b20f onzuinig

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
sleutelaar
3rd Gear member
Berichten: 375
Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23

ik heb een b20f met g3 dampgas die momenteel zeer onzuinig rijdt. iemand een idee? het weer?
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Dampgas?
Leuke benaming voor LPG wel.
Misschien keertje kleppen stellen,dat scheelt altijd wel en zeker als het nog niet eerder gedaan is.
Is zeer belangrijk bij die motoren.
Koude speelt natuurlijk ook mee in het verbruik.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Zou de lambda kunnen zijn. Lees de storingscodes eens uit in socket 2, wie weet levert dat wat op. Maar zoals ramon&ramon al aangeeft, de kou en veel korte stukjes rijden doen het verbruik omhoog schieten.
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1142
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Opheusden

Enig idee wat de onderhoudshistorie is? Ik heb een tijdje geleden mijn ontsteking vernieuwd (nieuwe bougies, bougiekabels, rotor en verdeelkap) en dat heeft volgens mij wel geholpen met net ietsje zuiniger lopen. Kan een placebo effect zijn hoor, maar het idee heb ik wel, omdat ik de laatste tijd toch mijn eigen zuinigdheidsrecords verbreek :-)
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Gebruikersavatar
chrisje
3rd Gear member
Berichten: 417
Lid geworden op: 12.05.2008 - 12:35
Locatie: Tilburg

LPG instalatie ff opnieuw laten afstellen, wil ook wel eens helpen
sleutelaar
3rd Gear member
Berichten: 375
Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23

heb de foutcodes uitgelezen. over injectiesysteem alleen 2-1-2 = oxygensensor. dat lijkt me de lambda sensor. zoals iroll aangaf.
heb ook eerder een keer het lamdalampje zien oplichten.

Vanochtend gereset en 45km gereden. lijkt ook alsof ie weer iets beter trekt. hij geeft nog steeds 1-1-1 daarna. niets dus. wat kan zoiets veroorzaken? een wankelcontact?
ben benieuwd wat het verbruik wordt. uiteraard kan het weer opnieuw optreden en weer opnieuw gereset worden.

maar oorzaak? misschien door de lpg installatie?
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

De foutcode geeft aan dat er ooit iets is loos geweest met de lambda. Maar de code opzich is opgeslagen, niet de storing. Als er een code is opgeslagen wil niet zeggen dat de lamda niet werkt. Kan een oude code zijn terwijl de lambda wel zijn werk doet. Kan komen door een slecht contact of de lamda begint het te begeven. Even in de gaten houden dus. Bij twijfel kan je de lambda vrij makkelijk doormeten aan de connector met een multimeter.
sleutelaar
3rd Gear member
Berichten: 375
Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23

200km verder en nog steeds 1-1-1.
het verbruik is nog steeds 1 op 7 op gas. ik vind dat dramatisch moet ik zeggen. t lijkt wel een amerikaan. het luchtfilter ziet er nog prima uit. mijn 1.8i 460 haalde makkelijk 1 op 9, maar dat was een handbak. zelfs in de winter.

kan het zijn dat de lamdasonde onterecht "goed mengsel" rapporteert? terwijl het te rijk is?

ik ga maar eens een onderwerp starten over gemiddeld lpg verbruik.

misschien maar eens een 4 gasmeting doen.
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Waarom meet je de lambda niet even door met een multimeter? Dat kost je niets en is vrij eenvoudig. Mijn ervaring is dat lang niet altijd een defecte lambda het lampje in het dash laat branden of dat hij een foutcode geeft. Testing your Lambda Sensor
sleutelaar
3rd Gear member
Berichten: 375
Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23

dank voor je reactie. Ik heb het verhaal op het engelse 480 forum gelezen en de tekst is heel duidelijk moet ik zeggen.
Ik weet alleen niet wanneer ik er op korte termijn tijd voor heb om het na te kijken. Misschien pas in het nieuwe jaar. Maar ik zal zeker de lambda sonde eens testen. Ben zeer benieuwd!

de aansluiting van de lamdasonde zit meestal ergens op de kabelboom bij de akku las ik. Dat wordt waarschijnlijk toch even zoeken.
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
sleutelaar
3rd Gear member
Berichten: 375
Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23

de lamda stekkers van deze phase II zitten voor de accu bij de chassisbalk bij de radiator.

de lambda sensor geeft continu 0,07 volt. dat kan niet goed zijn. nu kan de waarde beinvloed worden door de lpg computer die eraan hangt.

zal binnenkort nog eens losgekoppeld meten.

wel raar dat dit niet weer direct leidt tot een foutmelding.
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
sleutelaar
3rd Gear member
Berichten: 375
Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23

ik heb trouwens niet op benzine gemeten. het kan ook zijn dat de lpg computer niet goed op het signaal reageert en hij op gas continu veel te rijk rijdt, en zo de waarde van steeds ong. 0,07v klopt.
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
sleutelaar
3rd Gear member
Berichten: 375
Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23

heb overigens net op ebay gekeken. lambda sonde merk:
ngk = 70euro
bosch =80e
nimpsch (?) = 50e

welke zouden anderen aanschaffen?
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Ga voor de originele Bosch. Andere merken geven vaak problemen en/of gezeur met verkeerde connectoren. Goedkoop is in dit geval duurkoop. En de lpg computer of de eigen ecu beinvloeden de werking van de lambda niet, de lambda beinvloed nl de ecu's en niet andersom.
sleutelaar
3rd Gear member
Berichten: 375
Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23

Nu toch wel weer een rare bevinding.

Vanochtend de lambda op benzine gecontroleerd: de spanning switcht nu wel en ziet er normaler uit. Ongeveer tussen de 0,7 volt en 0,34.
Volgens de discussie op het 480 forum zou dit wijzen op een lambda sonde die nog wel werkt, maar op zijn retour is.

Toch roept bij mij dit de vraag op of er niet toch (ook?) iets in de LPG afregeling/afstelling niet goed is.

Vanavond ga ik sowieso de sonde vervangen. ben ook benieuwd wat voor waardes ik ga uitlezen zowel op benzine als lpg.
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
telegraphroad
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 26.12.2006 - 12:44

lambda sonde is vaak de reden dat een B20f veel brandstof verbruikt,
momenteel loopt mijn 480 b20f automaat ook een op 9 á 10 en dat op benzine.
Volvo V40 2003 bi-fuel black
Volvo 480 2.0i Automaat Collection Dark Grey metalic
sven-
3rd Gear member
Berichten: 311
Lid geworden op: 08.06.2010 - 13:18

Maar is bij jou dan iets mis met de lambdasonde? (gezien die 1 op 9 a 10 ?) Of kan het zelfs met goed werkende lambdasonde voorkomen dat je 1 op 9 a 10 rijdt?
telegraphroad
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 26.12.2006 - 12:44

de combinatie van tweeeliter en een automaat kost veel benzine, lange afstanden haal ik 1 op 13.

ik heb reeds een nieuwe lambdasonde laten monteren, kleppen etc zijn gesteld, al met al maar weinig verschil.

een defecte lambdasonde laat de motor in noodloop draaien en het verbruik ligt dan op 1 op 8.

De wegen in duitsland zijn ook erg gunstig voor het verbruik.
Volvo V40 2003 bi-fuel black
Volvo 480 2.0i Automaat Collection Dark Grey metalic
sleutelaar
3rd Gear member
Berichten: 375
Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23

de nieuwe lambdasonde zit erin. in mijn geval dus een 2.0 met automaatbak.
In duitsland met vrij constant ong. 125 a 130 km per uur nu een
1op9 op LPG en een ruime 1op12 op benzine.

dat vind ik wel aanmerkelijk acceptabeler moet ik zeggen.

dit was een lambdasonde die van aankoop van de auto tot nu 160dkm gelopen had. Kan dus iedereen een vervanging aanbevelen. een rekensom leerdere dat je het bedrag in kosten ongeveer in 10dkm terug verdient...

detail: de motortemperatuur wordt warmer nu, ong. 8 graden. door schonere, hetere verbranding lijkt me.
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Mooi, dat scheelt aanmerkelijk aan de pomp! Kreeg je de oude er een beetje makkelijk uit? Ze kunnen behoorlijk vastgerot zitten in de downpijp.
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”