biodiesel

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
lola
Starter

Beste lezers,

Recent las ik in de krant dat diesel in Frankrijk momenteel is gemengd met tot 30% biodiesel. Dit zou consequenties hebben voor diverse merken/types. Zo werd er vermeld dat bv de Golf TDI IV er niet geschikt voor zou zijn. Ik begreep dat er bepaalde rubbers vervangen moesten worden. In het instructieboekje van mijn Volvo staat de waarschuwing dat er niet mag worden gemengd met oa biodiesel. Omdat ik begin mei naar zuid frankrijk ga, heb ik nadere info gevraagd bij de dealer. Ze konden mij op dat moment er niets over zeggen. Is er onder jullie iemand die hier iets over weet?

Vriendelijke groet.
Walter
Geartronic member
Contacteer:

zegt mij niets. Wel weet ik dat bij de moderne diesel motoren (D5 / 2.0D en aanverwanten) er grote problemen zijn als daar benzine in gegooid wordt en men er vervolgens mee gaat rijden. Dan beschadigingen allemaal rubbers inderdaad.

Ik weet niet hoe agressief die Biodiesel is. Als in het boekje al staat dat er niet mee gemengd kan worden staat dat er niet voor niets. Mocht de motor beschadigen hierdoor heb je kans dat er problemen met de garantie komen. Die gekke Fransen zullen toch ook nog gewone diesel verkopen...
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Marinus
4th Gear member

Biodiesel is gewoon slaolie, da's toch niet aggressief???

Vaag verhaal zeg. Ik heb wel begrepen dat sommige TD's de olie moeten voorverwarmen, daarvoor zijn ombouwsetjes te koop. De oude diesels daar kun je gewoon zonder aanpassingen slaolie in gooien.

Ik had gekeken wat een ombouwsetje voor de 115 pk 1.9d moest kosten, was een ombouwsetje van 800 euro inclusief tank meen ik.

Sterker nog:
Dear Sir / Madam,

We thank you very much for your interest in our SVO conversion kits! After having checked your engine data, we have decided to offer you the following 2-tank conversion kit.
Your offer / Invoice No. is:

PBR-ZT-1160-04/ST2030
The price for the kit is:

858,40 EURO

and includes packaging and shipping cost and for European counties 16% V.A.T., .

For all detailed information about the kit and the payment procedure, please open following website http://www.elsbett.com/deu/ztinfoen.pdf .
The program to open this file you can download free of charge from the internet under
Dus kweet niet hoe het zit, maar het klinkt me een beetje onzinnig in de oren.

Ik weet WEL dat bio-benzine aggressiever is, omdat er erg veel alcohol in zit. Daarvoor moeten er een aantal leidingen veranderd worden omdat bepaalde ringen kunnen gaan corroderen.

Maar voor zover ik weet is biodiesel gewoon plantaardige olie.
volvomen-1
2nd Gear member
Contacteer:

Biodiesel in Duitsland is niet hetzelfde als slaolie of lijnolie !!! Het is een soort biobrandstof waaraan een goedje aan toe is gevoegd dat bepaalde rubbersoorten aantast, dus brandstof toevoerleidingen en pakkingmaterialen. Deze zwellen op en laten dan bijv. geen branstof meer door. Of je brandstofpomp loot vast door allerlei opgeloste troep.
vorig jaar stond er in de Autobild een artikel over een V70 D5 waarin ook biodiesel was gedaan, en de boel stuk gelopen !!! Men probeerde toen Volvo aansprakelijk te stellen, maar is niet gelukt. Bij ons direct over de grens is een Westfalen pump mit biodiesel. Hier hebben nadrukkelijk een folder liggen met de merken en types die wel/niet willen.

http://www.biodiesel.de/index.php3?hid=00412
http://www.westfalen-ag.de/tankstellen/biodiesel.php

Op de laatste site wordt uitgelegd hoe in Duitsland e.e.a. in elkaar zit met biodiesel.

Alleen in de VW diesels kan het zonder meer in.
Dus VW, Audi, Seat, Skoda ne de V70/850 met de VW/Audi motor.
Marinus
4th Gear member

Goed dat je het zegt, dat wist ik dus niet.

Ik heb namelijk begrepen dat je gewoon de genoemde olie ZONDER additieven KUNT gebruiken, dus waarom zou je er dan nog rotzooi ingooien.

Maar ja, als die zooi erin zit, dan heb je een probleem.
Walter
Geartronic member
Contacteer:

vergeet ook niet dat dieselolie ook als smeermiddel wordt gebruikt voor diverse componenten. Ik weet niet wat voor smeergraad die bio bende heeft...
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Marinus
4th Gear member

Topgear heeft jarengeleden een test gedaan.

Die zijn bij de vietnamees op de hoek 80 liter "afgewerkte" frituurolie gaan halen. Hebben dat door een filter gegooid en er een half flesje nagellakremover ingegooit (aceton).

Dit hebben ze gedaan met een 740 diesel sedan. Ze haalden exact dezelfde prestaties op dat goedje als op dieselolie. Ze gooiden de zooi gewoon in de tank.

Enige nadeel was de lichte snackbargeur die de auto verspreide, maar dat had meer te maken met de voorgeschiedenis van de olie dan met de olie zelf.
volvomen-1
2nd Gear member
Contacteer:

In Duitsland rijd al een tijd een Golf Diesel van een redacteur van het blad Autobild op frituurvet (vloeibaar) en op slaolieachtige produkten. Dit is dus niet hetzelfde als bovengenoemde "bio-diesel" die in Duitsland uit de pomp komt. En dan is er nog de z.g. Elsbeth motor, die loopt op linzaad olie. Voor de slaolie/frituurolie is 's winters een soort voorverwarmen nodig, en de Elsbeth motor moet iets aan omgebouwd worden. Oppassen dus. Helemaal met common-rail diesels !!!!!
Marinus
4th Gear member

volvomen-1 schreef:In Duitsland rijd al een tijd een Golf Diesel van een redacteur van het blad Autobild op frituurvet (vloeibaar) en op slaolieachtige produkten. Dit is dus niet hetzelfde als bovengenoemde "bio-diesel" die in Duitsland uit de pomp komt. En dan is er nog de z.g. Elsbeth motor, die loopt op linzaad olie. Voor de slaolie/frituurolie is 's winters een soort voorverwarmen nodig, en de Elsbeth motor moet iets aan omgebouwd worden. Oppassen dus. Helemaal met common-rail diesels !!!!!
'

Die offerte die ik had was ook van elsbeth, leek me best stoer :D
lola
Starter

Hallo allemaal,

Vandaag kreeg ik antwoord op mijn vraag van mijn dealer inArnhem.
Volvo raad ten stelligste af om de geringste hoeveelheid biodiesel toe te voegen aan dieselbrandstof. Ik begreep dat igv motorschade de garantie niet van toepassing zal zijn. In elk geval een duidelijk antwoord.

Met vriendelijke groet.
lola
Starter

Zojuist ontving ik mail van mijn leasemij waar ik de vraag ook neer had gelegd. De tekst luidt als volgt:

De olieconcerns mogen op grond van een EU-richtlijn tot 5% biodiesel toevoegen aan de normale diesel. Uit onderzoek blijkt dat nagenoeg iedere olieconcern dit ook doet (over de biodiesel wordt namelijk geen accijns geheven). Alle autofabrikanten hebben hiermee ingestemd, motorschade of merkbare veranderingen qua prestatie of verbruik zijn (nog) niet bekend en worden gezien de geringe bijmenging ook niet verwacht.

De informatie die ik heb ontvangen uit 2 bronnen, die mij toch beide betrouwbaar lijken, is tegenstrijdig. Bovenstaande lijkt mij echter meest plausibel.

Met vriendelijke groet.
Walter
Geartronic member
Contacteer:

misschien is het verstandig een statement van Volvo NL te vragen, zeker om de tegenstrijdigheden uit de wereld te helpen.
Afbeelding
Mijn blog

Marinus
4th Gear member

Je moet dus gen biodiesel toevoegen, maar je kan wel je afgewerkte frituurolie na het filteren bij je dieselolie gooien, dan hoef je het ook niet meer weg te gooien of door de wc te spoelen. :D

Let op! Het geeft wel een lichte snackbar-geur...... 8)
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”