Over bio en fossiele brandstoffen

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
gsx750r
6th Gear member
Berichten: 2549
Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
Locatie: Bij Christina
Contacteer:

Bijmengen van biobrandstof verhoogt CO -uitstoot juist

Het bijmengen van biobrandstoffen bij autobenzine zou milieuvoordelen moeten opleveren. De waarheid is anders, blijkt uit een studie van het onafhankelijke Institute for European Environmental Policy (IEEP) in Londen. Bijmengen leidt juist tot een vermeerdering van de CO2-uitstoot.

De Europese Unie heeft automobilisten verplicht gesteld in 2020 te gaan rijden op een mengsel van 90 procent benzine en 10 procent biobrandstoffen. De EU-landen gaan aan deze verplichting voldoen door voedingsgewassen te verstoken als maïs, rietsuiker en koolzaad – zogenoemde biobrandstoffen van de eerste generatie. Daarvoor moet dan wel een gebied van tussen de 4,1 en 6,9 miljoen hectare worden onttrokken aan al in gebruik zijnde landbouwgrond. In het ergste geval komt dat overeen met twee maal de landoppervlakte van Nederland.

Het in gebruik nemen elders van een gebied met een dergelijke grootte veroorzaakt tussen 2011 en 2020 een extra CO2-uitstoot van 27 tot 56 miljoen ton. Dat komt overeen met de uitstoot van tussen de 12 en 26 miljoen extra auto’s op de Europese wegen.
„Het is belangrijk dat deze situatie wordt voorkomen. Bijmengen was juist bedoeld om klimaatverandering tegen te gaan, maar dit verergert de zaak alleen maar”, zegt David Baldock, de directeur van het IEEP.

Volgens Baldock moeten de EU-landen voluit gaan voor biobrandstoffen van de tweede generatie. Dan worden niet de voedingsmiddelen zelf gebruikt, zoals de maïskolf, maar de afvalresten van de maïs en andere planten. Het ontwikkelen van technieken om afvalresten om te zetten in brandstof staat echter nog in de kinderschoenen.

Bron: Trouw Groen

En op de website van De Groene Rekenkamer een artikel over fossiele brandstoffen

[CYNICAL MODE ON]

Zijn bio brandstoffen schadelijk voor het milieu ?

Ja volgens 3.233.440 van de ondervraagden
Nee volgens 3.233.439 van de ondervraagden

Conclusie: Bio brandstoffen zijn schadelijk voor het milieu.

Raakt de wereldvoorraad fossiele brandstoffen binnen afzienbare tijd uitgeput ?

Ja volgens 50,00000017 % van de ondervraagden binnen nu en 1 jaar 3 maanden 26 dagen 6 uur 12 minuten en 8 seconden

De overige 49,00000083 % denkt dat het exact 17,5 uur langer zal duren.

Op de vraag of men bereid was het eigen energie gebruik te reduceren antwoordde 10% met JA, 79% met JA MITS........... de buren het ook zouden doen en 1% met IK WEET HET NOG NIET

De overige 10% is niets gevraagd ! :twisted:

[CYNICAL MODE OFF]

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21357
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Die CO2-uitstoot vind ik minder van belang als blijkt dat de opname van CO2 door die bio-brandstoffen maar hoger is.
Zolang we met 7 miljard mensen hier blijven vervuilen en niet het aantal mensen gaan reduceren binnen enkele generaties, is zorgen dat CO2-opname door de natuur gestimuleerd moet worden.

Dus iedereen een paar bomen planten, een deel van de Sahara beplanten en stoppen met kappen in Brazilië en Indonesië.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1142
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Opheusden

Het bijmengen van biobrandstoffen bij autobenzine zou milieuvoordelen moeten opleveren. De waarheid is anders, blijkt uit een studie van het onafhankelijke Institute for European Environmental Policy (IEEP) in Londen. Bijmengen leidt juist tot een vermeerdering van de CO2-uitstoot.
Dat komt omdat veel ingenieurs en ontwerpers met op zichzelf slimme ideeen komen maar de LCA vergeten, oftewel Life Cycle Assesment. Een analyse van het gehele productieproces. Van wieg tot graf. Je kunt eigenlijk 4 fasen onderscheiden:
-grondstoffase
-productiefase (in gebruik nemen van landoppervlakte)
-gebruiksfase (ingenieursidee)
-afdankingsfase
is zorgen dat CO2-opname door de natuur gestimuleerd moet worden.
Inderdaad extra bomen planten, CO2 vastleggen in biomassa. Wat ook een interessant gegeven is: Het CO2 gehalte is normaal gesproken de beperkende factor van fotosynthese. Een plant die dus druk aan het groeien is loopt na verloop van tijd tegen zijn maximale groeisnelheid aan wegens CO2 gebrek. Doordat jaar in jaar uit nu het CO2 gehalte stijgt en gaat stijgen zullen planten ook sneller gaan groeien en sneller CO2 vastleggen. De natuur kent dus ook een mechanisme van zichzelf om CO2 opname te stimuleren:-)
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”