Beste mensen,
Sinds dat de winter weer is ingetreden start de auto niet meer fatsoenlijk. Zodra het even niet gevroren heeft, is er niks aan de hand.
Bij vriezen en koude start dus de volgende verschijnselen:
Bij de eerste keer starten draait de startmotor zo'n 5 seconden, slaat hij aan, maar slaat ook meteen weer af. De tweede keer start hij dan direct. En loopt mooi.
Gister de gloeibougies laten vervangen (was 1 stuk), vanochtend toch weer hetzelfde verhaal. De accu is recent nog vervangen uit voorzorg.
Startmotor draait normaal rond, blijft ook goed ronddraaien. Vanmiddag ga ik het dieselfilter vervangen en ik heb er een flesje verstuiverreiniger van wynn's bijgedaan.
Bij de laatste uitlezing (2 maanden geleden) kwam alleen de kapotte gloeistift aan het licht, die nu dus al vervangen is.
Wat kan het, anders dan die o zo pijnlijke verstuivers waar ik liever niet aan wil, nog meer zijn?
Alvast hartelijk dank,
Marten.
S40 2.0D Start slecht onder nul
- MartenS40
- 4th Gear member
- Berichten: 655
- Lid geworden op: 01.06.2010 - 15:16
Mijn Volvo's
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Het kan ook nog de (hogedruk) brandstofpomp zelf zijn. Als die niet helemaal lekker meer is wil het ook niet meer bij kou. Maar een andere mogelijkheid is dat het gloeicircuit zelf niet goed werkt. Deze wordt aangestuurd door een temperatuurs sensor...., nou ja je begrijpt het wel denk ik.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 1st Gear member
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 17.03.2007 - 22:14
Laat je hem wel even in standje 2 staan in het contactslot voor je hem start? Om eerlijk te zijn weet ik niet of het de bedoeling is maar ik wacht altijd tot de lampjes uit zijn voor ik hem verder draai. (niets over in de handleiding gevonden) laatst draaide ik hem (per ongeluk) direct door en merkte ook een korte hapering.
Hoorde ooit bij een ander bedrijf dat goedkope olie een rol kan spelen.
Ben zelf absoluut geen automonteur dus brainstorm alleen maar mee
Hoorde ooit bij een ander bedrijf dat goedkope olie een rol kan spelen.
Ben zelf absoluut geen automonteur dus brainstorm alleen maar mee
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27336
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Zodra het gloeispiraaltje uit is kan je hem gewoon starten, dus je hoeft niet te wachten totdat alles uit gaat
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- 360Degreez
- 5th Gear member
- Berichten: 1524
- Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
- Locatie: Poortugaal
Ik wacht altijd 3 pingeltjes voordat ik hem start. Is altijd precies genoeg. Oh ja, en GEEN gasgeven, dan start 'ie juist moeilijker.
Vanmorgen was wel de eerste keer dan de 2.0D echt aan het knikkeren was de eerste 500 Meter. Geen gehoor...
Verder zou het inderdaad een gebrekkige brandstoftoevoer kunnen zijn, daarom ook altijd even wachten voordat je hem start, dan heeft de pomp iets meer tijd om de boel op druk te brengen.
Vanmorgen was wel de eerste keer dan de 2.0D echt aan het knikkeren was de eerste 500 Meter. Geen gehoor...
Verder zou het inderdaad een gebrekkige brandstoftoevoer kunnen zijn, daarom ook altijd even wachten voordat je hem start, dan heeft de pomp iets meer tijd om de boel op druk te brengen.
- MartenS40
- 4th Gear member
- Berichten: 655
- Lid geworden op: 01.06.2010 - 15:16
Bedankt mensen,
Ik wacht altijd met starten totdat het gloeispiraaltje uit is in de winter, zomers start ik hem altijd direct. Ik ga morgenochtend eens proberen 2x te gloeien, misschien maakt dat ook nog verschil.
De brandstofpomp lijkt mij onwaarschijnlijk, want waarom start hij de 2e maal meteen daarna gewoon goed en heb ik er ook helemaal geen last van tijdens het rijden. De pomp kan dan nog niet warm zijn, en levert dan ook gewoon alle druk om op te trekken en snelheid te houden.
Als de verstuivers toch aan eind zijn, wat voor aanwijzingen heb ik dan nog meer? Ze zijn gewoon droog, hij loopt mooi en heeft zijn vermogen volgens mij ook nog helemaal. Kunnen ze desondanks toch stuk zijn?
Misschien dan toch inderdaad het gloeicircuit dat niet aangestuurd word. Zou ik dat kunnen testen? Kan ik die vierpolige stekker die uit het gloeicircuit komt gewoon doormeten? Of kun je stellen dat als het lampje brand, dat het gloeicircuit dan goed werkt.
Ik wacht altijd met starten totdat het gloeispiraaltje uit is in de winter, zomers start ik hem altijd direct. Ik ga morgenochtend eens proberen 2x te gloeien, misschien maakt dat ook nog verschil.
De brandstofpomp lijkt mij onwaarschijnlijk, want waarom start hij de 2e maal meteen daarna gewoon goed en heb ik er ook helemaal geen last van tijdens het rijden. De pomp kan dan nog niet warm zijn, en levert dan ook gewoon alle druk om op te trekken en snelheid te houden.
Als de verstuivers toch aan eind zijn, wat voor aanwijzingen heb ik dan nog meer? Ze zijn gewoon droog, hij loopt mooi en heeft zijn vermogen volgens mij ook nog helemaal. Kunnen ze desondanks toch stuk zijn?
Misschien dan toch inderdaad het gloeicircuit dat niet aangestuurd word. Zou ik dat kunnen testen? Kan ik die vierpolige stekker die uit het gloeicircuit komt gewoon doormeten? Of kun je stellen dat als het lampje brand, dat het gloeicircuit dan goed werkt.
Mijn Volvo's
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Zijn alle gloeibougies vervangen?
Controleer of je bij het gloeien daadwerkelijk ook spanning op de gloeiers hebt,er kan een probleem zijn met het gloeirelais!
Dan brandt het gloeilampje wel,maar je hebt dan geen spanning op de bougies.
Heb je een vloeistofgekoelde EGR klep?
Controleer of je bij het gloeien daadwerkelijk ook spanning op de gloeiers hebt,er kan een probleem zijn met het gloeirelais!
Dan brandt het gloeilampje wel,maar je hebt dan geen spanning op de bougies.
Heb je een vloeistofgekoelde EGR klep?
- kmser
- 4th Gear member
- Berichten: 776
- Lid geworden op: 05.10.2007 - 10:07
- Locatie: de westhoek
Gisteren startte mijn V50 voor het eerst ook iets langzamer en stationair draait ie ook minder soepel als ie nog koud heeft. ik zie dat als een normaal gevolg van de koude.
V50 2.0D kinetic MY05 - Flint grey metallic - 16"; ??
V50 2.0D momentum MY09 - Chameleon blue pearl - HP audio - winter line - 17"; spartacus
BMW F800ST MY09
besteld thuis: XC60 D3 AWD - Summum - Xenium pakket - Saville Grey - 18"; Merac
V50 2.0D momentum MY09 - Chameleon blue pearl - HP audio - winter line - 17"; spartacus
BMW F800ST MY09
besteld thuis: XC60 D3 AWD - Summum - Xenium pakket - Saville Grey - 18"; Merac
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21370
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Als het 's nachts min 8 graden is, doen alle auto's er iets langer over om aan te slaan.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- MartenS40
- 4th Gear member
- Berichten: 655
- Lid geworden op: 01.06.2010 - 15:16
Goed nieuws!
Vanochtend was het opeens perfect! Moeilijk te zeggen hoe dat nu gekomen is, en of het zo blijft. Maar het lijkt erop dat het te danken is aan dat verstuiverschoonmaak spul van wynn's.
Brandstoffilter kan er weinig mee van doen hebben denk ik, en de nieuwe gloeistiften hadden dan gister het probleem al op moeten lossen. Ben benieuwd of ie morgen weer zo fijn start.
Vanochtend was het opeens perfect! Moeilijk te zeggen hoe dat nu gekomen is, en of het zo blijft. Maar het lijkt erop dat het te danken is aan dat verstuiverschoonmaak spul van wynn's.
Brandstoffilter kan er weinig mee van doen hebben denk ik, en de nieuwe gloeistiften hadden dan gister het probleem al op moeten lossen. Ben benieuwd of ie morgen weer zo fijn start.
Mijn Volvo's
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
- MartenS40
- 4th Gear member
- Berichten: 655
- Lid geworden op: 01.06.2010 - 15:16
Nu een weekje aangekeken met vaak starten bij -5. En helemaal geen problemen. Hoe koud het ook is, binnen een seconde slaat hij aan.
We kunnen veilig zeggen, het is opgelost.
Hartelijk dank allemaal.
We kunnen veilig zeggen, het is opgelost.
Hartelijk dank allemaal.
Mijn Volvo's
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic