Ik krijg na koud starten telkens een 'motor service vereist' melding. Als ik dan uitlees vind ik de volgende codes.
po112 Input Air Temperature Circuit low input
po102 Mass or volume Air flow circuit low input
po087 Fuel rail/system presure - too low
De motor loopt verder goed.
Als de codes wis na een half uurtje rijden blijven de foutmeldingen weg, als ik de codes eerder wis staan ze er zo weer in.
Ik vraag me dus af wat hier aan de hand is. Met name vraag ik mij af of de sensors/motor management niet om de een of andere reden beren op de weg zien die er eigenlijk niet zijn. Opvallend is namelijk dat alle 3 meldingen 'low' zijn. Voeding?
Iemand hier ervaring mee?
voor de D5 diesel en elektronica experts (fout diagnose)
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1886
- Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
- Locatie: Cesko
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Welk bouwjaar is de auto?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1886
- Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
- Locatie: Cesko
my 2005 dus met een D5244T 163 pk/120 kw motor
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Luchtmassa meter?of temp sensor defect??????
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1886
- Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
- Locatie: Cesko
Plus ook nog een hoge druk pomp dan, laten we hopen van niet.
Is het normaal dat po102 en po112 samen alarm slaan, ik bedoel bestaat er op een of andere manier een koppeling tussen luchttemperatuur sensor en luchtmassa meter?
Ik vraag me af of die drie betrokken sensors een gemeenschappelijke voeding hebben.
Als je in de elektronica een schakeling ontwerpt waar sensors in zitten die kritische waarden moeten doorgeven, dan bied je die sensors meestal een gestabiliseerde spanningsbron of een gestabiliseerde stroombron aan. Ik vraag me af of de bij deze foutcodes betrokken sensors een gemeenschappelijke voeding hebben.
Ik zal eens kijken of ik het onderwerp nog mag aanpassen, misschien heeft een van de elektronica experts wel input.
EDIT: @Ramon, of bedoel jij misschien dat een van beiden te veel vermogen weg trekt met als gevolg dat de spanning inzakt?
Is het normaal dat po102 en po112 samen alarm slaan, ik bedoel bestaat er op een of andere manier een koppeling tussen luchttemperatuur sensor en luchtmassa meter?
Ik vraag me af of die drie betrokken sensors een gemeenschappelijke voeding hebben.
Als je in de elektronica een schakeling ontwerpt waar sensors in zitten die kritische waarden moeten doorgeven, dan bied je die sensors meestal een gestabiliseerde spanningsbron of een gestabiliseerde stroombron aan. Ik vraag me af of de bij deze foutcodes betrokken sensors een gemeenschappelijke voeding hebben.
Ik zal eens kijken of ik het onderwerp nog mag aanpassen, misschien heeft een van de elektronica experts wel input.
EDIT: @Ramon, of bedoel jij misschien dat een van beiden te veel vermogen weg trekt met als gevolg dat de spanning inzakt?
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Wellicht een lek in de inlaat (slang/intercooler)? De motor verwacht een bepaalde hoeveelheid lucht in de motor. Als dat teveel afwijkt wordt er een foutcode gegenereerd.
Suggestie van Ramon is ook zeer waarschijnlijk. Ik zou eerst eens de inlaat inspecteren. Dat kost niets.
Suggestie van Ramon is ook zeer waarschijnlijk. Ik zou eerst eens de inlaat inspecteren. Dat kost niets.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1886
- Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
- Locatie: Cesko
De slangen van het inlaattraject zijn heel voor zover ik dat van bovenaf kan bekijken. Als ik tijd heb zal ik ietsjes overdruk op de intercooler zetten om die te checken.
De drie bovengenoemde foutcodes blijven trouwens nu weg maar de 'motor service vereist' mededeling word steeds hardnekkiger en gaat zelden meer weg.
Inmiddels wel meer dan 1000 km gereden sinds mijn vorige bericht en de motor klink gezond. Een acceleratie test kwam uit op iets boven de 10 sec voor 0-100 km/h, een normale waarde gezien de km stand van 197k km lijkt mij.
EDIT: Inmiddels de boel even onder druk gezet en alle slangen van het inlaattraject evenals de intercooler zijn potdicht.
De drie bovengenoemde foutcodes blijven trouwens nu weg maar de 'motor service vereist' mededeling word steeds hardnekkiger en gaat zelden meer weg.
Inmiddels wel meer dan 1000 km gereden sinds mijn vorige bericht en de motor klink gezond. Een acceleratie test kwam uit op iets boven de 10 sec voor 0-100 km/h, een normale waarde gezien de km stand van 197k km lijkt mij.
EDIT: Inmiddels de boel even onder druk gezet en alle slangen van het inlaattraject evenals de intercooler zijn potdicht.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1886
- Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
- Locatie: Cesko
Ik heb gisteren de luchtmassa meter vervangen, dit loste het probleem echter niet op.
De foutcodes "po112 Input Air Temperature Circuit low input" en "po102 Mass or volume Air flow circuit low input" blijven terug komen.
Het probleem is de laatste weken ook hardnekkiger geworden, soms brand de "Motor service vereist" mededeling al direct bij het aanzetten van het contact, nog voordat ik de motor start.
Iemand nog een idee?
De foutcodes "po112 Input Air Temperature Circuit low input" en "po102 Mass or volume Air flow circuit low input" blijven terug komen.
Het probleem is de laatste weken ook hardnekkiger geworden, soms brand de "Motor service vereist" mededeling al direct bij het aanzetten van het contact, nog voordat ik de motor start.
Iemand nog een idee?