Rammeling onder de auto (S40)

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
wolterdh
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 15.11.2008 - 14:57

Ik heb een S40 uit 1998 (2.0) waarvan de uitlaat zo nu en dan rammelt. Dat gebeurt vrijwel altijd als ik rond 2500 toeren zit en het gas wat loslaat. Als ik een dot gas bij geef dan verdwijnt het weer.

Na een zoektocht op dit forum lijkt het een probleem met een hitteschild of met de katalysator, iemand een idee wat het kan zijn?

Mocht het de katalysator zijn dan heb ik al begrepen dat het een duur geintje wordt, zo'n 700 euro. Is het in dat geval mogelijk om er een katvervanger onder te zetten en wat zou zoiets kosten? M'n apk loopt tot begin januari 2012 (net gekeurd) dus daar heb ik voorlopig geen last van.
Bart Giesen
5th Gear member
Berichten: 1868
Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26

Je geeft de antwoorden al ;-) Veelal hitteschildjes
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

bij www.autorima.nl
Die hebben wel een goeie gebruikte kat liggen voor je.
wolterdh
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 15.11.2008 - 14:57

Het lijkt inderdaad de kat te zijn. Soms ruik ik een brandlucht in de auto en onder de auto rammelt het meer dan ooit tevoren. Kun je daar gewoon mee blijven rijden of is het einde oefening tot ik er een nieuwe kat onder heb geplaatst?

En is zoiets makkelijk zelf te doen? In de buurt staat een doe hetzelf garage en vanwege de leeftijd van de auto vind ik het wat teveel kosten om dat te laten doen.

En is een katvervanger een reele optie? Zoals ik al zei heb ik nog APK tot 4 januari 2012 dus een jaartje met een vervanger rijden vind ik niet zo erg.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21440
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Als die katalysator inderdaad niet goed zijn werk kan doen, heb je zomaar kans dat je teveel brandstof verbruikt. Stel je voor dat het om 10 % gaat op jaarbasis. reken maar uit ten opzichte van een nieuwe kat ...

Om het werk te doen, moet de auto omhoog en de uitlaat koud zijn. En dan gewoon met verstand beginnen te sleutelen.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
wolterdh
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 15.11.2008 - 14:57

En kan ik nog wel blijven rijden, ondanks de brandlucht en narokende uitlaat?
Bart Giesen
5th Gear member
Berichten: 1868
Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26

Msuidgeest schreef:Als die katalysator inderdaad niet goed zijn werk kan doen, heb je zomaar kans dat je teveel brandstof verbruikt. Stel je voor dat het om 10 % gaat op jaarbasis. reken maar uit ten opzichte van een nieuwe kat ...

Om het werk te doen, moet de auto omhoog en de uitlaat koud zijn. En dan gewoon met verstand beginnen te sleutelen.
Vergeet de hamer en slijptol niet :P
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”