Controleren slangen en aansluitingen

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dweerwag
2nd Gear member
Berichten: 75
Lid geworden op: 17.10.2010 - 15:14

Sinds enige tijd heb ik bij mijn s80 d5 uit 2005 de melding Emissies hoog service vereist.

Na meerdere malen uitlezen, kwam 1 storing tevoorschijn, de EGR klep.
Deze is ook vervangen, toen ging het een weekje goed, maar nu wederom de melding terug.
Alleen gaf hij nu geen storing aan.

Na rondkijken hier op het forum het brandstoffilter laten vervangen, ging weer een weekje goed.

Ik heb een idee dat er een slang of aansluiting niet goed vastzit, hoop dat jullie mij wegwijs kunnen maken, welke slangen en aansluitingen ik zou kunnen controleren.

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
dweerwag
2nd Gear member
Berichten: 75
Lid geworden op: 17.10.2010 - 15:14

Heb nog even verder rondgekeken, weet iemand of er een wervelklep op zit en zo ja, waar ik deze ongeveer kan vinden.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Je zou het inlaattraject incl oliekoeler het beste eerst kunnen controleren. Als hierin een lek is krijg je ook deze meldingen. De intercoolers zijn niet van al te beste kwaliteit de kans dat deze lekt is vrij groot. Daarnaast even alle luchtslangen nalopen op scheuren.
Heb je al het nieuwe blok met af fabriek roetfilter en 6 bak?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
dweerwag
2nd Gear member
Berichten: 75
Lid geworden op: 17.10.2010 - 15:14

Het is nog het oude blok. roetfilter is achteraf geplaatst en het is een automaat.
Hoe kan je het beste controleren of de intercooler nog goed is.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Het beste kun je deze laten testen bij de dealer. Ze zetten er dan druk op en kijken hoeveel het verlies is. Maar je kunt ook zelf even kijken. Het beste kun je daarvoor de kunststof afdekplaat onder de vorobumper demonteren (2 boutjes), waarna je de intercooler goed kunt zien zitten. Het is de achterste en als deze lekt zie je een oliespoor lopen langs de rand van de koeler.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
dweerwag
2nd Gear member
Berichten: 75
Lid geworden op: 17.10.2010 - 15:14

Dank je, gaat dat eerst even zelf kijken, en als ik er geen wijs uit wordt rij ik even langs de dealer.

Weet jij toevallig ook of er een wervelklep op dit type zit en waar ik het ongeveer zou kunnen vinden
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Jij hebt nog geen wervelklep. Dat is alleen bij de types met af fabriek roetfilter. Succes in elk geval met zoeken!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
dweerwag
2nd Gear member
Berichten: 75
Lid geworden op: 17.10.2010 - 15:14

@edraket : Het zoeken naar lekken in de slangen kun je dan beter de motor op bedrijfstemperatuur hebben of kan het ook met een koude motor.

Denkende aan dat de slangen dan veerkrachtiger zijn.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Maakt niets uit, kan zowel met warme als koude motor. Alhoewel, met warme motor is met dit weer misschien beter :wink:
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
dweerwag
2nd Gear member
Berichten: 75
Lid geworden op: 17.10.2010 - 15:14

Voor de handen is het zeker lekkerder. :D
Breng ik hem maar eerst op bedrijfstemperatuur.

Ga van het weekend even kijken, laat ik nog even weten of ik iets gevonden heb.
Gebruikersavatar
dweerwag
2nd Gear member
Berichten: 75
Lid geworden op: 17.10.2010 - 15:14

ff een update.

Zelf niets kunnen vinden, dus maar naar de garage geweest.
Deze hebben de boel afgeperst en geen lekkages, scheelt weer iets.

De lijst met mogelijke mankementen wordt op deze manier alleen maar kleiner. :D
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

En hoe nu verder? Gaan ze nog verder zoeken?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
dweerwag
2nd Gear member
Berichten: 75
Lid geworden op: 17.10.2010 - 15:14

Ze gaan verder zoeken, maar wat ik al zei wordt de lijst met mankementen korter.
Hoop dat ze dan toch snel de oorzaak vinden.

Als ik iets meer weet, laat ik het weten.
Gebruikersavatar
jorrits60
2nd Gear member
Berichten: 77
Lid geworden op: 01.02.2010 - 21:33

Hebben ze bij het vervangen van de EGR klep ook de EGR sensor meegenomen? Die houdt er vaak mee op zodra de EGR klep sterk vervuild raakt. Ik heb zelf in maart de EGR klep van mijn s60 2.4d laten vervangen, maar de melding emissies hoog service vereist verdween pas nadat ook de EGR sensor was vervangen.
Volvo s60 MY'07 2.4d 163pk Edition II Communication line 180k
Volvo s60 MY'05 2.4d 200pk (Fasttech)Edition 297k
Gebruikersavatar
dweerwag
2nd Gear member
Berichten: 75
Lid geworden op: 17.10.2010 - 15:14

@jorrits60 probleem is opgelost. bleek een transistor in de ECU te zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”