Hallo,
Ik ben in het bezit van een Volvo 940 GL (sedan) uit 1991. Mijn achterruitverwarming heeft het begeven. Ik heb de schakelaar vervangen en bij het inschakelen brandt het controlelampje op de schakelaar niet. Er zitten naar mijn mening geen breuken in de verwarmingselementen. Zit er ergens een relais wat ik kan/moet vervangen? Het vreemde is namelijk dat de stoelverwarming op de beide voorstoelen het ook niet meer doen.
Wie kan mij helpen?
Defecte achterruitverwarming en stoelverwarming
-
- Starter
Jazeker! Ik heb zelfs de mogelijk verdachte zekeringen vernieuwd. Zit er ergens een relais verstopt?
-
- 4th Gear member
Voor de stoelverwarming zit ie onder je stoel. Kijk even goed naar de kleur ( verschilt per type bekleding ik geloof 3 kleuren totaal) Je kunt nog even wisselen per stoel om te checken of een van de twee het wel doet en anders nieuwe bestellen. (nummer staat op het relais) Bij de achterruitverwarming is het vaak de schakelaar die kapot is.
Ries van Lomwel
945 LPT estate MY1998 olive green metallic
945 LPT estate MY1998 silver metallic
945 LPT estate MY1998 olive green metallic
945 LPT estate MY1998 silver metallic
-
- Starter
Alvast dank voor jullie reactie. Voor de stoelverwarming heb ik de twee (groene) elementen gevonden. V.w.b. de achterruitverwarming: Voordat de achterruitverwarming het begaf schakelde hij uit als de achterruit aan de binnenzijde te vochtig was. Wanneer ik de ruit droog maakte deed de verwarming het weer. Nu dus niet meer.....
- Henk 760 Hausser
- 3rd Gear member
Hallo
Spingt de zekering er uit als je de a.r verwarming aan zet ?
Spingt de zekering er uit als je de a.r verwarming aan zet ?
Groeten ûût Epe
De Dalhaussertjes
Volvo 760 GLE Hausser 1982
";Slurpje";
De Dalhaussertjes
Volvo 760 GLE Hausser 1982
";Slurpje";
-
- Starter
Neen, de zekeringen zijn heel en springen er ook niet uit. De achterruitverwarming trekt m.i. behoorlijk wat stroom. Weet iemand of de achterruitverwarming middels een relais geschakeld is? En zo ja, waar zit het relais en wat voor een nummer heeft het relais?
-
- 2nd Gear member
Achterruitverwarming:
Nee, geen relais. Vanaf de 30Amp zekering rechtstreeks naar de schakelaar. Als het lampje in de schakelaar niet brandt en het lampje in de schakelaar is OK dan is er toch voor de schakelaar iets mis.
Stoelverwarming:
Ook hiervoor vanaf de zekering rechtstreeks naar de schakelaars. Branden de lampjes in de schakelaars? Zo niet dan is er ook hier voor de schakelaar iets mis.
Een eenvoudige multimeter is voor dit soort zaken erg handig om spanning/stroom/weerstand te meten. Staat er 12V op de ingaande kant van de zekeringen?
Als je me een PB stuurt met een emailadres mail ik je de bedradingsschema's
Nee, geen relais. Vanaf de 30Amp zekering rechtstreeks naar de schakelaar. Als het lampje in de schakelaar niet brandt en het lampje in de schakelaar is OK dan is er toch voor de schakelaar iets mis.
Stoelverwarming:
Ook hiervoor vanaf de zekering rechtstreeks naar de schakelaars. Branden de lampjes in de schakelaars? Zo niet dan is er ook hier voor de schakelaar iets mis.
Een eenvoudige multimeter is voor dit soort zaken erg handig om spanning/stroom/weerstand te meten. Staat er 12V op de ingaande kant van de zekeringen?
Als je me een PB stuurt met een emailadres mail ik je de bedradingsschema's
- Henk 760 Hausser
- 3rd Gear member
Hé hallo
De achterruitverwarming wordt die na ong. 30? min. niet automatisch uitgeschakeld?(en de elktr.spiegels na ong. 10? min.?)
Bij onze 760GLE is de schakelaar een enorm blok als je hem uit het dashboard haalt,dus ook een soort relais.Maar misschien is een 940 iets goedkoper uitgerust.
Als je een "simpele"schakelaar hebt is het toch niet zo moeilijk?
Als ik in het bedradingsschema kijk (VAN EEN 760GLE UIT 1982)
krijgt de schakelaar stroom van zekering 9 (30A) Blauw/Gele(nummer 3 op de schakelaar) draad via het contactslot.Daarna gaat er een 2,5mm dikke gele( nummer 4 op de schakelaar) draad naar de achterruitverwarming.Ook zit er een aansluiting die naar de "sigareaansteker"gaat.Deze is zwart van kleur en zit op nummer 3 van de schakelaar deze draad gaat ook naar de verlichting van de intrumenten en bedieningspaneel.
Nogmaals dit is voor een 760GLE uit 1982!!!!!
Het kan dus zijn dat het bij een 940 echt anders is.
Maar wat gebeurd er als je de plus rechtstreeks op die dikke gele draad zet?
Groeten ûût Epe
De achterruitverwarming wordt die na ong. 30? min. niet automatisch uitgeschakeld?(en de elktr.spiegels na ong. 10? min.?)
Bij onze 760GLE is de schakelaar een enorm blok als je hem uit het dashboard haalt,dus ook een soort relais.Maar misschien is een 940 iets goedkoper uitgerust.

Als je een "simpele"schakelaar hebt is het toch niet zo moeilijk?
Als ik in het bedradingsschema kijk (VAN EEN 760GLE UIT 1982)
krijgt de schakelaar stroom van zekering 9 (30A) Blauw/Gele(nummer 3 op de schakelaar) draad via het contactslot.Daarna gaat er een 2,5mm dikke gele( nummer 4 op de schakelaar) draad naar de achterruitverwarming.Ook zit er een aansluiting die naar de "sigareaansteker"gaat.Deze is zwart van kleur en zit op nummer 3 van de schakelaar deze draad gaat ook naar de verlichting van de intrumenten en bedieningspaneel.
Nogmaals dit is voor een 760GLE uit 1982!!!!!
Het kan dus zijn dat het bij een 940 echt anders is.
Maar wat gebeurd er als je de plus rechtstreeks op die dikke gele draad zet?
Groeten ûût Epe