"Slechte" ervaringen met chiptuning!

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Gebruikersavatar
Wouter06
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 08.11.2010 - 04:26

Wel,

Na heel het forum doorspit te hebben, merk ik dat er toch nergens een concreet antwoord te vinden is op dat chiptuning goed of slecht is voor je motor..

Dat is ook logisch natuurlijk! De ene chiptuner en motor is de andere niet. Waar het voor de ene motorblok piece of cake is om er wat extra paardjes uit te persen terwijl een andere blok er bij gaat zweten en uiteindelijk iets forceerd..

Om terug te komen op de vraag of chiptunen slecht is voor je geliefde waren, kan je bijne alle antwoorden hier op het forum samenvatten tot de volgende 3:
  • Niet doen, je koppeling slijt veel sneller
  • Niet doen, je motor is daar niet op berekend
  • Niet doen, had je dan gewoon een zwaardere motor aangekocht in eerste instantie!
Ook hier haal ik weer aan dat iedere chiptuner en motorblok anders is. Dus bij de ene wagen kan alles perfect lukken, de andere heeft kosten zolang de levensduur van zijn wagen strekt.

Ook zijn die antwoorden hierboven 9 kansen van de 10 geen ervaringen, maar iets wat iemand van een ander gelezen of gehoord heeft.

Daarom wil ik nu graag weten wie effectief slechte ervaring heeft gehad met zijn eigen wagen waar chiptuning de oorzaak van was!!

Met dit topic wil ik zelf dan ook een hoop nieuwe topics besparen waarin ze vragen of ze chiptuning zouden moeten doen of niet. De voordelen ijn bij iedere chiptuner hetzelfde:
  • Meer vermogen
  • Meer koppel
  • Lager verbruik (mits de rijstijl hetzelfde blijft
En allemaal beloven ze dat ook dat er een toename van 0% is bij versnelde slijtage.

Hierbij neem ik dan aan dat niemand nog iets heeft aan goede ervaringen, want dat een een zeer degelijke lijst waar iedereen de voordelen bevestigd en eigenlijk niks nieuws brengt voor een antwoord op de vraag.

Om het dan wat makkelijker te maken, zal ik voor iedereen een sjabloon hieronder neerpoten zodat je de gegevens makkelijk kan ingeven :)

Code: Selecteer alles

[b]Model: [/b]
[b]Bouwjaar: [/b]
[b]Motor: [/b]
[b]Aantal km: [/b]
[b]Chiptuner: [/b]
[b]Slechte ervaring:[/b]

[b]Kosten om het op te lossen:[/b]
Voorbeeld(fictief)

Model: v50
Bouwjaar: MY2010
Motor: 1.6D DrivE
Aantal km: 25.438
Chiptuner: BlaBla Chiptuning
Slechte ervaring:
Na zo'n 5000km merkte ik dat mijn koppel begon te slippen. Ik heb toen meteen een afspraak proberen te maken mijn mijn chiptuner om de originele software terug te laten zetten. Maar vooraleer ik een afspraak kon maken was mijn koppeling enorm toegetakeld. Na het terug laten zetten naar de originele chiptuning was het dan ook niet opgelost en bleef de koppeling nog altijd doorslippen.
Kosten om het op te lossen:
Vervangen koppelingsplaten: 1400 euro
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

D5,bouwjaar 2005
Krukas gebroken.
heeft 1900 km gereden na tuning..
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Wouter06 schreef:
  • Meer vermogen
  • Meer koppel
  • Lager verbruik (mits de rijstijl hetzelfde blijft
Even een vraagje van mijn kant: Wat zou er de reden van zijn denk je, dat de auto fabriek-af niet al is voorzien van al dit moois? Dat zo toch ook beter verkopen? Zuiniger en sneller, wie wil dat nou niet?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Wouter06
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 08.11.2010 - 04:26

Oceanracer schreef:
Wouter06 schreef:...
Even een vraagje van mijn kant: Wat zou er de reden van zijn denk je, dat de auto fabriek-af niet al is voorzien van al dit moois? Dat zo toch ook beter verkopen? Zuiniger en sneller, wie wil dat nou niet?
Het enige antwoord dat ik altijd terugvind op die vraag is omdat het een fabrikant teveel zou kosten om voor ieder land een aparte versie uit te brengen dat geoptimaliseerd is voor die omgeving.
Zo zijn er in belgie weinig tot praktisch geen (zware) hellingen, hebben we minder te maken met een stoffig klimaat etc.. Waardoor wagens hier het minder zwaar te voorduren hebben dan in andere landen.

Met andere woorden, one size fits all is goedkoper.

Schiet me niet af, dit is wat ik 'gelezen' heb :)
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight=
Ik denk dat je hier wel een antwoord kunt vinden. :wink:
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20408
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Fabrikanten maken inderdaad motoren die in meerdere landen moeten voldoen aan bepaalde emissie-eisen. Daarnaast bouwt de fabrikant heel veel reserves in een motor zodat deze domweg lang meegaan.
10 jaar geleden had de VW-groep een aardige: alle TDI-motoren waren vaak sterker dan de opgegeven 250 of 300 Nm-koppel.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
chris_zweden
3rd Gear member
Berichten: 481
Lid geworden op: 01.11.2009 - 16:25
Locatie: Karlstad

Motor wordt standaard van fabriek gedowntuned omdat in sommige landen de benzine/diesel van een lage kwaliteit is. Zeg maar gerust dat een standaard blok 20% gedowntuned is. Dat je koppeling kapot gaat na 5000 lijkt me heel sterk, dan moet je echt wel clutchdump doen of stoplicht sprintjes.
Volvo S80 D5 Geartronic Summum MY07
security line, audio line, climate line, winter line, professional line, chrome pakket, standkachel, personal car communicator , geventileerd leder+verwarmbare voorstoelen, elektrisch verstelbare passagiersstoel, neerklapbare hoofdsteunen achter, verwarmbare achterbank, classic wood schakelpookknop, blind spot information system (BLIS), audioconsole achter, bluetooth, trekhaak, park assist camera, nivomat, enz.
Rica stage2
Gebruikersavatar
Edgar
5th Gear member
Berichten: 1340
Lid geworden op: 23.03.2007 - 13:32

Je kunt niet alle bedrijven over een kam scheren, en dit gaat weer leiden tot zware discussies en ergenissen... maar goed... dat moet ieder voor zich weten, daar zou een forum ook wel voor bedoeld zijn. ;-)

Chiptuning slecht of goed is veel te breed genomen, een auto door een goede tuner je auto laten fine-tunen is vaak nog beter dan af-fabriek...

Wie zegt dat een koppeling of andere delen niet kapot waren gegaan zonder tuning... Kan je niet zeggen, je hebt geen nul meting...

Zoals met zoveel diensten en producten zijn er slechte en goede..

Als je een tuner treft die idd glashard in je gezicht zegt dat de slijtage gelijk blijft weet je ook genoeg natuurlijk... Natuurlijk slijt alles bij een flinke vermogenstoename meer..

Tuning wordt steeds moeilijker gemaakt door de fabriekanten, een nieuwe BMW, Mercedes, Audi en ook zelf Volvo is bij het inleveren van de sleutel de tuning al te zien door de dealer.

Ik ben niet tegen tuning, heb meerdere auto's laten tunen bij Hartog Tuning, samen met JD enginering een van de beste tuners in NL die maatwerk leveren (uiteraard zijn er meer goede!). Er zijn ook genoeg voorbeelden waar je niet heen moet en waar gezegd wordt dat de dealer het niet kan zien, onzin, zelfs een powerbox die niet aanwezig meer is kunnen ze nog zien.

Dus mijn reactie... op je punten

Niet doen, je koppeling slijt veel sneller
Klopt, maatwerk tuning met respect voor je koppeling is belangrijk.

Niet doen, je motor is daar niet op berekend
Oneens, maatwerk kan je auto lekkerder laten lopen dan af-fabriek

Niet doen, had je dan gewoon een zwaardere motor aangekocht in eerste instantie!
Ook die zwaarder motor is te tunen ;-)

Als je er geen goed gevoel bij hebt of twijefel... Niet doen idd.
Gr Edgar
Volvo V50 D2 R-Design MY11, Professionel Line, 17"; Cratus, Off black vulcaflex/ agnes creme Leder, Privacy Glas, Ice White.

BMW 120i
VW Passat 2.0 TDI High Line die weg gaat
Gebruikersavatar
wtr_s60
4th Gear member
Berichten: 579
Lid geworden op: 13.05.2010 - 18:58

@Edgar: redelijk mee eens met alles wat je zegt.

Het grootste probleem is m.i. dat een persoon die potentieel geïnteresseerde is om een chiptuning te laten uitvoeren, de bomen door het bos niet meer ziet.

M'n wordt overwelmd door bombastische websites, harde beweringen (al dan niet correct?), enz. enz. waardoor het vaak zeer moeilijk wordt om 't kaf van het koren te scheiden. Welke tuner biedt nu eigenlijk écht maatwerk, kwaliteit en service ?

Kijk nu bijvoorbeeld naar ziptuning, marketing-strategisch zijn die mensen perfect bezig, het WERKT, enorm veel mensen laten hun wagen daar tunen.. En toch zijn er zonder twijfel tuners die toch meer kwaliteit en maatwerk bieden dan hun.. Heb toch al TAL van negatieve ervaringen gehoord (ook in m'n familie hier, ondanks ik andere tuners had aangeraden!). Ik wil hier niemand door het slijk halen, maar ik heb toch het recht denk ik dingen te zeggen die ik zelf heb gezien en dus niet zomaar via-via heb gehoord.

Door "slechte" tuners (zonder hiermee direct te verwijzen naar bepaalde namen) krijgt chip/obd-tuning helaas (vaak té onterecht) een slechte naam...

RICA is bvb. een bedrijf die ik zelf zou vertrouwen, als ik mijn wagen zou laten tunen. Heb ze al 's aan de telefoon gehad en ze zijn zeer communicatief naar de klant toe, ook zijn ze reeds een gevestigde waarde in het chiptunen, zeker wat Volvo betreft. Net zoals JD ook z'n naam heeft waargemaakt, dan vooral in 't VAG-gebeuren.

En tóch kan het "altijd beter", maakt zelfs de beste tuner fouten en kan ik enkele opmerkingen geven over bvb RICA. Zo heb ik hier op 't forum reeds een bewering gezien dat de Geartronic bak niet kan getuned worden door RICA, dus laten mensen uitschijnen dat 't dus sowieso niet kan.. Fout! Heb ook reeds met m'n eigen ogen een XC90 (bj 2010) 2.4D GT getuned gezien EN dit icm aanpassing van de software van de Geartronic, dit was bij APEC, een Belgisch tuningbedrijf.
Verder heb ik ook al weet van enkele wagens met RICA software. Iemand met een S60 2.4D 6-bak met zogezegd de 240PK software. Nou, ik geloof dus nooit dat die wagen 240PK heeft, de S60 van iemand anders die ik ook persoonlijk ken (zelfde bouwjaar + motorisatie), heeft 230PK (tuned door APEC), dit niet zogezegd, maar gemeten. Nou die is 100% duidelijk sneller dan de 240PK RICA S60, ook getimed (hernemingen 80-140 enz.).
Ik merk trouwens op na bepaalde topics te lezen hier op 't forum dat ik lang de enige niet ben die de opgegeven PK/Nm waardes van RICA in twijfel trek.. (zie topic waar een V70 met 250 "rica pk's" met moeite over een Fiesta ST met 150PK heenkomt ??)
Meten = weten, plaats die auto eens op de testbank, en dan liefst nog de rica-getunede wagen niet op de bank van rica, anders kun je de betrouwbaarheid van 't resultaat weer in twijfel gaan trekken.

Echter, dit zijn maar details, volgens mij valt er niet veel slechts over RICA te zeggen. Want dan kan je denk ik over gelijk welke tuner wel "iets" vinden waarover kan worden gemiereneukt.
Het belangrijkste is HOE gaat de tuner er mee om als een klant problemen heeft met de tuning, of met de wagen door de tuning. Biedt hij hulp, een goede na-service, of laat hij de klant aan zijn lot over ?

Net zoals bij gelijk welk ander bedrijf is de algemene service een van de belangrijkste dingen die er zijn..

Dan, meer gericht naar de topicstarter toe:

Beste naamgenoot, de drivE is toch - zelfs zonder tuning - niet van de betrouwbaarste. Er zal dan ook een reden zijn waarom Volvo de PSA motoren (1.6D/1.6drivE/2.0D 136PK) stilletjes aan niet meer gebruikt (vervangen door D2/D3/..). Vooral dan die 1.6drivE heb ik toch ook al weet van wat probleemgevallen.

Ik zou dus zowiezo al niet te happig zijn om deze wagen te laten chiptunen. Als een bepaalde tuner dat wel wilt dan neemt 'ie m.i. een groter risico om problemen te hebben achteraf dan bvb. een 2.4D te tunen, omdat zelfs zonder tuning de 1.6drivE misschien al in de problemen kan komen, en dan zal de klant dit uiteraard op de tuner afschuiven.

Een koppeling die 5000km na de tuning slipt, vind ik toch wel zeer sterk, dan moet ze al bijna versleten zijn geweest voor je de wagen hebt getuned. Ofwel heeft de tuner véél te véél koppel bijgegeven en dit veel te bruusk waardoor de koppeling direct de geest is beginnen geven.

In 't algemeen hoeft een GOEDE obd-tuning (op maat) niet voor véél extra slijtage te zorgen, tenzij je dus idd als een aso aan elk stoplicht gaat beginnen sprinten, dan gaat de aandrijving (voornamelijk de koppeling) aan een sneller tempo gaan slijten. Maar als je als een aso rijdt zonder tuning ben ik van mening dat deze ook gewoon sneller slijt.. Het hangt er dus voor een groot deel van af ook hoe je zelf met de auto omgaat, ga je met respect om met je auto (goed warmrijden tot de olie op temperatuur is, op tijd onderhoud/oliewissels doen/respect hebben voor de mechaniek zoals versnellingsbak/koppeling enz.), dan krijg je dat dubbel en dik terug.

En als toevoeging tot deze post, nog even een quote van mezelf uit een ander topic hier waarover ik meer uitbreid over de technische kant van tuning:
wtr_s60 schreef:
Stel we nemen een turbo-diesel motor..

Door bij een dieselmotor de brandstof iets vroeger in te spuiten geef je de brandstof meer tijd om zich goed te vermengen met de lucht, beter vermengen = betere verbranding = minder uitstoot.

Tevens kan je bij bepaalde dieselmotoren de inspuitdruk aanpassen, door deze te verhogen op een correcte manier komt de gevraagde hoeveelheid brandstof sneller in de motor dan "normaal", een kortere inspuitduur dus.

Korter inspuiten = weer meer tijd om te vermengen met de lucht = weer betere verbranding = weer lagere uitstoot.

Combineer de twee bovenste zaken "vervroegen" en "inspuitdruk verhogen = korter inspuiten" en je krijgt een nóg lagere uitstoot.

De reden waarom de constructeur dit niet doet is voor de hand liggend;
jammer genoeg kan niet elke auto profiteren van een goed en tijdig onderhoud en kwalitatieve brandstoffen, daarom moeten ze "marges" voorzien. Door later in te spuiten en minder brandstofdruk te geven ontstaat er minder verbrandingsdruk en temperatuur, wat de belasting dan weer ten goede komt (bij ons kan je deze marges gebruiken om te chiptunen).

Dus ja, in het geval van een slecht onderhouden motor met slechte brandstof kan chiptuning schadelijk zijn, maar in alle normale gevallen zien we enkel voordelen.

We zien ook dat de constructeurs zelf dit meer en meer gaan toepassen, neem nu de Volvo motoren, de eerste common-rail motoren hadden een brandstofdruk van 1350MBar, waar dit bij de 2.4D D5 163/185Pk al 1600Mbar was en bij de nieuwe D5 2000Mbar.

EGR Finetuning... door de werking van de EGR te optimaliseren kan je zorgen voor meer zuurstof in de motor, dit heeft als neveneffect een hogere NoX uitstoot, maar wel degelijk een lager verbruik en dus ook lagere co2 uitstoot.

DPF OFF.. Door de DPF uit te schakelen schakel je meteen ook de "na-inspuiting" uit. De na-inspuiting gebruikt de constructeur om de DPF schoon te branden, het is duidelijk dat tijdens het schoonbranden een gigantische hoeveelheid aan schadelijke stoffen vrijkomen en de DPF dus slechts een "tijdelijke" oplossing is om aan bepaalde emissie eisen te voldoen.. Je wilt niet weten wat er uit een uitlaat komt tijdens een regeneratie.

Weg DPF = weg regeneratie = lager verbruik = lagere co2.

Kortom: de fabrikanten gebruiken truukjes om "tijdelijk" (= tijdens de uitstoottesten) te voldoen aan de norm, wat er nadien gebeurt speelt (voorlopig) geen rol... Wat gebeurt er met een defecte DPF ? Komt vast ook wel iets van in de natuur terecht, nieuwe DPF monteren = dealer geld verdienen.
eddy3
4th Gear member
Berichten: 730
Lid geworden op: 05.01.2008 - 12:11

@wtr S60;Topics die je aanhaalt,toch nog eens goed overlezen!
-De V70 2;5T die je aanhaalt,was er een die aangekocht was met de nodige mankementen,dus geen referentie.
-Dat Rica geen GT's zou tunen is tevens onjuist,alle tuningstages zijn ervoor te bekomen,met uitzondering van de sports' tuning.
Rest nog het niet leveren van de opgegeven Pk,s;dit is natuurlijk een heikel punt,maar eigenlijk voor ieder tuner,zoiets kan geen enkele tuner garanderen,is nooit juist te bepalen,en wiens testbank is wel de juiste?
Grtn
Gebruikersavatar
wtr_s60
4th Gear member
Berichten: 579
Lid geworden op: 13.05.2010 - 18:58

eddy3 schreef:@wtr S60;Topics die je aanhaalt,toch nog eens goed overlezen!
-De V70 2;5T die je aanhaalt,was er een die aangekocht was met de nodige mankementen,dus geen referentie.
Misschien is er onduidelijkheid omtrent dit geval, maar zijn er toch genoeg andere voorbeelden zoals ik er zelf ook al gaf.
eddy3 schreef: -Dat Rica geen GT's zou tunen is tevens onjuist,alle tuningstages zijn ervoor te bekomen,met uitzondering van de sports' tuning.
Zelf goed lezen, Eddy! Ik zei niet dat ze wagens met GT uitgerust niet tunen, ik zei enkel dat ze de bak apart niet kunnen tunen (althans dat heb ik hier reeds gelezen). Dat is een enorm groot verschil hé. Dit wilt dus zeggen het karakter van de versnellingsbak aanpassen (schakelmomenten enz.) in combinatie met de aanpassing van de motor-software.
eddy3 schreef: Rest nog het niet leveren van de opgegeven Pk,s;dit is natuurlijk een heikel punt,maar eigenlijk voor ieder tuner,zoiets kan geen enkele tuner garanderen,is nooit juist te bepalen,en wiens testbank is wel de juiste?
Grtn
Zie antwoord op eerste quote, maar inderdaad, volledig mee eens, "wiens testbank is wel de juiste"..
eddy3
4th Gear member
Berichten: 730
Lid geworden op: 05.01.2008 - 12:11

Is voor mij nieuw,de geartronic tunen??
Uit mijn persoonlijke ervaring,tune je de bak eigenlijk zelf,bij manier van spreken.
Volgens mij leert ie vliegensvlug,naar gelang de gekozen rijstijl,wat van hem verwacht word.
(Mij niet schieten ,als ik de bal volledig verkeerd sla)

Nog even dit;253 echte km/u,260 teller,met een D5 rica,zou ie dan te weinig vermogen leveren denkt U?(Dit wel waar toegelaten,en mogelijk)

Grtn
Gebruikersavatar
wtr_s60
4th Gear member
Berichten: 579
Lid geworden op: 13.05.2010 - 18:58

eddy3 schreef:Is voor mij nieuw,de geartronic tunen??
Inderdaad, kan.

eddy3 schreef: Nog even dit;253 echte km/u,260 teller,met een D5 rica,zou ie dan te weinig vermogen leveren denkt U?(Dit wel waar toegelaten,en mogelijk)

Grtn
Dat wilt helemaal niks zeggen of 'ie het opgegeven vermogen wel of niet haalt, zo'n hoge topsnelheid lijkt me zeer sterk gezien de 6-bak van de 2.4D/D5 relatief kort is, en je aan die snelheid waarschijnlijk al boven de 4500RPM zit (rode zone), en als de software op zo'n snelheid dan nog vraagt voor turbodruk en inspuiting dan zal de auto wanneer je langdurig op zo'n snelheid rijdt niet lang meegaan vrees ik..
Gebruikersavatar
wtr_s60
4th Gear member
Berichten: 579
Lid geworden op: 13.05.2010 - 18:58

Ik heb 't net eventjes uitgerekend.

Een S60 met 6-bak en 2.4D/D5 zou aan 260km/h teller zo'n 4650 toeren draaien (door 't rood dus), dat lijkt me dus gewoonweg onmogelijk tenzij er een enorme daling is.

Een tuning die dan nog véél inspuiting geeft om de wagen te laten doorgaan, die wilt de auto kapot.
eddy3
4th Gear member
Berichten: 730
Lid geworden op: 05.01.2008 - 12:11

Rode zone op toerenteller van een D5 begint op 5000/min

Grtn
Gebruikersavatar
wtr_s60
4th Gear member
Berichten: 579
Lid geworden op: 13.05.2010 - 18:58

eddy3 schreef:Rode zone op toerenteller van een D5 begint op 5000/min

Grtn
Neen, de 2.4D/D5 waar we 't al de hele tijd over hebben aan 4500 rpm.



Bij de allernieuwste D5 met twee turbo's en 205PK begint deze wel aan 5000 rpm, maar daar gaat 't hier dan ook niet over.
eddy3
4th Gear member
Berichten: 730
Lid geworden op: 05.01.2008 - 12:11

Ben reeds aan men 5de Volvo met 2.4d of D5 bezig,en hadden alle toerentellermet rood vanaf 5000!
Gebruikersavatar
wtr_s60
4th Gear member
Berichten: 579
Lid geworden op: 13.05.2010 - 18:58

eddy3 schreef:Ben reeds aan men 5de Volvo met 2.4d of D5 bezig,en hadden alle toerentellermet rood vanaf 5000!
Eventjes de ogen goed uitwrijven dan, en beter kijken! :lol:
Gebruikersavatar
wtr_s60
4th Gear member
Berichten: 579
Lid geworden op: 13.05.2010 - 18:58

Mijn hoedje af voor u, als je ook maar 1 Volvo S60/V70 (2001-2009) diesel kunt vinden, die een andere redline heeft dan vanaf 4500 RPM!

Tellers van mijn S60 diesel uit 2006.

Afbeelding
eddy3
4th Gear member
Berichten: 730
Lid geworden op: 05.01.2008 - 12:11

Je hebt deels gelijk,echter mijn laatste 2 S80ers,een D5 185pk,en een 2.4d 163,
hadden een toerenteller tot 5000.
De oudere generaties waren inderdaad voorzien van toerenteller,met rode zone op 4500.(S60I,S80I V70II)


Grtn
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”