Weinig motorvermogen en véél witte rook [opgelost]

Geleverd vanaf 2003
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27502
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Vooruit, omdat jij het bent :razz:
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Fijn dat het is opgelost. Inderdaad gewoon veel km's maken om het vertrouwen terug te winnen.

Overigens kan een turbo niet ingereden worden door de constructie van het lager. Is dus een beetje vreemde opmerking van de dealer. Gewoon even lekker doorblazen om alle olieresten eruit te krijgen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27502
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Goed om dat te weten.
Dan gaat bij de eerstvolgende keer dat alles netjes op temperatuur is het gaspedaal weer wat verder naar beneden om dan inderdaad de laatste olieresten eruit te rijden.

Heb nu 150 kilometer rustig aan gedaan met 2000 tot maximaal 2200 toeren en dan netjes doorschakelen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
driessie
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 25.04.2010 - 22:22

vind idd een beetje onzin met de rustig aan doen verhaal als ik een turbo vervang zorg je bij de eerste start dat de motor niet aanslaat zodat de drukleiding vol motorolie zit vervolgens voer ik een test uit eerst zorgen dat de motor op bedrijfstemperatuur is en vervolgens afknijpen met de vermogens rem
even de verf en de olie er afbranden
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27502
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik heb echt 0 verstand van turbo's en hoe je ermee om moet gaan als zo'n ding net nieuw is, dus mij kan je alles wijs maken.

Heb de eerste +/- 150 kilometer rustig aan gedaan en ben daarna voorzichtig meer gas gaan geven.
Ondertussen komt er na ruim 500 kilometer geen olie meer uit de uitlaat en "rookt" hij ook niet meer als vroeger met volgas geven.

Kan wel goed merken dat de oude turbo waarschijnlijk al langer niet helemaal fris meer was, heb echt merkbaar meer motorvermogen en het rijd nu ook een heel stuk soepeler.
Als ik nu vanaf een stationair toerental gas geef is het turbogat ook een stuk kleiner en hij blijft tot een hoger toerental echt "doorduwen"
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gait
3rd Gear member
Berichten: 432
Lid geworden op: 27.02.2008 - 20:21
Locatie: Zwolle

mij werd aangeraden om de auto na een rit niet gelijk uit te zetten, maar nog ff stationair te laten lopen, dit ivm de turbo.
Ik dacht dat dat achterhaald was maar voor de zekerheid probeer ik er toch maar zoveel mogelijk aan te denken. Kwaad kan het in ieder geval niet.
Gert

Volkswagen Passat Variant
Voorgaand: V40 D2 MY14 Misty Blue, Momentum, Business Pack Pro | V70 D5 AWD Polestar MY08 Black Sapphire, Summum, Mobility Line, Active Driving Line | V50 2.0D MY09 Black Sapphire, Momentum, RTI | Volkswagen Passat Sportline Variant 1.9TDI MY07 | V50 1.6D MY06 Black Currant Pearl, Edition I, family line | Renault Mégane 1.5Dci Exception 2005 | Opel Corsa 1.7CDTI Comfort 2001
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

fredhead schreef:Kan wel goed merken dat de oude turbo waarschijnlijk al langer niet helemaal fris meer was, heb echt merkbaar meer motorvermogen en het rijd nu ook een heel stuk soepeler.
Als ik nu vanaf een stationair toerental gas geef is het turbogat ook een stuk kleiner en hij blijft tot een hoger toerental echt "doorduwen"
Komt me bij de mijne ook bekend voor, turbogat tot net voor de 1800 toeren, vanaf dan gaat ie als een speer, maar iets voorbij de 3000rpm is het beste eruit. Was dat hoe het vroeger bij jou ook was?
Lijkt me best aannemelijk dat de turbo van een diesel behoorlijk vuil kan worden en dus wat minder snel reageert met al het roet dat erdoor gaat...
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27502
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Zo was het bij mij ook inderdaad, onderin gaf hij totaal niet thuis en vanaf +/- 1800 toeren schoot je er vandoor en tegen de 3000 toeren was dat wel afgelopen.
Nu pakt hij echt vanaf stationair goed op en vanaf zeg 1500 toeren heb je echt al aardig wat koppel waardoor je ook lager in z'n toeren prima kan rijden.
Hij is nu wel minder "explosief", maar ontzettend veel soepeler geworden, maar ook op de snelweg gaat hij vanaf hogere snelheid gewoon lekker door.
Gait schreef:mij werd aangeraden om de auto na een rit niet gelijk uit te zetten, maar nog ff stationair te laten lopen, dit ivm de turbo.
Ik dacht dat dat achterhaald was maar voor de zekerheid probeer ik er toch maar zoveel mogelijk aan te denken. Kwaad kan het in ieder geval niet.
Dit deed ik altijd al.
Het advies is om de motor nog minimaal een halve minuut na te laten draaien voordat je hem uit zet en ook met warmrijden moet je eraan denken dat de turbo meer tijd nodig heeft om op temperatuur te komen
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27502
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Je zou het haast niet geloven, maar....


Vanmorgen schoot de V50 weer in de noodloop, morgen maar bellen om hem uit te laten lezen en te laten repareren.
De kogel is daarmee wel "door de kerk", voor eind dit jaar is de V50 ingeruild/verkocht en staat er hopelijk wat anders voor de deur.
Tot die tijd rijden we maar met de 205 op en neer.

Hoogstwaarschijnlijk wordt het ook een wat kleinere auto en (helaas, of toch niet?) geen Volvo meer.
Blijf het merk een warm hard toe dragen en wellicht dat er in de toekomst weer iets met hetzelfde logo voor de deur staat maar ben er nu even klaar mee.
Mocht ik het Volvo rijden toch missen kan ik alsnog stiekem de S60 af en toe meenemen
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Erg jammer dat het zover komt Ferdi! Jammer dat je net het pech geval getroffen hebt.

Succes morgen met uitlezen...
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gait
3rd Gear member
Berichten: 432
Lid geworden op: 27.02.2008 - 20:21
Locatie: Zwolle

das vervelend zeg, is het nu helemaal zeker dat je hem wegdoet of toch nog een beetje afhankelijk van wat er aan de hand blijkt te zijn?

Ik kan me wel voorstellen dat je er klaar mee bent hoor, ik had dat met mijn vorige auto. Meest aparte is nog wel dat die tot nog toe feitelijk veel betrouwbaarder blijkt te zijn geweest dan de volvo.
Gert

Volkswagen Passat Variant
Voorgaand: V40 D2 MY14 Misty Blue, Momentum, Business Pack Pro | V70 D5 AWD Polestar MY08 Black Sapphire, Summum, Mobility Line, Active Driving Line | V50 2.0D MY09 Black Sapphire, Momentum, RTI | Volkswagen Passat Sportline Variant 1.9TDI MY07 | V50 1.6D MY06 Black Currant Pearl, Edition I, family line | Renault Mégane 1.5Dci Exception 2005 | Opel Corsa 1.7CDTI Comfort 2001
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27502
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik weet voor 100% zeker dat hij deze keer echt weg gaat.
Ben er nu gewoon helemaal klaar mee, heb nog een oude Peugeot staan en die heeft in de ruim 4 jaar dat ik die heb nog niet eens zoveel problemen gegeven als de V50 in het laatste jaar
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
sanco
5th Gear member
Berichten: 1947
Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
Locatie: NO NL

Hoi Ferdi, dat is slecht nieuws, maar een probleem komt vaak nooit alleen.
Heb je het stuk uit de AMT gelezen, waar hier elders op het forum naar werd verwezen? Niet dat dit je per direkt een oplossing aan de hand doet...maar wie weet ...

http://www.amt.nl/Achtergrond/Oorzaken- ... -20094.htm

Heel veel succes met de zoektocht naar iets nieuws en hopelijk nog een redelijk deal. Je blijft toch wel af en toe om het hoekje kijken hier he?
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27502
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Een turbo heeft een gemiddelde levensduur van 150.000 tot 200.000 km.
Dat heb ik al doorbroken :razz:

Ik blijf zeker af en toe langs komen op het forum, zit er al een poosje en het blijft nog altijd zeer gezellig
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gait
3rd Gear member
Berichten: 432
Lid geworden op: 27.02.2008 - 20:21
Locatie: Zwolle

zoals gezegd, ik snap wel dat je er klaar mee bent. Hopelijk kun je hem geschikt inruilen voor een auto die beter bevalt!
Gert

Volkswagen Passat Variant
Voorgaand: V40 D2 MY14 Misty Blue, Momentum, Business Pack Pro | V70 D5 AWD Polestar MY08 Black Sapphire, Summum, Mobility Line, Active Driving Line | V50 2.0D MY09 Black Sapphire, Momentum, RTI | Volkswagen Passat Sportline Variant 1.9TDI MY07 | V50 1.6D MY06 Black Currant Pearl, Edition I, family line | Renault Mégane 1.5Dci Exception 2005 | Opel Corsa 1.7CDTI Comfort 2001
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

fredhead schreef:
Een turbo heeft een gemiddelde levensduur van 150.000 tot 200.000 km.
Dat heb ik al doorbroken :razz:

Ik blijf zeker af en toe langs komen op het forum, zit er al een poosje en het blijft nog altijd zeer gezellig

Ik ken turbo volvo,s met dik 5 ton er op,dus die stelling gaat niet op.
Is ook duidelijk een broodje aap verhaal,er zijn volkswagens met vier ton zonder problemen,
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Ramon&Ramon schreef:
fredhead schreef:
Een turbo heeft een gemiddelde levensduur van 150.000 tot 200.000 km.
Dat heb ik al doorbroken :razz:

Ik blijf zeker af en toe langs komen op het forum, zit er al een poosje en het blijft nog altijd zeer gezellig

Ik ken turbo volvo,s met dik 5 ton er op,dus die stelling gaat niet op.
Is ook duidelijk een broodje aap verhaal,er zijn volkswagens met vier ton zonder problemen,
Mee eens R&R! Als je er netjes mee omgaat kan een turbo net zo lang mee als de motor zelf. Ik denk dat ze in dezelfde frequentie stuk gaan als bv versnellingsbakken, bijna nooit dus!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
sanco
5th Gear member
Berichten: 1947
Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
Locatie: NO NL

Ramon, wat ik bedoelde te zeggen is dat er bij Fredhead mogelijk nog iets anders aan de hand is. Als de zaak is gerepareerd terwijl er bijvoorbeeld nog veel troep in het egr systeem aanwezig is etc. etc. ik geloof stellig dat veel zaken duidelijk met elkaar verband houden.
Mijn vorige HDI heeft overigens ook ruim 3 ton gedraaid zonder enig turbo of wat voor probleem dan ook... in die zin ben ik het eens met Thijs dat ook eigen gedrag veel uitmaakt, maar dat geeft geen garantie.
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Thamar
4th Gear member
Berichten: 580
Lid geworden op: 09.03.2009 - 20:14
Locatie: Kortrijk
Contacteer:

Veel mensen hebben turbo problemen omdat ze ofwel te weinig gas geven, motor die nooit toeren maakt. Of enkel maar stadsverkeer doen. En misschien nog het meest vanal, direct volgas gaan met ijskoude motor.
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

En misschien nog het meest vanal, direct volgas gaan met ijskoude motor.
Ik denk dat hard aanrijden en dan de motor uit zetten voor de turbo meer kwaad kan, nl geen oliedruk meer met een zeer hard draaiende turbo....
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”