Mistlampen en apk

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Gesloten
Jordos
3rd Gear member

Weet iemand wat de regels van de APK zijn wat betreft de mistlampen voor?
Die van mij werken sinds kort niet meer en ik moet binnenkort een apk halen. Vandaag geprobeerd te fixen maar geen succes (ze staan ook niet op de tekening in mijn werkboek :? ).

Volgens mij is het zo dat als ze erop zitten ze het móéten doen, maar ze zijn als zodanig niet verplicht. Dus als ik ze er tijdelijk afschroef (en dus twee gaten aan de voorkant heb), is het apk waardig.
Of werkt het zo niet?
Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
Botje
2nd Gear member

Bij mij zitten ze er voor gewoon in, alleen niet aangesloten en ook geen schakelaar in het dashboard hiervoor. Ik had het toen ook na gevraagd en kreeg toen het antwoord van: zolang het niet aangesloten is hoeft de mistverlichting het niet te doen. (maar ik weet niet of dit geldt als er een schakelaar aanwezig is). Trouwens nooit problemen gehad met mistlicht (zowel voor als achter heb ik lampen die niet aangesloten zijn)
Bezig met: Volvo 164 automaat (1969)
Afbeelding
gerard1111
1st Gear member
Contacteer:

Mijn garage houder zei tegen mij altijd
alles wat op een wagen zit moet werken
ook de dingen die er standaard niet op zitten.
Auto gordels zijn niet verplicht in auto's van 1971 en ouder
maar als ze in de wagen zitten moeten ze wel werken.
Volvo 940 se 1994
Volvo 240 polar station 1992
Buick Special 1950
admiral
5th Gear member

Jordos schreef:Weet iemand wat de regels van de APK zijn wat betreft de mistlampen voor?
Die van mij werken sinds kort niet meer en ik moet binnenkort een apk halen. Vandaag geprobeerd te fixen maar geen succes (ze staan ook niet op de tekening in mijn werkboek :? ).

Volgens mij is het zo dat als ze erop zitten ze het móéten doen, maar ze zijn als zodanig niet verplicht. Dus als ik ze er tijdelijk afschroef (en dus twee gaten aan de voorkant heb), is het apk waardig.
Of werkt het zo niet?
Haal de lampjes eruit en je bent klaar, dit is mijn ervaring.
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

De Regeling Voertuigen zegt hierover het volgende:
(alleen relevante tekst weergegeven)

Artikel 5.2.57

1. Personenauto’s mogen zijn voorzien van:

a. twee mistvoorlichten

Wijze van Keuren: visuele controle.

In het geval verlichting zou betreffen die moet werken indien hij op het voertuig aanwezig is, wordt onder wijze van keuren het volgende vermeld:

Visuele controle, waarbij de desbetreffende lichten worden ingeschakeld.

Dus, conclusie .................... ? :roll:

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
945i
8th Gear member

Ze hoeven niet te werken.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
soepkip
2nd Gear member

Ik zeg nog steeds afdoppen, net zoals vroegah met de Hella's:

Afbeelding

Maar dan gewoon iets van wit kunstof tussen lamp en bumper?

Edit: Mijn conclusie is, als de auto voorzien is van mistlampen, moeten ze werken.
'72 Volvo 144 De Luxe- B20A - M40 - LPG
V50?
oudevolvo
3rd Gear member

Mijn ervaring is hetzelfde als die van Rene.
Werken ze niet wanneer ze erop zitten, bolletjes eruit en dan wordt hij goedgekeurd.
Die tip kreeg ik van de APK keurmeester toen ik een keer een auto met mislampen liet keuren en hier tegenaan liep.
6th Gear member
Contacteer:

945i schreef:Ze hoeven niet te werken.
Dit is dus de enig juiste conclusie die je kunt trekken uit hetgeen er in de Regeling Voertuigen staat !

Ik vind het altijd weer verbazingwekkend dat over dit soort onderwerpen zo lang gediscussieerd wordt in termen als: "dat is mijn ervaring" ; "dat heeft een APK-keurmeester mij eens verteld" ; "volgens mij dit of dat" ; "mijn garagehouder heeft gezegd dat ..." enz.
Dat is ongetwijfeld allemaal waar maar het is toch zo simpel.

Een APK-keurmeester heeft zich gewoon te houden aan datgene dat door de wetgever is vastgelegd. In dit geval is er gewoon geen discussie mogelijk en zodra een APK-keurmeester vindt dat hij aan de regelgeving een eigen interpretatie moet geven dan is hij 'verkeerd bezig' punt uit !!!

Dat neemt niet weg dat ik er natuurlijk geen enkel probleem mee heb als iemand zaken die erg gemakkelijk zijn voor zichzelf tóch moeilijk wil maken ! :twisted:

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
Oceanracer
Geartronic member

soepkip schreef:Edit: Mijn conclusie is, als de auto voorzien is van mistlampen, moeten ze werken.
Niet dus! Mistlampen MOGEN gemonteerd zijn en MOGEN werken. Er MOET niets!

Bovendien staan er nu geen mistlampen afgebeeld, maar verstralers. Door jouw bijdrage wordt het er dus alleen maar onduidelijker van. :?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Iroll
6th Gear member

Ik vind het altijd weer verbazingwekkend dat over dit soort onderwerpen zo lang gediscussieerd wordt in termen als: "dat is mijn ervaring" ; "dat heeft een APK-keurmeester mij eens verteld" ; "volgens mij dit of dat" ; "mijn garagehouder heeft gezegd dat ..." enz.
Dat is ongetwijfeld allemaal waar maar het is toch zo simpel.
Volgens mij zei mijn APK keurmeester dat ook:)
Jordos
3rd Gear member

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb de reglementen niet paraat, vandaar dat ik die details niet weet, maar het is helemaal duidelijk nu :)
Battlecruiser
8th Gear member

Hier staat het allemaal:
http://www.vwgolf-info.nl/apk/pdf/03keuringseisen.pdf

En wat staat er?
Mistlichten mogen, maar, indien aanwezig geldt artikel 5.2.59:

9. Op de mistlichten aan de voorzijde van het
voertuig is artikel 5.2.55, eerste tot en met vijfde
en zevende lid, van overeenkomstige toepassing.
De wijze van keuren bij het eerste tot en met vijfde
lid van artikel 5.2.55, van het Voertuigreglement is
van toepassing.

En in dat artikel staat:

Artikel 5.2.55 werking
1. De in artikel 5.2.51 bedoelde lichten moeten goed
werken.
Visuele controle, waarbij de desbetreffende
verlichting wordt ingeschakeld.
De schakelaar moet automatisch in de
ingeschakelde stand blijven staan.

Dus worden aanwezige mistlampen behandeld alsof het verplichte lampen zijn en dus moeten ze werken. Het eruithalen van de peertjes kan gezien worden als het niet aanwezig zijn van mistlampen en dan kan de keurmeester de mistlampen overslaan.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Ramon&Ramon
7th Gear member

Conclusie is dus,als je de stekkers of lampjes demonteerd is het geen afkeur,ze kunnen dan eenvoudigweg niet werken..zo simpel is het.
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

Battlecruiser schreef:Hier staat het allemaal:
http://www.vwgolf-info.nl/apk/pdf/03keuringseisen.pdf

En wat staat er?
Mistlichten mogen, maar, indien aanwezig geldt artikel 5.2.59:

9. Op de mistlichten aan de voorzijde van het
voertuig is artikel 5.2.55, eerste tot en met vijfde
en zevende lid, van overeenkomstige toepassing.
De wijze van keuren bij het eerste tot en met vijfde
lid van artikel 5.2.55, van het Voertuigreglement is
van toepassing.

En in dat artikel staat:

Artikel 5.2.55 werking
1. De in artikel 5.2.51 bedoelde lichten moeten goed
werken.
Visuele controle, waarbij de desbetreffende
verlichting wordt ingeschakeld.
De schakelaar moet automatisch in de
ingeschakelde stand blijven staan.

Dus worden aanwezige mistlampen behandeld alsof het verplichte lampen zijn en dus moeten ze werken. Het eruithalen van de peertjes kan gezien worden als het niet aanwezig zijn van mistlampen en dan kan de keurmeester de mistlampen overslaan.
Je verwijst naar APK keuringseisen uit 2007 en die zijn niet meer geldig omdat ze zijn afgeleid van het Voertuigreglement.
Het Voertuigreglement is m.i.v. 1 mei 2009 vervangen door de Regeling Voertuigen.
Weliswaar komt deze nieuwe regeling grotendeels overeen met het vervallen Voertuigreglement maar er zitten wel degelijk wezenlijke verschillen tussen !

Relevant in dit geval: Artikel 5.2.59 waar je naar verwijst, bestaat nog maar uit 8 punten !

Pt. 9 van dit artikel waar je verder naar verwijst bestaat niet meer en is ook niet in een andere vorm teruggekomen.

Helaas kan ik ook niet meegaan in je redenering die verder volgt.

Je zegt eerst dat mistlampen worden behandeld als zijnde verplichte lampen en derhalve óók op dezelfde wijze gekeurd dienen te worden. En vervolgens zeg je dat als ze niet werken, doordat je bijv. de lampjes hebt verwijderd, ze kunnen worden beschouwd als zijnde niet aanwezig.

Dit zou, logisch door redenerend, inhouden dat, indien ik de lampjes uit mijn koplampen verwijder, deze óók als zijnde niet aanwezig beschouwd kunnen worden en ........... de keurmeester ze over kan slaan .................... !

Rob
Oceanracer
Geartronic member

Regelgeving is inderdaad veranderd. Dus zoals ik al eerder aangaf, ze mogen erop zitten en ze mogen branden. Er is dus niets verplicht of APK-afkeur vwb de mistlampen. Maar voel je vrij om de rest van dit topic te vullen met allerlei aanvullingen. Het wordt er alleen niet anders van. :-)
Battlecruiser
8th Gear member

Inderdaad Erwin, in de vernieuwde keuringseisen (ik had dus niet door dat die weer eens vernieuwd waren) staat expliciet dat niet meer naar de mistlichten gekeken wordt, althans volgens de allerallernieuwste keuringseisen vanaf 1 maart 2010.
gsx750r schreef: Helaas kan ik ook niet meegaan in je redenering die verder volgt.

Je zegt eerst dat mistlampen worden behandeld als zijnde verplichte lampen en derhalve óók op dezelfde wijze gekeurd dienen te worden. En vervolgens zeg je dat als ze niet werken, doordat je bijv. de lampjes hebt verwijderd, ze kunnen worden beschouwd als zijnde niet aanwezig.

Dit zou, logisch door redenerend, inhouden dat, indien ik de lampjes uit mijn koplampen verwijder, deze óók als zijnde niet aanwezig beschouwd kunnen worden en ........... de keurmeester ze over kan slaan .................... !

Rob
Nee, dat beredeneer je verkeerd.
Volgens de wetstekst moesten tot 2010 de mistlichten immers voldoen aan artikel 2.5.55, die de verplichte lampen regelt.
En lampjes eruit halen KAN gezien worden als het niet aanwezig zijn van die lampen (maar hoeft niet)
Maar het geldt natuurlijk niet andersom: verplichte lampen kan je niet ongekeurd laten als ze niet aanwezig zouden zijn.
Dat was je effe vergeten in je redenering.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
soepkip
2nd Gear member

Jordos, issie al door de keuring? Wat was het oordeel?

(En was je pijp nou eindelijk dicht? :roll:)
'72 Volvo 144 De Luxe- B20A - M40 - LPG
V50?
Jordos
3rd Gear member

Lampen waren ok (niks aan gedaan dus)! Pijp ook.
Helaas wat andere puntjes...
Oceanracer
Geartronic member

Nog even voor de volledigheid:

In 2009 moesten aanwezige mistvoorlichten goed werken en mochten niet meer dan 25% zijn afgeschermd. Sinds maart 2010 hoeven mistvoorlichten niet te werken. Echter, mistvoorlichten vallen onder de keuringseisen van toegestane verlichting en dus gelden de volgende artikelen: 5.2.59 lid 1, 5.2.59a lid 1, 2 en 3, artikel 5.2.61 lid 1 en artikel 128. Het maakt hierbij niet uit of de mistvoorlichten
functioneren.

De keuringeisen in het kort:

1. De kleur van de verlichting moet wit of geel zijn.
2. Nagenoeg van dezelfde grootte, gelijke kleur en sterkte. Als één mistvoorlicht defect is, zijn de lichtsterkte links en rechts niet meer hetzelfde, dus afkeur.
3. Geen beschadigingen, reparaties of bewerkingen in de glazen waardoor lichtopbrengst, lichtbeeld of functie nadelig worden beïnvloed.
4. De glazen mogen niet zijn beplakt, gespoten of geverfd.
5. De mistlampen moeten nagenoeg symmetrisch zijn bevestigd.
6. De mistlampen moeten deugdelijk zijn bevestigd.
7. De mistvoorlichten mogen niet meer dan 0.50 meter naar binnen zijn geplaatst.

Conclusie: als de mistvoorlichten werken, kan er worden beoordeeld op punt 1 tot en met 7. Als de mistvoorlichten niet functioneren alleen op de punten 3 tot en met 7. U kunt dus een auto met twee niet werkende mistvoorlichten goedkeuren, als deze verlichting voldoet aan de eisen 3 tot en
met 7.

Bron: APK Keurmeester Service
Gesloten

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”