Loopt niet meer op LPG (hete verdamper)

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Gebruikersavatar
mr.borrie
2nd Gear member
Berichten: 189
Lid geworden op: 23.12.2009 - 14:49
Locatie: Haarlem

Zoals de titel zegt, mijn 144 op gas wilt niet meer lopen op gas.
Dit kwam nadat ik de tank had leeg gereden, merkte dat de kickdown niets meer deed en zou officeel nog 50Km hebben (rij ongeveer 300KM op een tank) toch maar naar een parkeerplaats gepakt en op benzine gezet.

Dat vond ie helemaal niet leuk maar ging uiteindelijk wel met stoten, toen maar LPG gescoord (17 liter, meer geld had ik niet bij me) en toch doet ie niets.

Als ik hem op gas zet hoor ik wel netjes gas lopen en dan weer klick van het relays dus tot zover gaat het blijkbaar goed. maar starten ho maar.

Uiteindelijk na een half uur rommelen en een zeer goede accu godzijdank starte ze op benzine en liep heel mooi.. snel naar huis gereden en weer gas geprobeerd zonder positief resultaat.

Wel viel mij dus op dat de verdamper erg heet was geworden, miss te weinig koelvloeistof?

Alle tips zijn welkom want ik ben een enorme LPG noob :D
CURRENT:764Turbo *White-Rice* 86'|Volvo 360 85'|Volvo 360 86 Cup|Volvo 144 70'|
Gebruikersavatar
biadman
4th Gear member
Berichten: 862
Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
Locatie: hilversum

hmmm heb je in je reservoir gekeken?
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310

het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
laptoprob
2nd Gear member
Berichten: 60
Lid geworden op: 22.06.2008 - 08:48

Als je te weinig koelvloeistof hebt, bevriest je vedamper. De verdamper heeft warmte uit je koelvloeistof nodig. Dat is dus niet het probleem. Misschien iets stuk met membranen in de verdamper? Heb ik geen kaas van gegeten.
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

Bij gebrek aan een led indicatie om te zien hoeveel gas ik heb rij ik mijn tank altijd leeg en schakel al rijdend op benzine (B21 injectie). Maar je verdamper is warm dus warm koelvloeistof loopt erdoor heen. Er stroomt gas zeg je dan zou je haast denken aan de ontsteking maar op benzine draait ie weer wel. Klikt het relais op de verdamper.
Gebruikersavatar
mr.borrie
2nd Gear member
Berichten: 189
Lid geworden op: 23.12.2009 - 14:49
Locatie: Haarlem

Klopt eigenlijk lijkt alles het te doen. ik hoor gas stromen en dan het relays klikken zoals hij altijd deed als ik hem op gas zetten, soort voorinjectie denk ik.. het is een carb wagen overigens.

Ik dacht ook onsteking maar na een lange tijd stotterd hij dan toch aan op benzine. Op gas stopt hij er meteen mee. een half jaar geleden "nieuw" blok in deze wagen gezet en toen meteen alles vervangen , rotor,verdeelkap, bougies, puntjes.
Eigenlijk alleen niet de kabels bedenk ik mij nu.

Naja zal eens kijken voor nieuwe kabels anders, vreemd probleem dit
CURRENT:764Turbo *White-Rice* 86'|Volvo 360 85'|Volvo 360 86 Cup|Volvo 144 70'|
Gebruikersavatar
Botje
2nd Gear member
Berichten: 121
Lid geworden op: 13.09.2010 - 21:33
Locatie: Amersfoort

Ik zou gewoon ff ruiken bij de carb of je gas kan ruiken als je hem inschakeld. Want er zitten meerdere relais tussen je tank en de toevoer naar je carb dus het kan zijn dat er 1 niet werk.
Bezig met: Volvo 164 automaat (1969)
Afbeelding
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

Het zou kunnen hoor dat je een van je bougie kabels slecht is, ik heb het wel eens meegemaakt niet willen starten op LPG door rotte kabels. Alleen liep de motor uiteindelijk wel. op LPG nadat hij eenmaal rond draaide. Als je op benzine rijdt en overschakeld op LPG valt hij dan ook stil?
Gebruikersavatar
mr.borrie
2nd Gear member
Berichten: 189
Lid geworden op: 23.12.2009 - 14:49
Locatie: Haarlem

Ja van benzine naar gas werkt dus niet. en het naar gas ruiken bij de motor is een goede inderdaad vaak is het wel te ruiken, gisteravond volgens mij niet.

Als ik niet weer tot 6 uur op school blijf hangen kijk ik er vandaag nog even na.
Tot die tijd is de full option 960 van me vader ook geen straf hoor :D
CURRENT:764Turbo *White-Rice* 86'|Volvo 360 85'|Volvo 360 86 Cup|Volvo 144 70'|
Gebruikersavatar
biadman
4th Gear member
Berichten: 862
Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
Locatie: hilversum

hmmm doe je idd niet verkeerd!

hoe is je condensator?
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310

het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
Gebruikersavatar
mr.borrie
2nd Gear member
Berichten: 189
Lid geworden op: 23.12.2009 - 14:49
Locatie: Haarlem

condensator ook vervangen toen, net weer even geprobeerd en sloeg na het schoonmaken van de zekering bij de verdamper gewoon weer aan?
ga nu ff testrondje maken maar lijkt nu gewoon weer te lopen..
CURRENT:764Turbo *White-Rice* 86'|Volvo 360 85'|Volvo 360 86 Cup|Volvo 144 70'|
Gebruikersavatar
mr.borrie
2nd Gear member
Berichten: 189
Lid geworden op: 23.12.2009 - 14:49
Locatie: Haarlem

Niet echt problemen gehad op testrit. Aanslaan duurde iets langer dan ik gewend ben maar liep uiteindelijk vrij direct.. maar op de kou gooien?
CURRENT:764Turbo *White-Rice* 86'|Volvo 360 85'|Volvo 360 86 Cup|Volvo 144 70'|
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

het zijn de kleine dingen die het doen
Gebruikersavatar
biadman
4th Gear member
Berichten: 862
Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
Locatie: hilversum

,oo dat hij het weer doet!

kan je vader ook weer in z'n eigen autp rijden... ;)
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310

het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
Gebruikersavatar
mr.borrie
2nd Gear member
Berichten: 189
Lid geworden op: 23.12.2009 - 14:49
Locatie: Haarlem

haha mijn vader is heel releaxed hoor ik mag altijd wel zijn auto's pakken.
Wagen loopt weer prima ik denk dat de volle tank ook uitmaakt met de kou hij was echt leeg-leeg.

Overigens slaat hij soms even een slagje over als ik in drive voor het stoplicht sta. nooit echt iets achter gezocht maar wellicht is dat hikje toch te weiten aan de kabels.. ga denk ik toch maar nieuwe bougiekabels halen. zijn er nog plekken waar je die het beste kan halen of gewoon de 1e beste partcenter
CURRENT:764Turbo *White-Rice* 86'|Volvo 360 85'|Volvo 360 86 Cup|Volvo 144 70'|
Zescilinder
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 26.12.2010 - 16:42

Met het leegrijden van de tank heeft het niets te maken, dat mag geen enkel probleem opleveren. Maak alle elektr contacten van de gasinst onder de kap maar eens schoon en monteer de stekkers weer met wat zuurvrije vaseline. Wat er ook aan de hand kan zijn is dat je beveiligingsrelais wat gammel begint te worden. Dit is het relais waarvan er 1 draadje naar de bobinekabel loopt en er met een aantal wikkelingen omheen zit.
De bougievonk wordt inductief opgepikt en dat geeft de zaak vrij waardoor je op gas kunt rijden.
Lpg heeft ook een hogere ontsteekspanning nodig dan benzine, onsteking moet dus tip top zijn.
Bougies kun je ev van 0,7 naar 0,6 mm verkleinen. hiermee "simuleer" je een krachtiger vonk en kon de auto ook wel eens wat mooier stationiar draaien.

grt, zescilinder.
Gebruikersavatar
mr.borrie
2nd Gear member
Berichten: 189
Lid geworden op: 23.12.2009 - 14:49
Locatie: Haarlem

Potverdorrie vandaag weer hetzelfde maar nu gewoon hikken en afslaan terwijl ik aan het rijden was! niet meer aan te krijgen midden op de weg.

Gelukkig was in nog in de binnenstad dus kon ik mijn vader optrommelen om me weg te slepen met zijn 940.

Dan toch maar alle contacten nalopen en die bougiekabels vervangen... lijkt dus vocht gerelateerd te zijn.
CURRENT:764Turbo *White-Rice* 86'|Volvo 360 85'|Volvo 360 86 Cup|Volvo 144 70'|
Gebruikersavatar
mr.borrie
2nd Gear member
Berichten: 189
Lid geworden op: 23.12.2009 - 14:49
Locatie: Haarlem

Vandaag gewoon weer starten en lopen, toch apart.
CURRENT:764Turbo *White-Rice* 86'|Volvo 360 85'|Volvo 360 86 Cup|Volvo 144 70'|
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Heb je de sludge al eens afgetapt van de verdamper? Tenminste dat was jaren geleden de oorzaak dat mijn Saab 900 dit gedrag vertoonde schiet me net te binnen.
Gebruikersavatar
mr.borrie
2nd Gear member
Berichten: 189
Lid geworden op: 23.12.2009 - 14:49
Locatie: Haarlem

Ik ben een totale LPG noob.. aftappen van je verdamper?
CURRENT:764Turbo *White-Rice* 86'|Volvo 360 85'|Volvo 360 86 Cup|Volvo 144 70'|
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Onderaan de verdamper zat er een grote ronde aftapplug. Deze heb ik er toen uitgedraaid en een half kopje vol vieze dikke drap liep er toen uit en het Saabje liep weer prima op lpg.
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”