GLE = Grand Luxe Executive, althans, bij SAAB:
http://www.saabnet.com/tsn/faq/acronyms.html
Enne 'SAAB' zelf: Svenska Aeroplan Aktie Bolaget, wiskooknie
Maar ja, we hebben het nu over Volvo he?!
GLE GLT: wasda?
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3026
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
- Amieke850
- 4th Gear member
- Berichten: 932
- Lid geworden op: 21.09.2004 - 22:01
- Locatie: Zoetermeer
850Turbo schreef:http://www.vlvworld.com/indexframe.html?VIN/vic7580.htm
HOERA :blob7: HOERA
Het verlossende woord is:
DL = De Luxe
GL = Grand Luxe
GLE = Grand Luxe Executive
GT = Grand Touring
C = Coupe
DANK AAN ALLEN
AMEN
- Michiel
- 2nd Gear member
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 00:45
- Locatie: Almelo
- Contacteer:
Ik maak hier toch weer even gebruik om het over SAAB te hebben..Amieke850 schreef:GLE = Grand Luxe Executive, althans, bij SAAB
Enne 'SAAB' zelf: Svenska Aeroplan Aktie Bolaget, wiskooknie
Maar ja, we hebben het nu over Volvo he?!

SAAB gebruikte de afkorting GLE al wel een jaar of 15 eerder
Svenska Aeroplan Aktie Bolaget is de oorspronkelijke afkorting, een duidelijke verwijzing naar waar SAAB ooit mee begon.. vliegtuigen!
Svenska Automobil Aktie Bolaget wordt ook wel gebruikt..
GLE;
Grand Luxe Executive klinkt toch wel beter dan Grand Luxe Economic
Hoewel ik bij Executive ook wel aan BMW moet denken. :pukeright:
En nu weer verder over Volvo.. :oops:
SAAB 9000 CD 2.3T Griffin Tuned by Abbott Racing Motorsport 265bhp
SAAB, built like a Mercedes, safe as a Volvo and so much cooler than a BMW. ©BBC
SAAB, built like a Mercedes, safe as a Volvo and so much cooler than a BMW. ©BBC
-
- 1st Gear member
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 22.11.2004 - 15:54
- Locatie: Baarn
- Contacteer:
is idd een goed idee, al zal ook ik het kort houden... wij hadden vroeger thuis een '79 Saab 99 EMS... waar zou dat voor staan? Effe googelen leert dat het een afkorting moet zijn voor Electronisch Brandstof Injectie...Michiel schreef: Ik maak hier toch weer even gebruik om het over SAAB te hebben..
SAAB gebruikte de afkorting GLE al wel een jaar of 15 eerder![]()
Fotootje:

on topic: lijkt me interessant om te zien wie het verzint? Bakkie erbij en een beetje krabbelen tijdens het bellen? Soms gebeuren er echt rare dingen, bijv bij de BMW 5 serie diesel: TD > TDS > D... Ferarri: 512 BBi (Berlinetta Boxer Injectione 5 liter 12 cilinder) Jeep = GP = General Purpose...
Oja, on topic: De eerste volvo werden aangeduid met PV, wat staat voor personvagn (personen wagen)...
-----------------------------------------------------
"Duck tape is like The Force:
It has a dark side, it has a bright side,
and it keeps te Universe together...."
"Duck tape is like The Force:
It has a dark side, it has a bright side,
and it keeps te Universe together...."
- Brinky
- 2nd Gear member
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 17:55
- Locatie: Vjenne
En GLT?Amieke850 schreef:850Turbo schreef:http://www.vlvworld.com/indexframe.html?VIN/vic7580.htm
HOERA :blob7: HOERA
Het verlossende woord is:
DL = De Luxe
GL = Grand Luxe
GLE = Grand Luxe Executive
GT = Grand Touring
C = Coupe
DANK AAN ALLEN
AMEN
'84 Saab 900 T16 Sedan
- Reitse
- 5th Gear member
- Berichten: 1562
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 20:18
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
zie eerder in deze draad.....
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
-
- 4th Gear member
- Berichten: 573
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 15:40
DS = Deesse = godinMrk V schreef:is idd een goed idee, al zal ook ik het kort houden... wij hadden vroeger thuis een '79 Saab 99 EMS... waar zou dat voor staan? Effe googelen leert dat het een afkorting moet zijn voor Electronisch Brandstof Injectie...Michiel schreef: Ik maak hier toch weer even gebruik om het over SAAB te hebben..
SAAB gebruikte de afkorting GLE al wel een jaar of 15 eerder![]()
Fotootje:
on topic: lijkt me interessant om te zien wie het verzint? Bakkie erbij en een beetje krabbelen tijdens het bellen? Soms gebeuren er echt rare dingen, bijv bij de BMW 5 serie diesel: TD > TDS > D... Ferarri: 512 BBi (Berlinetta Boxer Injectione 5 liter 12 cilinder) Jeep = GP = General Purpose...
Oja, on topic: De eerste volvo werden aangeduid met PV, wat staat voor personvagn (personen wagen)...
Ik heb een test van een jaren '70 Saab, de afkortingen zijn onnavolgbaar.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 28.10.2004 - 10:58
- Locatie: Zoetermeer
....Mrk V schreef:.....Michiel schreef: Ik maak hier toch weer even gebruik om het over SAAB te hebben..
SAAB gebruikte de afkorting GLE al wel een jaar of 15 eerder![]()
Oja, on topic: De eerste volvo werden aangeduid met PV, wat staat voor personvagn (personen wagen)...
PV = personvagn, LV = lastvagn oke maar de eerste PV van Volvo anno 1927 was een ÖV4 omdat ie "eupen" was van boven, in 1928 toch maar met dak: PV4 ! Ook in dat jaar zonder koffer of achterbank maar met open laadbak: de LV is geboren..
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 02.12.2004 - 22:54
- Locatie: Västerbottens län
Ok genoeg duidelijkheid dus !!!
Hoe zit het dam met een P1800 ES en een 480 ES
Eric
:oops:
Hoe zit het dam met een P1800 ES en een 480 ES
Eric
:oops:
Volvo 245 GLT 1988 (in Sweden)
Volvo S60 R T-5 2002 (in sweden)
Volvo V70 2.5 TDI Europe line, 1998
Volvo 855 2.5 10V, 1994
Volvo V70 Professional Pack 2009, Black Stone solid, Cranberry (rood) leer
Volvo 945 GLE 2.3i 1991
Volvo V50 2.0D 2005
Volvo 480 ES 1.7 1989
Volvo 480 TURBO 1990
Volvo S60 R T-5 2002 (in sweden)
Volvo V70 2.5 TDI Europe line, 1998
Volvo 855 2.5 10V, 1994
Volvo V70 Professional Pack 2009, Black Stone solid, Cranberry (rood) leer
Volvo 945 GLE 2.3i 1991
Volvo V50 2.0D 2005
Volvo 480 ES 1.7 1989
Volvo 480 TURBO 1990
- Reitse
- 5th Gear member
- Berichten: 1562
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 20:18
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Extra Special? (al is het dat niet, ze zijn het wel
)

If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
- Robbert242DL
- 2nd Gear member
- Berichten: 139
- Lid geworden op: 10.04.2005 - 17:01
- Locatie: Etten-Leur
Bij de 240 staat de GLT van gebin jaren '80 voor Grand Luxe Turbo.
Daarna bij de serie van 1988/1989 voor Grand Luxe Touring. Ik neem aan dat bij de latere series idem dito is.
Daarna bij de serie van 1988/1989 voor Grand Luxe Touring. Ik neem aan dat bij de latere series idem dito is.
Volvo 242 DL 1978
Volvo 940 I.C. Aut 1996
Volvo 940 I.C. Aut 1996
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1600
- Lid geworden op: 10.09.2005 - 12:07
GLE staat voor Grand Luxe Exclusieve en werd het eerst toegepast op de Volvo 264 in 1978. De 264 GLE bezat o.a. Airco, electrische ramen, automaat en nog een heleboel meer. De Volvo 264 GL, tot dan het topmodel bleef gewoon leverbaar met een aangepaste uitrusting (minder rijke) Later volgde dezelfde truck met de 240 modellen.
Ook de eerste 760 had als uitvoeringsnaam de letters GLE. De uitrusting bleef rijk en op comfort toegespits terwijl de 760 Turbo een meer op sportieviteit toegespitste uitrusting kreeg.
De GLE is dus een tijd als meest luxe uitvoering in de markt gezet, met als tegenhanger de GLT als meest sportiever uitvoering.
groet
ruud
Ook de eerste 760 had als uitvoeringsnaam de letters GLE. De uitrusting bleef rijk en op comfort toegespits terwijl de 760 Turbo een meer op sportieviteit toegespitste uitrusting kreeg.
De GLE is dus een tijd als meest luxe uitvoering in de markt gezet, met als tegenhanger de GLT als meest sportiever uitvoering.
groet
ruud
- Maurice Pierik
- 4th Gear member
- Berichten: 843
- Lid geworden op: 15.06.2006 - 18:24
- Locatie: Helmond
Korte uitleg over de type-aanduidingen in het verleden (periode 1974 - 1994):
L = 'Luxe' wat overigens meestal het basismodel was en dus erg uitgekleed (alleen Volvo 66 en 340)
DL = 'De Luxe', iets luxer dan L
GL = 'Grand Luxe', iets luxer dan DL, (uiterlijk wat meer chroom op de 200, 300 en 700-serie)
GLE = 'Grand Luxe Executive', min of meer het meest luxe model. Veelal met wat meer chroomaccenten. De 'E' staat zeker niet voor Einspritzung, alhoewel de GLE-modelllen wel vaker injectiemotoren hadden.
GLT = 'Grand Luxe Touring', qua luxe meer een GL, maar voorzien van sportieve accenten en evt. meer vermogen en sportiever onderstel. Geen chroomwerk.
GT = 'Grand Touring' Komt alleen voor bij de Amazon, 142 en 242. Eveneens sportieve uitvoeringen. Tamelijk bijzonder
Turbo = meestal gebaseerd op GLT variant met Turbo-motor (de 460 en 760 juist meer een GLE met Turbo). In USA had je ook de aanduiding (240) GLT Turbo.
'niets' = bij de 360, 740 en later 240 verviel bij het basismodel de letteraanduiding. Deze modellen zijn vergelijkbaar met een DL.
DLS = 'De Luxe Special', werd alleen gebruikt bij 340 DL met 2-liter motor en op de DDR-uitvoering van de 244 DL (deze kad een 264 DL neus)
GLS = 'Grand Luxe Special' werd alleen gebruikt bij 340 GL met 2-liter motor (later kortstondig 360 GLS) en op een speciale versie van de 66 GL.
GLI = 'Grand Luxe Injection' Deze naam werd in o.a. Nederland gehanteerd voor de 245 GL met injectiemotor (je vindt geen emblemen met GLI er op).
C = 'Coupé' Deze aanduiding werd gebruikt bij de Bertone coupe, de 262 C.
TE = 'Top Executive' Gebruikt bij de 164 als diplomatenversie en bij de 264 als verlengde (diplomaten versie).
T = 'Transfer' Deze aanduiding tref je aan op de verlengde 245.
SE = 'Special Edition' Een wat nieuwerwetse aanduiding die je op een late 240 of 940 kunt aantreffen. Tikkie luxe dan normaal.
Winner = extra kaal basismodel van de 340.
Polar = benaming voor latere 240 en 940-modellen. In NL waren deze modellen tamelijk basic.
L = 'Luxe' wat overigens meestal het basismodel was en dus erg uitgekleed (alleen Volvo 66 en 340)
DL = 'De Luxe', iets luxer dan L
GL = 'Grand Luxe', iets luxer dan DL, (uiterlijk wat meer chroom op de 200, 300 en 700-serie)
GLE = 'Grand Luxe Executive', min of meer het meest luxe model. Veelal met wat meer chroomaccenten. De 'E' staat zeker niet voor Einspritzung, alhoewel de GLE-modelllen wel vaker injectiemotoren hadden.
GLT = 'Grand Luxe Touring', qua luxe meer een GL, maar voorzien van sportieve accenten en evt. meer vermogen en sportiever onderstel. Geen chroomwerk.
GT = 'Grand Touring' Komt alleen voor bij de Amazon, 142 en 242. Eveneens sportieve uitvoeringen. Tamelijk bijzonder
Turbo = meestal gebaseerd op GLT variant met Turbo-motor (de 460 en 760 juist meer een GLE met Turbo). In USA had je ook de aanduiding (240) GLT Turbo.
'niets' = bij de 360, 740 en later 240 verviel bij het basismodel de letteraanduiding. Deze modellen zijn vergelijkbaar met een DL.
DLS = 'De Luxe Special', werd alleen gebruikt bij 340 DL met 2-liter motor en op de DDR-uitvoering van de 244 DL (deze kad een 264 DL neus)
GLS = 'Grand Luxe Special' werd alleen gebruikt bij 340 GL met 2-liter motor (later kortstondig 360 GLS) en op een speciale versie van de 66 GL.
GLI = 'Grand Luxe Injection' Deze naam werd in o.a. Nederland gehanteerd voor de 245 GL met injectiemotor (je vindt geen emblemen met GLI er op).
C = 'Coupé' Deze aanduiding werd gebruikt bij de Bertone coupe, de 262 C.
TE = 'Top Executive' Gebruikt bij de 164 als diplomatenversie en bij de 264 als verlengde (diplomaten versie).
T = 'Transfer' Deze aanduiding tref je aan op de verlengde 245.
SE = 'Special Edition' Een wat nieuwerwetse aanduiding die je op een late 240 of 940 kunt aantreffen. Tikkie luxe dan normaal.
Winner = extra kaal basismodel van de 340.
Polar = benaming voor latere 240 en 940-modellen. In NL waren deze modellen tamelijk basic.
- crosskabouter
- 2nd Gear member
- Berichten: 219
- Lid geworden op: 04.04.2010 - 21:44
- Locatie: Roosendaal
Mooi lijstje, Maurice.
De meeste kende ik al. Mijn vader reed vroeger op een autotransporter bij intraMast en dat was een huisvervoerder van Volvo. Op de fabriek in Born mocht je als kind eigenlijk niet mee naar binnen, dus ik zat nog wel eens bij de portier daar en een van hen heeft wel eens een aantal afkortingen uitgelegd.
Maar nu de ES nog.
De meeste kende ik al. Mijn vader reed vroeger op een autotransporter bij intraMast en dat was een huisvervoerder van Volvo. Op de fabriek in Born mocht je als kind eigenlijk niet mee naar binnen, dus ik zat nog wel eens bij de portier daar en een van hen heeft wel eens een aantal afkortingen uitgelegd.
Maar nu de ES nog.
Jagen doe je in het bos...
- Maurice Pierik
- 4th Gear member
- Berichten: 843
- Lid geworden op: 15.06.2006 - 18:24
- Locatie: Helmond
Ietsjes uitgebreid:
L = 'Luxe' wat overigens meestal het basismodel was en dus erg uitgekleed (alleen Volvo 66, 340 en vroegere 240)
DL = 'De Luxe', iets luxer dan L
GL = 'Grand Luxe', iets luxer dan DL, (uiterlijk wat meer chroom op de 200, 300 en 700-serie)
GLE = 'Grand Luxe Executive', min of meer het meest luxe model. Veelal met wat meer chroomaccenten. De 'E' staat zeker niet voor Einspritzung, alhoewel de GLE-modelllen wel vaker injectiemotoren hadden.
GLT = 'Grand Luxe Touring', qua luxe meer een GL, maar voorzien van sportieve accenten en evt. meer vermogen en sportiever onderstel. Geen chroomwerk.
GT = 'Grand Touring' Komt alleen voor bij de Amazon, 142, 242 en 480. Eveneens sportieve uitvoeringen. Tamelijk bijzonder
Turbo = meestal gebaseerd op GLT variant met Turbo-motor (bij de vroegere 460 en 760 juist meer een GLE met Turbo). In USA had je ook de aanduiding (240) GLT Turbo.
'niets' = bij de 360, 740 en later 240 verviel bij het basismodel de letteraanduiding. Deze modellen zijn vergelijkbaar met een DL.
DLS = 'De Luxe Special', werd alleen gebruikt bij 340 DL met 2-liter motor en op de DDR-uitvoering van de 244 DL (deze had een 264 DL neus)
GLS = 'Grand Luxe Special' werd alleen gebruikt bij 340 GL met 2-liter motor (later kortstondig 360 GLS) en op een speciale versie van de 66 GL (oranje met wilde stickers, op de auto staat op de emblemen 'GL'.
GLI = 'Grand Luxe Injection' Deze naam werd in o.a. Nederland gehanteerd voor de 245 GL met injectiemotor (je vindt geen emblemen met GLI er op).
C = 'Coupé' Deze aanduiding werd gebruikt bij de Bertone coupe, de 262 C.
TE = 'Top Executive' Gebruikt bij de 164 als diplomatenversie en bij de 264 als verlengde (diplomaten versie).
T = 'Transfer' Deze aanduiding tref je aan op de verlengde 245.
SE = 'Special Edition' Een wat nieuwerwetse aanduiding die je op een late 240 of 940 kunt aantreffen. Tikkie luxe dan normaal.
Winner = extra kaal basismodel van de 340.
Polar = benaming voor latere 240 en 940-modellen. In NL waren deze modellen tamelijk basic.
Voor de diesels:
GL D6 = GL met 6 cilinder diesel. Werd gebruikt in 240-serie. Er zijn ook op enkele markten DL en GLE-modellen geweest met D6.
GL D5 = als hierboven, maar dan met 5 cilinder 2.0 versie van die VW-diesel.
Dan nog iets 'oudere letters':
E = 'Electronic', als aanduiding voor een injectiemotor (bij 140/164, 1800)
S = 'Special', hiermee wordt een versie met dubbele carburateurs bedoeld (bij Amazon en 140-serie) De S kom je ook wel 'ns bij een 480 en een 240 tegen. Bij de 1800S staat de S voor 'Sverige', want daar werd deze versie gemaakt ipv Groot-Brittannië (P1800).
ES = 'Electronic Special', bekend van de 1800ES en later de 480 ES.
L = 'Luxe' wat overigens meestal het basismodel was en dus erg uitgekleed (alleen Volvo 66, 340 en vroegere 240)
DL = 'De Luxe', iets luxer dan L
GL = 'Grand Luxe', iets luxer dan DL, (uiterlijk wat meer chroom op de 200, 300 en 700-serie)
GLE = 'Grand Luxe Executive', min of meer het meest luxe model. Veelal met wat meer chroomaccenten. De 'E' staat zeker niet voor Einspritzung, alhoewel de GLE-modelllen wel vaker injectiemotoren hadden.
GLT = 'Grand Luxe Touring', qua luxe meer een GL, maar voorzien van sportieve accenten en evt. meer vermogen en sportiever onderstel. Geen chroomwerk.
GT = 'Grand Touring' Komt alleen voor bij de Amazon, 142, 242 en 480. Eveneens sportieve uitvoeringen. Tamelijk bijzonder
Turbo = meestal gebaseerd op GLT variant met Turbo-motor (bij de vroegere 460 en 760 juist meer een GLE met Turbo). In USA had je ook de aanduiding (240) GLT Turbo.
'niets' = bij de 360, 740 en later 240 verviel bij het basismodel de letteraanduiding. Deze modellen zijn vergelijkbaar met een DL.
DLS = 'De Luxe Special', werd alleen gebruikt bij 340 DL met 2-liter motor en op de DDR-uitvoering van de 244 DL (deze had een 264 DL neus)
GLS = 'Grand Luxe Special' werd alleen gebruikt bij 340 GL met 2-liter motor (later kortstondig 360 GLS) en op een speciale versie van de 66 GL (oranje met wilde stickers, op de auto staat op de emblemen 'GL'.
GLI = 'Grand Luxe Injection' Deze naam werd in o.a. Nederland gehanteerd voor de 245 GL met injectiemotor (je vindt geen emblemen met GLI er op).
C = 'Coupé' Deze aanduiding werd gebruikt bij de Bertone coupe, de 262 C.
TE = 'Top Executive' Gebruikt bij de 164 als diplomatenversie en bij de 264 als verlengde (diplomaten versie).
T = 'Transfer' Deze aanduiding tref je aan op de verlengde 245.
SE = 'Special Edition' Een wat nieuwerwetse aanduiding die je op een late 240 of 940 kunt aantreffen. Tikkie luxe dan normaal.
Winner = extra kaal basismodel van de 340.
Polar = benaming voor latere 240 en 940-modellen. In NL waren deze modellen tamelijk basic.
Voor de diesels:
GL D6 = GL met 6 cilinder diesel. Werd gebruikt in 240-serie. Er zijn ook op enkele markten DL en GLE-modellen geweest met D6.
GL D5 = als hierboven, maar dan met 5 cilinder 2.0 versie van die VW-diesel.
Dan nog iets 'oudere letters':
E = 'Electronic', als aanduiding voor een injectiemotor (bij 140/164, 1800)
S = 'Special', hiermee wordt een versie met dubbele carburateurs bedoeld (bij Amazon en 140-serie) De S kom je ook wel 'ns bij een 480 en een 240 tegen. Bij de 1800S staat de S voor 'Sverige', want daar werd deze versie gemaakt ipv Groot-Brittannië (P1800).
ES = 'Electronic Special', bekend van de 1800ES en later de 480 ES.
- crosskabouter
- 2nd Gear member
- Berichten: 219
- Lid geworden op: 04.04.2010 - 21:44
- Locatie: Roosendaal
Hij is goed! :thumbup: