Vandaag dan toch eens de moeite genomen om een vermogentest af te laten nemen van mijn V70 2.4D MY07 omdat ik onlangs de topsnelheid niet meer haalde die ik een jaar geleden wel nog haalde (had er nu de kans nog eens toe).
De top kwam niet veel verder dan 200km/h dus dat deed mijn vermoeden dat ik een jaar geleden al had alleen maar versterken dat de herprogrammering door RICA wel overschreven moest zijn ergens bij een onderhoud aangezien ik toen +-230 topte.
Dus eens ik die papieren had: linea recta van de vermogentestbank naar de dealer gereden met een print van de gemeten waarden. Zij hebben vrijwel meteen de oorzaak gezocht in hun computerbestanden en een eigen uitlezing gedaan van de ECM om dan door te sturen naar RICA.
De dealer maakte mij weliswaar al vlug duidelijk dat ik wellicht een aantal honderden euro's zal mogen ophoesten om die upgrade er terug op te zetten aangezien het ondertussen een jaartje geleden is.. dat ben ik dus niet van plan.
Ik heb de auto bij hen als selected used car gekocht MET upgrade EN door hen uitgevoerd en een tijd later wordt dan door hen ook de fout gemaakt door die software te overschrijven, dus dan zou je verwachten dat zonder al te veel betoog alles terug wordt gezet. Ik wil gerust nog betalen voor de werkuren, maar niet meer voor die upgrade.
Wat denken jullie hiervan?
Volvo dealer overschrijft RICA chip
- Zenith
- 3rd Gear member
V70n 2.4D MY '07 GT 6-speed, RICA chip, Nebula 18";, premium audio, RTI, xenon, blokjesgrille, spoiler, Michelin Pilot Sport 3, mini Coyote V2.. klikkkk
Renault Grand Espace Initiale (nooit meer)
If you let the problems of today wait till tomorrow, tomorrow will be a problem
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
+1
Volvo for life
- VolvoRob
- 5th Gear member
Jammer dat je er zo laat pas achter komt. Volgens mij moet je het zo laten, je hebt het blijkbaar een jaar lang niet echt gemist, toch?
S80 D3 Momentum met Professional line - 2012
Chevrolet Suburban - 1985
Harley Davidson Electraglide Ultra Classic 2001
RadExpress 255 - 1955
Chevrolet Suburban - 1985
Harley Davidson Electraglide Ultra Classic 2001
RadExpress 255 - 1955
- Walter
- Geartronic member
- Contacteer:
daar lijkt het inderdaad wel op. ik vind de woorden van 945i hele wijze
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- Zenith
- 3rd Gear member
Ik herinner mij gewoon een vlottere auto, vooral op de autostrade. Ik moet toegeven dat ik over het jaar soms nog dacht: "goh, da's toch fijn zo 226pk onder de kap", maar nu ik die stap naar de testbank gedaan heb deze morgen en ik weet dat de chip eraf is, is er psychologisch toch wel wat beginnen wringen..VolvoRob schreef:Jammer dat je er zo laat pas achter komt. Volgens mij moet je het zo laten, je hebt het blijkbaar een jaar lang niet echt gemist, toch?

V70n 2.4D MY '07 GT 6-speed, RICA chip, Nebula 18";, premium audio, RTI, xenon, blokjesgrille, spoiler, Michelin Pilot Sport 3, mini Coyote V2.. klikkkk
-
- 5th Gear member
Is het verschil tussen 226 en 163 (want dat heeft een 2.4D toch standaard) dusdanig dat je dat bij het wegrijden bij de dealer na het overschrijven niks hebt gemerkt? Lijkt me toch een behoorlijk verschil van dik 60 pk.
Overigens ben ik van mening dat je dealer het zonder extra kosten moet terugzetten, het is toch niet jouw schuld geweest toendertijd.
Overigens ben ik van mening dat je dealer het zonder extra kosten moet terugzetten, het is toch niet jouw schuld geweest toendertijd.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
- Zenith
- 3rd Gear member
Ik had het wel gemerkt, maar ging ervan uit dat doordat het een (zeer) groot onderhoud was geweest het één en het ander nog moest inwerken(...) ik denk dat na een paar dagen met die veronderstelling rond te rijden en geen verbetering te merken je je de prestaties waarschijnlijk verkeerd herinnerd hebt. En dan na een tijd weet je al helemaal niet meer hoe het ooit was en dus ook geen verandering merkt, totdat je de kans krijgt om hem nog eens te toppen..t5power schreef:Is het verschil tussen 226 en 163 (want dat heeft een 2.4D toch standaard) dusdanig dat je dat bij het wegrijden bij de dealer na het overschrijven niks hebt gemerkt? Lijkt me toch een behoorlijk verschil van dik 60 pk.
... zalig zijn de onwetenden dus. Net als wanneer een dokter het placebo-effect even gaat uitleggen waar hij je een jaar lang doen inlopen heeft, vergelijkbaar toch.
- Pritchard
- 5th Gear member
Ik zou ook uit principe willen dat ze de software kosteloos terugzetten, nu ja, ik ben dan ook een lastige klant...
V70 MY11, R-design, D3, Black Sapphire metallic
V50 2.0d MY07, kinetic, barents blue pearl en 17"; zaurak
V50 2.0d MY05, kinetic, Titanium grey en 16"; cygnus
V50 2.0d MY07, kinetic, barents blue pearl en 17"; zaurak
V50 2.0d MY05, kinetic, Titanium grey en 16"; cygnus
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
vraag het RICA, zij zijn de leverancier, reken er ook op dat bij iedere software update alles weer weg isPritchard schreef:Ik zou ook uit principe willen dat ze de doftware kosteloos terugzetten, nu ja, ik ben dan ook een lastige klant...
Volvo for life
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
Toch wel humor, al dat getover met het vermogen door tuners. Eén update door de dealer en weg is het. *iets met geld, balk en gooien*
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 8th Gear member
Voordat ik hordes dure advocaten achter mij aan krijg, die tekst is van; Lennon, John Winston; Mccartney, James Paul.VolvoMafia schreef: ik vind de woorden van 945i hele wijze
pfoei...
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
- Zenith
- 3rd Gear member
@ bart simpson, als ik het goed heb ben jij ook Volvo-dealer. Uiterst objectief gezien, vind je dan dat mijn dealer dit euvel kosteloos moet verhelpen? Eventueel PM
- Zenith
- 3rd Gear member
Ik wil niet te ver vooruitlopen op de feiten, maar stel dat RICA niet bereid is de software kosteloos te updaten zoals ik het toch begrepen heb (en dan spreek ik over honderden euro's, niet een paar euro's) en beslist de kosten door te rekenen naar mij, mag ik die dan technisch gezien verhalen op de dealer? Hoop dat mijn vraag wat duidelijker is nu945i schreef:Volgens mij staat zijn standpunt hier 3 berichten boven.. :?

- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
Dat zou je kunnen proberen en dan voor de volgende keer gelijk afspreken dat er geen originele Volvo software meer geupdate gaat worden anders ben je alles weer kwijt. Daar heeft Volvo België vast wel een of ander regeltje voor. Iets met garantie enzo
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 8th Gear member
@ zenith, Mij niet eerlijk gezegd..
Tenzij het een verkoopargument was en er een "meerprijs" voor is gerekend, maar dat is moeilijk te bewijzen lijkt mij.. Heb je de advertentie nog?
Aan de andere kant, je hebt het een jaar niet echt gemist, dus denk aan je automaat en je blok en Let it be...
Tenzij het een verkoopargument was en er een "meerprijs" voor is gerekend, maar dat is moeilijk te bewijzen lijkt mij.. Heb je de advertentie nog?
Aan de andere kant, je hebt het een jaar niet echt gemist, dus denk aan je automaat en je blok en Let it be...
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
- lancer
- 6th Gear member
Terugzetten kan, maar de dealer overschrijft de software normaal gesproken alleen als een ze probleem moeten oplossen (zelf geconstrateerd, of vanuit Volvo zelf). Terugzetten van de software zou er dan wel eens toe kunnen leiden dat je problemen krijgt met je garantie.
Daarnaast bewaren ze volgens mij geen backup van de versie die ze overschreven hebben, dus terugzetten zal in ieder geval geen optie zijn.
Daarnaast bewaren ze volgens mij geen backup van de versie die ze overschreven hebben, dus terugzetten zal in ieder geval geen optie zijn.
- Zenith
- 3rd Gear member
Ik kan dan toch niet de enige zijn die dit al meegemaakt heeft? De dealer vertelde mij nog dat een zeer groot percentage van de auto's die door hen verkocht worden gechipt buitenrijdt. Moet je dat dan altijd specifiek vragen bij elke software-aanpassing, stel dat je vraagt om de automaat te resetten?V70/2.4D/2003 schreef:Dat zou je kunnen proberen en dan voor de volgende keer gelijk afspreken dat er geen originele Volvo software meer geupdate gaat worden anders ben je alles weer kwijt. Daar heeft Volvo België vast wel een of ander regeltje voor. Iets met garantie enzo
- Zenith
- 3rd Gear member
Ik heb er nu niet de volle pot voor betaald (775€ +BTW), maar stel dat je dat wel doet en het is de Volvo dealer zelf die ze uploadt, dan kan het toch niet zo zijn dat bij de eerste eigen software-upgrade die chip van om en bij de 1000€ verdwijnt met de noorderzon zonder backup?lancer schreef:Daarnaast bewaren ze volgens mij geen backup van de versie die ze overschreven hebben, dus terugzetten zal in ieder geval geen optie zijn.