Ik heb op dit moment te maken met een (vind ik) vreemd verschijnsel.
Vanwege de vorst dek ik, zoals vele anderen op dit moment, mijn voorruit af met een een speciaal daarvoor bestemde folie.
Als ik vervolgens de auto afsluit met de afstandsbediening en dus ook het alarm activeer, wordt dit alarm na een korte periode echt actief.
Nu blijkt dat wanneer ik de folie weer verwijder, het alarm gewoon op scherp blijft staan en is er dus verder niets aan de hand.
Ik heb dit een aantal keren herhaald en iedere keer gebeurt hetzelfde.
Nogmaals: ik vind dit bijzonder vreemd!
Mijn vraag is dan ook: heeft iemand mogelijk een zelfde ervaring, weet iemand waar dit aan ligt, m.a.w. is deze folie van invloed op een een of andere sensor?
Alarm
-
- 2nd Gear member
heb je geen knop voor gereduceerd alarm,kun je dat s proberen
- yrrah
- 2nd Gear member
Gereduceerd alarm????
V70 classic 2000 - 140pk
V70 D5 2002 - 163pk Mistral green-Climate line-Mobility line-Estate line-Canaveral
S80 2.4 Elite 2004 170PK - Chrystal Green pearl - Climate en Mobility line - Regulus.
V70 D5 2002 - 163pk Mistral green-Climate line-Mobility line-Estate line-Canaveral
S80 2.4 Elite 2004 170PK - Chrystal Green pearl - Climate en Mobility line - Regulus.
- V70 T5 assen
- 5th Gear member
Gebruik eens een normale deken , alufolie in combinatie met een ultrasoon detector gaat dus niet goed.
Gereduceerd alarm , dat knopje bij de versnellingspook met het wagentje met de boogjes erboven indrukken .
Gereduceerd alarm , dat knopje bij de versnellingspook met het wagentje met de boogjes erboven indrukken .
V70 T5 comfortline winterline 250 pk 2001 -achterspoiler , blokjesgrill , powerflex ,sunblinds , zomer 17" pegasus , winter 16" metis
Ducati 944 ST2 1998
Ducati 944 ST2 1998
- yrrah
- 2nd Gear member
Alufolie in combinatie met een ultrasoon detector: is dat een vermoeden of een vaststaand gegeven?
Gereduceerd alarm, helder nu. Ik wist niet dat het ook deze benaming had.
Bewegingsensor had mij wel bekend in de oren geklonken, but ...what's in the name.
Bewegingsensor had mij wel bekend in de oren geklonken, but ...what's in the name.
V70 classic 2000 - 140pk
- V70 T5 assen
- 5th Gear member
Ik zit in de beveiligingstechniek , ultrasoon detectoren worden nu niet veel meer toegepast .yrrah schreef:Alufolie in combinatie met een ultrasoon detector: is dat een vermoeden of een vaststaand gegeven?
Om de reden dat deze vaak problemen hebben met grote metalen oppervlakken in showrooms ed.
En huisdieren zijn er niet blij mee , omdat zij het ultrasoon wel horen.
Maargoed in gebouwen wordt meer en meer radar toegepast en niet in de auto omdat radar daar niet geschikt voor is.
V70 T5 comfortline winterline 250 pk 2001 -achterspoiler , blokjesgrill , powerflex ,sunblinds , zomer 17" pegasus , winter 16" metis
Ducati 944 ST2 1998
Ducati 944 ST2 1998
- EVV
- 5th Gear member
Ik durf zelfs wel te twijfelen of het wel ultrasoon is. Vroeger had je twee van die soort microfoontjes in de auto zitten, tegenwoordig is het een blok in het plafond, afgedekt met een kunstof plaat. Raam open laten staan was met ultrasoon een probleem, tegenwoordig niet meer.
Ik denk dat het met radar werkt, zo'n systeem heb ik ook een keer in een andere auto laten inbouwen en dat zat op dezelfde plaats.
Ik denk dat het met radar werkt, zo'n systeem heb ik ook een keer in een andere auto laten inbouwen en dat zat op dezelfde plaats.
- yrrah
- 2nd Gear member
Ultrasoon zal het dus wel niet zijn...
Maar in hoeverre is dan radar een reële mogelijkheid?
Zou het beetje bewegen (door de wind) aan de uiteinden van invloed kunnen zijn?
Maar in hoeverre is dan radar een reële mogelijkheid?
Zou het beetje bewegen (door de wind) aan de uiteinden van invloed kunnen zijn?
V70 classic 2000 - 140pk
- V70 T5 assen
- 5th Gear member
Radar lijkt mij ook sterk deze gaat gewoon door plaatstaal heen....(ultrasoon niet ..)
Bij de eerste de beste regenbui gelijk het alarm in de stress , heb zelf ook dit type alarm met sensor in de volvo .
Heb er net nog even naar gekeken passief infrarood valt direct af gaat nl niet door kunststof plaatje, radar gaat niet werken geen ronde dingen voor wat betreft ultrasoon......wie het weet mag het zeggen.
Bij de eerste de beste regenbui gelijk het alarm in de stress , heb zelf ook dit type alarm met sensor in de volvo .
Heb er net nog even naar gekeken passief infrarood valt direct af gaat nl niet door kunststof plaatje, radar gaat niet werken geen ronde dingen voor wat betreft ultrasoon......wie het weet mag het zeggen.
Ducati 944 ST2 1998
Ducati 944 ST2 1998
- Giuseppe
- 2nd Gear member
Ik ben ook erg benieuwd wat er uit komt.
Heb namelijk precies hetzelfde wat betreft het alarm.
MY05 S40 2.0D Momentum, High Performance Audio, 17'Sculptor/zomer, 16' Clava/winter, Bi-xenon, Telefoon.
MY07 S40 D5 Geartronic Edition II Sport, Premium Sound, Zomer-Zaurak Diamond Cut, Winter-Sculptor
MY07 S40 D5 Geartronic Edition II Sport, Premium Sound, Zomer-Zaurak Diamond Cut, Winter-Sculptor
- yrrah
- 2nd Gear member
Ik heb ondertussen de bewegingssensor uitgeschakeld (gereduceerd alarm) en nu lijkt het goed te gaan.Giuseppe schreef:Ik ben ook erg benieuwd wat er uit komt.
Het zal mogelijk toch iets te maken hebben met het alufolie... en de gevoeligheid voor dit materiaal van een sensor. Maar ik blijf het toch vreemd vinden.
V70 classic 2000 - 140pk
- V70 T5 assen
- 5th Gear member
Even een aanvulling , vorige week uit eten geweest ,en slim als ik ben dacht ik heb nog zo,n mooi alu ding voor op de voorruit in de garage liggen.
Dat scheelt toch een voorruit krabben na het eten, dus aangekomen in Zeegse vrouw en kids naarbinnen ik doe de auto op slot , en leg vervolgens dat ding op de voorruit , gelijk alarm..... toen dacht ik weer aan deze post.
Uiteindelijk de deuren met de sleutel op slot gedaan.
Dus met klasse 3 alarm , geen alu scherm gebruiken (of binnensensor uitschakelen)
Dat scheelt toch een voorruit krabben na het eten, dus aangekomen in Zeegse vrouw en kids naarbinnen ik doe de auto op slot , en leg vervolgens dat ding op de voorruit , gelijk alarm..... toen dacht ik weer aan deze post.
Uiteindelijk de deuren met de sleutel op slot gedaan.
Dus met klasse 3 alarm , geen alu scherm gebruiken (of binnensensor uitschakelen)
Ducati 944 ST2 1998
Ducati 944 ST2 1998
- VolvoRob
- 5th Gear member
Nog een reden om een standkachel te kopen.... Ik kan me niet voorstellen dat het bewegen door de wind het alarm af zou laten gaan. Wat ik me wel kan voorstellen is dat een bedekking met een folie een interferentie veroorzaakt die het alarm een vals positief signaal geeft, waardoor het afgaat.
S80 D3 Momentum met Professional line - 2012
Chevrolet Suburban - 1985
Harley Davidson Electraglide Ultra Classic 2001
RadExpress 255 - 1955
Chevrolet Suburban - 1985
Harley Davidson Electraglide Ultra Classic 2001
RadExpress 255 - 1955
- V70 T5 assen
- 5th Gear member
@volvorob als de standkachel erop had gezeten had ik hem zeker gebruikt , thuis staat hij "warm" in de garage dus voor die enkele keer.
Auto wordt ook niet voor woon werk verkeer gebruikt.
@chrisje mij idee voor ultrasoon werd niet breed gedragen , een medestander
Auto wordt ook niet voor woon werk verkeer gebruikt.
@chrisje mij idee voor ultrasoon werd niet breed gedragen , een medestander

Ducati 944 ST2 1998
Ducati 944 ST2 1998
- chrisje
- 3rd Gear member
Ja klopt idd, als daar een beetje wind bij kan komen, en gaan dan wapperen, dan gaat meteen het alarm af.toppertje schreef:ik denk dat het komt door die flapjes die er aan zitten,en
die tussen de deur naar binnen gedaan worden,om de folie op de ruit te houden.
Wat je zou kunnen proberen is die flappen vast plakken op een of andere manier, en zo dat ze uit hun eigen ook vast bijven zitten. Anders gaat het alarm nog op tilt in de nacht, gaan buurt bewooners niet leuk vinden, en jij ook niet
- hadico
- 5th Gear member
Het zijn inderdaad een op radartechniek gebaseerde sensor(en), de binnenruimte word gevuld en afgetast door dit systeem als er dus een reflecterend iets op de ruit word gemonteerd dan word dit gezien als een vast object met als gevolg dat het alarm afgaat als dit beweegt.
Dezelfde techniek word trouwens ook gebruikt bij de cabrio varianten (deze gebruikt twee sensoren) hierbij word dus de vaste binnenruimte wel herkend maar de open ruimte met de kap open niet dit geeft als resultaat dat het alarm pas afgaat als er ook daadwerkelijk een object in de ruimte komt onder de bovenzijde van bv de deuren komt.
Dezelfde techniek word trouwens ook gebruikt bij de cabrio varianten (deze gebruikt twee sensoren) hierbij word dus de vaste binnenruimte wel herkend maar de open ruimte met de kap open niet dit geeft als resultaat dat het alarm pas afgaat als er ook daadwerkelijk een object in de ruimte komt onder de bovenzijde van bv de deuren komt.
- Thijs
- 7th Gear member
Lijkt me stug met dichte deuren?Ja klopt idd, als daar een beetje wind bij kan komen, en gaan dan wapperen, dan gaat meteen het alarm af.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
-
- 6th Gear member
Zal ik ook nog een duit in 't zakje doen? 
Volgens mij...creëert de module achter het klepje in het dak (aka het interieuralarm) een electromagnetisch veld en registreert vervolgens het reflectiepatroon (de "echo") . Verandering in het gereflecteerde electromagnetisch veld betekent dat er "iets" binnen het bereik van de sensor is bijgekomen of weggegaan dat elektro-magnetische refelecteert en/of absorbeert. Alles waar water inzit (dus ook mensen/dieren) of metaal (plaatwerk van portieren) is van invloed op het gemeten patroon. De snelheid en intensiteit van verandering van het reflectiepatroon zullen wel medebepalend zijn bij het wel/niet afgaan van het alarm (trigger-algoritme).
Het creëerde/gemeten veld wordt snel zwakker naarmate je verder van de sensor af meet, maar houdt niet op bij de ramen (wel bij het plaatwerk). Een aluminium folie op de voorruit zogt dus voor een ander reflectiepatroon. Een vochtige krant trouwens ook...
Het zou me niet verbazen dat als je de folie erop legt voordat je het alarm inschakelt, en het is windstil (folie beweegt niet) dat het alarm dan niet afgaat. Gaat het waaien (of trilt de folie door een voorbijrijdende auto ofzo) dan verandert het reflectiepatroon en kan/zal het alarm afgaan.
Mijn after-market niet-ultrasoon parking-distance-control werkt op dezelfde wijze met een antenne aan de binnenkant van de bumper.

Volgens mij...creëert de module achter het klepje in het dak (aka het interieuralarm) een electromagnetisch veld en registreert vervolgens het reflectiepatroon (de "echo") . Verandering in het gereflecteerde electromagnetisch veld betekent dat er "iets" binnen het bereik van de sensor is bijgekomen of weggegaan dat elektro-magnetische refelecteert en/of absorbeert. Alles waar water inzit (dus ook mensen/dieren) of metaal (plaatwerk van portieren) is van invloed op het gemeten patroon. De snelheid en intensiteit van verandering van het reflectiepatroon zullen wel medebepalend zijn bij het wel/niet afgaan van het alarm (trigger-algoritme).
Het creëerde/gemeten veld wordt snel zwakker naarmate je verder van de sensor af meet, maar houdt niet op bij de ramen (wel bij het plaatwerk). Een aluminium folie op de voorruit zogt dus voor een ander reflectiepatroon. Een vochtige krant trouwens ook...
Het zou me niet verbazen dat als je de folie erop legt voordat je het alarm inschakelt, en het is windstil (folie beweegt niet) dat het alarm dan niet afgaat. Gaat het waaien (of trilt de folie door een voorbijrijdende auto ofzo) dan verandert het reflectiepatroon en kan/zal het alarm afgaan.
Mijn after-market niet-ultrasoon parking-distance-control werkt op dezelfde wijze met een antenne aan de binnenkant van de bumper.