@Edgar: redelijk mee eens met alles wat je zegt.
Het grootste probleem is m.i. dat een persoon die potentieel geïnteresseerde is om een chiptuning te laten uitvoeren, de bomen door het bos niet meer ziet.
M'n wordt overwelmd door bombastische websites, harde beweringen (al dan niet correct?), enz. enz. waardoor het vaak zeer moeilijk wordt om 't kaf van het koren te scheiden. Welke tuner biedt nu eigenlijk écht maatwerk, kwaliteit en service ?
Kijk nu bijvoorbeeld naar ziptuning, marketing-strategisch zijn die mensen perfect bezig, het WERKT, enorm veel mensen laten hun wagen daar tunen.. En toch zijn er zonder twijfel tuners die toch meer kwaliteit en maatwerk bieden dan hun.. Heb toch al TAL van negatieve ervaringen gehoord (ook in m'n familie hier, ondanks ik andere tuners had aangeraden!). Ik wil hier niemand door het slijk halen, maar ik heb toch het recht denk ik dingen te zeggen die ik zelf heb gezien en dus niet zomaar via-via heb gehoord.
Door "slechte" tuners (zonder hiermee direct te verwijzen naar bepaalde namen) krijgt chip/obd-tuning helaas (vaak té onterecht) een slechte naam...
RICA is bvb. een bedrijf die ik zelf zou vertrouwen, als ik mijn wagen zou laten tunen. Heb ze al 's aan de telefoon gehad en ze zijn zeer communicatief naar de klant toe, ook zijn ze reeds een gevestigde waarde in het chiptunen, zeker wat Volvo betreft. Net zoals JD ook z'n naam heeft waargemaakt, dan vooral in 't VAG-gebeuren.
En tóch kan het "altijd beter", maakt zelfs de beste tuner fouten en kan ik enkele opmerkingen geven over bvb RICA. Zo heb ik hier op 't forum reeds een bewering gezien dat de Geartronic bak niet kan getuned worden door RICA, dus laten mensen uitschijnen dat 't dus sowieso niet kan.. Fout! Heb ook reeds met m'n eigen ogen een XC90 (bj 2010) 2.4D GT getuned gezien EN dit icm aanpassing van de software van de Geartronic, dit was bij APEC, een Belgisch tuningbedrijf.
Verder heb ik ook al weet van enkele wagens met RICA software. Iemand met een S60 2.4D 6-bak met zogezegd de 240PK software. Nou, ik geloof dus nooit dat die wagen 240PK heeft, de S60 van iemand anders die ik ook persoonlijk ken (zelfde bouwjaar + motorisatie), heeft 230PK (tuned door APEC), dit niet zogezegd, maar gemeten. Nou die is 100% duidelijk sneller dan de 240PK RICA S60, ook getimed (hernemingen 80-140 enz.).
Ik merk trouwens op na bepaalde topics te lezen hier op 't forum dat ik lang de enige niet ben die de opgegeven PK/Nm waardes van RICA in twijfel trek.. (zie topic waar een V70 met 250 "rica pk's" met moeite over een Fiesta ST met 150PK heenkomt ??)
Meten = weten, plaats die auto eens op de testbank, en dan liefst nog de rica-getunede wagen niet op de bank van rica, anders kun je de betrouwbaarheid van 't resultaat weer in twijfel gaan trekken.
Echter, dit zijn maar details, volgens mij valt er niet veel slechts over RICA te zeggen. Want dan kan je denk ik over gelijk welke tuner wel "iets" vinden waarover kan worden gemiereneukt.
Het belangrijkste is HOE gaat de tuner er mee om als een klant problemen heeft met de tuning, of met de wagen door de tuning. Biedt hij hulp, een goede na-service, of laat hij de klant aan zijn lot over ?
Net zoals bij gelijk welk ander bedrijf is de algemene service een van de belangrijkste dingen die er zijn..
Dan, meer gericht naar de topicstarter toe:
Beste naamgenoot, de drivE is toch - zelfs zonder tuning - niet van de betrouwbaarste. Er zal dan ook een reden zijn waarom Volvo de PSA motoren (1.6D/1.6drivE/2.0D 136PK) stilletjes aan niet meer gebruikt (vervangen door D2/D3/..). Vooral dan die 1.6drivE heb ik toch ook al weet van wat probleemgevallen.
Ik zou dus zowiezo al niet te happig zijn om deze wagen te laten chiptunen. Als een bepaalde tuner dat wel wilt dan neemt 'ie m.i. een groter risico om problemen te hebben achteraf dan bvb. een 2.4D te tunen, omdat zelfs zonder tuning de 1.6drivE misschien al in de problemen kan komen, en dan zal de klant dit uiteraard op de tuner afschuiven.
Een koppeling die 5000km na de tuning slipt, vind ik toch wel zeer sterk, dan moet ze al bijna versleten zijn geweest voor je de wagen hebt getuned. Ofwel heeft de tuner véél te véél koppel bijgegeven en dit veel te bruusk waardoor de koppeling direct de geest is beginnen geven.
In 't algemeen hoeft een GOEDE obd-tuning (op maat) niet voor véél extra slijtage te zorgen, tenzij je dus idd als een aso aan elk stoplicht gaat beginnen sprinten, dan gaat de aandrijving (voornamelijk de koppeling) aan een sneller tempo gaan slijten. Maar als je als een aso rijdt zonder tuning ben ik van mening dat deze ook gewoon sneller slijt.. Het hangt er dus voor een groot deel van af ook hoe je zelf met de auto omgaat, ga je met respect om met je auto (goed warmrijden tot de olie op temperatuur is, op tijd onderhoud/oliewissels doen/respect hebben voor de mechaniek zoals versnellingsbak/koppeling enz.), dan krijg je dat dubbel en dik terug.
En als toevoeging tot deze post, nog even een quote van mezelf uit een ander topic hier waarover ik meer uitbreid over de technische kant van tuning:
wtr_s60 schreef:
Stel we nemen een turbo-diesel motor..
Door bij een dieselmotor de brandstof iets vroeger in te spuiten geef je de brandstof meer tijd om zich goed te vermengen met de lucht, beter vermengen = betere verbranding = minder uitstoot.
Tevens kan je bij bepaalde dieselmotoren de inspuitdruk aanpassen, door deze te verhogen op een correcte manier komt de gevraagde hoeveelheid brandstof sneller in de motor dan "normaal", een kortere inspuitduur dus.
Korter inspuiten = weer meer tijd om te vermengen met de lucht = weer betere verbranding = weer lagere uitstoot.
Combineer de twee bovenste zaken "vervroegen" en "inspuitdruk verhogen = korter inspuiten" en je krijgt een nóg lagere uitstoot.
De reden waarom de constructeur dit niet doet is voor de hand liggend;
jammer genoeg kan niet elke auto profiteren van een goed en tijdig onderhoud en kwalitatieve brandstoffen, daarom moeten ze "marges" voorzien. Door later in te spuiten en minder brandstofdruk te geven ontstaat er minder verbrandingsdruk en temperatuur, wat de belasting dan weer ten goede komt (bij ons kan je deze marges gebruiken om te chiptunen).
Dus ja, in het geval van een slecht onderhouden motor met slechte brandstof kan chiptuning schadelijk zijn, maar in alle normale gevallen zien we enkel voordelen.
We zien ook dat de constructeurs zelf dit meer en meer gaan toepassen, neem nu de Volvo motoren, de eerste common-rail motoren hadden een brandstofdruk van 1350MBar, waar dit bij de 2.4D D5 163/185Pk al 1600Mbar was en bij de nieuwe D5 2000Mbar.
EGR Finetuning... door de werking van de EGR te optimaliseren kan je zorgen voor meer zuurstof in de motor, dit heeft als neveneffect een hogere NoX uitstoot, maar wel degelijk een lager verbruik en dus ook lagere co2 uitstoot.
DPF OFF.. Door de DPF uit te schakelen schakel je meteen ook de "na-inspuiting" uit. De na-inspuiting gebruikt de constructeur om de DPF schoon te branden, het is duidelijk dat tijdens het schoonbranden een gigantische hoeveelheid aan schadelijke stoffen vrijkomen en de DPF dus slechts een "tijdelijke" oplossing is om aan bepaalde emissie eisen te voldoen.. Je wilt niet weten wat er uit een uitlaat komt tijdens een regeneratie.
Weg DPF = weg regeneratie = lager verbruik = lagere co2.
Kortom: de fabrikanten gebruiken truukjes om "tijdelijk" (= tijdens de uitstoottesten) te voldoen aan de norm, wat er nadien gebeurt speelt (voorlopig) geen rol... Wat gebeurt er met een defecte DPF ? Komt vast ook wel iets van in de natuur terecht, nieuwe DPF monteren = dealer geld verdienen.