Een tijdje geleden stond ik op een hele schuine helling op een pont te wachten (bij Velden, Limburg) en had mijn voet gewoon op de rem in plaats van de handrem aangetrokken, want de pont kwam er bijna aan. Na een halve minuut met mijn voet op de rem voelde ik het pedaal ineens een stuk verder inzakken. De auto bleef gewoon precies op dezelfde plek staan en verloor geen remdruk. Ik dacht dat het iets te maken had met een of ander foefje van Volvo, maar begin er de laatste tijd aan te twijfelen. Sinds ik dat voelde bij die pont ben ik er op gaan letten en nu merk ik het wel vaker. Het komt niet vaak voor, maar altijd pas als ik de rem al een tijdje ingedrukt heb.
Is dit een volvo-gadget of een defect? Ik maak me er niet zoveel zorgen om omdat de remmen gewoon goed blijven werken, maar het voelt gewoon raar en onnatuurlijk.
Remmen 'zakken in' na een tijdje remmen
- Barracuda_82
- 3rd Gear member
- Berichten: 386
- Lid geworden op: 13.02.2006 - 09:32
- Locatie: Oss
- Contacteer:
2001 Volvo S40 - 2003 Volvo S40 - 1970 Volvo 142 + R56 Mini FJCW Senna Edition
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20775
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Misschien is dat toch een soort elektrische parkeerrem.
Het komt mij niet bekend voor. Maar ik heb in principe mijn voet ook niet zo lang op de rem als jij beschrijft. Ik zal het eens uitproberen als de gelegenheid daar is.
Het komt mij niet bekend voor. Maar ik heb in principe mijn voet ook niet zo lang op de rem als jij beschrijft. Ik zal het eens uitproberen als de gelegenheid daar is.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- Barracuda_82
- 3rd Gear member
- Berichten: 386
- Lid geworden op: 13.02.2006 - 09:32
- Locatie: Oss
- Contacteer:
Dat zal ik straks eens proberen. Kijken of het de rembekrachtiging is.
2001 Volvo S40 - 2003 Volvo S40 - 1970 Volvo 142 + R56 Mini FJCW Senna Edition
- Remon
- 5th Gear member
- Berichten: 1608
- Lid geworden op: 05.09.2005 - 18:34
- Locatie: overijsel
Kan het geen lucht in het remsysteem zijn?
P.S
Het is niet verstandig om je voet lang op het rempedaal te houden na een rit. Hier kun je kromme remschijven van krijgen doordat de schijf warm is. Tijdens het stilstaan koelt de schijf af behalve op de plek waar de remblokjes de schijf raken. Gevolg kromme schijven dat heel irritant is tijdens het remmen en sturen.
P.S
Het is niet verstandig om je voet lang op het rempedaal te houden na een rit. Hier kun je kromme remschijven van krijgen doordat de schijf warm is. Tijdens het stilstaan koelt de schijf af behalve op de plek waar de remblokjes de schijf raken. Gevolg kromme schijven dat heel irritant is tijdens het remmen en sturen.

Volvo Amazon B18A 1962
Volvo C70 coupé 2002 2.4T
Volvo S60 2.4 140pk 2009
Volvo S60 2.4D 2006 editon 2 334000km
www.volvoamazon.webklik.nl
Volvo S40 115pk Europa sports 2001 256000km
Volvo 440 1.8 benzine/LPG 1996 206000km
- MaVe
- 2nd Gear member
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 05.04.2005 - 10:38
- Locatie: België
Klopt helemaal wat remon zegt. Meestal wordt dergelijk fenomeen veroorzaakt door lucht in het remsysteem. Het is dan uiteraard zoeken naar de oorzaak van die lucht. Mogelijk een versleten hoofdremcylinder.
En het is inderdaad zo dat je van je rempedaal ingedrukt te houden kromme remschijven kan krijgen. Het hangt er ook van af hoe hard je drukt uiteraard, en van de manier waarop je daarvoor geremd hebt. Bovendien is het ook afhankelijk van de kwaliteit van je remschijven, en de staat van het remsysteem in z'n geheel. Ik heb er met mijn Volvo persoonlijk nog geen last mee gehad (en durf het ook wel eens te doen). Voor de V40 reed ik echter met een VW Passat, en die had er wel last van (vooral in z'n laatste levensjaren)
En het is inderdaad zo dat je van je rempedaal ingedrukt te houden kromme remschijven kan krijgen. Het hangt er ook van af hoe hard je drukt uiteraard, en van de manier waarop je daarvoor geremd hebt. Bovendien is het ook afhankelijk van de kwaliteit van je remschijven, en de staat van het remsysteem in z'n geheel. Ik heb er met mijn Volvo persoonlijk nog geen last mee gehad (en durf het ook wel eens te doen). Voor de V40 reed ik echter met een VW Passat, en die had er wel last van (vooral in z'n laatste levensjaren)
Volvo V40 1.9D 102HP 08/2000 (Phase 2)
Volvo C30 1.6D DRIVe Kinetic 01/2009
Volvo V50 1.6D DRIVe Start/Stop Business Edition 09/2011
Volvo V60 D2 Momentum Business Motion Pack 08/2014
Volvo V60 D3 Momentum 02/2019
Volvo C30 1.6D DRIVe Kinetic 01/2009
Volvo V50 1.6D DRIVe Start/Stop Business Edition 09/2011
Volvo V60 D2 Momentum Business Motion Pack 08/2014
Volvo V60 D3 Momentum 02/2019
- X-off
- 2nd Gear member
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 15.07.2005 - 16:14
- Locatie: Heusden-Zolder
Ik heb hetzelfde aan de hand, en mij hebben ze gezegd dat het waarschijnlijk inderdaad de hoofdremcylinder is die aan't verslijten is.
Ik ga er voorlopig toch nog mee blijven rijden, maar als het erger wordt, ga ik hem laten vervangen.
Ik ga er voorlopig toch nog mee blijven rijden, maar als het erger wordt, ga ik hem laten vervangen.
Volvo... or nothing.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 20.11.2005 - 21:39
- Locatie: Alkmaar
- Contacteer:
Dit klinkt inderdaad als een versleten hoofdremcilinder. Je kan het als volgt testen. Als je met weinig druk op je pedaal trapt en je voelt hem langzaam wegzakken, dan is hij lek. Als je er hard op trapt, dan hou je waarschijnlijk wel je druk en blijft ie gewoon bovenin.
V40 1.9d Phase II