Als het hier inderdaad om een kortsluiting zou gegaan hebben, zou de gemiddelde autoblusser hier niets uitgehaald hebben: grote kans dat er direct vaste stoffen in de fik gevlogen waren (klasse A brand), terwijl de meeste autoblussers alleen vloeistoffen (klasse B) aankunnen. Dat poeder is namelijk goedkoper, even afgezien dat een autoblusser op z'n best wel 6 seconden kan blussen... :?V480-S60 schreef: Tevens wil men, in geval van brand, dat de mensen zo snel mogelijk de parkeerkelder uit gaan en niet zelf gaan proberen te blussen.
Uit de parkeergarage in Haarlem
- Chemzy
- 4th Gear member
- Berichten: 627
- Lid geworden op: 08.03.2009 - 14:28
Persoonlijk (als verantwoordelijke bedrijfsbrandweer) denk ik dat zwaar schuim hier de beste oplossing is: uitstekende bluscapaciteit, en het legt een beschermende laag bovenop de eventuele lekkende brandstof. Als ik de video bekijk, lijkt het me trouwens dat er hier en daar nog resten van zo'n schuim liggen.
Volvo 440 1.9 TD 1995
Volvo V50 2.0 D Business Line MY08
Volvo V50 2.0 D Business Line MY08
- Johann
- 5th Gear member
- Berichten: 1305
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 17:11
- Contacteer:
Sprinkler had denk ik wel zijn werk gedaan maar het probleem met een sprinkler is dat er dan gelijk belachelijk hoge eisen aan hangen.
In NL kan men wat dat betreft niet normaal doen. Je zou namelijk kunnen beginnen met een keuze te maken tussen niets en iets. Met iets zou je kunnen denken aan een passief systeem die gewoon op het openbare water net is aangesloten maar dat kan in NL blijkbaar niet. Had hier een minimale sprinkler in gezeten in de vorm van een barriere cq gordijn dan had men denk ik wel beter de brand kunnen inkapselen.
Bij een volledige sprinkeler moet er al een eigen reservoir van tig duizenden liters bij, pomp systemen met eigen stroomvoorziening, koppelingen met de meldkamer, tweewekelijkse testen etc. etc. Wel mooi maar voor al die parkeergarages in NL gewoon geen haalbare kaart.
Een minder aktief systeem gewoon op het openbare net kan in deze gevallen, die gewoonlijk maar eens in de veel jaar voor komen, misschien net het verschil maken.
In NL kan men wat dat betreft niet normaal doen. Je zou namelijk kunnen beginnen met een keuze te maken tussen niets en iets. Met iets zou je kunnen denken aan een passief systeem die gewoon op het openbare water net is aangesloten maar dat kan in NL blijkbaar niet. Had hier een minimale sprinkler in gezeten in de vorm van een barriere cq gordijn dan had men denk ik wel beter de brand kunnen inkapselen.
Bij een volledige sprinkeler moet er al een eigen reservoir van tig duizenden liters bij, pomp systemen met eigen stroomvoorziening, koppelingen met de meldkamer, tweewekelijkse testen etc. etc. Wel mooi maar voor al die parkeergarages in NL gewoon geen haalbare kaart.
Een minder aktief systeem gewoon op het openbare net kan in deze gevallen, die gewoonlijk maar eens in de veel jaar voor komen, misschien net het verschil maken.
- Skollie
- 2nd Gear member
- Berichten: 138
- Lid geworden op: 09.01.2010 - 13:18
- Locatie: Middelstum
Heeft een xc60 een kunstof achterklep? Of desnoods alluminium? Helemaal weggesmolten zo te zien. Beetje warm is voorzichtig uitgedrukt denk ik.
C 30 2.0 D 07' zwart momentum.
S 60 D5 Drivers Edition geartronic silver 08'
S 60 D5 Drivers Edition geartronic silver 08'
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33123
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Heeft een V70 ook...
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- Morgenstond
- 5th Gear member
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
- Locatie: Den Haag
Dat het warm was, klopt wel. Ik heb gelezen dat het tussen de 800 en 1200 graden was. Niet gek dus dat de brandweer niet naar binnen kon...Skollie schreef:Heeft een xc60 een kunstof achterklep? Of desnoods alluminium? Helemaal weggesmolten zo te zien. Beetje warm is voorzichtig uitgedrukt denk ik.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
- arnow
- 3rd Gear member
- Berichten: 322
- Lid geworden op: 06.08.2008 - 08:07
laseauto? Ahumm graag correct nederlands.Ben schreef:Als rijder mag je in zulke gevallen blij zijn als je een laseauto hebt. Dan krijg je denk ik gewoon een andere en gaat de leasemij e.e.a. wel uitvechten.
* 2004 - Volvo Amazone rally automatic uit 1965
* 2007 - Mini Cooper MY06
* 2007 - Mini Cooper D MY08
* 2008 - Mini Cooper MY08
* 2008 - Volvo C30 1.8 Sport MY09
* 2010 - Volvo C30 T5 Summum MY10
* 2012 - Volvo V40 D2 Summum MY13 - 18 inch Ailos - Ice White - Intro Line - Panoramadak - Premium Sound - Getinte ramen - Stylingset - Off Black Leder
* 2007 - Mini Cooper MY06
* 2007 - Mini Cooper D MY08
* 2008 - Mini Cooper MY08
* 2008 - Volvo C30 1.8 Sport MY09
* 2010 - Volvo C30 T5 Summum MY10
* 2012 - Volvo V40 D2 Summum MY13 - 18 inch Ailos - Ice White - Intro Line - Panoramadak - Premium Sound - Getinte ramen - Stylingset - Off Black Leder
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21176
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Neeeeee probeer noooooiit de leukste te zijn als het om de opperbaas gaat. 
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 122
- Lid geworden op: 28.10.2009 - 17:25
- Locatie: Haarlem
Het was er inderdaad bijna 1200 graden. Ze zijn weken bezig geweest om de auto's er uit te slepen en vorige week waren ze nog bezig met pompen.
Zonde van al die auto's.
Welk merk zal dat geweest zijn wat vlam vatte...??? Renault Laguna modeljaar 2001 of zo...???
Ja sorry ik heb zo een hekel aan dat Franse spul...
Zonde van al die auto's.
Welk merk zal dat geweest zijn wat vlam vatte...??? Renault Laguna modeljaar 2001 of zo...???
Ja sorry ik heb zo een hekel aan dat Franse spul...
Ex: C30 1.8 Summum 2008 titanium grijs, leder antraciet, xenon, 17" Zaurak,
EX: 240 2.3 GL automaat
Nu voor hobby: Amazon 1968 B18A 2 deurs coach kleur 95L
Dagelijkse auto: Fiat Grande Punto
EX: 240 2.3 GL automaat
Nu voor hobby: Amazon 1968 B18A 2 deurs coach kleur 95L
Dagelijkse auto: Fiat Grande Punto