Beste allemaal,
Na 9 maanden van m'n S60 uit 2001 (2.4, 140 pk) te hebben genoten heb ik sinds recentelijk last van een terugkomend foutieve oververhitte motortemperatuur-indicatie, naast ook een koplamp euvel.
3 weken geleden kreeg ik tijdens een rit van amper 10 minuten (en niet boven de 3000 rpm geweest) opeens het volgende:
- Koelvloeistof meter op het dashboard geeft maximale temperatuur aan;
- BC melding 'Motortemperatuur te hoog. Zet voertuig zsm stil en motor uit'
- Bijbehorende rood waarschuwingslampje in het midden;
- Oranje motorlampje brandt ook (emissie/ETM lamp); en
- Direct na het starten (koud en warm) stijgt het stationair toerental gelijk naar 1800 rpm, na even een dot gas stijgt het toerental naar 2500 rpm, maar blijft hier vervolgens een paar seconden hangen voordat deze naar 1800 rpm start. Als ik vervolgens wegrij reageert alles weer normaal.
Toen ben ik bij de Volvo specialist geweest en bleek dat het motorkoelsysteem wel goed functioneert. De thermostaat regelt netjes op 85 graden af (gemeten met een IR-gun), er zat genoeg koelvloeistof in en de ventilator sloeg netjes aan. Bij het uitlezen werd een afwijking in de koelvloeistof temperatuursensor geconstateerd. De afwijking werd groter naarma de temperatuur toenam. Toen is de koelvloeistof temperatuursensor vervangen, en sindsdien heb ik tot gisteravond er geen last van gehad.
Gisteravond is weer precies hetzelfde gebeurd. Na een rit van 6 minuten en minimale toeren ging het rode waarschuwingslampje branden, gevolgd door dezelfde BC melding en ik zag mn temperatuurmeter van een kwart naar maximaal oplopen. Verder zijn er geen andere vreemde waarnemingen.
Heeft iemand een idee wat er mis kan zijn? ETM verontreindigd? Lijkt me sterk gezien de rare temperatuursindicatie.
S60 2001 terugkomend foutieve motortemperatuur indicatie
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1886
- Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
- Locatie: Cesko
Misschien een slecht contact in de connector van de temperatuursensor?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 29.12.2009 - 18:00
Ga ik vanmiddag even checken en meten. Ik ben via VADIS erachter gekomen dat het een NTV-weerstand betreft. Geen contact of contact met de massa zou allebei resulteren in 0V, wat overeen zou komen met de temperatuurmeter die maximale uitslag geeft. Ik hou jullie op de hoogte.Edwin@Amsterdam schreef:Misschien een slecht contact in de connector van de temperatuursensor?
Zou het systeem niet uit zichzelf al ontlucht zijn?Frumpy schreef:Misschien een luchtbel in het koelsysteem.
Ontluchten.
De thermostaat is misschien ook niet heleaal zuiver, tenzij ik stil sta komt de motor niet echt 'snel' op bedrijfstemperatuur.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 29.12.2009 - 18:00
Het is weer in orde! Tenminste, voorlopig....
Zojuist het volgende gedaan:
- Stekkerverbinding van de temperatuursensor gechecked. Niks bijzonders
- Sensor proberen door te meten, lage weerstand bij laag temperatuur. Zou eigenlijk het voltage moeten meten met motor draaiend om te kijken of deze naar temperatuur reageert. Kon echter mn multimeter nergens fatsoenlijk in de stekker prikken.
- Enfin, auto op contact gezet en krijg gelijk weer maximale temperatuursindicatie.
Wilde toen eigenlijk de garage bellen, maar ik dacht ik ga even het gasklephuis op reiniging controleren nu ik toch de motorkap open heb. Dus, min-pool losgekoppeld, sensor wilde ik loskoppelen maar toen maar erop gelaten, gasklephuis eraf, doekje erbij (viel mee!), gasklephuis erop, contact op II, min-pool weer aangesloten en verhip!: temperatuursmeter blijft in de koude zone staan. Auto gestart en na een tijdje zie ik de meter langzaam naar het midden lopen. Geen melding op het dashboard meer. Voorlopig doet ie het weer normaal, maar volgens mij kwestie van tijd voordat de ECM of DIM weer getriggered wordt.
Lijkt wel alsof de ECM 1x een (vals) signaal krijgt en dit vervolgens blijft gebruiken? Klinkt onlogisch, misschien hebben jullie nog ideeën?
Zojuist het volgende gedaan:
- Stekkerverbinding van de temperatuursensor gechecked. Niks bijzonders
- Sensor proberen door te meten, lage weerstand bij laag temperatuur. Zou eigenlijk het voltage moeten meten met motor draaiend om te kijken of deze naar temperatuur reageert. Kon echter mn multimeter nergens fatsoenlijk in de stekker prikken.
- Enfin, auto op contact gezet en krijg gelijk weer maximale temperatuursindicatie.
Wilde toen eigenlijk de garage bellen, maar ik dacht ik ga even het gasklephuis op reiniging controleren nu ik toch de motorkap open heb. Dus, min-pool losgekoppeld, sensor wilde ik loskoppelen maar toen maar erop gelaten, gasklephuis eraf, doekje erbij (viel mee!), gasklephuis erop, contact op II, min-pool weer aangesloten en verhip!: temperatuursmeter blijft in de koude zone staan. Auto gestart en na een tijdje zie ik de meter langzaam naar het midden lopen. Geen melding op het dashboard meer. Voorlopig doet ie het weer normaal, maar volgens mij kwestie van tijd voordat de ECM of DIM weer getriggered wordt.
Lijkt wel alsof de ECM 1x een (vals) signaal krijgt en dit vervolgens blijft gebruiken? Klinkt onlogisch, misschien hebben jullie nog ideeën?
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
in de tempsensor zitten bi-metaaltjes die wel is los gaan zitten.
Heb je deze al vervangen?,zo nee,koop wel een orginele en geen imitatiesensor..
Heb je deze al vervangen?,zo nee,koop wel een orginele en geen imitatiesensor..
-
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 29.12.2009 - 18:00
Yes, 3 weken geleden is een nieuwe temperatuursensor door de Volvo specialist geplaatst.Ramon&Ramon schreef:in de tempsensor zitten bi-metaaltjes die wel is los gaan zitten.
Heb je deze al vervangen?,zo nee,koop wel een orginele en geen imitatiesensor..
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Wel een orginele?????
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
maar ook een nieuwe kan stuk zijn,probeer een andere zou ik zeggen.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 29.12.2009 - 18:00
Het vreemde is dus dat de indicatie weer normaal is (sinds dat ik gister de min-pool van de accu af/aankoppeld heb. De sensor lijkt dus gewoon normaal te werken. Ik kan voor de zekerheid wel even proberen te meten of de sensor netjes tussen 0-5V blijft.
Op één of andere manier wordt de ECM/DIM getriggered om een overhitte motor te signaleren en daarna zich niet meer te herstellen. Gister is het herstel dus wel gebeurd nadat de stroom eraf is geweest, maar het laat zich natuurlijk gissen wat de ECM/DIM doen als er opnieuw spanning opgezet wordt.
Op één of andere manier wordt de ECM/DIM getriggered om een overhitte motor te signaleren en daarna zich niet meer te herstellen. Gister is het herstel dus wel gebeurd nadat de stroom eraf is geweest, maar het laat zich natuurlijk gissen wat de ECM/DIM doen als er opnieuw spanning opgezet wordt.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Even afwachten dus!
-
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 29.12.2009 - 18:00
Afgelopen weekend de sensor doorgemeten. Geen bijzonderheden, netjes 0-5V gemeten. Het verhaal aan dezelfde volvo-specialist gemeldt en hun gevraagd om advies. Uitlezen kan altijd, maar ze vermoeden dat het dasboard module vervangen moet worden. Behoorlijk prijzig, en dát terwijl andere zaken niet uitgesloten zijn. Ik zie het al voor me, na een gepeperde rekening van 700,- en een nieuwe DIM komt de melding weer terug. Dan wordt de ECM vervangen en na 1200,- extra lichter komt het weer terug en eindigen we een half jaar later met een kabelbreuk of slecht massa-punt...
Helaas kwam afgelopen maandag avond, plots op dezelfde manier, de melding weer naar voren. Dus, BC melding, rood lampje op dashboard, oranje check engine lampje en temperatuur meter in de oververhit stand. Wederom, koelsysteem lijkt gewoon netjes te werken en thermostaat regelt netjes af.
Hopelijk heb ik deze week tijd om weer even de accu-los te koppelen en weer aan te koppelen. Kijken of de melding dan weer verdwijnt (voorlopig), Misschien ECM of DIM software update??
Helaas kwam afgelopen maandag avond, plots op dezelfde manier, de melding weer naar voren. Dus, BC melding, rood lampje op dashboard, oranje check engine lampje en temperatuur meter in de oververhit stand. Wederom, koelsysteem lijkt gewoon netjes te werken en thermostaat regelt netjes af.
Hopelijk heb ik deze week tijd om weer even de accu-los te koppelen en weer aan te koppelen. Kijken of de melding dan weer verdwijnt (voorlopig), Misschien ECM of DIM software update??
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Een DIM vervangen kost geen 700 euro hoor,er is een topic over deze materie en daar staat een adres bij die dat verzorgen kunnen..
Even de zoekfunctie gebruiken dus!
Even de zoekfunctie gebruiken dus!
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
-
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 29.12.2009 - 18:00
Topics inmiddels gevonden. Symptonen komen niet helemaal overeen, maar het principe van een foutieve dashboard zit er wel in op zich. Ik het antwoord van de specialist nog eens nagelezen, en dacht dat het prijs per uur was. Maar het is 75,- excl BTW maar inclusief inbouw en uitbouw. (zij sturen hem vervolgens op).
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Kun je er beter zelf heen rijden,is dat niet simpeler mocht dat het probleem zijn?
Waar ik overigens niet in geloof!
Waar ik overigens niet in geloof!
-
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 29.12.2009 - 18:00
Ze zullen hem naar een van de hier genoemde bedrijfen opsturen, weet alleen niet welke maar zelf er naartoe rijden zou inderdaad simpeler zijn. Ik geloof er trouwens ook steeds minder en minder in dat het aan de dashboard ligt, er is n.l. meer informatie waar ik gister achter ben gekomen:
Direct na het starten reageert de motor anders dan normaal op het gaspedaal. Ten eerste is het stationair toerental vlak na de start iets hoger dan als er geen hoge motortemperatuurindicatie is. Ten tweede, als ik nu dan in zijn neutraal even een dot gas geef, dan blijft hij hangen bij 3000 rpm (ipv van weer terug te zakken) Motortoerental zakt pas langzaam terug na een seconde of 4 á 7. Ten derde, het stationair toerental 'na een tijdje te hebben gereden' is lager dan zonder de foute temperatuur indicatie. (600-700 rpm ipv 900-1000 rpm). Verder, wellicht onderschat ik het oranje 'check engine' lampje. In ieder geval, naar mijn weten stuurt het dashboard níet het motormanagement aan.
De hele beschrijving gaat via een kennis naar een volvo-dealer monteur. Wellicht hebben zij nog een idee.
Direct na het starten reageert de motor anders dan normaal op het gaspedaal. Ten eerste is het stationair toerental vlak na de start iets hoger dan als er geen hoge motortemperatuurindicatie is. Ten tweede, als ik nu dan in zijn neutraal even een dot gas geef, dan blijft hij hangen bij 3000 rpm (ipv van weer terug te zakken) Motortoerental zakt pas langzaam terug na een seconde of 4 á 7. Ten derde, het stationair toerental 'na een tijdje te hebben gereden' is lager dan zonder de foute temperatuur indicatie. (600-700 rpm ipv 900-1000 rpm). Verder, wellicht onderschat ik het oranje 'check engine' lampje. In ieder geval, naar mijn weten stuurt het dashboard níet het motormanagement aan.
De hele beschrijving gaat via een kennis naar een volvo-dealer monteur. Wellicht hebben zij nog een idee.