s80 1999
http://i16.photobucket.com/albums/b16/c ... 1175541459
s90 1997
http://www.gizzmoid.com/volvo960/Engine.JPG
zie hier. een motorblok 1 cylinder ingekort
zelfde uiterlijk, de dummie olie vuldop, de kleppendeksel ed.
weet iemand hier meer van?
gr, gijs
volvo s80 motorblok sprekend lijkend op s90 blok
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
ja
Volvo for life
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
1 - 1 dus
Volvo for life
- geestschrijver
- 5th Gear member
- Berichten: 1638
- Lid geworden op: 01.06.2006 - 09:36
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Misschien zijn ze van hetzelfde merk.
240 DL estate 1987, rood [2001-2006] | 240 Super Polar estate 1992, rookgrijs [2006-2015] | V70 2.4 170pk Edition Sport automaat 2007, black stone [2015- ]
Twitter | LinkedIn | Geestschrijver
Twitter | LinkedIn | Geestschrijver
- Marc O.
- 5th Gear member
- Berichten: 1662
- Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
- Locatie: Tilburg
Volgens mij zijn het identieke motoren op die ene cylinder na, en werden ze zelfs op dezelfde machine gehoond. Bij de 5 cylinder stond er een boor in de vrije lucht te draaien in plaats van in het blok.
...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)
V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)
V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
De 4,5 en 6 cilinder motoren zijn hetzelfde van opbouw,alleen het cilinder aantal verschilt..
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
1e foto: motor dwars voorin, ventilatieopeningen op paravent anders dan van S80, maar meer lijkend op een 850. Bij een S80 waren het niet 7 losse roosters, maar één lange.
2e foto: 6 cilindermotor in een 960. Werd later ook verbeterd) dwars voorin de S80 gestopt.
Maar zeg eens, wat was nou het probleem eigenlijk?
2e foto: 6 cilindermotor in een 960. Werd later ook verbeterd) dwars voorin de S80 gestopt.
Maar zeg eens, wat was nou het probleem eigenlijk?
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21749
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Die 6 cilinder in de S90 is begin jaren 90 ontwikkeld en geplaatst in de eerste 960 als 204 PK. De tweede serie 960 kreeg een kleinere motor van 2,5 liter door boring en slag te verkleinen en dat werd 170 PK.
Inmiddels was de 850 op de markt gekomen en die gebruikte diezelfde 6 cilinder als motor. Echter werd in de fabriek de 6e cilinderboor van de band geslagen en werd het een 5 cilinder van 170 PK en een 140 PK met maar 2 kleppen per cilinder.
Op een zeker moment wilde Volvo alles S of V gaan noemen en kwam de S90 met de 3 liter van 204 PK en een geknepen versie van 180 PK (geen kleinere motor). Vervolgens was daar eind 90-jaren een S80 met twee 5 cilinders en weer die 6 cilinder van 204 PK.
Alle 5 cilinder motoren vinden hun oorsprong dus begin jaren 90 met die 960.
Tussendoor is er een aantal jaren een 5 cilinder TDI geweest van VW-Audi maar die werd later vervangen door een eigen 5 pitter diesel. Die laatste is inmiddels goed door ontwikkeld en dat weten de meest van u wel.
Overigens is er van die 6 cilinder ook een 4 cilinder gemaakt voor de eerste S en V40. Een 2 liter in diverse uitvoeringen en een kleinere 1,6. De minder bekende 1,8 liter bleek een Mitsubishimotor die te vinden was in een Charisma.
Inmiddels was de 850 op de markt gekomen en die gebruikte diezelfde 6 cilinder als motor. Echter werd in de fabriek de 6e cilinderboor van de band geslagen en werd het een 5 cilinder van 170 PK en een 140 PK met maar 2 kleppen per cilinder.
Op een zeker moment wilde Volvo alles S of V gaan noemen en kwam de S90 met de 3 liter van 204 PK en een geknepen versie van 180 PK (geen kleinere motor). Vervolgens was daar eind 90-jaren een S80 met twee 5 cilinders en weer die 6 cilinder van 204 PK.
Alle 5 cilinder motoren vinden hun oorsprong dus begin jaren 90 met die 960.
Tussendoor is er een aantal jaren een 5 cilinder TDI geweest van VW-Audi maar die werd later vervangen door een eigen 5 pitter diesel. Die laatste is inmiddels goed door ontwikkeld en dat weten de meest van u wel.
Overigens is er van die 6 cilinder ook een 4 cilinder gemaakt voor de eerste S en V40. Een 2 liter in diverse uitvoeringen en een kleinere 1,6. De minder bekende 1,8 liter bleek een Mitsubishimotor die te vinden was in een Charisma.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]