Geelbruine derrie in de bak
- SchoutenCC
- 5th Gear member
- Berichten: 1167
- Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
- Locatie: 's-Gravenhage
Gisteren merkte ik dat mijn auto (B18U) wat vloeistof verloor, en dit werd al rap een hele plens geelbruine derrie. Kwam al snel tot de conclusie dat de ashoes bakzijde doorgescheurd is. Deze wordt dus morgenochtend vervangen. Wat me alleen verwondert is de kleur, het was een dikkige vloeistof, dikker iig dan ik olie gewend ben, en niet de rode (als ik me goed herinner?) kleur die bakolie moet zijn maar een vies licht geelbruine kleur. Er is dus iets in de olie gekomen om dit te vervuilen. Vraag is natuurlijk wat. Wie heeft een verdachte voor me die ik nu mee kan vervangen? Zou het simpelweg zijn dat de ashoes al eerder stuk was en er regenvocht oid bij is gekomen of zou het bijv kunnen zijn dat een pakking of keerring stuk is? Iemand zoiets eerder gezien?
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
- SchoutenCC
- 5th Gear member
- Berichten: 1167
- Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
- Locatie: 's-Gravenhage
De bakolie is trouwens voor het laatst een jaar of anderhalf a twee geleden vervangen (bij montage ashoes, toen was hij normaal van kleur) dus het zal niet iets heel antieks zijn wat al jaren zo was.
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
- rene en erica
- 4th Gear member
- Berichten: 980
- Lid geworden op: 17.07.2007 - 14:49
- Locatie: ten post (gr)
misschien oud vet van je aandrijfas vermengd met olie uit je bak?
groet'n uut grunn
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Olie en water vermengd geeft een dikke geel/bruine mayonaise achtige drap, ook wel verzeping genoemd. Komt waarschijnlijk door spatwater en condens dat via de scheur in de hoes met de olie vermengd is. Komt zeker van de linkeras? Is het een handbak of een CVT? Olie van een CVT is rood (dacht ik), van een handbak gewoon bruinig.
- SchoutenCC
- 5th Gear member
- Berichten: 1167
- Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
- Locatie: 's-Gravenhage
Ah mooi, precies wat ik zelf ook al dacht dus. Was even bang dat het andere motorvloeistoffen konden zijn, denk bijv. aan koelvloeistof bij de motorolie (koppakking) etc., met dus bijbehorend vervangen van een pakking/keerring nu het toch open ligt. Is trouwens een handbak, de kleur zal ik dan gewoon verkeerd onthouden hebben.
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
- SchoutenCC
- 5th Gear member
- Berichten: 1167
- Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
- Locatie: 's-Gravenhage
En idd, linkeras bakzijde. Ik laat gelijk ook de ashoes wielzijde vervangen, die vond ik wat uitgedroogd. Wat is nog meer handig nu?
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
De linkerashoes is het belangrijkste, als die gescheurd is loopt de bakolie eruit. Dus je moet iig de bakolie bijvullen, het liefst alles verversen met originele volvo olie. De rechterhoes zit geen olie in, als die scheurt komt er geen bakolie mee. Dus hoezen vervangen, bakolie verversen en de boel weer in elkaar schroeven.
- SchoutenCC
- 5th Gear member
- Berichten: 1167
- Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
- Locatie: 's-Gravenhage
En da's precies wat er inmiddels gebeurd is
Helaas niet met originele olie, want de dealer is niet op loopafstand.

De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)