probleem gevonden. Was gewoon de zekering :oops: Dacht dat deze heel was, maar had gewoon niet goed gekeken. Ik mat ook stroom bij de rempedaalschakelaar, een -, maar dat moet natuurlijk + wezen.
Zal wel ergens sluiting gemaakt hebben. Het gebeurde ook in een enorme stortbui. Ik denk zelf dat het in de de trekhaakaansluiting zit, deze is gewoon doorgelust vanaf de achterlichten en niet apart gezekerd.
Iederen bedankt voor het meedenken. Nu alleen nog een controle kastje scoren op de sloop voor een derde remlicht.
Controle kastje voor derde remlicht?????
Gebruikersavatar
redrooster
3rd Gear member
Berichten: 301
Lid geworden op: 23.06.2009 - 02:13
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

kip88 schreef:Heb het probleem gevonden. Was gewoon de zekering :oops: Dacht dat deze heel was, maar had gewoon niet goed gekeken.
Tja, ik durfde het haast niet te zeggen. :)
Afbeelding
De 460 GL carb van Frans
Gebruikersavatar
kip88
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 31.03.2009 - 17:52
Locatie: Zwijndrecht

@leip11 Ik heb stroom gemeten door +pen op de + van accu te doen en de -pen op de 1 van de draden bij de remlichtschakelaar. Toen had ik rond de 12Volt op het display.

@Ramon&Ramon Heb het misschien niet duidelijk genoeg omschreven, maar ik zoek een controle kastje waarop ook een aansluiting voor mijn derde remlicht zit. Had dit eerst niet op mijn auto, maar wil het graag origineel houden met een orgineel derde remlicht en het bijbehorende controle kastje.
Volvo 440 Turbo 1992 170.000
Volvo 740 GLE Turbodiesel 1985 380.000
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Controle kastje voor derde remlicht?????
Bedoelt ws het light bulb defect kastje in het achterscherm. Zwarte fase 1 kastje is voor uitvoeringen zonder 3e remlicht. Sluit je daar een trekhaak of 3e remlicht opaan dan blijft het lampje in je display branden dat er een lamp stuk is. Latere uitvoering voor 3e remlicht is rood.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
leip11
5th Gear member
Berichten: 1308
Lid geworden op: 29.01.2008 - 16:24
Locatie: hoogvliet
Contacteer:

dan heb je verkeerd gemeten.

je hebt nu gewoon de accu spanning gemeten. dit soort dingen kan je het best direct bij de schakelaar zelf meten. als het goed is zijn dit meestal 2 of 3 pinnen. (geen idee hoe het bij deze schakelaar is.) met je op de pinnen met de schakelaar open en je meet 12volt dan heb je een weet je dat je zekering goed is. als je de schakelaar gesloten is hoor je niks te meten. omdat je eigenlijk de 2 meetpennen tegen elkaar houdt.

kijk maar eens als je aan de inkomende kant van de zekering meet en op het zelfde punt als waar je daarna gemeten hebt. dan meet je ook gewoon 12 volt maar weet je nog steeds niet of de zekering goed is.
TIMO
waterpolo a way of life
440 1.8i DL E2 1994-2010 RIP 250.000km(1999-2010)
440 1.6i luxury-line 1995 143.000km (2010- )
v40 Papa's auto maar mag ook in rijde:P
Ford focus 1.6 EcoBoost (lease auto)
Gebruikersavatar
kip88
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 31.03.2009 - 17:52
Locatie: Zwijndrecht

@Iroll Dat kastje bedoel ik inderdaad. Heb nu een blauw kastje erin zitten. Ik zoek dus een phase I kastje met aansluiting voor derde remlicht. Phase II controleert nl. minder lampen.

@leip11 De schakelaar is 2 polig en schakelt met een plus. De min(massa) zit op het frame bij de achterlichten. Kwam daar pas achter toen ik het elektrische schema nakeek.
Volvo 440 Turbo 1992 170.000
Volvo 740 GLE Turbodiesel 1985 380.000
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Dat is simpeler op te lossen met een derde remlicht.
je pakt de remlichtdraad voor het kastje op en sluit daar het derde remlicht op aan,het kastje blijft het verder gewoon doen.
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”