open air filter v50 t5
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20787
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Volvo zelf heeft idd geen open air filter. Maar er zijn verschillede bedrijven die ze leveren hoor.
Liquid Force heeft in zijn 2.4 170 pk C70 een open air filter. Misschien dat hier wat foto's van op het forum staan.
Kijk eens bij European Tuning. Die kunnen je zeker helpen.
Liquid Force heeft in zijn 2.4 170 pk C70 een open air filter. Misschien dat hier wat foto's van op het forum staan.
Kijk eens bij European Tuning. Die kunnen je zeker helpen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 06.11.2006 - 13:22
Zie plaatje in onderstaand topic:buckser schreef:ik heb een vraagje ik wil een open airfilter op mjn v50 t5 nu krijg ik overal te horen dat ze die niet hebben heeft iemand anders op dit forum wel een open air filter
K&N 57i sportfilter voor mijn volvo v50?
- wtr_s60
- 4th Gear member
- Berichten: 579
- Lid geworden op: 13.05.2010 - 18:58
Ik ben geen voorstander van een open luchtfilter. Wat m'n ook wijsmaakt (bvb. die fake uitdraaien op de K&N website) een open luchtfilter zorgt VAAK voor vermogensverlies.
Het originele luchtfiltersysteem is vaak het beste. Als je dan toch wilt upgraden raad ik een CAI (cold air intake) aan, à la BMW CDA, deze systemen kosten iets meer maar hebben 10x meer meerwaarde dan zo'n open filter troep.
De reden dat een open luchtfilter vaak voor prestatieverlies zorgt is omdat de enige lucht dat 'ie kan aanzuigen de lucht is van in je motorruim. Ik hoef er geen tekeningetje bij te maken dat die lucht dus reeds warm is van je motor. Bijgevolg wordt de inlaattemperatuur veel te hoog, en resulteert dit vaak in vermogensverlies. Door de betere sound gaan vele mensen denken dat hun wagen toch beter rijdt, maar niks is minder waar.
Een jaar terug ben ik met mijn Clio Sport (2.0 liter atmo 200PK) uitgenodigd geweest bij het K&N Center te eindhoven, deze hadden een "K&N 57i kit" ontwikkeld voor een Clio 3 RS, en ik had "het geluk" (ik dacht toen dat ik geluk had) het eerste exemplaar te mogen gratis hebben incl. de installatie. Ze hebben hem voor mij geïnstalleerd en hem daar op de vermogensbank gezet en toen had ik zogezegd, volgens hun uitdraai, pk's bij, vreemd genoeg mocht ik wel niet bij de testbankruns zijn, ook al vroeg ik hiernaar...
Ondanks hun uitdraai vond ik dat m'n wagen minder vlot doortrek. Dus ben ik op een andere testbank geweest dan bij K&N (ik was er korte tijd reeds voor geweest, met origineel luchtfiltersysteem) met de installatie van die K&N 57i kit. M'n vermoedens en gevoel bleken te kloppen, ik was maar liefst meer dan 10PK kwijt!
Origineel luchtfiltersysteem terug gemonteerd en auto ging terug als een speer en haalde terug zijn pk's..
Bezin dus eer ge begint..
Het originele luchtfiltersysteem is vaak het beste. Als je dan toch wilt upgraden raad ik een CAI (cold air intake) aan, à la BMW CDA, deze systemen kosten iets meer maar hebben 10x meer meerwaarde dan zo'n open filter troep.
De reden dat een open luchtfilter vaak voor prestatieverlies zorgt is omdat de enige lucht dat 'ie kan aanzuigen de lucht is van in je motorruim. Ik hoef er geen tekeningetje bij te maken dat die lucht dus reeds warm is van je motor. Bijgevolg wordt de inlaattemperatuur veel te hoog, en resulteert dit vaak in vermogensverlies. Door de betere sound gaan vele mensen denken dat hun wagen toch beter rijdt, maar niks is minder waar.
Een jaar terug ben ik met mijn Clio Sport (2.0 liter atmo 200PK) uitgenodigd geweest bij het K&N Center te eindhoven, deze hadden een "K&N 57i kit" ontwikkeld voor een Clio 3 RS, en ik had "het geluk" (ik dacht toen dat ik geluk had) het eerste exemplaar te mogen gratis hebben incl. de installatie. Ze hebben hem voor mij geïnstalleerd en hem daar op de vermogensbank gezet en toen had ik zogezegd, volgens hun uitdraai, pk's bij, vreemd genoeg mocht ik wel niet bij de testbankruns zijn, ook al vroeg ik hiernaar...
Ondanks hun uitdraai vond ik dat m'n wagen minder vlot doortrek. Dus ben ik op een andere testbank geweest dan bij K&N (ik was er korte tijd reeds voor geweest, met origineel luchtfiltersysteem) met de installatie van die K&N 57i kit. M'n vermoedens en gevoel bleken te kloppen, ik was maar liefst meer dan 10PK kwijt!
Origineel luchtfiltersysteem terug gemonteerd en auto ging terug als een speer en haalde terug zijn pk's..
Bezin dus eer ge begint..
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27491
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Dat is een behoorlijk verlies zeg...
Wist dat het wel scheelt, maar zoveel had ik niet verwacht.
Heb zelf ook een BMC CDA voor de 205 klaar liggen die er nog op moet komen.
Voor de mensen die dit ook wel iets lijkt, maar het te duur vinden, BMC heeft ook de BMC DIA.
Deze doet precies hetzelfde als de CDA, maar omdat hij niet van carbon is, is hij een stukje gunstiger geprijsd.
Wist dat het wel scheelt, maar zoveel had ik niet verwacht.
Heb zelf ook een BMC CDA voor de 205 klaar liggen die er nog op moet komen.
Voor de mensen die dit ook wel iets lijkt, maar het te duur vinden, BMC heeft ook de BMC DIA.
Deze doet precies hetzelfde als de CDA, maar omdat hij niet van carbon is, is hij een stukje gunstiger geprijsd.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- liquid_force
- 6th Gear member
- Berichten: 4695
- Lid geworden op: 12.11.2005 - 19:18
- Locatie: Zürich
Zoals hierboven vermeld: ik heb op de 2.4i (non-turbo) een ColdAirIntake, en ik moet zeggen dat de 2.4i veel sneller oppakt en toeren maakt. Nu heb ik ook de T5 uitlaat (dubbele pijp) dus hij kan de uitlaatgasse ook beter kwijt ...


-
- 2nd Gear member
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 06.11.2006 - 13:22
Oke, maar hoe werkt zo'n cold air intake dan tov een open luchtfilter?liquid_force schreef:Zoals hierboven vermeld: ik heb op de 2.4i (non-turbo) een ColdAirIntake, en ik moet zeggen dat de 2.4i veel sneller oppakt en toeren maakt. Nu heb ik ook de T5 uitlaat (dubbele pijp) dus hij kan de uitlaatgasse ook beter kwijt ...
En belangrijk, zijn die ook te krijgen voor een s40/V50 T5?
BBC2006 Volvo V50 T5 awd
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27491
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Een cold air intake heeft een aanzuigbuis waarmee hij ook echt koude lucht pakt (als je hem tenminste op een juiste plaats monteerd) en geen warme lucht uit de motorruimte zoals een open lucht filter.
Denk dat dit plaatje het ook iets duidelijker maakt:

Denk dat dit plaatje het ook iets duidelijker maakt:

'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- wtr_s60
- 4th Gear member
- Berichten: 579
- Lid geworden op: 13.05.2010 - 18:58
CAI zoals hierboven is zeker een aanrader!
Ter illustratie zie je hier een foto van de engine bay van een Clio RS 197 en dan weet je precies wat ik bedoel met dat overvolle motorruim.. Enige oplossing hier is het origineel luchtfiltersysteem (die overigens zeer goed is en maar liefst 3 aparte aanzuigingspunten heeft) oftewel een CAI die ook genoeg aanzuiging naar de luchtfilterbox kan bieden.
Sorry voor het off-topic ivm de CRS maar ergens is het toch ook een beetje ontopic
Ivm die open filters, het prestatieverlies hangt sterk af van type motor, bij de Clio Sport 197/201PK is het motorruim enorm gevuld waardoor de filter eigenlijk zelfs tegen de motor aanzit, bij een motorruimte waar de motor tov het ruim kleiner is en plaats overheeft dan zal het verlies hoogstwaarschijnlijk geringer zijn. Maar ik ben van het principe al verlies je maar 3PK ik zou het niet doen, warme inlaatlucht heeft je motor niet graag..fredhead schreef:Dat is een behoorlijk verlies zeg...
Wist dat het wel scheelt, maar zoveel had ik niet verwacht.
Ter illustratie zie je hier een foto van de engine bay van een Clio RS 197 en dan weet je precies wat ik bedoel met dat overvolle motorruim.. Enige oplossing hier is het origineel luchtfiltersysteem (die overigens zeer goed is en maar liefst 3 aparte aanzuigingspunten heeft) oftewel een CAI die ook genoeg aanzuiging naar de luchtfilterbox kan bieden.
Sorry voor het off-topic ivm de CRS maar ergens is het toch ook een beetje ontopic

- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27491
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Dat is wel behoorlijk vol ja :razz:
Onder de kap van mijn 205 is met een 2.0 16v blok wel iets meer ruimte, maar juist vanwege het verlies en voor een gunstig bedrag over kunnen nemen van een CDA ben ik ook heel snel overstag gegaan
Onder de kap van mijn 205 is met een 2.0 16v blok wel iets meer ruimte, maar juist vanwege het verlies en voor een gunstig bedrag over kunnen nemen van een CDA ben ik ook heel snel overstag gegaan

'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- liquid_force
- 6th Gear member
- Berichten: 4695
- Lid geworden op: 12.11.2005 - 19:18
- Locatie: Zürich
bij mij trekt het filter de lucht onder de auto vandaan, enerzijds omdat hij zo mooi weggewerkt kon worden, plus dat daar een goede stroming van lucht zit.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 65
- Lid geworden op: 01.11.2006 - 11:49
zit ik net op de bmc site te kijken is het maar tot 160 pk dus daar heb je niks aan met een t5
liquid_force ziet er nettjes uit denk dat ik gewoon maar is alles los maakt en dan gewoon losse buizen haal met bochten kijk dan wel even waar ik hem kwijt kan
liquid_force ziet er nettjes uit denk dat ik gewoon maar is alles los maakt en dan gewoon losse buizen haal met bochten kijk dan wel even waar ik hem kwijt kan
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27491
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Dan heb je niet goed gekeken.
Ik kom namelijk ook versies tegen voor V6 (met of zonder turbo) en V8 motoren tegen, dus die tot 160 pk klopt niet.
Je hebt wel verschillende versies, eentje voor motoren tot 1600cc, eentje vanaf 1600 cc tot geen idee waar precies, etc
Ik kom namelijk ook versies tegen voor V6 (met of zonder turbo) en V8 motoren tegen, dus die tot 160 pk klopt niet.
Je hebt wel verschillende versies, eentje voor motoren tot 1600cc, eentje vanaf 1600 cc tot geen idee waar precies, etc
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- liquid_force
- 6th Gear member
- Berichten: 4695
- Lid geworden op: 12.11.2005 - 19:18
- Locatie: Zürich
Zou ik nirt doen, omdat je de electronica er dan niet zo goed op kunt aansluiten, plus dat je er wel een filter tussen moet zetten omdat je anders vuil in de motor krijgt en dan ben je verder van huis ...buckser schreef:liquid_force ziet er nettjes uit denk dat ik gewoon maar is alles los maakt en dan gewoon losse buizen haal met bochten kijk dan wel even waar ik hem kwijt kan
De mijne komt hier vandaan: http://gdubdesigns.flyingcart.com/index ... =1&cat_id=
- liquid_force
- 6th Gear member
- Berichten: 4695
- Lid geworden op: 12.11.2005 - 19:18
- Locatie: Zürich
rond de 250$ incl shipping