@Wouterp:
Ik heb geen last van een pieptoon bij een hoog volume. Maar ik gebruik alleen een usb stick; heb nl geen ipod (vandaar ook mijn keuze voor de Grom en geen Imiv).
Heb zoals eerder vermeld de Grom rechtsom naar het dashboardkastje geleid en 'm daar met dubbelzijdige tape min of meer aan de achterkant vastgeplakt. Ik kan er dus redelijk makkelijk bij en de usbstick (4 gig, meegeleverd/besteld vanuit GROM in de US) er rechtstreeks in prikken. Maak dus geen gebruik van de standaard meegeleverde usb-verlengkabel, misschien dat dat ook nog wat uit maakt voor het geluid.
@Bob van Volvotech:
Heb de Grom aangesloten met idd dat bijgeleverde 'blauwe ding' (positap noemen ze het geloof ik) en bij mij werkt het prima.
Het enige gemis is eigenlijk dat ik geen tekst op de HU krijg, voor de rest dik tevreden.
Grom Audio iPod/USB interface geinstalleerd - eerste indruk
- VolvoTech
- 7th Gear member
- Contacteer:
"Heb de Grom aangesloten met idd dat bijgeleverde 'blauwe ding' (positap noemen ze het geloof ik) en bij mij werkt het prima. "
VT>> Kan kloppen want je hebt geen voeding die je doorzet, USB heeft voeding in de unit.
"Kan de Imiv dit ook niet krijgen?! Ik neem aan dat de Imiv verder qualitatief toch iets beter is?
Ook jammer is inderdaad dat je niet geen text op de HU ziet, maar ja daar is de prijs ook naar. "
VT>> Absoluut beter, maar niks ten nadele van de Grom als deze maar eerst aangepast wordt... (als je iPod of aux, of USB HDD met externe voeding gebruikt).
USB in iMIV is in principe nog niet geplanned, alhoewel er wel over gesproken wordt. Is sowieso erg lange termijn.
VT>> Kan kloppen want je hebt geen voeding die je doorzet, USB heeft voeding in de unit.
"Kan de Imiv dit ook niet krijgen?! Ik neem aan dat de Imiv verder qualitatief toch iets beter is?
Ook jammer is inderdaad dat je niet geen text op de HU ziet, maar ja daar is de prijs ook naar. "
VT>> Absoluut beter, maar niks ten nadele van de Grom als deze maar eerst aangepast wordt... (als je iPod of aux, of USB HDD met externe voeding gebruikt).
USB in iMIV is in principe nog niet geplanned, alhoewel er wel over gesproken wordt. Is sowieso erg lange termijn.
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
www.volvotech.eu
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
-
- 2nd Gear member
Zo... ingebouwd.
Ik had GROM ook een mailtje gestuurd over de hoge pieptoon en voordat ik een antwoord van ze kreeg had ik al een nieuwe kabel van hun in de bus liggen. Ongelooflijk.
Zit een dikke filter ingebouwd en de piep...... IS WEG. Helemaal goed nu.
Ik heb een passthrough houder gekocht van Carrcom:
http://www.carcomm.nl/producten/iPod-iP ... 4/?details
Had geen zin in losse iphone waar je steeds een stekker in en uit moet pluggen.
Nu is het klik en play en de Iphone laadt ook nog op.
En nu met een abbo op SPOTIFY altijd online ALLE muziek in de auto. Heerlijk.
Eindelijk af van de CD!! haha.
(Ik kan me nog herinneren dan mn vader en CD-speler in de auto kreeg; DAT WAS LUXE)(we zijn zo verwent met zn allen hè)
Het USB verlengstuk zit achter de houder geplakt dus deze is ook niet te zien.
USB stick wel te zien maar dat is smaak...

Uploaded with ImageShack.us

Ik had GROM ook een mailtje gestuurd over de hoge pieptoon en voordat ik een antwoord van ze kreeg had ik al een nieuwe kabel van hun in de bus liggen. Ongelooflijk.
Zit een dikke filter ingebouwd en de piep...... IS WEG. Helemaal goed nu.
Ik heb een passthrough houder gekocht van Carrcom:
http://www.carcomm.nl/producten/iPod-iP ... 4/?details
Had geen zin in losse iphone waar je steeds een stekker in en uit moet pluggen.
Nu is het klik en play en de Iphone laadt ook nog op.
En nu met een abbo op SPOTIFY altijd online ALLE muziek in de auto. Heerlijk.
Eindelijk af van de CD!! haha.
(Ik kan me nog herinneren dan mn vader en CD-speler in de auto kreeg; DAT WAS LUXE)(we zijn zo verwent met zn allen hè)
Het USB verlengstuk zit achter de houder geplakt dus deze is ook niet te zien.
USB stick wel te zien maar dat is smaak...

-
- 2nd Gear member
ps: de Iphone plug die je van GROM krijgt waarmee je de Iphone connect moet dus achter in de Carrcom houder.
Helaas is DEZE plug te 'lang' zeg maar.
Ik heb de plus opengmaakt en het snoer 90 gragen uit de plughouder laten komen; zo past de plug er prima in.
Ik maak nog wel even een fotootje.
Helaas is DEZE plug te 'lang' zeg maar.
Ik heb de plus opengmaakt en het snoer 90 gragen uit de plughouder laten komen; zo past de plug er prima in.
Ik maak nog wel even een fotootje.
-
- 1st Gear member
Ik ben ook van plan om een GROM te kopen en aan te sluiten aan mijn HU-850. Er wordt verteld dat achter in de auto (s60 D5 my2006) een kabel zit voor een wisselaar waar je de GROM gewoon kunt aansluiten. Waarom plaats iedereen de GROM achter z'n radio of in het daskboard kastje? Is daar een reden voor om het niet achter in de auto aan de wisselaars kabel te hangen?
- VolvoTech
- 7th Gear member
- Contacteer:
Die wisselaar kabel is er zeker niet altijd.
(*is een melbus kabel die voor RTI en/of cd-wisselaar gebruikt kan worden).
www.volvotech.eu
www.volvotech.eu
-
- 2nd Gear member
Maar het is erg makkelijk aansluiten op deze manier moet ik zeggen.
Je hoeft nu niet de Iphone-kabel/auxkabel/usb-babel van achteren naar voren te leiden.
Hoeft nu alleen maar de airco-unit en radio eruit te wippen. 3 minuten.
Kastje inpluggen.
Kabeltjes vanuit kast naar je plek leiden en klaar.
Je hoeft nu niet de Iphone-kabel/auxkabel/usb-babel van achteren naar voren te leiden.
Hoeft nu alleen maar de airco-unit en radio eruit te wippen. 3 minuten.
Kastje inpluggen.
Kabeltjes vanuit kast naar je plek leiden en klaar.
-
- 2nd Gear member
Als je je Ipod wilt bedienen is het wel handig dat je 'm voor in de auto hebt, maar je kan ook gewoon een usb stick in de grom drukken terwijl het apparaat aan de wisselaarkabel in de kofferbak hangt.
Als ik een wisselaarkabel in m'n kofferbak had gehad, had ik zeker de Grom voorzien van usb stick op die plek aangekoppeld (helemaal gemakkelijk n.l.).
Als ik een wisselaarkabel in m'n kofferbak had gehad, had ik zeker de Grom voorzien van usb stick op die plek aangekoppeld (helemaal gemakkelijk n.l.).
Nu: S80 2.0D MY2009
Voorheen: C30 1.8 sport (2009)
Daarvoor: S60 2.0t/Rica 225 pk/2005
-
- 1st Gear member
Toch maar de grom besteld. Ik heb netje de documentatie bekeken hoe ik het beste mijn radio kan uitbouwen zonder iets te beschadigen. Ik ga de grom net als Niels s60 in het dashbordkastje bouwen (heb namelijk niet de usb kabel erbij geleverd gekregen). Dus vol goede moet begonnen. Eerst de min pool losgekoppeld om geen electrische problemen te krijgen zoals is omscheven. Daarna de cover plaat van mijn automaat losgemaakt. Maar toen liep ik al gelijk tegen een probleem. Ik krijg na het losmaken van de coverplaat deze niet een kwartslag gedraaid (anders kan ik niet bij de schoefjes van de airounit) omdat de automaatpook naar voren staat in z'n P. Ik dacht dan zet ik heb handmatig even in z'n D. Maar dat gaat dus niet als de min pool los is. Ik weet niet of iemand hier ervaring mee heeft. Ik heb alles weer in elkaar gezet en wacht nu op de goude tip:-)
- VolvoTech
- 7th Gear member
- Contacteer:
Daar komt ie dan die die gouden tip:
- Auto even op contact standje II (2) en vervolgens rem intrappen en automaat naar D en evt. zelfs even in de handmatige schakeling naar links zodat je meer ruimte hebt.
- Auto even op contact standje II (2) en vervolgens rem intrappen en automaat naar D en evt. zelfs even in de handmatige schakeling naar links zodat je meer ruimte hebt.
www.volvotech.eu
www.volvotech.eu
-
- 1st Gear member
@ Volvotech. Ja het lijkt er op dat het de enige manier is. Zodra de pookplaat gedraaid is haal ik de min pool los. Dank je voor je reactie.
@ Niels s60: Je hebt de grom in het dashboard kastje geplaatst. Is er al een open ruimte tussen de radio en het dashboardkastje waarlangs je de kabel kan voeren?
@ Niels s60: Je hebt de grom in het dashboard kastje geplaatst. Is er al een open ruimte tussen de radio en het dashboardkastje waarlangs je de kabel kan voeren?
-
- 2nd Gear member
@pattt1: het is wel ff prutsen tussen en langs andere kabels, maar er is genoeg ruimte rechts boven. De kabel is net lang genoeg om de Grom op de achterzijde, achter de opstaande rand (maar nog wel net in het zicht) van het db-kastje te bevestigen (met dubbelzijdige tape in mijn situatie). Als je het db-kastje dan weer sluit, draait de grom mee en past ie precies als het ware onder de framebuis direct achter het dashboardkastje.
-
- 5th Gear member
enpattt1 schreef:Ik ben ook van plan om een GROM te kopen en aan te sluiten aan mijn HU-850. Er wordt verteld dat achter in de auto (s60 D5 my2006) een kabel zit voor een wisselaar waar je de GROM gewoon kunt aansluiten. Waarom plaats iedereen de GROM achter z'n radio of in het daskboard kastje? Is daar een reden voor om het niet achter in de auto aan de wisselaars kabel te hangen?
Ik heb ook een HU-850 en DVD navigatie. Hoe kom ik erachter of ik een wisselaar kabel heb? Is dat makkelijk uit te vinden?VolvoTech schreef:Die wisselaar kabel is er zeker niet altijd.
En Pattt1, waarom heb je alsnog besloten om de GROM niet achterin te plaatsen? Als ik het goed begrijp, komt ie dan bij de DVD unit terecht?
[edit]
Ik vind dat jullie allemaal zo makkelijk doen mbt het uitbouwen van de hele HU-xx unit. Hoe doen jullie dat? Zijn daar guides voor?
-
- 2nd Gear member
Ben zelf ook niet zo'n held met dit soort zaken (lees: leek)en had dus ook niet de instelling van: 'dat doe ik even'. Heb op dit forum uitgebreid rondgeneusd naar o.a. uitbouwhandleidingen voor de HU (die bijv. vanaf MY2005 weer anders is t.o.v. de bouwjaren ervoor).Ik vind dat jullie allemaal zo makkelijk doen mbt het uitbouwen van de hele HU-xx unit. Hoe doen jullie dat? Zijn daar guides voor?
Toen ik naar mijn idee genoeg info had, ben ik aan de slag gegaan. Allerbelangrijkste is volgens mij dat je de TIJD neemt en bijv. niet op een namiddag in het halfdonker ff snel snel te werk wilt gaan.
Na verwijderen van de halve middenconsole (zit uiteindelijk maar met 2 schroeven vast) keek ik in een kabelspaghetti waar mij ook even het zweet van uitbrak. Maar goed, al die kabels heb je verder niet nodig.
Na een uurtje werk, waarbij ik de meeste tijd kwijt was om de gromkabel naar het dashboardkastje te leiden, had ik het voor elkaar. Toen daarna ook nog bleek dat ik niets per ongeluk had gemold én de Grom ook nog werkte, was ik ff errug blij laat ik maar zeggen

Vandaar ook dat ik enthousiast mijn ervaring deel in deze topic; met overigens alle credits voor de starter ervan! (de door hem geplaatste foto's waren ook voor mij verhelderend).
-
- 5th Gear member
Ben benieuwd!
Heb eigenlijk veel meer zin in een IMIV systeem maar heb geen Ipod en het staat me zo tegen om een complete ipod erbij te moeten kopen terwijl er oplossingen zijn die gewoon een USB stickie van een paar eurootjes slikken.
Hmmm hier een manual gevonden om de HU-850 uit te bouwen:
http://www1.volvotech.nl/download/manua ... 0-v1.0.pdf
Lijkt niet erg moeilijk.
Heb eigenlijk veel meer zin in een IMIV systeem maar heb geen Ipod en het staat me zo tegen om een complete ipod erbij te moeten kopen terwijl er oplossingen zijn die gewoon een USB stickie van een paar eurootjes slikken.
Hmmm hier een manual gevonden om de HU-850 uit te bouwen:
http://www1.volvotech.nl/download/manua ... 0-v1.0.pdf
Lijkt niet erg moeilijk.
-
- 1st Gear member
Ik ben weer bezig geweest met het inbouwen. Middenplaat eruit en een kwartslag gedraaid. Ik heb s60 my2006 en de unit kon ik eruit nemen na het losdraaien van de 2 schroefjes eronder. Maar wat denk je wat ik nu weer tegen kwam? Ja hoor allebei de 2 din aansluitingen zijn bezet. Wat nu...????.
Zal ik dan toch een wisselaars kabel achterin hebben zitten? Ik kan hem niet vinden. En waar komt die uit?
In de tussen tijd heb ik alles maar weer terug gezet. Tot nu toe niet echt plug & play bij mij.
Zal ik dan toch een wisselaars kabel achterin hebben zitten? Ik kan hem niet vinden. En waar komt die uit?
In de tussen tijd heb ik alles maar weer terug gezet. Tot nu toe niet echt plug & play bij mij.

-
- 5th Gear member
Bah, hoe kan het nou dat alles bezet is? Heb je soms ook navi/gsm? Vraag me af hoe de wisselaarskabel eruit ziet.pattt1 schreef:Ik ben weer bezig geweest met het inbouwen. Middenplaat eruit en een kwartslag gedraaid. Ik heb s60 my2006 en de unit kon ik eruit nemen na het losdraaien van de 2 schroefjes eronder. Maar wat denk je wat ik nu weer tegen kwam? Ja hoor allebei de 2 din aansluitingen zijn bezet. Wat nu...????.
- VolvoTech
- 7th Gear member
- Contacteer:
Heb je geen melbus splitterkabel gekregen?
www.volvotech.eu
www.volvotech.eu
-
- 1st Gear member
Ik heb het eindelijk voor elkaar. Ik wist dus niet dat ik de kabel van de RTI eruit moest halen en deze moest aansluiten op het losse uiteinde van de melbus (kabel). Dit staat ook niet omschreven in de manual. Tja,....Ik ben op dit gebied ook maar een leek. Nu heb ik wel weer een volgende "probleem". Als ik hem op cd charger zet kan ik door snel op de "next' button te drukken selecteren tussen ipod, aux en usb. Maar wat denk je. Hij selecteert alleen maar tussen de ipod en aux. Na zeker 15 minuten wil ie soms schakelen naar usb. toen werkt het perfect. Maar als de auto even stil heeft gestaan schakelt hij automatisch over naar ipod en begint het geouwehoer weer opnieuw. Ik heb de grom voeding ook op de constant voeding staan. Op de volvo stekker links boven in (rode draad). Weet iemand hoe ik dit probleem kan oplossen want ik ben de grom aardig zat aan het worden. Of is dit een defect in de grom zelf?