Gisteren kwam ik tot de ondekking dat de airco niet meer aanspringt. De schakelaar op het dashboard werkt goed, ook de temperatuurmeting werkt goed, de fan gaat blazen als de temp in de auto oploopt. Het relais (RL11)voor de magneetkoppeling komt niet op. Bij handbediening van dit relais (kapje er af) schakelt de magneet koppeling wel in. Wat kan de oorzaak zijn? Wie weet raad?
Peter
Airco defect
- mehrzahl
- 3rd Gear member
Bij mij sloeg hij ook niet meer aan. Dat kwam door een te laag koelmiddelpeil in het aircosysteem. De condensor was lek, nu doet hij het weer. Misschien kun je het systeem op lekkage laten checken.
Volvo 66 - Renault 18- Renault Fuego - Citroën AX - Audi 90 - Chrysler PT Cruiser - Seat Toledo
Volvo S60 D5 - 2002
Volvo V70 2.4D Edition Sport 2007
Volvo V70 D3 Limited Edition 2011
https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 20129.html
Volvo S60 D5 - 2002
-
- 7th Gear member
systeem leeg of de lage druk schakelaar stuk.
- marsm104
- 5th Gear member
- Contacteer:
Oef... dure grap, voor zo'n jonge auto!
Groeten, Rick Marsman

Volvo S40 diesel 102pk Volvo 850 T5 1994

Volvo S40 diesel 102pk Volvo 850 T5 1994

-
- 7th Gear member
Niet goed opgelet in het forum denk ik gezien de prijs!
Allemachtig, bij wie laat je dit doen?Broes schreef:Inderdaad de condensor is lek, wordt over 14 dagen vervangen, 860 euro
Bedankt voor de tips
Peter
- smokingman
- 4th Gear member
Wat bedoel je daarmee? Dat je het niet een hoop geld vind voor een jonge auto? Of dat het goedkoper kan?Ramon&Ramon schreef:Niet goed opgelet in het forum denk ik gezien de prijs!
Ik kan alleen maar iets vinden met de zoekfunctie over een compressor en een condensor die vervangen zijn voor zo'n 1800 euro.
-
- 7th Gear member
bij de dealer is het inderdaad erg duur,klopt,is ook een hoop werk!
Als je het vaak doet is het drie uur ex vulen.
Als je het vaak doet is het drie uur ex vulen.
- smokingman
- 4th Gear member
Die condensor kan je ertussenvandaan halen via de onderkant met een beetje pielwerk. Dat is volgens mij geen 3 uur werk.
-
- 7th Gear member
een condensor is iets anders dan een verdamper!:)
- smokingman
- 4th Gear member
:?:
- Paul
- Geartronic member
hebben het gehad met onze 98er V70, na 3 jaar geen airco meer, maar was bekend probleem en werd deels betaald door Volvo.
Ze vertelde toen ook dat er net iemand anders met een V70R uit 99 net bij lyon reed met 32 graden waar vervolgens ook de airco het niet meer deed en vakantie nog begonnen moest. Bij ons was het gelukkig 3 weken voor de vakantie!
Ze vertelde toen ook dat er net iemand anders met een V70R uit 99 net bij lyon reed met 32 graden waar vervolgens ook de airco het niet meer deed en vakantie nog begonnen moest. Bij ons was het gelukkig 3 weken voor de vakantie!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Wat is het probleem met die condensors?
Door roesten of zo?
Ik hoor dat hier meer problemen mee zijn!
Door roesten of zo?
Ik hoor dat hier meer problemen mee zijn!
- smokingman
- 4th Gear member
Voor condensors die gaan lekken zijn er 3 verschillende mogelijkheden waardor ze lek gaan.
1: steenslag. De condensor zit voor alle andere koelers en is dus de eerste die eventuele steentjes opvangt. Overigens is dit maar een klein deel van de voorkomende lekkages.
2: Doorschuren door dingen die te dicht op de condensor gemonteerd zijn.
3: Oxidatie.
Tegenwoordig zitten de verschillende koelers (condensor, interkoeler en radiateur) vaak in een soort luchtkanaal ingebouwd. Dit wordt door de fabrikanten bewust zo gemaakt. De hoeveelheid lucht die hierbij uiteindelijk door de laatste koeler gaat is nagenoeg dezelfde hoeveelheid als die door de eerste gaat. Zouden de verschillende koelers los van elkaar staan, dan heb je een hoeveelheid leklucht die langs de randen "weglekt" en wordt de laatste koeler minder efficient gebruikt. Helaas wil het nog wel eens voorkomen dat de harde kunststof behuizing tegen een koeler aan zit. Aangezien auto's altijd trillen, schuurt er dan iets kapot. Aluminium verliest het altijd van kunststof.
Die luchtkanalen hebben een ander nadeel. Eventuele rotzooi (bladeren, veren, blubber enz) kan wel tussen de koelers terechtkomen, maar kan daar niet makkelijk weer weg. Hierdoor ontstaat een vochtige drab, die ervoor zorgt dat het aluminium gaat oxideren (gewoon wegrotten dus)
Verder zie je veel dat koelers zwartgespoten zijn. Naar verloop van tijd gaat de lak scheuren. Door de capilaire werking trekt daar dan vocht tussen en zorgt voor oxidatie.
De snelheid waarmee zo'n oxidatieproces gaat is natuurlijk afhankelijk van een aantal faktoren. Een van de belangrijkste is de kwaliteit van het gebruikte aluminium. Maar ook de vervuiling van bijvoorbeeld het vocht speelt mee. Veel pekel zorgt voor een snellere oxidatie.
Overigens. Volvo V70 van voor 2000 (als ik het goed heb) en de 850 modellen hebben bij lekkage in het aircosysteem meestal een lekke verdamper (die onder het dashboard zit). De latere modellen V70 hebben meestal een lekke condensor.
1: steenslag. De condensor zit voor alle andere koelers en is dus de eerste die eventuele steentjes opvangt. Overigens is dit maar een klein deel van de voorkomende lekkages.
2: Doorschuren door dingen die te dicht op de condensor gemonteerd zijn.
3: Oxidatie.
Tegenwoordig zitten de verschillende koelers (condensor, interkoeler en radiateur) vaak in een soort luchtkanaal ingebouwd. Dit wordt door de fabrikanten bewust zo gemaakt. De hoeveelheid lucht die hierbij uiteindelijk door de laatste koeler gaat is nagenoeg dezelfde hoeveelheid als die door de eerste gaat. Zouden de verschillende koelers los van elkaar staan, dan heb je een hoeveelheid leklucht die langs de randen "weglekt" en wordt de laatste koeler minder efficient gebruikt. Helaas wil het nog wel eens voorkomen dat de harde kunststof behuizing tegen een koeler aan zit. Aangezien auto's altijd trillen, schuurt er dan iets kapot. Aluminium verliest het altijd van kunststof.
Die luchtkanalen hebben een ander nadeel. Eventuele rotzooi (bladeren, veren, blubber enz) kan wel tussen de koelers terechtkomen, maar kan daar niet makkelijk weer weg. Hierdoor ontstaat een vochtige drab, die ervoor zorgt dat het aluminium gaat oxideren (gewoon wegrotten dus)
Verder zie je veel dat koelers zwartgespoten zijn. Naar verloop van tijd gaat de lak scheuren. Door de capilaire werking trekt daar dan vocht tussen en zorgt voor oxidatie.
De snelheid waarmee zo'n oxidatieproces gaat is natuurlijk afhankelijk van een aantal faktoren. Een van de belangrijkste is de kwaliteit van het gebruikte aluminium. Maar ook de vervuiling van bijvoorbeeld het vocht speelt mee. Veel pekel zorgt voor een snellere oxidatie.
Overigens. Volvo V70 van voor 2000 (als ik het goed heb) en de 850 modellen hebben bij lekkage in het aircosysteem meestal een lekke verdamper (die onder het dashboard zit). De latere modellen V70 hebben meestal een lekke condensor.
- VolvoZoeker
- 3rd Gear member
@smokingman - Weet je toevallig ook wat het meest voor komt bij S80 1999??? Nee, ik heb nu nog geen problemen, maar liever van te voren gezien, dan nadat het al kapot is..... 

Gr
Menno
Zoekend naar een C70 2006-2009
Menno
Zoekend naar een C70 2006-2009
- smokingman
- 4th Gear member
De condensor is bij mijn weten nagenoeg of zelfs dezelfde als in de V70. Die gaat dus ook wel eens lek. Verder heb ik in de vriendenkring iemand die bij een taxibedrijf werkt waar ze een aantal S80 met dik 3 ton op de teller hebben. Daar zijn vorig jaar een aantal magneetkoppelingen vervangen omdat bijstellen niet meer hielp.
Maar ik zou me voorlopig geen zorgen maken. De enige modellen waar echt problemen mee waren waren dus de 850's en de eerste S/V70 modellen.
Maar ik zou me voorlopig geen zorgen maken. De enige modellen waar echt problemen mee waren waren dus de 850's en de eerste S/V70 modellen.
- mehrzahl
- 3rd Gear member
Inderdaad de condensor is lek, wordt over 14 dagen vervangen, 860 euro
Kostte mij 695 Euro, bij een Bosch servicepunt...
Volvo 66 - Renault 18- Renault Fuego - Citroën AX - Audi 90 - Chrysler PT Cruiser - Seat Toledo
Volvo S60 D5 - 2002
Volvo S60 D5 - 2002
-
- 7th Gear member
Als je goed had gelezen,had je 250 euro bespaard!